Jump to content

17hmr, kulebane, treffpunkt etc.


Scitech

Recommended Posts

Hei hopp!

 

Vurderer å kjøpe et 17hmr løp til min CZ 455, og lurte på hvilken avstand det vil være optimalt å skyte den inn på. Jeg har hørt at 22lr har forholdsvis strak kulebane fra 0-60 meter, hvilket betyr at jeg må sikte lavere på vilt nærmere enn 80 meter som er avstanden kikkerten er skutt inn på. Hva er evt. tilsvarende avstander for 17hmr? Vil jeg for eksempel kunne skyte i senter av trådkorset fra 0-150 meter med 17hmr?

 

Jeg er klar over at det er noe uenighet om hva som er "best" av 22wmr og 17hmr, så jeg tar gjerne imot noen erfaringer om dette vedrørende 22wmr også :) Men i utgangspunktet hadde jeg tenkt meg 17hmr.

Link to comment
Share on other sites

Stilt inn på 70 meter:

- 50 meter gir 1 klikk opp (-0,35 cm)

- 70 meter gir 0 klikk (0,0 cm)

- 90 meter gir 1 klikk opp (-0,78 cm)

- 100 meter gir 2 klikk opp (-1,47 cm)

- 130 meter gir 6 klikk opp (-5,93 cm)

- 150 meter gir 10 klikk opp (-10,92 cm)

 

Om siktemiddelet har klikkverdi 0,25 MOA og du skyter med Hornady V-Max.

Link to comment
Share on other sites

Normalt er 50 til 100 meter, avhenger av kaliber. No er jo 17hmr ganske flattskytende, så eg hadde skutt den inn på 100 meter. Å så kan du prøve deg ut til det holdet du har tenkt å strekke deg til å så lager du evt en klikktabelt vist du har lyst til det, eller laster ned shooter eller strelock men da må du finne bc på kule og vite hastighet på kulen.

Link to comment
Share on other sites

Amen til siste taler, mange glemmer at avstand mellom senter løp og senter sikte betyr mye når vi snakker om nålestikk kaliber som 17hmr.

 

Med mye så mener jeg alt som medfører forskjell mellom siktelinje og kulebane over 2.5cm+- med svært mye over 5cm+-.

 

Med 17hmr ønsker jeg at kulebane og siktelinje skal ligge innenfor +-2.5cm i det avstandsområdet rifla er ment å brukes (30-ca110m).

Når en jakter på disse korte holda må en regne med at tid til skruing på sikte ikke finnes før muligheten er borte, derfor velger jeg å stille inn siktet slik at jeg holder mer eller mindre midt i i hele det anvendelige området.

 

Skal det skytes utenfor normal hold, har jeg valget mellom å bruke mildot retikkelet eller klikk (Bruker fast 10x40 sikte på rifla).

 

Vendetta har etter mitt syn ett godt set up med innskyting på 70m, og når en leser hans tabell ser den rimelig lik ut det jeg selv har erfart.

Link to comment
Share on other sites

Det bør vel verifiseres med den aktuelle rifle/kikkert-kombinasjonen før man skyter på vilt, med tanke på at høyden mellom løp og sikteakse stort sett er ulik fra våpen til våpen?

 

Dette vil vell alltid være tilfellet, uavhengig av kaliber? Kikkerten skal selvfølgelig skytes inn. Mitt spørsmål var mer rettet mot egenskapene til 17 hmr-kaliberet.

 

Basert på erfaringer så langt har jeg konkludert med at innskyting på rundt 70 meter er gunstig for meg. Som Vingemutteren skrev så virker Vendetta sin tabell rimelig ut.

 

Noen som vet hvor jeg kan bestille 17hmr Hornady v-max ammunisjon ?

Link to comment
Share on other sites

Hornady vmax kjøpes her; jaktfall.no

 

Jeg skyter inn 2cm over på 70meter, både med gamepoint og vmax, de går helt likt. Gamepoint skytes til 115meter, vmax til 130meter. Da er de 2cm under. Her skrur jeg ikke. På 150meter går vmax 7,5cm under. Gamepoint går 5cm under på 130meter. Siktelinjen er 37mm høy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville få frem at selv om kaliberet går som en stråle, vil forskjellen mellom sikteakse og løpsakse/kulebane gjøre at du selv må sjekke hvilke avstander som gir hvilke avvik, innenfor det området du tenker å holde deg.

 

Her vil Strelok (app for Android) kunne hjelpe, man taster inn kuleparametre og rifleparametre, og får en avviks-/knepp-tabell.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
På 11.10.2013 den 14.28, rypert skrev:

Hornady vmax kjøpes her; jaktfall.no

 

Jeg skyter inn 2cm over på 70meter, både med gamepoint og vmax, de går helt likt. Gamepoint skytes til 115meter, vmax til 130meter. Da er de 2cm under. Her skrur jeg ikke. På 150meter går vmax 7,5cm under. Gamepoint går 5cm under på 130meter. Siktelinjen er 37mm høy.

Jeg kjøpte nettopp på jakt og friluft Arendal til 2.99 per skudd kjøpte 2000 skudd så jeg har for en stund 👍😂.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
2 timer siden, neon77 skrev:

@Jegerlærling, Google er din venn.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/.22_WMR

 

https://en.wikipedia.org/wiki/.17_HMR

 

Kort fortalt, 22 WMR er ca dobbelt så kraftig som 22LR. 

17HMR er en 22 WMR hylse nedstrupt for å ta en kaliber 17 

 

Tusen takk. Ja,bør bli flinkere til å bruke Google.  Er bare så praktisk når man leser en tråd,å spørre folk som har greie på det. Dette var uansett oppklarende ☺

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...