Jump to content

Klart for fornøyelseskjøring med snøscooter ?


jamez

Recommended Posts

@ Jegermeistern og Kalstad

Prøv nå å holde dere til snøscootere, spesielt Jegermeistern, er ikke hva jeg forventer av en Moderator i hvertfall.

Hadde ventet, og tatt høyde for, en breddside mot Kalstad der,. den uteble.

Tror man skal prise seg lykkelig for at Kalstad ikke er og ikke skal bli moderator (her, da). Bare tanken kan jo skremme lusa på flatmark. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg vet ikke hva du legger i begrepet "eksklusivitet for egen egoismes skyld", men jeg gjentar at den norske "vinterturismen" er markedsført som "esklusivt" mht ro, stillhet og uberørt natur. Det tar tid, og koster penger, å drive markedsføring. Et rykte om at noen "naturturister" fra Berlin har fått turen ødelagt av ei gruppe motorfriker, sprer seg derimot helt gratis.

Takk for at du tok opp denne.

DETTE er det jeg kaller toppen av urimelighet i bygdenorge. Ta en plass som feks Rysstad i Valle kommune. Mange har snøscooter, det er mange hytter der og mange turister, egen skibakke med heis og alt det der. Skal da altså bygdas befolkning sitte der å holde pusten fordi det kanskje kommer en naturturist fra Berlin? Virkelig?!

Bare tanken på at grunnen til at vi ikke skal ha snøscooter i sørnorge er fordi turister skal ha en lekestue å kose seg i et par dager i året får blodet til å fordampe. Selv kommer jeg fra en knøtt liten bygd med MYE natur hvor vårt forrige års elgjaktfelt var på 427Km2. Skulle altså bygda nærmest blitt lagt død hele vinterhalvåret for at noen kan komme å se all den fine naturen(ja jeg vet, det er i Finnmark og ingenting kan sammenlignes, alle her i sør stammer egentlig fra Mars eller noe)?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok store forskjeller kommunene i mellom. Feks vil jeg tro at kommunene langs svenskegrensa i skogsområder vil klare seg helt fint uten skiturister.

 

Beitostølen, Geilo, Hemsedal, Trysil, Oppdal og en haug med andre høyfjellsdestinasjoner lever sv folk som er mer interessert i ski enn scooter.

 

Jeg tror ingen er uenig i at det er mange 10000ner flere som er interessert i ski enn scooter. Derfor tror jeg det er en tapsak av scooterfolket å gjøre skifolket til fiender.

 

Når jeg sier "man vil gå konkurs" så mener jeg kommuner, grunneiere, butikkeiere, maskinentrepenører, hyttebyggere. Alle som baserer sin inntekt på skiturister i dag. Scooterkjørere vil aldri kunne fylke det hullet.

 

Ikke skyv ut skielskerne, de betyr mye for bygda.

Scooterforkjemperene gjør ikke noen til fiender men overalt hvor det er en konflikt må det være minst to parter og skigåere en i allefall en av dem så lenge "de" ikke ønsker å snakke om løsninger i stedenfor alle problemstillinger de tror de kan spå i framtiden. Problemet er at skigåere mener de har enerett på norsk natur. Sannheten er at vi er like glad i naturen som alle dere andre. Vi er like glade i å se liv i naturen som dere andre, vi nyter mye av de samme tingene i naturen. Opplevelsen er annerledes ja, helt klart uten tvil men det blir som forskjellen mellom en som padler og en som kjører motorbåt. Padling er ikke for alle men det er sikker veldig fint om man føler seg hjemme på en sånn flytende sigar. Man blir ikke idiot av å kjøre scooter, men er man idiot fra før av er faren stor for at man er idiot også på snøscooter selv om jeg faktisk har sett en del eksempler som motbeviser det, kanskje fordi at mestringsfølelsen noen "idioter" får ved å kjøre scooter avslører at de ikke er idioter men bare folk som ikke helt finner ut hva de er, men hva vet jeg om sånt.

 

Angående ulovlig kjøring. Kommer flere til å kjøre ulovlig? Ja det tror jeg. Prosentvis vil nok ulovlig kjøring gå dramatisk ned fordi folk som rett og slett ikke har kunnskap om å kjøre utenfor løypenettet blir mange flere. Det er for mange utrolig lite fristende å kjøre seg fast med et kjøretøy som veier 300kg+++ i 1,5 meter med snø. Det kan sammenlignes med frikjøring på ski. Mange har lyst til det, synes det ser kult ut og alt det der men de har ikke egenskapene til det. Litt av det samme med snøscooter. Du kjører deg fast til tider om du kjører utenfor løypen, garantert, og for de fleste blir du rimelig fort forsynt når du begynner å komme over den villeste fasen i livet ditt.

 

Problemet som jeg ser det nå her i sør med den scooterkulturen som er her er:

Bare de alle mest ihugga kjører. For det meste ungdommer. Sjargongen går i at man skal hoppe og leke i snøen til man blir trøtt og sliten, så kjører man til hengeren/hytten. Turgledene har ingen nesten opplevd eller skjønt hva er for noe fordi så lenge de må se seg over skulderen hele tiden, har de ikke tid til å gjøre noe annet enn å kun kjøre og helst bevege seg til nye områder. Scooterkjøringen her er veldig intens og alle er opptatt av å få mest mulig kjøring på kortest mulig tid. Voksne folk gidder stort sett ikke dette og folk som er opptatt av lover og regler som de fleste jo er, synes det er helt uaktuelt å drive med snøscooterkjøring basert på de premissene.

Disse ihugga sjelene drar som nevnt lengre oppe, til Sverige nå og da og gjør akkurat det samme der. De vet stort sett ikke om noe annet(litt som når nordmenn dra på sydenferie) og de kjører sjeldent veldig langt avgårde. Stort sett surrer de rundt innenfor et område de synes er morsomt.

Dette synes jeg er synd fordi scooterkjøring er så mye mye mer enn bare å tulle i en snøfonne. Turfølelsen av å ta en skikkelig runde, sette seg ned å slappe av mens kaffen koser seg over bålet er utrolig givende.

Link to comment
Share on other sites

Fugletitting og jakt står ikke i skarp kontrast til hverandre. Det gjør scooterkjøring og naturopplevelse.

Her er vi grunnleggende uenige. Jeg mener naturopplevelse og scooterkjøring ikke på noen måte står i kontrast til hverandre, iallefall ikke slik jeg er vant til scooterkjøring.

 

I min hjemkommune, som har et landareal på 4 663,81 km² er det flust av steder skifantaster kan gå uten å trenge å være nærmere motorisert ferdsel enn de klarer å gå fra veien omtrent. Så jeg klarer ikke helt å se problemet.

 

Derfor tror jeg det er en tapsak av scooterfolket å gjøre skifolket til fiender.

What? jeg oppfatter det i denne tråden at det heller er enkelte skifantaster som ønsker å lage et bilde av scooterbrukere som "potensielle lovbrytere og noen som ødelegger naturopplevelsen".

Link to comment
Share on other sites

spesielt Jegermeistern, er ikke hva jeg forventer av en Moderator ihvertall.
For pokker vet hvilken gang - som moderatorer skriver vi med blått, når vi ikke skriver med blått, er vi alminnelige brukere.

 

Problemet er ikke at du skriver som vanlig bruker, men at du drar inn ting, usaklige, som ikke har noe med snøscootere å gjøre. Siden du er moderator forventer jeg bedre av deg. DU burde vite bedre. Kalstad er jeg mer usikker på...

 

Skrevet i beste hensikt, forstå det den som vil.

Link to comment
Share on other sites

Her på nordvestlandet er det såpass bratt terreng at valgmulighetene for hvor man bør ta seg fram er rimelig naturgitt. Scooterkjøring vil uvergelig føre til støyforsøpling for de som velger å gå på ski. Det er ille nok med kraftmastforsøplingen som går i nær sagt samtlige dalfører.

 

Scooterløyper i villreinterreng vil uvergelig påvirke villreinen negativt. Den er sky og terrenget dens krymper stadig.

 

Scooterkjøring som fritidssyssel.. Gjør som bilfantastene, hold dere på lukkede anlegg og kjør så mye dere har lyst til der. Selv land rover klubben nøyer seg med det.

Link to comment
Share on other sites

Det er to muligheter. Ingen løyper pga ingen naturlige plasser å plassere traseer eller at scooterløype og skiløype går parallelt og skilles så fort det lar gjøre. Et annet alternativ er jo selvsagt at scooterløype må starte lengre oppe på fjellet en eller annen plass. Er det vilje er det håp. Angående villreinen så bryr de vel seg sånn passe om snøscooter som de fleste andre dyr men det er selvsagt lurt å kjøre rundt en flokk i stedenfor gjennom den. Offroadkjøring med bil er en helt annen liga enn snøscooter, jeg burde vite noe om det siden jeg har pløyd en og annen meter med torv med min bil på diverse treff. Få motorisert kjøretøy i verden gjør mindre av seg enn scooter likevel høres det ut som man snakker om stridsvogner i strid.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan være enig i at på vestlandet blir ferdsel kanalisert å der vil det føre til at eventuelle løyper ville gått i samme område som skiløperne ville gått.

Men.

I min hjemkommune bruker skiløpere og scooterførere ofte de samme løypene. De sitter også ofte sammen på islagte vann å deler kaffe og pilker sammen.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye for og i mot skuterkjøring..

 

Men en ting har jeg lyst å kommentere, og det er påstanden om at fjellet er så stort...

Tar man skuteren fatt så kan man på en vanlig ettermiddag etter jobb kjøre fra Lakselv til Alta og handle litt og rekke ett besøk hos en kompis i Karasjok på tur hjem før legetid.

Prøv det på ski!

Link to comment
Share on other sites

Fjellet er både stort og lite. Hvis man tenker fra a til b med scooter går det fort. Skogganvarre til Alta og via Karasjok tilbake er vel ca 30mil(?) og det klarer man på en dag dersom været tillater det. Sånn sett virker fjellet lite men på denne turen er det likevel så uendelig mange andre vann, fjelltopper og daler man ikke har sett alle veier rundt seg at man kan bli ør.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Når det blir opp til kommunene så har jeg ingen tro på at de er i stand til å forvalte myke verdier på en god måte.

 

Det ser man fra en rekke saker knyttet til naturvern.

 

Om det ikke blir et løsslipp i ordets forstand, så blir det garantert veldig mye mer scooterkjøring i kommunene, da scooterfolket gjennom sin ofte aggressive lobbing nok får kommunene med på notene.

 

Mange kommuner vil også benytte scootersaken for å markere avtand mot øvrigheta og vil markere sitt selvstyre og nærmest demonstrativt gi scooterløyver over en lav sko.

 

Fjellet er i dag det siste fristedet. Vi har motorisert ferdsel overalt ellers - til vanns, på veier på kryss og tvers og i lufta, og nå skal vi på død og liv motorisere de siste urørte områdene vi har.

 

Tragisk og patetisk og typisk oss mennesker :(:(

 

Det må det være mulig å ha noen områder uten både lydmessig og visuell forurensning.

 

Snart blir det vel krav om å kjøre med ATV overalt i fjellet også.

 

Og hvorfor stoppe der - det bør vel være en liten småflyplass ved de beste multemyrene og hva med alle de som synes det er gøy med vannscooter - de må da få lov til å kjøre på alle fjellvanna i landet...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men det vil det jo være. Du trenger ikke å være der snøscooter er, det vil alltid være plasser som er helt uaktuelt å kjøre med scooter og sannsynligvis vil du være kortere inn på fjellet enn der scooter folket stort sett er. Hvis traseen går i nord retning og du går i nordøst skal du ikke gå langt før du hverken ser eller hører noe.

Jeg har større tiltro til kommune Norge og igjen, det er altså ikke bare opp til kommune å bestemme, grunneier og fjellstyre må også si ja. Angående lyd er det fullt mulig for myndighetene å innføre krav til teknologi slik det er i statene, såkalt BAT. Feks kunne en kommune si at de tillater bare modeller som overholder BAT2012 krav for å kjøre på deres løypenett. I statene blir løyper stengt dersom for mange kjører med "effekt tap" anlegg.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det går jevnt da ja men først og fremst skal du være veldig heldig med været! Det man også må tenke på er jo at til tross for at man har krysset store omtåder er det enda større områder man ikke har vært på.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En par tanker som slo meg da jeg nå leste denne tråden en gang til.

Her er nok mange som ikke har kjørt scooter noen gang. Det man vet lite om er man ofte skeptisk til.

 

Men viktigst, en liten oppfordring til samtlige: "Les denne tråden en gang til og hver gang det skrives om scooter og støy/ødelagt naturopplevelse etc. kan dere bytte ut "snøscooter" med "skytebane". Bare til litt ettertanke!

 

Det er lett å ville forby det man ikke har noe forhold til selv, men straks verre når det rammer ens egen interesse!

Link to comment
Share on other sites

KTM250SX, man blir vel lei av å bare dundre rundt med scooter helt uten mål og mening. Som nyttekjøretøy er det derimot helt utrolig fleksibelt og praktisk.

 

Ser fra Finnmark der man har hatt "fri" kjøring i løyper i mange år at den rene "nyte kjøringen" ikke øker men derimot går ned. Folk flest bruker scooteren for å komme seg ut i naturen, gjerne med familien på sleden bak. Man driver med isfiske evt. fyrer bål griller etc. mens avkommet "freser rundt" på akebrett/rattkjelke. Mange følger løypene så langt som mulig for så å parkere og ta skiene fatt videre for å drive jakt og fiske.

 

De fleste scooterkjørere er ( sjokk !!! ) lovlydige, hyggelige folk!

Link to comment
Share on other sites

Det er sant. Det begynner gjerne friskt i ungdommen for så å roe ned til mere tur og hygge med årene. Ja man blir lei av å bare surre rundt, penger koster det også så realistisk sett vil nok de fleste velge sine reisemål med omhu.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

"Les denne tråden en gang til og hver gang det skrives om scooter og støy/ødelagt naturopplevelse etc. kan dere bytte ut "snøscooter" med "skytebane". Bare til litt ettertanke!
Med litt ettertenksomme ettertanker - etter at jeg har vært på ganske mange skytebaner landet rundt - har jeg, så vidt jeg i ettertankens navn kan tenke etter - faktisk aldri opplevd at skytebanene farer rundt i terrenget i en fart av 20 m/s eller mer.
Link to comment
Share on other sites

Skytebaner medfører endel forurensning (støy, og mulig annet), i tillegg er det mange som mener skytebaner ikke er særlig pent å se på, og de båndlegger endel områder som i perioder ikke kan benyttes av andre. På toppen av det hele er noen mennesker redd for våpen og skyting.

 

Så sammenligninga er ikke helt på jordet.

Link to comment
Share on other sites

Lyden går ca. 330 m/s, (litt varierende med lufttrykk og fuktighet), uansett om den kommer fra skytebane, industri, motorvei, rockekonsert eller friluftsopera. Liker man den ikke, kan man flytte seg bort fra lyd- (støy-) kilden. Noen av oss flytter oss tidvis til områder der det ikke er støykilder. Det blir litt verre, hvis støykildene flytter etter (den såkalte "nissen-på-lasset"-effekten).

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker bare å nevne at sånn scootersafari eller fri ferdsel ødelegger naturen, og overalt blir det igjen stygge spor i skauen etter tining ser jeg. Desutten bråker disse greiene hårene ut og legger en stank i området som sitter altfor lenge. En fordel til det forferdelige støyet er at man fra langt hold kan evakuere seg i bushen når man går på tursti for å unngå å bli pløyet ned av noen som vanligvis flyr rundt med konstant full gass.

 

Hvordan reagerer og opplever vilt bråket?

Link to comment
Share on other sites

Er viltet og/eller naturen generelt totalt forskjellig skrudd sammen i Norge sammenlignet med resten av verden? Sverige har nesten 40000km med løyper offesielt(vi har 1/10 del mener jeg å huske) og selv folk fra Norge drar til Sverige for å jakte i blandt. De har ulv, bjørn, villsvin og gudene vet hva annet som lever der helt fint. Kan vi ikke slutte med navlebeskuingen og heller begynne å tenke(og dette gjelder ikke bare snøscooter for og i mot): hvis andre kan gjøre noe, hvorfor kan ikke vi også?

Har vært i Sverige nå sist helg sammen med gutta og kjørt i tre dager, ca 20 mil om dagen ble det. Vi kjørte gjennom tre forskjellige ledområder, altså tre områder hvor man MÅ betale ledavgift. Ledavgift i Sverige er på rundt 100-150kr dagen(dagskort er dyrt i forhold til sesongkort). I hele det området vi kjørte i(Särna til Funäsfjellet) er de striks på kjøring utenfor løype, kjøre med uregistrert scooter, fyllekjøring og kjøring uten å betale ledavgift. De HAR kontroller hvor både naturoppsynet, ledkontroll, politiet og Røde Kors er med for å ta blodprøve på stedet(ja de har utstyr og myndighet til det), og det funker etter mitt syn. De kontrollerer også om du har ettermontert eksosanlegg hvis de synes at scooteren bråker fælt i visse områder. Svært få spor utenfor løypene. Iflg politiet der er det svært sjelden problemer med nordmenn. Vi betaler for oss, har papirene i orden og kjører sjelden i fylla. Svenskene har gjort dette skikkelig med merking sånn som vikepliktskilt, fartsgrenser, stoppskilt, hvor man er og avstander til andre steder, løypenummer og slike ting. De vil ha deg til å følge ledene og gjør faktisk noe for det også slik at det ikke er noen grunn til å ikke gjøre det. Skispor og scooterled krysser ofte hverandre 90 grader, sjelden kjører man parallelt ved skispor men det hender en sjelden gang. Vi så en hel del skigåere, men alle vi så brukte scooterleden, kanskje fordi de føler at det er trygger å gå der det er litt trafikk. De alle fleste jeg så gikk utrolig tynt kledd ifht været som ikke var bra. Folk flest på Aker Brygge går bedre kledd enn de skigåerene vi så.

Nær tett begyggelse er det ekstra restriksjoner på fart, selv på store vann rett og slett pga støy fra beltet når man får litt tempo på bensinreinen. Noen steder 30kmt, andre steder 50kmt og dette fungerte også fint etter mitt syn, klart alle kjører ikke dønn på streken fartsgrensen men de fleste tar det pent og pyntelig. Morro(og svært uvant) å kunne kjøre til alpinbakken(pinglete greier i forhold til her i Norge), parkere scooteren og spise en bedre middag sammen med skifolket, før man kjører videre.

Jeg personlig brukte 1000 kr dagen Sverige inkl overnatting, mat, bensin osv. De andre gjorde sikkert det samme og vi var 11 stykker. Tror det er grei butikk å ha oss der.

Igjen ser vi at svenskene får det til fordi de kontruerer ikke opp en haug med problemstillinger først eller graver hodet i sanden. De tar realitetene over seg og innser at scooteren er kommet for å bli, snur ting rundt og skaper noe positivt. De har skjønt at hvis man skal få folk til å gjøre som man vil må man legge til rette for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det flere steder i denne tråden er skrevet fri ferdsel???

 

Hvordan har det seg at det er blitt snakk om fri ferdsel og løsslipping av motorferdsel i utmark???

 

Det er jo scooterløyper det er snakk om, løyper som er nøye planlagt av kommunene og trolig godkjente av noen på fylkesmann nivå og lagt i terrenget for at de skal volde minst mulige skader og irritasjon der de går fra punkt A til B med avstikkere og tilbake igjen med fastsatte fartsgrense. Det er jo nesten som en sommeråpen skogsbilvei men med den forskjellen at den går på snø og is og de skal vel stenges eller stikkes om hvis det blir snøfrie partier i løypen for å ikke volde skade på undervegetasjonen.

 

Da det er mest naturlig å legge løypen i traseer der det allerede finnes veier og bebyggelse å kjøre mellom for da å knytte dem sammen, og da vil de gjerne gå i områder der det allerede er inngrep i naturen eller fungere som vinterlige snarveier mellom disse pungtene.

 

Det vil altså kjøres på utvalgte traseer og trafikken skal holdes der og derved vil det være rikelig med fjell, daler, skog og vann i massevis å ta for seg rundt omkring i kommunene som ikke blir forstyrret av scooterkjøring for de som vil nyte fred og jomfrueligheten i naturen. Jeg skjønner deres ønske om det.

 

Det skal kjøres med registrerte og godkjente scootere på lik linje som kjøretøyer på landeveien der reg.nr. skal monteres oppe/fremme for lett lesing fra helikopter(fotografering) og andre farende i løypene.

Hvis det kjøres utenfor de oppmerkede traseene (tror det er 100m) så er det Ulovlig kjøring og straffes på samme måte som ulovlig kjøring i utmark straffes i dag.

Jeg tror det nok blir noen som ikke greier å holde seg til traseene men de får stå for egen handling for jeg tror nok at politi, statensnaturoppsyn, kommune og løypeoppsyn får tilført ekstra midler for å holde endel oppsyn i og ved løypene, og så må vi ikke glemme den indre justisen som kommer til å fungere i løypene der de som holder seg til reglene og setter pris på løypetilbudet, kommer til å prate til de som strekker grensene og true med anmeldelser da deres oppførsel kan få konsekvenser for alle brukerne av løypene.

 

Jeg har en del personlige drømmer og tanker rundt scooter temaet og vet at hvis det kommer ett slikt løypetilbud i min kommune så kommer jeg til å benytte meg av løypene for å komme meg til isfiskevann og jaktterreng som i dag er utilgjengelige for meg da jeg har proteser i begge hoftene og ikke kan utsette dem for store fysiske belastninger som bæring av tung sekk og lange skiturer med bratte nedkjøringer, det gir meg altså muligheten til å kjøre ut å parkere scooteren i løypen for så å fortsette videre ut i terreng som jeg normalt ikke vil ha mulighet til å nå på truger eller ski for å se etter vinterrype, rev eller å fiske på ett vann.

 

Dette er fristende tilbud som løypenett kan gi jakt og fiske interesserte mennesker som har lyter og skader som gjør det vanskelig å ta fatt på de store fysiske utfordringene det mange ganger kan være å ta seg frem til ønsket område på ski eller truger med det utstyret som trengs for å gjennomføre tiltenkt aktivitet.

 

Dette vil jo og revolusjonere småbarnsfamiliers muligheter til å ta med barna ut på positive opplevelser i naturen mens de er små og derved legge grunnlaget for at barna utvikler interesser for videre bruk av naturen i deres liv og derved sikre videre rekruteringen som så mange av forumets brukere etterspør.

 

Jeg ønsker ikke å så noe splid mellom de forskjellige brukerne av norsk utmark, men håper det i de kommunene som velger å prøve å gå for dette tilbudet kan komme til fruktbare samarbeid mellom de partene som føler seg berørt og at det blir gode demokratiske prosesser for å prøve å finne de beste trasene/alternativene for alle brukerne av naturen.

 

Derved så ønsker jeg alle lykke til med denne fremtidige prosessen som jeg regner med det kommer til å bli diskutert masse fremover både her og i media og jeg håper dere engasjerer dere både for og i mot, men husk å være sakelig og snill med motparten selv om du føler at ditt synspunkt ikke kommer godt nok frem i lyset.

Det aller beste i så fall vil vel være å engasjere seg i de naturlige kanalene som Turistforeningen, scooterforeninger, naturvernforbundet osv. og der jobbe opp mot kommunale politikere og forsikre seg at de gjør en god bestemmelse der alles ønsker og behov er overveid og overtengt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I hele det området vi kjørte i(Särna til Funäsfjellet) er de striks på kjøring utenfor løype, kjøre med uregistrert scooter, fyllekjøring og kjøring uten å betale ledavgift. De HAR kontroller hvor både naturoppsynet, ledkontroll, politiet og Røde Kors er med for å ta blodprøve på stedet(ja de har utstyr og myndighet til det), og det funker etter mitt syn. De kontrollerer også om du har ettermontert eksosanlegg hvis de synes at scooteren bråker fælt i visse områder.
Og i Norge har Politiet, lensmenn, SNO m/fl. sagt at de ikke har ressurser til å foreta noen ekstra kontrollvirksomhet i forbindelse med "forsøksprosjektet" i 108 kommune. Hvilke signaler sender det?
Link to comment
Share on other sites

Det sender signalet om at det ikke finnes noe vilje til å skape noe eller faktisk løse dette på et fornuftig vis, som når jeg tenker etter er blitt mer og mer vanlig her til lands. Skap masse regler som ingen følger fordi ingen håndhever de, og klag på problemene etterpå. Det er omtrent som å sette en 80kmt fartsgrense på motorveien uten at noen holder øye med bilistene og klag etterpå at alle kjører for fort.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

De som er for frislippet ønsker kun mer penger i kassa:

 

- Kommunene som er kronisk blakke og inneffektive

- Pengemotiverte grunneierene

pluss

- de skuter-interesserte som tror de kan fortsette sin kjøring som før, men nå legitimt.

 

Kommunene tror de kan styre dette ala diskriminierings reglene i Vinje, men det kan de bare glemme.

Vinje har nå 820 registrerte skutere og ca 4500 hytter.

De har mao et potensiale for et himla sirkus når hyttefolket krever sin rettmessige skuter plass, og det kan de ikke nekte dem.

Heller ikke andre tilreisende til kommunen.

Jeg ønsker å kjøre fra hytta i Hjartdal, via Tinn og besøke slekta i Rauland. Fin tur da gett..

Link to comment
Share on other sites

Trodde alle var enig i at skiturismen var det som ga penger i kassa inkludert naturturistene fra inn og utland så hva blir det til? Noen skriver at man ikke må "jage bort"(fritt tolket) ski/naturturistene fordi de legger så mye penger igjen, er så mange osv osv mens andre igjen skriver at kommuner som vil ha scooterturisme bare er pengekåte?

 

Jeg tror snøscooterkjøring fører til større bolyst i distriktet, inntekter til turistnæringen året rundt og en positiv innvirkning på ungdommen som kommer seg mer ut. Alle er ikke naglet for telemarkski og snøscooter er en fin måte å få mange flere ut i naturen. Strengt tatt er snøscooter bare en transportmiddel på lik linje med ski for veldig mange. Det er bare en måte å komme seg til bålplassen på, ikke noe mer enn det.

Link to comment
Share on other sites

Trodde alle var enig i at skiturismen var det som ga penger i kassa inkludert naturturistene fra inn og utland så hva blir det til? Noen skriver at man ikke må "jage bort"(fritt tolket) ski/naturturistene fordi de legger så mye penger igjen, er så mange osv osv mens andre igjen skriver at kommuner som vil ha scooterturisme bare er pengekåte?
Det er nok en del som vil ha "både i pose og sekk". Men så er det bare det, at når man får i "posen", i tillegg til i "sekken" - så kan "sekken" (dvs. de som vil oppleve natur uten "skeinelause køyregreier") bli tom.

 

Og reiselivsbransjen er hvertfall ikke i tvil om hva de vil velge av "posen" og "sekken" - de har markedsført norsk natur i en årrekke, og vet hvilke konsekvenser "negativ reklame" i den forbindelsen kan få.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så sikker på at turistnæringen helt vet hva de snakker om, uansett anser jeg det som totalt urimelig at folk i indre langtvekkdal skal tvinne tommeltotter for at det kanskje kommer en feit tysk turist på besøk og skal se på fjellheimen noen timer.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Mange aktører har scootersafarier, osv her i fylket og både de og overnattingsbransjen tjener penger på dette. Bla "årets reiselivsbedrift i finnmark" i 2007 driver med det. Rart at de klarer å tjene penger på det siden noen prøver å få det til å høres ut som turister bare vil ha stilhet og gå på ski.

 

http://www.71-nord.no/

 

Forresten regner jeg med at de som er i mot fritidskjøring mes snøscooter ikke har motor på fritidsbåten sin men enten seiler eller ror selv.

For båtmotorer bråker også en god del.

Link to comment
Share on other sites

Forresten regner jeg med at de som er i mot fritidskjøring mes snøscooter ikke har motor på fritidsbåten sin men enten seiler eller ror selv.

For båtmotorer bråker også en god del.

I følge lov om motorferdsel i utmark er det generelt forbud mot bruk av motor på vann under 2 km2.

 

Motorferdsel på sjøen har "tradisjon" 100 år tilbake i tid. At man den gang ikke forutså hvordan fritidsferdselen på sjøen ville utvikle seg, sier seg sjøl. Jeg kan for øvrig minne om at det er en fartsgrense på 5 knop hvis man er nærmere land (alt som stikker opp av havet) enn 50 meter. Følges den, blir det nok bare "mumling" fra en god del status-farkoster.

 

Ellers er argumentet for fri motorferdsel i utmark (samme type argumentasjon brukes også fra narko-liberalerne, i forhold til alkohol og tobakk) om at det er "fritt fram" på sjøen, omtrent som at dersom en person blir overkjørt av en personbil, bør man, for likhetens skyld, også kjøre over han med buss, lastebil, traktor og motorsykkel.

Link to comment
Share on other sites

Prinsippielt er det vel mye av det samme med motorferdsel i utmark og fritidsbåtferdsel med motorbåt.

 

Altså mener jeg at de som er i mot motorferdsel i utmark pga støy/forurensning men samtidig benytter motor i sin fritidsbåt på mange måter motsier seg selv. Greit å forurense på fjorden, men ikke i utmark?

Link to comment
Share on other sites

Lov om motorferdsel i utmark kom, hvis jeg ikke husker feil, i 1977. Å reversere motorferdselen på sjø, ville nok vært svært vanskelig. Men man sa altså at man IKKE ville ha samme utvikling på land, som på sjø. Og de som har anskaffet seg f.eks. snøskuter etter den tid (relativt få som har før-77 modeller, synes jeg se?), har altså anskaffet seg remediene ut fra den loven.

Link to comment
Share on other sites

Når du får tid, Høggern, så les romanen "Smuglere" av Arthur Omre. Den kom i 1935, og omhandler forbudstida - 1919 - 27. Der skriver Omre om nye, moderne båter med veldig store (og sikkert veldig bråkete) motorer.

 

Å reversere dette i 1977, etter over 50 år frislipp, ville blitt litt av en batalje. Å forebygge noe lignende, på andre felter, tok man altså sikte på med den nye loven.

 

Det ER lov om motorferdsel i utmark (m/forskrifter) som regulerer snøskuterkjøringa, vel - ?

Link to comment
Share on other sites

Håper dere som er så imot scooter også oppfører dere pent når de første 10 cm med nysnø legger seg ? Så vidt jeg vet er alle veier som er ubrøytet for utmark å regne når det har lagt seg 10 cm snø. Kan ikke se at noen bryr seg om det der jeg ferdes, jegere med store suver og bønder kjører jo etter disse veiene så lenge de har mulighet. Man skal jo helst slippe å gå for langt når man vil jakte litt ? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 7 months later...

Bor i Norrbotten i Sverige, det er litt andre regler her enn i Gnore:

 

http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/djur-och-natur/motortrafik-i-naturen/snoskotertrafik/tp-vapen-skoter/Pages/default.aspx

 

Länsstyrelsen har beslutat om en generell dispens för transport av klass 3 + 4 vapen med snöskoter. För transport av klass 3 + 4 vapen behöver du alltså inte ansökan om en personlig dispens. För transport av vapen med snöskoter med stöd av Länsstyrelsen generella dispens för klass 3 + 4 vapen gäller följande: Endast vapen klass 3 och 4 får medföras. Vapnet skall under transporten vara väl nedpackat i pulka, kälke eller liknande. Vital del skall vara åtskild från vapnet. Transport får ske endast om avståndet från det ställe där transporten börjar till det ställe där jakten avses inledas överstiger 5 km närmsta väg. En förflyttning per dag tillåts. Snöskoterns motor skall ha varit avstängd i minst 10 minuter innan jakten får påbörjas. Jakt får inte ske närmare än 500 meter från skoterns uppställningsplats dygnet då skotern nyttjats. Skoter får ej användas för att söka efter vilt.

 

221 Rem FB er klass 3 i Sverige. Jeg har en Vixen i 221. Livet er herlig ;)

Link to comment
Share on other sites

Det ER lov om motorferdsel i utmark (m/forskrifter) som regulerer snøskuterkjøringa, vel - ?

 

Gammelt innlegg. Men du har helt rett. Det er motorferdselloven som regulerer bruk av snøscooter i utmark. Om man kun ser på lovens bokstav så er det stor forskjell på tullekjøring med motorbåt og tullekjøring med snøscooter.

Men prinsippielt, hvor er forskjellen da?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...