Jump to content

For sent å ta storviltprøven?


fredrik

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Hei, har litt samme problem som trådstarter, så prøver å bruke den tråden her.

 

Jeg har nylig fått tilbud om å bli med på hjortejakt, og ønsker dermed å ta storviltprøven før november. Kan til nød dra inn til Oslo for dette, men jeg vil gjerne slippe å ta turen inn dit kun for å gjennomføre 2x15 prøveskudd. Har tilgang på privat skytebane, men der er det da ingen som offisielt kan godkjenne disse prøveskuddene. Vet at disse skuddene er obligatoriske, men fra min lokale skytebane vet jeg at det er ingen som faktisk følger det opp. Der er det og stengt for sesongen.

 

Lurer da på om det er mulig å møte opp på en av banene i Oslo og kun avlegge storviltprøven? Hvilken av disse banene (Løvenskiold/Grefsen) jeg bruker blir for så vidt det samme.

Link to comment
Share on other sites

Du skal kunne dokumentere prøveskudd på en eller annen måte, så det du spør om håper jeg ingen vil svare på.

I bunnen i mitt sinn har jeg som utgangspunkt at det er hver og en sitt ansvar å kjenne sin begrensning på alle måter, det være seg trening, innskyting eller prosjektil. -Men når man trekker den som skal underskrive på skytebanen inn i uregelmessigheter, og det forventes at det skal ses mellom fingrene med det blir jeg forbannet. Og til alt overmål på åpent forum. Da får du heller gjøre det som skal til for at du tar det på din egen kappe alene.

Link to comment
Share on other sites

Moen90 - Kanskje du kunne hørt med den lokale jff om å bruke videokamera for å dokumentere treningsskudd? Gjør det over to kvelder (her omkring må en i hvert fall gjøre det over to ganger). Få en til å filme at du faktisk skyter på blink. Da har du jo vitne og. Dersom du får det godkjent av en som kan godkjenne det, burde det ikke være noe i veien for å kunne skyte opp. Mulig du kan gjøre det på samme måte når det gjelder oppskyting og?

 

Verdt å høre om det kan gjøres. Med litt godvilje fra jff'en blir det godkjent.

Link to comment
Share on other sites

ko-stens: ingen dum idé, men ser nå det står ganske klart beskrevet i loven hvordan dette skal foregå.

 

Stefflus: Nå må du ikke misforstå meg. Jeg har altså ingen intensjon om å gå rundt lovverket, og ikke har jeg forventninger til at andre gjør det. 30 skudd (og vel så det!) skal jeg selvsagt skyte. Det jeg lurte på var om det var alternative måter å gjennomføre prøveskuddene på, og få de godkjent, uten å måtte dra til en skytebane som fortsatt er åpen. For eksempel da filme det, eller hørt om en fra jff kunne observert på privat bane.

Vet av erfaring at når "alle" tar storviltprøven er det så mye trafikk på skytebanen at instruktørene ikke har mulighet til å følge opp at alle gjennomfører de 30 skuddene på forhånd. Om dette er vanlig praksis kunne jeg spart meg for en del timer med reising. Jeg kjenner mine begrensninger, og du må ikke tro jeg har planer om å løsne skudd mot levende vilt uten å være sikker på å treffe. Som relativt fersk jeger er det mye jeg ikke vet, så takk for tilbakemeldingen. Tar for så vidt selvkritikk for dårlig ordlegging.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Det jeg lurte på var om det var alternative måter å gjennomføre prøveskuddene på, og få de godkjent, uten å måtte dra til en skytebane som fortsatt er åpen. For eksempel da filme det, eller hørt om en fra jff kunne observert på privat bane.
Dette har vi en ganske informativ tråd om allerede.

 

I den tråden var det en del debattanter som tydeligvis måtte ha det inn med teskje - og fikk det.

 

Diverse "kreative" påfunn er altså dokumentfalsk.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurte på var om det var alternative måter å gjennomføre prøveskuddene på, og få de godkjent, uten å måtte dra til en skytebane som fortsatt er åpen. For eksempel da filme det, eller hørt om en fra jff kunne observert på privat bane.
Dette har vi en ganske informativ tråd om allerede.

 

I den tråden var det en del debattanter som tydeligvis måtte ha det inn med teskje - og fikk det.

 

Diverse "kreative" påfunn er altså dokumentfalsk.

 

Nå må du våkne mestern :wink: Tråden er fra 2013 :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...