Jump to content

Brygge juleøl.


korporal

Recommended Posts

Hei. Jeg tenkte å sette mitt eget juleøl for første gang i år. Jeg har vel bortimot alt jeg trenger bortsett fra 1ltr's klare glassflasker som man korker selv. Jeg har søkt en del rundt på nettet men har ikke klart å finne noen plass der de selger denne typen flasker. Noen forslag?

Er det andre her inne som brygger øl/juleøl selv? Jeg søke på det men fant ingen tråder som opplagt omhandlet dette.

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

De der glassflaskene fra Ikea er ikke noe tess.. sånn rent bortsett fra å være gjennomsiktige, så holder de ikke på trykket. Man risikerer at de ikke tåler karboneringen. Blir både bedre og billigere å kjøpe 0,75L ølflasker slik som dette:

(får ølflasker m/patentkort også i 0.33L, 0.5L og 2L "Grolch" flasker).

normal_20130117_070108.jpg

2.jpg

Disse kjøpte jeg via Petit Agentur for ca 15kr stykket (kjøpte noen hundre), vanlig pris er ca 17kr og de selges i flere utsalgssteder for utstyr til ølbrygging.

 

Er forsåvidt ikke så stor grunn til å velge patentkork/fliptop i stedet for flasker med kork. Korker er billig og flaskene blir da gjerne gratis.

Mange velger å brygge på cornelius fat e.l.

 

Ingen tråder om ølbrygging sier du? ;)

Brygging av Brakeøl

Mikrobryggeri

Brygging av øl på Morgedalsvis

Ølbrygging

I kjøleskapet hjemme er det ØL

Student-brygging

Brygging av sommerøl

Brygging av Vossaøl

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst: :oops:

Er ikke noen reser på søkemoterer.... Men hvordan kunne jeg ikke finne disse?!? må ha vært noe galt...

 

Grunnen til at jeg liker klare flasker er at jeg liker å se den delikate fargen på ølet... Disse flaskene blir nok ikke stående så lange at fargen på glassen kan forringe kvaliteten på ølet.

Nå skal det være sagt at jeg er så grønn som det går an å bli på dette temaet.

Jeg har gjæringsdunk, gjærlås å et slikt hydrometer å korkemaskin. Så da gjenstår det å velge ølsort. Jeg liker litt mørkt å litt søtt juleøl. Noen som har en ølsort å anbefale?

Hvor lang tid tar det å brygge øl?

Link to comment
Share on other sites

Lov å sette øl i klare glassflasker, f.eks Dahls solgte (selger?) sitt juleøl i klare 0,33L flasker.

Men øl taper seg i sollys og kraftig kunstig lys forbausende fort.. Etter en liten halvtime i sterkt sollys kan man på enkelte ølsorter faktisk merke at smaken forandrer seg. Man får ett stoff som heter MBT ved at B vitaminene i ølet absorberer litt av det blå sollyset og reagerer med humleforbindelser og proteiner.

 

Ølsort ja.. det greieste dersom du ikke har brygget tidligere (og skal bruke tørrgjær), vil jeg tro er å sette en mørk ale med en nøytral gjær som Safeale US-05. Det tar også litt kortere tid enn en lager ettersom du er litt sent ute m.t.p å ha ølet klart til til jul.

Uansett om du har det travelt, så sørg for å la ølet gjære ut. Ved toppgjærig (ale), er det lettest å se om gjærkaka på toppen har sunket til bunns og ølet er blitt klart. Det tar da ca 2 uker på 15-20`C. En lager øl trenger ca en uke til og en temperatur på rundt 10`C.

 

Skal du brygge ut fra malt ekstrakt eller kvernet malt?

 

 

Forresten.. dersom du ønsker søtt øl. Så er det merkelig nok slik at dersom man tilsetter sukker under bryggingen, så blir ølet mindre søtt. Jeg synes det er mer ett problem at ølet det tipper over til å bli for søtt enn motsatt.

Link to comment
Share on other sites

.......Hvor lang tid tar det å brygge øl?

 

Litt ettersom, ca 6 timer hvis du brygger på malt og et par timer på ekstrakt + gjæring og tapping. Siden du ut i fra det jeg forstår er relativit fersk så er ekstrakt veien å gå, men ikke forvent at det blir veldig vellykket første gangen. Er mange fallgruver mellom råvarer og ferdig øl, det er skikkelig surt å helle ut øl etter 6 uker fordi det smaker papp.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det en type "snarøl" som jeg rekker nå før jul?

Det raskeste er vel hveteøl og IPA. De trenger ikke stå stort lengre enn at flaskene er karbonert.. Men vet ikke om det finnes ølsett for det.

 

Men er du kjapp, så skulle det gå greit med en annen ale av noe slag ja.

Men den blir nok ikke best før utpå nyåret. Selv om du kjøper ett ølsett, så anbefaler jeg å skifte ut gjæra (foreslår Safeale US-05). Skeptisk til slik gjær som følger med og som kanskje har ligget en liten evighet i pakken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med å kjøpe et sett fra europris :oops: mest som en test egentlig. Vet ikke om de er gode eller dårlige men prisen ser ut til å være rundt den samme som andre steder.

 

Øletsettet jeg har kjøpt har blitt testet av noen karer her å ser ut til å gi bra resultat

http://brygging.com/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=5351" target="_blank

 

Spennende, bryggingen starter i morgen :)

 

 

Edit: Ser på denne siden at man må koke alt uansett hva bruksanvisningen i settet sier.

http://norbrygg.no/index.php/slik-brygg ... fra-olsett

Jeg har er to bokser med jurpe og en pose gjær. Ikke koke gjæren selvfølgelig :)

Da tar jeg vel bare å koker alt i en time som han skriver, eller snakker han om noe annet type sett...?

Link to comment
Share on other sites

Lykke til!

Kan ikke noe særlig om ekstrakt brygging, men ett par tanker angående koking..

 

Ikke la det stå en evighet uten lokk for å få ned temperaturen, da øker sjansen for infeksjon. Om mulig behold lokket på og avkjøl kjelen ute (i snøen?) dersom du ikke har vørterkjøler. Hovedpoenget med koking, er vel at du uansett må få desinifert det vannet som skal til. Antar selve boksen med maltguffa er høvelig steril, risikerer å miste aromastoffer med å koke den for mye. Er derfor litt uenig i det som står på Norbrygg, kok alt vannet. Ikke bland i kaldt usterilt vann og ikke vær så nøye med å koke den maltguffa så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Korporal.

 

Har du satt deg inn i hva som kreves fra start til slutt i bryggeprosessen?

Har du alt av duppeditter og stæsj som skal til? Dritkjedelig å få alle investeringene og alt arbeidet ødelagt pga at du mangler en liten ting. Fort gjort å ha litt armer og bein den/de første gangen(e)

 

Malten skal koke en time regner jeg med, dette for å få ut div utyske som du ikke vil ha med++

Som noen skriver over: Ikke bruk medfølgende gjær. Kjøp nok gjær fra et sted som har fersk gjær. Igjen: Kjedelig å få ødelagt.....

Følger det med krydder eller humle? I så fall: Når skal de puttes i kjelen?

 

NB: Fra du skrur av kokingen til du har øllet trygt forvart på gjæringsdunken handler det meste om hygiene, hygiene og hygiene.

Du må ha en metode for å kjøle vørteren fortest mulig ned til ca 20 grader.

Gå på Biltema og kjøp 25 meter med isolert kobberrør. Avisoler, kapp i to, snurr rundt noe som har mindre omkrets enn kjelen din, sett på slanger inn og ut, og vips har du kjøler som tar 60 l. vørter fra 100 til 20 grader på 20-25 minutter.

Kjøp Starsan og sprayflaske. Da har du god hjelp til hygienen.

 

http://www.bryggselv.no/pages/hvordan-brygge-allgrain" target="_blank fin link til hele bryggesjauen med allgrain brygging men kan virke klargjørende for de fleste.

http://www.bryggselv.no/products/hvordan-brygge-lsett her er bra tutorial på maltekstrakt.

Han karen som driver bryggselv er en skikkelig trivelig kar som også er behjelpelig med spørsmål. Kjøp ny gjær der(og Starsan) og still spm over tlf.

 

Hvordan vil du få øllet over på flasker når du kommer til det stadiet? Hevert + flaskefyller er et supert hjelpemiddel, så slepper du mye grising. Fåes på Bryggselv det og..(Nei, jeg jobber IKKE der :P )

 

Og ja: Brune halvlitersflasker og sikkert andre typer flasker fås også på nettopp: Bryggselv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Å koke ølsett er bare tøv; eneste en oppnår er å koke bort den karakteren brygget har fra produsent.

 

Rengjør boksene grundig utvendig, sett de varmt (60grader i steikovenen feks) for å at ting skal flyte litt greiere.

Rør ut gjæren i en glass kokt, lunket vann

Kok opp ca 1/2del av vannmengden(7-8liter for et 23liters sett)

Tøm innholdet i boksen opp i gjæringskaret, skrap ut med slikkepott, skyll med varmt/kokende vann.

Fyll på det varme/kokende vannet, rør grundig

Fyll opp til rett volum med kaldt vann, rør rundt

Tøm oppi gjærsuppa, rør rundt

Sett på lokk og gjærlås

Sett til gjæring ved ca 18grader, la karet stå 2 uker, mer gjør heller ingen skade.

Stikk om til rent kar med litt kokt sukkerlake (5gram sukker pr liter øl, utrør og kokt i 2-3dl vann)

Tapp på flasker (rengjorte farris- plastflasker funker helt fint; lett å rengjøre og ingen farer for "Bomber")

La stå 1-2 uker i romtemp, sett så kaldt.

 

Siden du vil ha det klart til jul; 14dager på gjæringskaret, 10 dager på flaske i rom temp, 10 dager på kjøl

 

Lykke til!

 

Og denne framgangsmåten blir garantert dømt nord og ned av de som koker korn og humle til parfymert alkohol; sjå kor eg bryr meg....

 

Alt utsyr en skal bruke må være rent; altså skikkelig rent. Er en hysterisk, skyll i noe desinfiserende (feks klorvann, Starsan osv)

Link to comment
Share on other sites

Å koke ølsett er bare tøv; eneste en oppnår er å koke bort den karakteren brygget har fra produsent.

 

Gahr, som vel er en av de proffeste på Norbrygg.no, er omtrent enig med deg i det. Han skriver et sted at: "Det har ikke vondt av 60 min. Du trenger såpass hvis du ønsker godt utbytte av bitterhumle. Om du bruker ølsett og ikke tilsetter bitterhumle, er det dog ikke noen vits å koke så lenge. Da koker du bare bort det lille som er av humlearoma."

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på å brygge mitt første allgrain brygg. Jeg brukte brew-in-bag. Alt er veldig bra forklart i detalj på nettet frem til ølet står på gjæringsdunk. Så er det vanskelig å finne nøyaktige opplysninger om karbonering. Kan man helle sukker direkte i flaskene, eller må man bruke lake? Skal laken i flaskene eller i gjæringsdunken? Om den skal i gjæringsdunken, holder det å tømme laken i først før man stikker om, eller må man røre i tillegg? Hvor mye sukker eller sukkerlake skal man bruke til for eksempel Kölsch allgrain ølsett?

Link to comment
Share on other sites

Som Chiefen nevnte, så kan du bruke ca 5gr pr liter i en sukkerlake tilført gjæringskaret (røres forsiktig med sterilisert øse). Sukker rett i flaksa går det også, men øker faren for infeksjon og feil mengde.

 

Er det Kölsch settet fra speidel? I såfall er oppskriften helt feil m.t.p gjæringstid. Den må stå ei god stund etter pluppingen er over, mye lengre enn det som står oppgitt. Følg heller med på gjærkaka, den må ha lagt seg på bunn. ...og skift ut den brewferm gjæra, den er veldig dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst: :oops:

Er ikke noen reser på søkemoterer.... Men hvordan kunne jeg ikke finne disse?!? må ha vært noe galt...

 

Forumsøket kan være litt så som så til tider, men her er en måte du kan bruke google til å hjelpe deg med å søke her.

Gå inn på http://www.google.com og skriv følgende i søkefeltet:

 

site:http://www.kammeret.no/ søkeord

 

Da ber du google kun søke innenfor kammeret.

 

Eks:

site:http://www.kammeret.no/ "6,5" lyddemper

site:http://www.kammeret.no/ juleøl

site:http://www.kammeret.no/ damer øl kort løp

Link to comment
Share on other sites

.......Sukker rett i flaksa går det også, men øker faren for infeksjon og feil mengde.....

 

Og kan bli noen skikkelige granater, står de tett og du er uheldig så tar en med seg alle i slengen... Og du må regne med full nedvasking fra tak til gulv. (Worst case scenario)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er bedre med sukkerlake.

 

Eventuelt at man tar vare på litt av vørteren, oppbevarer det i frysern og heller det i gjæringskaret rett tapping. Bryggeri gjør det gjerne slik. De kan også finne på å ettergjære med en helt annen gjær enn den som ølet er brygget på. Altså om man dyrker opp gjærrester i bunnen av flaska for å lage en kopi, så er det ikke sikkert det blir riktig gjær likevel.

Gjær er kinkige greier..

 

Flaskebomber får man stort sett p.g.a infeksjon, alt øl man lager selv er til en viss grad infisert. Men graden av infeksjon og typen varierer.. Sutter man på en hevert med komodovaran kjeften, så er man nesten garantert en infeksjon av det hissige slaget.

 

Sist jeg fikk flaskebomber, var når jeg fikk tilbake tomflasker. Jeg helte ut bunnslammet og fyllte dem helt opp med vann for å vaske dem senere. Satte på flip-top korka og tok kvelden.. dagen etter hadde 20 flasker eksplodert ut over kjøkkengolvet. Vann komprimeres som kjent ikke, så selv med veldig liten mengde gjær + vann så gikk det skeis. Var ingen høydare på mandags morgen ;)

Link to comment
Share on other sites

.....Flaskebomber får man stort sett p.g.a infeksjon, alt øl man lager selv er til en viss grad infisert. Men graden av infeksjon og typen varierer....)

Dette er vel ikke helt riktig?

Gjæren spalter sukker til alkohol og co2, og finnes det nok sukker så vil gjæren fortsette å produsere helt til at flasken sprenger eller at innholdet av alkohol til slutt blir så høyt at gjærecellene dør.

 

Infeksjon som følge av kontamisjon vil som regel føre til bismak eller usamk på ølet.

Link to comment
Share on other sites

Bommer man og tilfører f.eks 12g/liter sukker i stedet for 6g/liter, så får man mindre margin m.t.p flaskebombe dersom man har får mild infeksjon eller om ølet ikke er helt utgjæret. Mens det trolig vil gå bra med 12g sukker uten mild infeksjon, eller mild infeksjon med vanlig mengde sukker.

Bommer man den andre veien, og bruker for lite sukker.. vil derimot en brite gi det tamme ølet tommel opp

Link to comment
Share on other sites

Jeg har klint til og har 20 liter hveteøl og 20 liter juleøl som står å har sine siste dager på gjæringsfat. Skal over på flaske nå i helgen, synes det smaker godt allerede!! :)

 

Kjøpte to forskjellige sett med alle råvarer ferdig oppmålt og posjonert. Genialt, greit forklart og billig.

 

Brukte BIAB metoden, med det utstyret som fantes hjemme. Flasker er det eneste jeg har kjøpt i ettertid, valgte 0,5 l brune ølflasker med patentkort.

 

Når jeg får tappet på flaske i helgen skal det få stå til julekvelden! :mrgreen: Nå gleder jeg like mye til jul som da jeg var smågutt...

Link to comment
Share on other sites

Da er ølet satt etter beste evne å etter oppskriften..... Hva nå det måtte medføre..... Det har nå stått 24 timer å ting begynner å skje. Det er et tykt lag med skum på toppen å en lukt som river godt i nesa når en tar av lokket å lukter på luriumet. Er det riktig?

 

Det stod i bruksanvisningen at ølet skulle stå i dunken med lokket løst oppå eller med et glasshåndkle over.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på om snarøl eller det samme som sukkerøl/krydderøl/ingefærøl?

 

Men, i såfall så er holdbarheten desverre veldig dårlig. Er noe om at man gjerne vil ha restsukker for at det skal smake godt, derfor gjærer man det ikke helt ut. Med andre ord så skjer det saker og ting i flasken etter tapping (lurt å brygge på plast flasker). Man kan erstatte sukker med spraymalt, da vil man få restsukker selv om man gjærer helt ut. Man får da en lengre holdbarhet, men jeg har aldri prøvd det i praksis.

"Ølet" blir best etter ca to uker, putter du en rosin i hver flaske - så er er den en grei indikasjon på når det er ferdig(flyter opp). Innen fire uker bør alt være drukket opp.

 

Skal lage 50L krydderøl nå i kveld faktisk, ettersom det skal være mest mulig alkoholfritt så kjører jeg på med vanlig gjæring i ett døgn med Idun tørrgjær. Det å bruke Idun gjær gjør meg litt vondt.. men jeg kjører safe med krydderølet, vil ikke ta sjansen på mislykket brygg til jul. Dessuten vet jeg det blir godt, både for barn og voksne.

Det er for meg ett stort poeng at det ikke dannes alkohol,

 

Har lyst til å eksperimentere med en ale gjær (Idun er visst en form for overgjær) og gjære bare i ett døgn. Eller gå for lager gjær og tappe den ut etter ett døgn, deretter varme opp for å ta livet av gjæra. Men.. dette er eksperimentering som kan slå helt feil ut. Gidder ikke ta den sjansen til jul ;)

Link to comment
Share on other sites

Her er oppskrifta for den som måtte lure;

normal_20131203_214650.jpg

Klarte ikke helt å dy meg med den Idun gjæra.. ble så jeg endte opp med å dele "batchen". Tok halvparten med Safeale-US05. Den rosinen i hver flaske droppet jeg etter å ha tenkt meg litt om.. druer spontangjærer lett, så antar rosiner er fullstappet av villgjær + de har visstnok en muggsopp utenpå.

 

 

Lukter jul.. til venstre er sukkerlaken.

20131204_172207.jpg

 

Bruker vørterkjøler, men mine foreldre blandet kokende og kaldt vann husker jeg.

Har en teori om at brygge utstyret blir "vasket" av å lage ingefær-/krydderøl. Det blir i allefall skinnende blankt nedi der!

20131204_193121.jpg

 

OG havnet på 1.030, skal avbryte gjæringen allerede i dag (ett døgn). Så da skulle det forhåpentligvis bli alkoholfritt.

 

Beklager om dette ble en avsporing fra skikkelig juleøl ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...