Jump to content

Lading av "The Mighty 10 gauge"


Doublè

Recommended Posts

Etter å ha jaktet med sideliggeren i kal 10, sitter jeg igjen med noen hylser som er ødelagt i bretten.

Disse kan ikke lades på den vanlige måten, så jeg ville prøve ut noen ladninger for å få flere skudd ut av hylsene.

 

Kilde: BPI`s "Status of steel 14th ed.

Load ID:71111-122M

 

Brukte ladninger fra denne boken siden jeg hadde alt av komponenter og krutt liggende.

 

Hylse: Federal 10/89, kortet denne ned til 2 7/8 (73mm) og plutselig hadde jeg en helt "ny" hylse å bruke. :D

Hette: Fed 209A

Krutt: HS-6 (48 grains)

Wad: PT1044 med tjukk mylar inni

Hagl: stål 7/8 oz,#4

Toppet det hele med pappskilling, OS10 på toppen.

 

Det hele ble rullekrympet fint på plass :D

 

Dro så til skytebanen for å teste ut hastighet og treffbilde.

Hastigheten var helt ihh til oppgitt, mao jeg kronograferte de til 520 m/s i snitt (1700 fps)

 

Treffbildene ble helt nydelige :D:D og det med begge løp. (halv choke på begge)

100% innenfor 65 cm på 24 meter.

 

Det er noen fjærkledde fugler som kommer til å leve farlig fremover :lol::mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 7 months later...
  • 1 year later...

Hei

Hylser kjøper du i England hos : http://www.wingslocked.co.uk/ send en mail til Kevin, så fikser han det.

Wads: http://www.ballisticproducts.com/ eller http://www.hjemmelading.no/, og http://www.claygame.co.uk/

hjemmelading har også hagl.

Tennhetter: wingevåpen har Rem209, Nordskog har win209, jaktdepoet har cci209 og fed 209A

Cheddite cx-2000, fiocchi 616 og Rio G-1000 disse får du kjøpt i Danmark hos: http://www.koskov.dk/, ta deg en harry tur.....

 

Hvor i landet holder du til? Kanskje en fellesbestilling....?

Doublè

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk så mye for svar.  Ja, vi kan gjerne ta en fellesbestilling. Jeg har fordeler av det siden jeg ikke er særlig kjent med haglelading. Jeg bor i nærheten av Haugesund. Gi beskjed om du skal bestille noe, så er jeg gjerne med.

Fjernet unødvendig sitat av ovenstående innlegg. Erebor

Link to comment
Share on other sites

På ‎03‎.‎04‎.‎2017 den 21.05, Brosmebeistet skrev:

Fikk nettopp søknad i retur med stempel, så nå er det ikke lenge før "the mighty" er på plass i skapet. Grågåsa er også kommet, så nå er det bare å se frem til jakta :)

 

Grattis..:) Bruker en sideligger i kal 10 selv og den er bare herlig å skyte med:x

 

Grågås kal 10.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

H&R er en fin børse. Grattis:) Full trangboring blir for mye til stålhagl, halv (mod) er nok det trangeste du du bør ha. Også for slug. Jeg har halv på begge løp og den gir ca 80-85% på 35 meter med stål. Selvfølgelig avhengig av hva jeg laderB| Skuddene du fikk med, er det stål?

Edited by Doublè
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kommer til å starte opp med lading i løpet av sommeren, men her trengs det nok litt research tipper jeg.

Skal kun bruke blyladninger siden hagla er 81 mod. med full og 3/4 trangboring, og forøvrig i veldig god stand. Børsa vil i første rekke bli brukt til gås på innmark, rev, kråker og ravn, men jeg har på følelsen av at den kommer til å tas frem i andre anledninger også etterhvert. Børsa er ei Beretta s/s. 

Sånn helt på sparket tenkte jeg å bruke 64g toer-hagl til gås og rev, og sekser-hagl til alt annet. Men ladninger, hylser, krutt og wads vet jeg ingenting om ennå når det kommer til kvalitet og utvalg, så mottar gjerne tips i så måte. Også når det gjelder ladepresse og utstyr, siden jeg bare lader til revolver og rifle fra før.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Les innlegg nr 7, der finner du steder for kjøp av presser og komponenter.

Til kal 10 er det litt begrenset med komponenter, men du finner nok en god ladning like vell.

Til bly finnes det de 3 vanligste og gode forladninger, SP10 (Remington), VP100 (BPI) og BPD-10 (Hjemmeladning.no), samt vanlige korkforladninger. Korkforladninger kan være en fordel med så trange choker som du har. Da må du ha en "gasseal" under korken. Heter X10X hos BPI.

Kjøp for eksempel Lyman Reloading for shotgun #5,(god bok) der finner du ladedata samt info om hvordan du går frem i prosessen. Mener Jaktdepoet har den, de har krutt også.

Ellers har BPI en bok som heter "The Mighty 10 Gauge" som også er meget bra. Denne skal være nyrevidert nå.

Nye hylser er det vel det eneste du ikke får tak i, i Norge.

Lader du annet, så har du sikkert vekt osv.

Har du en benkborremaskin, trenger du bare en "crimpfinicher" for å lukke hylsen. Se på siarm.it

 

/Doublè

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 24.4.2017 den 22.19, Doublè skrev:

H&R er en fin børse. Grattis:) Full trangboring blir for mye til stålhagl, halv (mod) er nok det trangeste du du bør ha. Også for slug. Jeg har halv på begge løp og den gir ca 80-85% på 35 meter med stål. Selvfølgelig avhengig av hva jeg laderB| Skuddene du fikk med, er det stål?

Alle skuddene som fulgte med er bly. Federal og Gamebore. Det står en gammel prislapp på pakkene, 14,50,- , Så dette er gammalt. Har testa og det smeller godt ;) Har vel kanskje nok for dette året. Har litt problemer med hvordan jeg sikter med denne hagla. Om man skal se mye eller lite av løpet.

Link to comment
Share on other sites

Skyt noen testskudd med hver type ammo, på papp ca 1x1 meter på 35 meter. Da får du sjekket hvordan ammoen sprer også, og om den gir jevn dekning.

Sikt med flatt løp og med kornet i senter.

Plasseringen av treffbilde vil gi deg et godt svar. Ca 10 cm avvik kan du regne med er din feil i alle rettninger..

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...