Jump to content

Våpensøknad på systemrifle


Bushviper

Recommended Posts

Skal sende inn en søknad på en salong CZ 455 22lr med ekstra løp og mag i cal. 17HMR. Spørsmålet er som overskriften, jeg har aldri kjøpt en systemrifle før, hvordan går jeg fram med søknaden? Sendes det inn en søknad på 22lr og en annen på 17hmr, eller går alt i samme søknad da jeg har forstått at systemrifler går som ett våpen på kortet. Håper på tips og evt konstruktive tilbakemeldinger på valg av våpen. Skal brukes til småvilt og skadedyr :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Du fyller ut 1 søknad for rifle kaliber 22lr og 1 søknad for våpendel pipe i 17 hmr, du får da et våpenkort for ei rifle og et for våpendel pipe.

 

Eller du fyller ut 1 søknad for våpendel låskasse, 1 søknad for våpendel pipe i 22lr og 1 søknad for våpendel pipe i 17 hmr, du får da tre våpenkort for våpendeler.

 

Uansett så teller det som et våpen i garderoben, søknadene leveres samtidig og du betaler kun et gebyr.

Link to comment
Share on other sites

Sendes det inn en søknad på 22lr og en annen på 17hmr, eller går alt i samme søknad da jeg har forstått at systemrifler går som ett våpen på kortet.
En på det opprinnelige våpenet (i .22LR) og en på våpendelen (ekstra løp i .17Hmr (eller omvendt)).

 

Det er egentlig ikke noen som heter systemrifler ift. våpenlovgivningen. Det kan søkes på ekstra våpendeler til ethvert våpen, ikke bare de som fra leverandør er laget for lettere å kunne bytte frem og tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Har i allefall opplevd å få spørsmål om våpenkort på låskasse/ kolbe til Blasern i utlandet. Blei kjøpt som rifle i kal 9,3 *62, der pipa var våpennummeret. Med 6,5 *55 pipe stemte ikkje nummeret... Det ordna seg etterhvert, men kontakta politikammeret når eg kom heim, sendte bilder av nummeret på kassa/ kolben og fikk nye våpenkort. Eit på 9,3 pipa og eit på kolba. Så for å unngå fremtidige problemer anbefales å søke på hver enkelt del.

Link to comment
Share on other sites

Du fyller ut 1 søknad for rifle kaliber 22lr og 1 søknad for våpendel pipe i 17 hmr, du får da et våpenkort for ei rifle og et for våpendel pipe.

 

Eller du fyller ut 1 søknad for våpendel låskasse, 1 søknad for våpendel pipe i 22lr og 1 søknad for våpendel pipe i 17 hmr, du får da tre våpenkort for våpendeler.

 

Uansett så teller det som et våpen i garderoben, søknadene leveres samtidig og du betaler kun et gebyr.

Uansett hvordan man søker skal man vel få et våpenkort for kasse og et våpenkort for pipe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får våpenkort på det jeg søker på. Søker jeg på et våpen så får jeg kort på rifle, hagle eller kombinert våpen. Søker jeg på våpendel så får jeg kort på det. Mulig det er forskjellig praksis rundt omkring, hva vet jeg. Jeg foretrekker eget våpenkort på kassa og pipene på de våpna jeg har flere piper til.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat søkt om en blaser r93, fikk beskjed om at jeg måtte søke på løpene som våpendeler, og kassa for seg selv
Blaser r93 selges ikke som et komplett våpen? Du må søke om det første løpet også?

 

Ja fikk beskjed om å søke på kassa for seg selv og løpene for seg selv. Dette gjør jo ting litt lettere om man skal bytte løp feks, da har man jo fortsatt ett kort på kassa og slipper å gjøre noen endringer der. Så jeg leverte 3 søknader for ei kasse og 2 løp.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa lenger oppe. Praksis er forskjellig avhengig av viklet våpen kontor som handterer dette.

Her i Hordaland går første kjøp av system våpen som et våpen, med en søknad.

Har solgt våpen til folk fra andre distrikter hvor våpenkontoret ville ha to søknader et for kasse og et for løp.

 

Jeg foretrekker av praktiske grunner å ha våpen kort på løp for seg og kasse for seg. Dette gjør det enklere ved reiser til utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Men får du ikke da, for løpet som fulgte med da du kjøpte våpenet i først omgang, to våpenkort med samme serienummer?

 

Og skjønner heller ikke helt hvorfor du skulle få problemer med dette løpet, siden det jo normalt er samme serenummer på løp og kasse på et våpen som er produsert og solgt som en enhet fra fabrikken?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte for noen år siden en Sako Quad .22wmr. Fikk et våpenkort hvor det stod .... rifle .22wmr og nummeret på låskassen.

 

Da jeg senere kjøpte et .22lr løp, fikk jeg kort i posten på våpendel, pipe .22lr og nummeret på pipa. Ringte da våpenkontoret og lurte på om ikke også .22wmr pipa med sitt nummer burde registreres - fikk til svar at det kunne jeg jo få gjøre... og fikk da til sist også et kort i posten på .22wmr pipa påført pipa/ våpendelens nummer.

 

Mener det er mest ryddig å ha kort på "våpenet du kjøper i utgangspunktet påført medfølgende kaliberbetegnelse" og i tillegg få med kort på pipa som følger med, på samme måte som en får kort på piper en kjøper i ettertid. Ellers kan en i teorien ende opp i en situasjon hvor våpenet+ 1 av pipene befinner seg på ett sted, mens en står igjen med en løs, registreringspliktig våpendel/ pipe et annet sted uten kort på denne.

Link to comment
Share on other sites

Men får du ikke da, for løpet som fulgte med da du kjøpte våpenet i først omgang, to våpenkort med samme serienummer?

 

Og skjønner heller ikke helt hvorfor du skulle få problemer med dette løpet, siden det jo normalt er samme serenummer på løp og kasse på et våpen som er produsert og solgt som en enhet fra fabrikken?

 

 

Hos meg hadde våpenet (fabrikknytt i eska) et annet nummer enn pipa som lå i den samme eska/ fulgte med våpenet fra fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Sitter nå i den situasjonen at jeg har ei systemrifle i 308w med våpenkort på rifle med våpennr på kasse, så langt alt greit.

Men 308w løpet har selvfølgelig ett eget nr, og det har jeg da ikke våpenkort på.

6,5x55 løpet derimot har jeg eget våpenkort på.

Slik det er nå, kan jeg vel ikke ta med rifla til t.d. Sverige med 308w løpet på eller med.

 

Saken er at i rundskrivet er det pålagt at systemvåpen o.l. skal ha egne våpennr for pipe.

 

Utdrag fra 3.5.1.1

Enkelte våpenprodusenter har de senere årene kommet på markedet med

våpenkonstruksjoner hvor det er mulig å ha flere løpsett i samme våpen eller forskjellige

kalibre til ett og samme våpen, på samme måte som enkelte konkurransevåpen. Løpene lar

seg montere og demontere ved forholdsvis enkle håndgrep. For ervervstillatelse av løp til

slike våpen, er det en forutsetning at hvert enkelt løp er påført sitt spesifikke våpennummer.

 

P.s. Ett systemvåpen har i utgangspunktet ikke noen egen pipe fra fabrikk, på samme måte som vanlige våpen med skrudd pipe.

Hos importørene og forhandlerne byttes det piper/skjefter magasiner, og sluttstykker/sluttstykkehoder over en lav sko.

Link to comment
Share on other sites

Men får du ikke da, for løpet som fulgte med da du kjøpte våpenet i først omgang, to våpenkort med samme serienummer?

 

Og skjønner heller ikke helt hvorfor du skulle få problemer med dette løpet, siden det jo normalt er samme serenummer på løp og kasse på et våpen som er produsert og solgt som en enhet fra fabrikken?

 

Svaret er NEI.

I Hordaland får du et våpenkort. Dette gjelder Løp og Kasse.

Og i mange tilfeller er der ikke NR på en av delene.

Hva som gjøres andre steder. ????????? Praksis er ikke lik i fra Fylke til Fylke.

Link to comment
Share on other sites

Sitter nå i den situasjonen at jeg har ei systemrifle i 308w med våpenkort på rifle med våpennr på kasse, så langt alt greit.

Men 308w løpet har selvfølgelig ett eget nr, og det har jeg da ikke våpenkort på.

6,5x55 løpet derimot har jeg eget våpenkort på.

Slik det er nå, kan jeg vel ikke ta med rifla til t.d. Sverige med 308w løpet på eller med.

 

Saken er at i rundskrivet er det pålagt at systemvåpen o.l. skal ha egne våpennr for pipe.

 

Utdrag fra 3.5.1.1

Enkelte våpenprodusenter har de senere årene kommet på markedet med

våpenkonstruksjoner hvor det er mulig å ha flere løpsett i samme våpen eller forskjellige

kalibre til ett og samme våpen, på samme måte som enkelte konkurransevåpen. Løpene lar

seg montere og demontere ved forholdsvis enkle håndgrep. For ervervstillatelse av løp til

slike våpen, er det en forutsetning at hvert enkelt løp er påført sitt spesifikke våpennummer.

 

P.s. Ett systemvåpen har i utgangspunktet ikke noen egen pipe fra fabrikk, på samme måte som vanlige våpen med skrudd pipe.

Hos importørene og forhandlerne byttes det piper/skjefter magasiner, og sluttstykker/sluttstykkehoder over en lav sko.

 

Du kontakter bare myndighetene og oppgir nummeret på .308 løpet også,- så får du et kort til hvis du vil, jf. min tidligere kommentar angående dette. Tipper du snakker om en S&L og at du har handlet denne samme sted som jeg handlet min Sako Quad.(?)

 

Dersom du skulle finne på å selge .308 pipa di vil du ha et våpenkort hvor det står rifle repeter .308win på et kort, og i tillegg har du et kort på pipa du sitter i gjen med (og som står i våpenet) som er 6,5 x 55....Blir pussige greier det også.... Et annet forhold er hvordan du skulle kunne selge .308win pipa di - en våpendel du ikke har kort på uten at denne måtte avhendes sammen med låskassen... Bare få et kort på .308win pipa også - så har du i alle fall dokumentasjon god nok for det meste. Blir uansett upraktisk med alle disse kortene da...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Merkel RX Helix cal. 6,5X55 i Bergen i sommer, leverte en våpensøknad. Løp og låskasse har samme serienr. fikk to våpenkort tilbake, ett for løp og ett for låskasse. Skal jeg kjøpe flere løp må jeg levere søknad på nytt løp og får ett kort til, vil tro att da er serienr ikke det samme :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg fikk igjennom 1 søknad på 2 løp.

 

Søkte på CZ 455 22cal./17HMR. dama bak kassa spurte meg om hvilken en jeg ville søke på. Så svarte jeg med at det var en pakke og at begge løpene var med. Så derfor trengte jeg begge. Hu tok og en samtale med de som godkjente våpensøknadene. De og godkjente den løsningen. Så da slapp jeg unna med 1 søknad og fikk 3 våpenkort :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...