Jump to content

6.5x55, kuler og langhold


M67

Recommended Posts

Vi skjøt noen runder med 130 grs fabrikk i Blaser R8 i fjor, på 1200 meter på Grodås. De gikk egentlig helt greit ut dit, vi lå og skjøt på en stein på ca 20 cm, og hadde treff på hvert 3dje skudd, mens de andre var så nære at vi gravde den frem. 65RWS gikk betydlig bedre med 139 grs Scenar på samme hold, og traff med hvert skudd. Noe av dette har jeg på film et sted. Ellers så skjøt jeg 139 Scenar ut til 1625 meter på is i vinter, høydespredningen var minimal, men vinden gjorde at det kun ble 3 treff.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk skutt endel i helga. 8.8g Scenar-L og 9g Scenar + 144gr SMK. Resultatene med de finske kulene legger jeg i presisjonstråden.

 

144gr SMK, 10sk - 151mm. Men det er en uteligger som gir 151mm, 9 skudd sitter på omtrent 80mm.

ED0C8ED4-AB1B-4F1B-8388-AFBF7E982D30-10270-000011F66B02FACC_zpsf1c21d3c.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Noen kuler som skiller seg ut? Hva med avstander over 500, noen andre som da skiller seg ut? Eller er det litt tidlig å si

Jeg har hengt meg litt for mye opp i presisjonsprosjektet, og skutt for lite på 1000m, og mer på 500m. Skal jeg komme med et foreløpig inntrykk, så er det at man kan stappe alle 130-144gr kuler av noenlunde kvalitet oppi ei hylse med maksladning N15, og i en Sauer med OK løp , og det vil gå bedre enn 150mm på 500m. Deretter er det tuning og skyteferdigheter som gjenstår.

Jeg har vært vant til at 9g Scenar er pålitelig på 1000m, og forutsigbar, og det har jeg bekreftet pånytt, men ikke mye mer. Det er vanskelig å være sikker på en negativ konklusjon, det er en annen erfaring.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Etter den artikkelen ble skrevet har det forøvrig komt en del gode kuler i .30 som gjør at f.eks 300 win mag begynner er nærme seg 338 lapua magnum i prestasjoner.

 

Når Rakken her på forumet sender 230 grs Berger ut av sin lange 300 wm i 925 m/sek, så overgår den 338LM. Men den mangler litt futt på de aller lengste avstandene :)

Men når man kan sende 300 grs 0.818 piller ut i samme hastighet, da er 338'n atter en konge ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Med en kamera eller god skivekikkert vel å merke. Nå er sikkert Krister forbanna på oss siden tråden har dratt ut til 338 LM Imp ;)

 

Ser at noen nevnte Barnes Match Burners. Dette er vel blyfylte kuler?

Så at Jakt&Friluft hadde hyllene fulle av disse, men gadd ikke spørre sist jeg var innom.

 

Jørund Lien testet disse i en 200STR for en tid tilbake, men kan ikke huske at de var bedre eller dårligere

enn noe annet.

Link to comment
Share on other sites

kikka litt på nette å fant disse kulene til dere som skyter .338", kuler fra rocky mountain bullets, 325 grains, G1 bc 1.035, G7 bc-.492, twist rate a 2800 fps 1-9", kunne kansje vært intressant :), spørs kansje hvor mye fart en greier å få på de vist de er lange å kontakt flaten blir stor?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da fikk jeg endelig, mellom vær, og litt for mye DFS-dilla, skutt litt "seriøst" på 500m igjen. Vi hadde to dager i romjula med ren moroskyting mot gonger, og det er alltid like moro - nesten litt slitsomt når en skal være "seriøs" igjen.

Dagen var satt av til "trening"/verifikasjon av ny feltladning - ut til 600m, og til trening med BR-oppsettet, og test av 140gr NCC.

Av samme grunn som forrige trening var avlyst, var det SURT i skytterjakke uten plass til nok varme klær under, men faktum nokså grei skyting - alt stemte, Busk-diopter er ikke SÅ ille, og i diskusjonen om hvor fantastiske kikkertsikter man trenger for å treffe noe, så skjøt jeg ikke veldig mye verre med diopter og reim faktisk, enn jeg gjorde med frontrest, og 40x forstørrelse - forstå det den som vil.

 

Det blåste jo friskt, fiskehalene var mer enn utfordrende, skjøt man i det vinden frisket opp på tvers, så traff man bare snø, ferdig med det. Brukte noen 139gr Scenar på å finne ut det, og på å finne ut hvilken vind jeg skulle skyte i.

 

Mot papp skjøt jeg 30 skudd, 20 139gr Scenar/50gr N15*, og 10 140gr NCC/ 54.5gr N570, skjøt også 10-15 NCC mot diverse gonger. Ene 139gr Scenar-samlinga ble bare 8 skudd på skiva, A4 arkene er nådeløse når det blåser.

 

140NCC, 150mm, med en åpenbar brukerfeil nede til høyre... De to over så jeg ikke komme, men det er ammo fra "lazy dog loading Inc." - ingen hylsepreparering utover det som må til for at det skal smelle.

C8778DCB-BC13-4D64-8E43-FC0E95B75A02-7427-0000108E7C6AB972_zpscc4a2186.jpg

 

139 Scenar, 161mm, havna høyt her, så skrudde et klikk ned etter noen skudd, det hjalp.

AA9C74C4-C6C0-4D64-BCEC-638EF9610780-7427-0000108E68064276_zps214304f4.jpg

 

alt i alt, etter 25 skudd - så ser jeg ingen grunn til påstå at 140 NCC er noe annet enn et utmerket alternativ til de andre, og dyrere kulene. Skal en være "anal", så kan sikkert hente litt her og der på å sortere kuler på vekt, og finish, og hylser på vekt. Tror jeg, kanskje...

Mellomfornøyd med egen skyting, det er rett og slett ikke veldig små samlinger - men det var det beste jeg fikk til, og jeg prøvde virkelig, og siden alt utstyret fungerte topp, har jeg ingenting å skylde på :| .

 

K

 

* noe gammelt jeg skjøt opp egentlig, den ladninga er ikke spesielt presis, og den er for hard. Enkelte skudd lugger i ladegrepet og det er ikke akseptabelt. Men man overlever, for de som lurte på det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Busk-diopter er ikke SÅ ille, og i diskusjonen om hvor fantastiske kikkertsikter man trenger for å treffe noe, så skjøt jeg ikke veldig mye verre med diopter og reim faktisk, enn jeg gjorde med frontrest, og 40x forstørrelse - forstå det den som vil.

 

 

Prøv med en 4x eller 6x kikkert med tysk nr.1 på reimoppsettet. Du får garantert hakeslipp og store forklaringsproblemer for deg selv hvorfor du trenger stjernekikkertene :-)

 

Tenk om alle STR-rifler i Norge hadde fått Hensoldt 4x fra tyske overskuddslagere i sin tid da prisen tilsvarte armeringsjern hvis man kjøpte mer enn 10000 stk.. (Ågotnes på 700m?)

 

1280133220.jpg

Link to comment
Share on other sites

Beste presisjonen i STR/SSG min med 140 NCC har vært med 15 krutt og ca 48 grs.

 

50 grs ladningene ga tydelig ekspansjon på hodet på Lapua hylsene mine så den var ALT for hard i rifla mi. 49 er sikkert innenfor og fortsatt god levetid på hylsene, men er fortsatt hardere enn jeg liker.

 

Best presisjon = 20mm/220m/5sk. A-Max gikk like godt med slapp ladning URP/19 - 41 grs ca. Scenar hadde jeg ikke like god presisjon med. 136 L derimot gikk skikkelig bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

Lenge siden jeg har oppdatert denne. Legger inn litt erfaring mer 130gr DL - ca hele Skyttervesenet har vel visst det jeg skal skrive i mange år, men pytt.

 

Fikk et godt tilbud på DL i fjor vår, sammen med ei pipe, og tenkte why not. DL er jo samme kula som GT, i 6.5mm (men ikke i 308), bare med "svartmaling". Jeg vet ikke om den gjør noe til eller fra, men den ser bra ut :mrgreen:

Passerte 2000 brukte kuler rundt nyttår, og alt er gode erfaringer. Skutt i 4 forskjellige 6.5x55 piper. Ei gav dårlig presisjon, men den er uansett satt til side som "problempipe".

De tre andre er på dette nivået:

 

5sk 100m (synd med flua over ;) )

A741833E-2AFE-497D-A161-8B7F850BF797_zpszderenqo.jpg

 

Typisk verifisering på 100m

57F299A2-9A6F-4B11-B7AA-C728A8182868_zpstxxmhfoh.jpg

 

De to over er Blaser pipe,her er med ei Sauer pipe, det er skutt med reim og diopter, så her skal jeg ikke skylde flua på kula iallefall, men som en sa her i går: "Når DU skyter så bra med den, så må den VIRKELIG gå bra..."

IMG_4614_zpsm57ehdth.jpg

 

Treffpunktsjekk på 300m (egentlig 270 :oops: )

45B40CE7-68FF-4742-BF1A-997C00A30F85_zpsrmu3v4co.jpg

 

Jeg har skutt 2 UNL stevner med denne kula, men bare 4 grupper på trening - de på trening er best for å si det sånn...

500m

14034949_10154129198899342_4722482625796565258_n_zpsr2wncmef.jpg

Alle på trening er under 100mm, og alle på stevne er over.

 

På 1000m har jeg skutt noen få "1000m WebCup" runder

15439914_10154468136219342_8152870344564980787_n_zpssohb0ws6.jpg

Vet at andre har mer hell med samlingene på 1000m med samme kula, men jeg er likevel nokså fornøyd. Hade jeg giddet å kjøre en ladestige så hadde det kanskje blitt mindre høydespredning

 

1250m står på planen, når jeg bare gidder å gå opp bakken.

 

Har dere testet 120 grains Lapua Scenar L også eller er denne for lett?

Skjøt hele feltsesongen i fjor med denne. Den er et utmerket valg ut til 600m iallefall. Jeg har ikke prøvd den på 1000 i noe annet enn en for jævlig vind, så litt tynt med erfaring der.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

amax 140g vs 130gt til langhold

Same Shit™ - vil du ha ut maks, så må du teste begge i samme løp, og velge den beste (mest presise) i akkurat det løpet. Ofte vil det ikke være målbar forskjell, og man tar den billigste, eller den man vet man har stablil forsyning av.

Stabil forsyning er hovedkriteriet mitt for valg av kule. Det hjelper ikke om de går aldri så bra, eller er aldri så billige om jeg går tom og må bytte kule. Det innebærer oftest både testing, innskyting, og ny verifisering av kulebane. Med stevner hver helg i perioder av året, så funker det ikke. Såvidt jeg vet så er A-max ikke i salg lenger, og spørsmålet har besvart seg selv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
47 minutter siden, Windspeed skrev:

Sorry, her ikke fått tak i eld til 6,5 ennå:-(

 

Har prøvd litt med 200 gr i .30 kal bare.

 

Vet du hvor jeg kan få tak i 6,5 eld?

Bombesikker på at jeg leste i et eller annet "nyhetsbrev" bare for noen dager siden, at en eller annen forhandler som hadde fått inn ELD-x eller som skulle få inn.. Muligens Jakt og Friluft

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er lite jeg har testa i den senere tid - det har gått i å skyte kjent stoff og prøve å forbedre det som er bak rifla. Det er ikke en rask prosess... Men jeg er en nysgjerrig fyr og her kom det noe nytt som må prøves.

20604561_10155214176894342_6116308280905806635_n.jpg

Ser lovende ut iallefall.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

men mange får jo kula til å gå like godt som Scenar

Eller bedre. I den pipa jeg bruker til DFS-skyting går de helt sykt bra, det gjorde de også i den forrige, og de går bra i den S&L pipa som jeg såvidt har testa også. Tror jeg har brukt 7000 til sammen. Aldri skutt så bra.

 

Sitat

så er ikke helt med hvorfor du gidder annet enn oppskrytt BC?

Er BC det det som er oppgitt, så er den 20% bedre enn Lapua Scenar. Det kaller jeg signifikant. Til DFS skyting er det vel "moot", jeg skyter uansett 123gr CC på banen, og på felt vet jeg ikke helt hvor jeg går - presisjon er nå det viktigste.

 

 

 

Til UNL-skyting, der jeg faktisk gidder å teste og prøve for å finne presisjon, har BC en hel del å si. 1cm inn kan være et poeng, og det kan være det som skal til for å vinne. I gruppeskyting er en 10-20% BC 10-20% vindavdrift, teoretisk 10-20% mindre grupper om du gjør samme jobben. Det er verdt  å teste i min bok - dessuten kjeder jeg meg.

 

Jeg har blitt alt for seriøs - stevner her og stevner der, trening hele tida. Tester ingenting fordi alt skal være likt. Planen er å leke litt mer. Også på j.. langt holdt, og da er BC gull.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skjøt RDF-kulene på 100m i dag. Hadde ikke mange ladde patroner igjen, og rota litt med en demper som må ha fått seg en kakk eller noe.

Jeg hadde ladd opp 50, men brukte de fleste på langholdstreninga på lørdag. Skjøt inn med 3 skudd på papp og koste meg med LH-skyting ut til 900m.  Det er ladningsutvikling "by chance" - eller kanskje en blanding av erfaring og flaks. Mest flaks tror jeg nok. Jeg hadde noen Raufoss-hylser jeg hadde plukka på banen, som jeg visste kamra i denne pipa, og på N19 boksen står det jo maksladning med 140gr kule. 45.1gr. Isetterdia var innstilt fra før til 130DL og 123CC, så jeg lot den stå, og den laga patroner som var akkurat 79mm lange.

Disse samla godt nok til å treffe 50x50 gongen på 900m med en viss margin, og en 20x20 på 630m ble truffet med kjedsommelig repeterbarhet (til det skar seg, jeg trodde det var vinden, men kanskje var det demperen, jeg vet ikke).

 

Man hører jo stadig folk som "skal begynne bare de får utvikla ei ladning", "finner rette kula", osv. Jeg påstår at nesten alle kuler er rette, bare man skyter dem. Og at de fleste ladninger er gode nok, selv om noen helt klart er bedre enn andre. Langholdsskyting handler mer om å bedømme vind enn å ha ultrapresisjon. Men her fikk jeg nå det (iallefall nesten) helt gratis, så jeg kan ikke annet enn klage - på demperen, som jeg akkurat rakk å venne meg til å skyte med. Dobbeltfaen, men jeg sørger ikke over faenskapet. Jeg hiver den i ei skuff og tar den fram om et par år...

 

Uansett så kronograferte jeg dem til 873m/s, med SD på 2.4 (Magnetospeed) og når jeg la inn 0.330 i Shooter samtidig, så traff jeg 100% rett i høyde på alle hold fra 100 til 900m. En slik test, i vind, verifiserer ikke en BC, men det avkrefter den iallefall ikke, så jeg kaller det lovende. Det er ikke mange 6.5mm kuler som har G7 BC på 0.330 elle rG1 på 0.658.

 

Jeg er vel egentlig fornøyd med 100m resultatet, fikk jo litt høydespredning her på 200m - det kan ha mange årsaker, men jeg skal nok prøve en slags modifisert ladestige uansett. Lader 20 skudd på 45.1, 20 på 44.6 og 20 på 45.6 neste gang - forhåpentlig får jeg skutt dem på minst 300m, eller 500, eller helst 1000. 

IMG_5993.JPG

IMG_5998.JPG

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

30 klikk på 435 meter høres riktig ut på en 308W, jeg ligger rett rundt det området med selvladet lockbase. 50 klikk på 6,5'en høres fryktelig mye ut. Er den skikkelig innskutt og er det cm klikk på den børsa? Høres ut som det er 1/4 MOA klikk og da vil det bli mange flere klikk på den avstanden.

Link to comment
Share on other sites

435m har jeg 33 klikk med 123NCC i 790m/s.

 

Om kompisen skjøt 145gr Partizan i 6.5x55, så er det ikke rart, siden han da skyter 308-ammo ;)

med 139gr høres det merkelig ut, men om han skjøt 156gr jaktammoen, kan det godt henge på greip.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, smaug skrev:

30 klikk på 435 meter høres riktig ut på en 308W, jeg ligger rett rundt det området med selvladet lockbase. 50 klikk på 6,5'en høres fryktelig mye ut. Er den skikkelig innskutt og er det cm klikk på den børsa? Høres ut som det er 1/4 MOA klikk og da vil det bli mange flere klikk på den avstanden.

Vortex pst ffp på oss begge 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Kuler/krutt-spm. 

 

Skyter Scenar 139gr med 43gr RA10 skytterlagskrutt. Bør jeg heller ta med et par 3.5kg dunker med N160 neste gang jeg kjører forbi Jaktdepotet? Samme kg-pris, men litt pes å få tak i når en bare kjører forbi et par ganger i året. 

 

Eller skal jeg be om å få inn litt RA15 i stedet gjennom skytterlaget.

 

Ligger mye våken om natta og tenker på det her. 

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid noen som tror har noe de tror er bedre. RA10 har vel brennhastighet og ladedata et sted mellom VV N550 og Norma 19. Ja du kan få mer hastighet med RA15/ N15. N160 gjør vel bra nøyaktig det samme som RA10 vil jeg tro.
Liker du å skyte ladestiger, spekulere over ladninger, og prøve deg fram, så må du jo bytte krutt, prøve et nytt krutt, for mange er jo det greia, og de er alltid på jakt etter noe bedre. Har du en stabil forsyning av krutt og kuler og god presisjon så er det ingen grunn til å bytte - om du ikke har lyst til å prøve noe nytt. Du vil jo lære noe, og samle erfaring, men skyte noe bedre, eller treffe noe mer vil du neppe.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

takk for svar

Får holde meg til RA10. Problemet er vel mer det at jeg savner den klassiske min-max skalaen som er på "kjøpekrutt". RA10 har bare en (1) ladedata til 9g Sierra på boksen, ingen intervall jeg kan prøve meg ut på. Det føles litt useriøst ut å "gå ut fra" at den ladninga også fungerer på Scenar 139gr og EldM 140gr. Assumption er jo som kjent the course of all fuck ups. 

 

I tillegg fikk jeg trykktegn med hylseutkastermerke sist jeg var på bana, men det kan likegodt være fordi jeg har lite friflukt med COAL på 81,7mm. Gikk nedtil 81.0mm.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det føles litt useriøst ut å "gå ut fra" at den ladninga også fungerer på Scenar 139gr og EldM 140gr.

Det er ikke veldig useriøst, det er veldig like kuler av konstruksjon.

 

Sitat

 lite friflukt med COAL på 81,7mm. Gikk nedtil 81.0mm.

Veldig ekstreme patronlengder etter mitt syn. 77-79mm pleier å funger utmerket.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I min STR har jeg brukt COAL på 76mm og det fungerer utmerket. Dette i en Sauer pipe.

Har landet på at friflukt har lite å si for presisjon og lader bare sånn at kula sitter godt og skyter.

Nå har jeg ikke brydd meg om fart så lader bare 800ms ladninger med N150 og 140NCC.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...