Jump to content

Kjøp av kombi... men hva?


Gorrhysa

Recommended Posts

6,5x55 er et fint kaliber, men til kombi hadde jeg heller valgt 7x57R.

 

Kjøpte for en del år siden en Sabatti Forest Lettvekter i 12/76 og 7x57R. Selv om den ikke blir brukt mye, er den utrolig lett, smekker og velskytende. Absolutt verdt en titt, gjerne et brukt eksemplar.

Link to comment
Share on other sites

Den blir akkurat så mye brukt som du selv ønsker. :)

Har en kombi i 20/76 og 7x57r.

Fra rådyrjakta starter og til og med 23 des er det stort sett eneste børsa som er ute av skapet.

Lett og fin å bære både med kikkert og docter når man går med hund. Skyter endel også på sommeren for å ha "følelsen", selv om det da blir vesentlig mer rifle.

Større utvalg av patroner i kal 12, men jeg ville valgt kal 20 igjen. Mye smekrere :D

 

Lykke til.

Kan jo se på sidene for salg her.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg en A-zoli i kaliber 20-76 - 6,5x57R og er meget fornøyd med denne god presisjon i rifleløpet, forholdsvis lett, god å bære og god å skyte med. Om du lader selv kan jeg trygt anbefale denne kombinasjon om du ikke gjør det vil jeg heller anbefale 7x57R

Link to comment
Share on other sites

Litt gæli kaliber kanskje, men *sukk*... Merkel 12/70 og 7x65: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44830974&searchQuery=kombi

 

Når det gjelder kombi, ville jeg sett etter en som har to avtrekkere, med rifleavtrekket bakerst. Syntes selv det var lettere å få til raske skudd med hagleavtrekket foran da jeg hadde kombi. Hadde en Antonio Zoli 12/76 - .222 Rem selv. Likte den godt. Zoli har også en med 6,5x55, for øvrig. En kompis har en slik, men den har rifleavtrekket foran. Rifleavtrekk foran eller bak er i grunn smak og behag da.

 

Hva er maks pris? Ny, brukt?

 

Fin brukt Diamond i etterspurt kaliber her, til en ikke altfor ille pris, tror jeg: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44457463&searchQuery=kombi

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal kjøpe meg kombi i kaliber 12/6,5-55. - - Noen som har noe å anbefale og kanskje helst noe som bør unngås?
Ja, som "Mikkel" sier - unngå rillepatron, anskaff deg et kaliber med krage!

 

Jeg har en Antonio Zoli kaliber 20/6,5x55, med rifleavtrekket på bakre avtrekker. Det var et "tilbud", fra et firma som hadde overtatt et svensk konkursbo. Omlading av rifleløpet er plundrete - ville nok heller hatt f.eks. 7x65R, hvis jeg skulle valgt i dag.

 

Kaliber 20 er utmerket - unødvendig med 12-er til det aller meste unntatt gås - og der duger rifleløpet bedre uansett. Jeg ville gjerne ha hagleavtrekket på første avtrekker - men vær klar over at da får du et temmelig "rått" rifleavtrekk - det er ikke plass til avansert avtrekkermekanisme for bakre avtrekker. Tyske kombier har nesten alltid rifla på fremste avtrekker, ofte med snellert.

 

PS: Den Merkel-en er et funn - synd jeg har full "garderobe". Det ligger også ute en Merkel med 8x57 IRS i rifleløpet.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg skal kjøpe meg kombi i kaliber 12/6,5-55 men er usikker på hva slags merke jeg skal kjøpe. Jeg har ikke tenkt å svi av mye penger, for det blir vel ikke brukt veldig mye. Noen som har noe å anbefale og kanskje helst noe som bør unngås?

Rune

 

sikkert mye fint å få kjøpt... men siden du ikke vil svi av for mye penger så kan jeg anbefale baikal kombi. ca 5000,- ny. har sett brukte til ca 3-3500,-.min er i 12/76-308w. driftsikker,enkel,god presisjon, ingen klatring med riflepipa ved varmskyting. min har rille kaliber og det har til nå ikke vært problem å få ut tomhylsene etter skyting. litt tung,men meget behagelig å skyte med. bæres med på jakt i en quick shooter rem. hvis du ser godt så kan du bruke dei åpne siktene,noe jeg ikke kan...kjedelig egentlig for børsa er så hendig uten kikkert.den har 2 avtrekkere med rifle løpet på bakerste avtrekker.

ligger en test fra et svenskt våpenblad jeg ikke husker hva heter,men overskriften var-taigajagarens skiftnyckel av petter andersson.

lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

20/76 og 7x57 er supre valg i en kombi. Har kun hatt en FAIR, og den var jeg svært fornøyd med. Eneste rådet jeg har er å ikke kjøpe Tikka/valmet pga vekten.

 

Kjapt spørsmål. Hvor mye veier din kombi? Jeg har Tikka 512, og har hørt at denne er så tung. Jeg veide den og fant ut at den har akkurat samme vekt som rifla(av annerkjent merke), begge med kikkert montert. Da lurer jeg på hvorfor det skal være problem å drasse 512n i skogen, når jeg fint klarer det med rifla?

Fordelen med 512 er godt avtrekk, veldig god presisjon skudd etter skudd(da den ikke er loddet og stiger slik andre merker nevnt tidligere gjør) og ekstremt driftsikker.

Min anbefaling er derfor tikka/valmet/finnclassic 412/512 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ville vurdert andre riflekaliber også. Som 7x57r feks.

Kjøp brukt, ligger mange fine kombier på Finn og salgsidene her. Noen er med montasjer og optikk også. Brno er billig og bra.

 

Så litt om hva jeg prioriterte når jeg kjøpte kombi.

Kravepatron som klarer storvilt kravet til elg. jeg har 7x65r men hadde klart meg like bra med 7x57r.

Stabil avtakbar montasje, bruker den både med og uten optikk.

Vekt omtrent som ei hagle, jeg går mye med kombien i neven.

Gode avtrekk og stabil presisjon på rifle pipa. Kunne godt klart meg med lodda piper også, hvis jeg gadd å bruke litt lengre tid under innskytinga. Stort sett på banen det har praktisk betydning for meg.

 

Jeg har en Blaser 97, den passer til mitt bruk, som er rådyr og revejakt. Den har rifle på fremre avtrekker, ikke ideelt hvis du skal bruke kombien på støkk jakt.

 

Hvis du kjøper brukt så taper du heller ikke så mye penger hvis behovet ditt endrer seg, eller du vil bytte til noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Gode avtrekk og stabil presisjon på rifle pipa. Kunne godt klart meg med lodda piper også, hvis jeg gadd å bruke litt lengre tid under innskytinga.
Jeg kan bare uttale meg med bakgrunn i Zoli-en, med loddet pipe (som nevnt, 20/6,5x55). Den går "hull i hull", uansett hva jeg forer den med. Jeg har riktignok bare brukt storviltkuler, fra 9 til 10,4 gram, og "normale" (noe under max) heimeladinger, samt noen "rester" av fabrikkammo (mest Norma Elite). Den "klatrer" selvfølgelig, hvis man ikke lar metallet få tid til å utvide seg. Jeg TROR haglepipa virker som "stabilisator" på den tynne riflepipa, slik at den holder blinken på normal 100-meters-skive med god margin.
Link to comment
Share on other sites

@Jegermeisteren: Uttrykte meg noe klønete ser jeg.

De fleste kombier har vel mer enn god nok presisjon til jakt, inkl småviltjakt.( Blaseren går utrolig godt, det er muligens det mest presise våpenet jeg har.)

Jeg var veldig opptatt av frittliggende løp når jeg kjøpte den og bekymra for "klatring" med sammenloddede løp. Ser vel nå i ettertid at det kun har reell betydning på skytebanen og ikke engang der hvis jeg bruker litt god tid mellom skudda.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange innspill! Jeg har tilatelse på 6,5-55 så det er det jeg går for. Har Bajkal hagle idag og det er jo solid, men tungt. Derfor jeg tror jeg må prøve noe annet.. Har hørt kravepatron er bedre, men det var etter jeg hadde fått innvilget søknad.. :roll: Skal bruke den på storfugl for det meste, så det skal bæres klart for skudd. Derfor er det jo greit med lavest mulig vekt.

Link to comment
Share on other sites

7x57R har vel om du skal satse på fabrikk ammunisjon ikke samme presisjon som 6,5.

Norma jaktmatch i 7x57R har jeg inntrykk av ut fra hva jeg har lest her på kammeret at kommer ikke ut med bedre samlinger en ca 3,5 cm.

Men til praktisk jakt holder jo det, selv om det føles bedre med ammo som samler bedre en det.... og det gjør nok 6,5.

 

Stort utvalg i 6,5 og du vil finne ammo som går meget bra i ditt våpen, i 7x57R er det vel kun Norma Jaktmatch og S&B som kommer i helmantel.

Link to comment
Share on other sites

7x57R har vel om du skal satse på fabrikk ammunisjon ikke samme presisjon som 6,5.

Tror ikke 7 x57R står noe tilbake, for 6,5M når det gjelder pressisjon. Og du må ikke sammenligne en kombi, med en god rifle. Uansett så går det nok mer på våpen og skytter. Og han bør velge en kravepatron, da det ofte er tull med kraveløse patroner i et brekkvåpen. Og da er vel utvalget noe bedre i 7 x 57R, enn i 6,5 x 57R.

Link to comment
Share on other sites

Har eid både drillinger og kombier i flere kaliber kombinasjoner men det siste jeg gjorde var å selge Merkel drillingen til fordel for en Blaser kombi :mrgreen: . Det må jeg si var svært vellykket. Dette er uten tvil det mest presise kombivåpenet jeg har eid, det er kal 12/7x57R. Liker i grunnen at rifleløpet har et godkjent storvilt kaliber.Om det er kaliber 12, 16 eller 20 for den del i hagleløp(ene) er samme f... Innenfor fornuftig haglehold som for meg er rundt 20-25m så fungerer disse på det som er lovlig å skyte med hagle. Ang bruk så er det nok dette våpenet som er med på flest turer på høsten. Det med pris skulle vel tilsi at du burde ta en titt i bruktmarkedet, personlig ville jeg sett etter en en brukt Brno. Billig og bra bruksvåpen. Lykke til, ingen komplett våpengarderobe uten et kombivåpen.

Link to comment
Share on other sites

har også hørt dette med at en kombi ikke kan sammenlignes med en god boltrifle i presisjon.skjønner ikke hvorfor. på baikalen er løpet frittliggende,kikkerten er montert på løpet i stedet for låskassen.synes ikke baikalen leverer noe dårligere presisjon enn dei børsene jeg øvde ved siden av på skyte treninga og oppskytinga til storvilt prøva. noen som har en god forklaring hvorfor det er slik?

Link to comment
Share on other sites

Enig med opp til flere her når det er snakk om merke og kaliber.

Har hatt en diamond lux i 12/76,7x57R samt en finn classic 12/76,9,3x74R.

Av de to var finn classicen greiest syntes jeg. Men nå er begge solgt i tur og orden og pr dags dato er jeg den lykkelige eier av en Merkel 240 ss jagd i kaliber 20/76,8x57jrs. Dette er noe så sært som en sideligger kombi. Så der finnes mye flott å velge mellom.

Men anbefaler også å kjøpe brukt, kaliber godkjent for storvilt og krave patron skal det bare være i brekkvåpen :mrgreen:

Pris og type er smak og behag. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Valmet 412 og er godt fornøyd med den. I tillegg til at den er en god kombi så er den veldig fleksibel i og med at den også er ypperlig som hagle og dobbel rifle. Presisjonen synes jeg er veldig god i kombiløpene. Har slitt mest med samskyting på dobbel rifle. Jeg har hagleløp, 2 kombiløp i 6,5x55/12 og 222/12 og 2 dobbel rifle i 9,3x74R og 30.06

Link to comment
Share on other sites

Da jeg selv kjøpte kombi for en del år siden var jeg også skeptisk til ikke å kjøpe et R-kaliber. Valget falt likevel ned på en Miroku i kaliber 12/70 og standard 6,5. Denne har siden kjøp vært brukt mye og stoppet noen titalls rådyr. Jeg har heller aldri vært ute for at hylsa ikke kommer ut som den skal. Har ellers skutt både hjemmeladet og fabrikkammo uten noe form for problem. Ellers veldig fornøyd med både frittliggende rifleløp, rifleavtrekk på bakre trekker samt utskiftbare choker. Syntes også rifla svelger det aller meste av kuler godt, og utvalget i kaliberet er som alle vet supert.

Kan heller ikke skryte på meg at jeg er den ivrigste med pussestokken, så syntes den er robust mtp bestandighet mot rust.

 

Anbefaler denne uten problem. Jakt og Friluft har for øvrig en lik for salg. Link under.

Lykke til med kjøpet :D

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ku%20kombi

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke gode erfaringer med rille patron i kombivåpen. Jakta noen sesonger med en Valmet 412 12/222.

Det var to ting jeg misslikte med den. Synes den blei for tung og hylsene var ikke til å få ut. Samme om de var skutt eller ikke.

Måtte bruke ei tomhylse for å få skikkelig tak under rilla og virkelig ta i. Kan selvsagt ha vært noe spesielt med denne kombien, så ta det for det det er. Var også litt irriterende at forskjeftet ikke var helt tight, bråka litt når jeg satt på reveåta. Bortsett fra dette så var det et utmerket våpen med god presisjon, gode åpne sikter og hagla på fremre avtrekker.

Link to comment
Share on other sites

Nå her jeg lest igjennom en gang og er overrasket over at jeg er fornøyd med billigbørsa.

Ikke har den rifle på bakre avtrekker.

Ikke har den swing eller hakemontasje.

Er en Fair jeg har. Kal 20 og 7x57R.

Veier 3,2 kg med docter og litt mer med kikkert med tysk 4 og dot. Ikke spesielt dyr kikkert heller, men brukes ikke på fryktelig lange hold. Skulle nok hatt "ordentlig" kikkert. Det er stor forskjell på Zeissen på rifla, og billigkikkerten.

Montasjen er Leupold QR. Så lav at jeg faktisk kan bruke jernsiktene. Mellom dem er skinna frest til Doctermontasjen.

Den har jeg kjøpt av en her på kammeret, og kommer fra Sveits.

Justerbar kolbekam har det også blitt på billigbørsa.

Rifle på fremste avtrekker og har vent meg til det. Brukbart avtrekk.

Godt fornøyd med presisjon på bana også. Det er større spredning på skytteren enn børsa, særlig hvis jeg lar løpet få litt tid mellom skuddene. Vet også ca hvor mye det klatrer på oppfølgerskudd. Det er greit å vite om det trengs. Ser jo at der er det fordel frittliggende løp, men bare så lenge det får lov å strekke seg i munningshylsa. Litt rust der så er man like ille ute som med lodda løp.

Billigbørsa blir nok i skapet noen år til. Skal jeg på reinsjakt igjen, blir den nok med da også. Enkel å frakte i sekken som den er.

Kjøpt brukt, og den er kanskje ikke så billig lenger, men jeg trives med den. Derfor blir den også brukt. :)

Lykke til med kombi.

 

Mvh Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

lodda eller frittliggende løp? rand eller rille? 12 eller 20? fremre eller bakre avtr på kula? en eller 2 avtrekkere? uansett så er dei fleste fornøyde med akkurat den børsa og kaliberet man har selv!! utrolig :lol: det viktigste er nok å kikke på utvalget og å se hva man får for hvor mye penger man vil bruke på verktøyet. er jo smart å google den man har lyst på slik at man får vite om svakheter/styrker på aktuelt våpen. er sikker på at hvis jeg hadde kjøpt meg verdens beste kombi både teknisk,utseende messig,og menig manns mening om våpenet så hadde jeg fremdeles ikke vært i mål.... da er jo ikke kombi noe tess lenger hvis man begynner å drømme om drilling 24t i døgnet.

Link to comment
Share on other sites

Sett opp en prioriteringsliste for deg selv, hva er viktigst?

Vekt

Presisjon

Avtrekk

Osv.

Tenk på bruksområde. Skal du gå langt og høyt så er det en fordel med lett våpen. Skal du presisjonsskyte på små mål og lange hold, er avtrekk og presisjon viktig. Sitter det igjen flere orrhaner etter første er skutt, er frittliggende løp kanskje viktigst. Skal du flashe kombien på banen og i kompisjakten, er treverk og gravyre viktig :mrgreen:

 

Tipper noen med blaserkombi vil mene at den har alt, men da kommer argumentet med pris :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler normalt ALDRI noe som jeg ser vi har på XXL. Men denne gangen skal jeg fravike.

silma kombi 12 76 7x57r er en ok kombi, men det er ikke det kalibere som TS har spurt etter. Klarte å holde de tre første i 20 kr men avviket kom på fjerde skuddet.

Har prøvd dette med flere våpen. Alle med loddete piper blir litt sære ved rask skyting. Men det er ikke et problem på jakt. Min gamle BRNO kombi. Var håpløs fikk aldri presisjon :( . Kammeraten har samme våpen den går som en stråle :P

Link to comment
Share on other sites

Sett opp en prioriteringsliste for deg selv, hva er viktigst?

Vekt

Presisjon

Avtrekk

Osv.

Tenk på bruksområde. Skal du gå langt og høyt så er det en fordel med lett våpen. Skal du presisjonsskyte på små mål og lange hold, er avtrekk og presisjon viktig. Sitter det igjen flere orrhaner etter første er skutt, er frittliggende løp kanskje viktigst. Skal du flashe kombien på banen og i kompisjakten, er treverk og gravyre viktig :mrgreen:

 

Tipper noen med blaserkombi vil mene at den har alt, men da kommer argumentet med pris :wink:

 

Flashe blir det nok en del av, med tanke på at jeg har Bajkal hagle i dag! :lol:

Link to comment
Share on other sites

sikkert mye fint å få kjøpt... men siden du ikke vil svi av for mye penger så kan jeg anbefale baikal kombi. ca 5000,- ny.

ligger en test fra et svenskt våpenblad jeg ikke husker hva heter,men overskriften var-taigajagarens skiftnyckel av petter andersson.

lykke til med valget :)

 

Var det denne testen du siktet til?

http://www.jaktojagare.se/taigajagarens-skiftnyckel" target="_blank

Har litt lyst til å prøve denne IZH-94 Taiga fra Baikal men jeg lurer på om 223Rem kombinasjonen kunne være det rette for meg i rifleløpet siden denne ikke er å få i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

der var testen ja! den leveres i mange forskjellige kaliber,men sett flest i 223+308. hør med forskjellige baikal forhandlere så kan dei nok ta inn "ditt" kaliber ønske hvis du er litt tålmodig. i følge manualen jeg fikk med børsa leveres izh 94 taiga i følgende kaliber- 222rem,223rem,5.6x50r mag,6,5x55se,7x57r ,7x65r ,7,62x39 ,308w ,7,62x53r ,7,62x54r ,3006 springfield ,8x57jrs ,9,3x53r .9,3x74r . samt valget mellom kal 12 eller 20 i hagla.

Link to comment
Share on other sites

20/76 og 7x57 er supre valg i en kombi. Har kun hatt en FAIR, og den var jeg svært fornøyd med. Eneste rådet jeg har er å ikke kjøpe Tikka/valmet pga vekten.

 

Hva slags ammo foretrekker folket til rådyra i 20/76? Er utvalget godt eller trøblete å finne noe som duger?

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg har en "juvel" som støver bort i skapet nemlig en "nydelig" Savage Model 24 med kaliber .223/20-76.

Fritt liggende rifle løp over hagleløpet, hane som du spenner opp (nesten oppspenner) med løpsvelger på hanen sikring som en pumpe hagle (sitter på siden) svart plastikk stokk. føles tung og klumpete. Gjør jobben men følelsen er ikke helt der. mens Amerikanerne synes dette er det ultimate våpenet tydligvis. men jeg fikk aldri helt god følelsen for å si det sånn. så mye er styrt av følelser. Tror det beste er å ta en runde i butikker og se og føle før du kjøper, jeg brant meg på å kjøpe noe litt billigere bare for at det var noe som var billigere en neste på lista. merket det med en gang jeg holdt i en annen kombi en den jeg hadde kjøpt i feber eller hva det var som tok meg da... jeg har funnet ut at det lønner seg å ha kaldt blod i årene og tenke grundig på hva jeg egentlig vill ha og heller sparer et ekstra år til jeg har råd til den jeg egentlig vill ha.

Ser noen snakket om flashing på banen og for andre du treffer på med børsa i hånden, hadde samme tanker selv om dette med treverk og graveringer (gikk ganske høyt ut med at dette bare var unødvendig og "klysete") men handlet en lux utgave fordi det føltes riktig når jeg hadde muligheten, børsa kommer jeg jo til å ha livet ut siden jeg har den riktige godfølelsen med den :oops: og riper og hakk gir bare sjel i den :mrgreen: Skal ikke fnyse av godfølelsen har alt å si når alt komm til alt

 

23032_02_savage_model_24_223_over_20_ga_640.jpg

 

Jeg valgte en Blaser drilling som er vell i grunnen det samme som en Blaser BBF97 bare med et ekstra hagle løp på siden. Jeg liker oppspenner, mens noen som fikk prøve den på lærdue-banen ikke fikk til å spenne opp når duen kom, trenings sak tror nokk jeg...

 

Jeg valgte i den nye børsa 7x57R/20-76. da kan jeg ta elg og hjort i tilleg til rådyr og mindre dyr. norma oryx gikk bra i rifle løpet. har ikke brukt hagle på rådyra enda men Fiocchi tundra i #2 (3,81mm) 1200fps gir fint skudd bilde i MIN børse med 1/2 borring og har blitt anbefalt av andre.

 

Skal ikke fnyse av magefølelsen den har alt å si når alt komm til alt. Føler du at en børse er riktig så tar du den og driter i alt annet så om det er det værste eller det beste i andres øyne har ikke så mye å si.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ville ha gått for en antonio zolli 12/6.5x55 veldig god presisjon.

Klatrer på andre skuddet men tredje skuddet går som andre skuddet.

men det er sjelden man rekker å skyte mer enn ett skudd på jakt.

har ikke hatt noe store problemer med å få ut 6.5x55 hylsa etter skudd.

Link to comment
Share on other sites

Her er det mange meninger og mange interessante erfaringer å lese om. Takker nok engang for innspill! :D Har kjent på endel kombier og ser jeg nok må ha to avtrekkere, med rifla på bakre. BRNO har en modell 502, som jeg har holdt i i "feil" kaliber, men den kjentes bra ut både for lommebok og følelse. Er det noe "men" med BRNO?

Rune.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden for et spørsmål ifm Blaser Kombi, har R93 m 2 løp, hvor et av disse er et 9,3 løp med en Swa. 1-6 x24 på, ser for meg tanken og bare flytte over mont/sikte på en evt Blaser kombi, og da foreta de "klikk" som må til, og evt rev klikk når det flyttes tilbake på 9,3, noen som i dag har denne rutinen og har erfart noe rundt dette,

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Det kan være noe forskjell på festesporene fra våpen til våpen, må prøves. Jeg har R93, BBF95 og K95, på R93 og K95 kan sikter byttes vilkårlig. På BBFen har jeg MAK montasje, den er mye mer fleksibel og passer alle tre. Originalmontasje fra denne sitter løst på de andre.

 

Om jeg setter sikte fra BBF på R93 treffer jeg 12 knepp under.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...