Jump to content

Klart for fornøyelseskjøring med snøscooter ?


jamez

Recommended Posts

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Milliardindustri opp mot noen løyper med de som vil kjøre på snøscooter..

 

 

Ref: http://www.ssb.no/jord-skog-jakt-og-fis ... norge-2011

 

 

Sitat fra rapporten på SSB som kom i 2011:

 

Den norske skogindustrien sysselsatte knapt 19 000 personer dette året og hadde en samlet omsetning på 42,2 milliarder kroner. Norge eksporterte tømmer og treprodukter til en verdi av 11,9 milliarder kroner.

 

 

Hvis du kan vise til at snøscooter turisme i f.eks. Sverige drar inn like mye så er jeg helt klart for at de blir lagt opp løyper.

Link to comment
Share on other sites

Skogsmaskinene kommer ikke tilbake til området før det har gått mellom 40-80 år slik at nye trær rekker å vokse opp, og skogsindustrien står for betydelig verdiskapning. Ditto for skogsveier. Sammenligning mellom skogsdrift og fornøyelseskjøring på snøscooter henger ikke på greip.

Men hvis en atv er skadelig må jo en skogsmaskin være 1000 ganger mer skadelig, forskjellen er at det selvsagt er butikk å ha en skogsmaskin men inngrepet er jo ikke noe mindre av den grunnen? Synes sammenligningen er helt grei. Hvis argumentet er at vi må passe på naturen derfor forby snøscooter, ja da må vi passe på naturen da, også når det gjelder skogsmaskiner hvis ikke faller det jo på sin egen urimelighet. Naturen driter da vel i om det er butikk å hente ut tømmer eller ikke, er jo ikke bare trærne som blir borte, spor etter selve maskinen er jo meter dype i mange tilfeller? Hvis spor etter skogsmaskiner ikke er farlig, da kan ikke snøscooter være så farlig likevel?

Hvis argumentet er at det må være butikk(aka verdiskapning) for å tillate litt merker i naturen tror jeg snøscooter tilhengere har gode kort på hånden. Det skapes nok ikke i nærheten de verdier ved scooterturisme men så blir det heller ikke i nærheten de samme sporene etter oss. En grei deal?

Link to comment
Share on other sites

Milliardindustri opp mot noen løyper med de som vil kjøre på snøscooter..

Ref: http://www.ssb.no/jord-skog-jakt-og-fis ... norge-2011" target="_blank" target="_blank

Sitat fra rapporten på SSB som kom i 2011:

Den norske skogindustrien sysselsatte knapt 19 000 personer dette året og hadde en samlet omsetning på 42,2 milliarder kroner. Norge eksporterte tømmer og treprodukter til en verdi av 11,9 milliarder kroner.

Hvis du kan vise til at snøscooter turisme i f.eks. Sverige drar inn like mye så er jeg helt klart for at de blir lagt opp løyper.

Så det er på det rene at det er ikke naturvern som er argumentet mot snøscooter men at det ikke er lønnsomt nok?
Link to comment
Share on other sites

Det kommer aldri frislipp av hverken scooter eller atv.

Hvis min post over leses med et våkent øye, ser man at jeg bruker begrepet "delvis frislipp". Det har jeg dekning for.

Frislipp, i sin helhet, blir selvfølgelig noe helt annet, og er en avsporing av debatten.

 

Ser at det ikke bare er jeg som kommer med ubalanserte partsinnlegg! :wink:

Jeg vet rett og slett ikke hva "delvis frislipp" er for noe. Hva legger du i det uttrykket? Jeg kommer på mange utfordringer som vil komme i framtiden hvis/når kommunene får bestemme dette men pga "frislipp" surret som man har hørt nå siden sist sommer er det ingen som kommer seg videre å legger hele den biten på is akkurat som motstanderene tror at vi skal klare å lure til oss et regelverk som gjør at det blir ville tilstander. Det er så mange hinder i veien for frislipp, delvis frislipp ja selv bare en løype med registrerte brukere, bomstasjon, sikkerhetsvakter og satelittovervåking at jeg skjønner ikke frykten engang.

Nilsen308 som sikkert er en grunneier vet vel utmerket godt hvilken gode kort han har på hånden og hvor enkelt han kan ødelegge en hel trasé så selv om selveste scootersatan selv overtok en kommune og innførte åpen kjøring for alle overalt kan fortsatt en grunneier si nei rett og slett og det er enden på den visa.

Vi scooterkjørere i sør har alt å bevise og vil i all framtid måtte stryke alle grunneiere og alle venner og bekjente av disse med hårene, komme med gaver på døra og være snille gutter og jenter uavhengig av hva nå staten og kommuene blir enige om. Jeg vedder på at av de 105 kommune som har søkt kommer det bare til å dukke opp fungerende løyper i et fåtall av disse rett og slett pga grunneiere som kan si nei uten at en kjeft kan gjøre noe med det.

Link to comment
Share on other sites

Dsjesus in your face. Sammenligningen din mellom skogsindustri og snøscooterturisme er rett og slett ikke mulig. Gode gamle eple og pære sammenligningen.

 

 

Smaug, selvsagt er alt til salgs. For min del får du ikke fornøyelseskjøring med snøscooterkjøring i faste løyper til en lavere pris enn hva skogsindustrien drar inn. Realiteten i det kommunene jobber med nå er så godt som ingen kroneverdi sammenlignet med hva skogsindustrien står for.

 

Jeg er klar motstander mot noe frislipp av kjøring på statlig eller kommunal grunn. Jeg ser rett og slett ingen grunn til å slippe støyende maskiner løs i naturen uten noen annen grunn enn at noen har lyst til å kjøre.

På samme måte som vi har motorcross baner i dag må det gjerne lages lukkede anlegg for snøscooterkjøring. Men ut i naturen.. Not.

 

Du må gjerne kjøpe deg eiendom og kjøre på innmarka der istedenfor å gulpe opp antakelser om meg.

Link to comment
Share on other sites

Tja. No er det heldigvis ikkje snakk om "frislepp" som media framstiller det som. Det er vel snakk om rekreasjonskøyring i faste trasear i dei kommunane som ser behov for det. Og desse vil ligge utanfor verna områder, villreinområder, dei mest populære friluftsområda og diverse sårbare områder.

 

Eg ser ikkje den heilt store krisen i dette, men eg kjem heller ikkje til å shoppe meg skuter. Eg foretrekker nok fortsatt friluftsliv vinterstid på ski og truger utan motorstøy for min eigen del. So lenge eg veit kor skuterløypene går og dei som køyrer scooter held seg til dei, slik at eg kan oppsøke andre områder utan skuterspaghetti og støy, so må gjerne skuterfolket få sine områder.

Link to comment
Share on other sites

Dsjesus in your face. Sammenligningen din mellom skogsindustri og snøscooterturisme er rett og slett ikke mulig. Gode gamle eple og pære sammenligningen.

 

 

Smaug, selvsagt er alt til salgs. For min del får du ikke fornøyelseskjøring med snøscooterkjøring i faste løyper til en lavere pris enn hva skogsindustrien drar inn. Realiteten i det kommunene jobber med nå er så godt som ingen kroneverdi sammenlignet med hva skogsindustrien står for.

 

Jeg er klar motstander mot noe frislipp av kjøring på statlig eller kommunal grunn. Jeg ser rett og slett ingen grunn til å slippe støyende maskiner løs i naturen uten noen annen grunn enn at noen har lyst til å kjøre.

På samme måte som vi har motorcross baner i dag må det gjerne lages lukkede anlegg for snøscooterkjøring. Men ut i naturen.. Not.

 

Du må gjerne kjøpe deg eiendom og kjøre på innmarka der istedenfor å gulpe opp antakelser om meg.

"Selvsagt er alt til salgs"...javel. Jeg husker ikke i farten eksakt tall på hva snøscooter drar inn i Sverige men tror det var rundt 3,5 milliarder. Mye av dette kan vi vel ganske sikkert anta går rimelig direkte til bygdesverige. Jeg ser jo selv, nå til helgen skal jeg til Gørdalen i Sverige en langhelg å kjøre på tur for meg selv og det er noen kroner som skal ut for å ha alt på plass, mye vanlig turutstyr men campingen jeg skal på på skal ha sitt, det blir sikkert kjøpt inn mat og drikke der, bensin går det litt av og annet dilldall. I praksis betyr det at campingen er mer eller mindre full på mange av de populære vinterstedene i sverige og de kan drifte rimelig trygt hele året. Hvordan står det til med Norge da? Du tenker skogsdrift og mener at det vi surrer med bare er tull og ikke butikk. Javel spør en campingplass da om de kunne tenkt seg å ha drift året rundt?

 

Du og alle andre er i mot frislipp, se - der kom det ordet igjen.

Lukket anlegg for snøscooter? Det er her så utrolig mange ikke skjønner hva det dreier seg om. Det er ikke bare snakk om å kjøre. Å bare å kjøre gir meg ikke noe som helst. Det er å kjøre på nye steder, se nye fjelltopper, nye daler, nye vann, gamle vann, gamle daler, gamle fjelltopper, hva som befinner seg bak neste topp, kjøre til sin faste bålplass og svi noen pølser, være ute, slite litt(ja det kan bli mye slit til tider), være sammen med andre, ikke være sammen med andre, finne ut hvor det er best å være når været er sånn og sånn osv osv osv. Jeg tørr å vedde på at ingen er så godt kjent på fjellet som de som kjører mest ulovlig og har vært høyt og lavt. De vet som oftest hvor det er fint å være, hvor det er god kaffesnø, hvor det er overvann og hvordan snøforholdene er de fleste plasser i "sitt domene". Snøscooterkulturen i Finnmark er først og fremst en utekultur. Greia er å være ut langt bortenfor hvor noen noensinne går på ski. Den kulturen tror jeg at også folk her i sør kan og burde lære seg. Jeg klare meg ute i allslags vær fordi jeg har vært ute i allslags vær med scooter veldig langt unna folk og fe. Det er en del av snøscooterkjøring fordi du beveger deg så utrolig fort bort fra andre folk, mye lengre bort enn noen skigåere noen sinne gidder å gå på tur.

 

Hvilken antakelser tenker du på? Jeg antar bare at du vet hvilken rettigheter du sitter på og at du er en grunneier. Ingen kan overprøve din rett til å bestemme over din eiendom uansett hva kommunene måtte bestemme. Det er en klar forutsetning at grunneier må gi sin samtykke før noe trasé er aktuelt. Jeg kan ikke kjøpe eiendom å kjøre på innmarka, det er ikke lov.

Link to comment
Share on other sites

I sverige gir scooterturisme en årlig omsetning på 3,5milliarder har jeg lest en del steder. Det vil jeg anse som en helt grei omsetning på steder der man ikke har rare turismen på vinterstid.

 

Hadde vært ønskelig å vite hvor mange motstandere som er fra en eller annen by, og hvor mange som kommer fra bygda. Har inntrykk av at de fleste motstandere er folk fra byen som bruker naturen for å slippe byenes mas og tjas. Det virker som folk som er bosatt i bygdene (om de kjører snøscooter eller ikke) stort sett synes dette er helt okey.

Link to comment
Share on other sites

Kom gjerne med en link til noen summer på snøscooterturisme i Sverige ja.

 

Vil du til topps så synes jeg det er helt greit at du går som alle "oss" andre. Minst belastning på miljø og sunt for deg.

 

Innmark kan du kjøre på meg bekjent: https://www.politi.no/nord_trondelag/na ... _i_utmark/" target="_blank

 

 

Motorferdselsloven gjelder ikke på snødekt innmark, men det kreves grunneiers tillatelse for å kunne kjøre. Likeledes gjelder vegtrafikklovens bestemmelser.

 

Det er bare å kjøpe gardsbruk hvis du er misunnelig på de som eier slikt. Prisen var vel endel lavere enn en enebolig i urbane strøk for godt med plass på et småbruk sist jeg så noe slikt på finn. Tror du blir skuffet over begrensningene i eiendomsretten i Norge når du ser hvor lite den betyr :lol:

 

 

Din beskrivelse av hvordan du ønsker å kjøre er et veldig godt argument for å ikke åpne opp for slik kjøring. Adjø villrein, adjø stillhet for alle andre, større risiko for å få en snøscooter over seg i mørket osv. osv.

Link to comment
Share on other sites

"Større risiko for å få en snøscooter oppå seg i mørket"

 

Fantastisk, ta alle under en kam.

 

Om en ligger to mil unna allfarvei, med åpent brudd i en fot kan det være kjekt å slippe skituren tilbake. Er været da så ille at heli ikke kan hente den skadde så kan det være greit å ha lokalkjente. Mange friskuser tenker ikke så langt. Røde kors er gode å ha, men de er slettes ikke lommekjent i hver en avkrok av dette langstrakte land.

Link to comment
Share on other sites

Lukket anlegg for snøscooter? Det er her så utrolig mange ikke skjønner hva det dreier seg om. Det er ikke bare snakk om å kjøre. Å bare å kjøre gir meg ikke noe som helst. Det er å kjøre på nye steder, se nye fjelltopper, nye daler, nye vann, gamle vann, gamle daler, gamle fjelltopper, hva som befinner seg bak neste topp, kjøre til sin faste bålplass og svi noen pølser, være ute, slite litt(ja det kan bli mye slit til tider), - - -
Men det såkalte "frislippet", eller "delvise frislippet", skal altså, i følge Frp/H, bestå i at det opprettes FASTE LØYPER for fornøyelseskjøring med snøskuter.

 

Det du beskriver, er "fri ferdsel i utmark" med "skeineløyse køyregreier", ikke bundet av løyper eller grunneiere.

Link to comment
Share on other sites

Nei du kan ikke kjøre på innmark med loven i hånd. Motorferdselloven i utmark gjelder som kjent bare i utmark men andre lover gjelder som feks vegtrafikkloven som gjelder overalt for alle. Hvis du lurer, nei jeg, du eller noen andre kan ikke kjøre scooter på innmark(en nabo av meg ønsket å gjøre det nemlig) fordi det stilles krav som de fleste ikke vil eller kan innfri bla må området være lukket, det stilles støykrav osv. Du kan altså søke om dette, sende ut nabovarsel, gjerde inn området men du kan ikke nappe i snora utenfor husdøra og kjøre deg en runde på jordet ditt. Blir du anmeldt og tatt med buksa nede kan du forvente å sponse statens neste julebord. I praksis så gjør ikke politiet noe så lenge de ikke får en klage.

 

Jeg har ikke tall på hva sverige tjener på dette, det har bare blitt gjentatt i en del avisartikler så jeg antar det er korrekt. Jeg blir overrasket dersom det er pengene som skal avgjøre slaget om snøscooter. Da tror jeg vi har gode kort på hånden. Jeg savner en ærlig mening om hvor skoen trykker blandt motstanderene. Er det at vi kan(iflg motstanderene) tape penger som er saken, at vi mister inntekter fra turister? Er det miljøet? Hva er det for noe? Sånn det er nå er det vingling mellom penger som går i dass for turistnorge til at villreinen tar spontan selvmord på vidda fordi de ser en scooter. Sånn jeg ser det er det plenty med reelle problemstillinger som vi kommer opp i og som det må gjøres noe med en eller annen gang men det diskuteres ikke sånn som feks: Hva gjør vi med evt tyvjakt(nettopp fordi det er så enkelt å komme inn på dyr)? Hva gjør vi med tullinger som kjører etter dyr, skal feks leke naturfotograf? Hva gjør vi med folk som kommer til å omkomme(og det er folk som kommer til å omkomme, ganske mange i starten tror jeg) osv osv. Hvem rydder opp, hvem skal holde oppsyn, hva skal det koste? Hvordan skal grunneiere få betalt? Hvor mye skal grunneier få betalt?

 

Jeg er da ikke misunnelig på folk som eier gårdsbruk. Nå er det du som kommer med antakelser om meg! Det jeg sier er at grunneiere har mye å si i denne saken, eksemplene dukker stadig opp, og de er selvsagt i sin fulle rett i det. Det er derfor vi har så mye bevise og må oppføre oss.

Link to comment
Share on other sites

Lukket anlegg for snøscooter? Det er her så utrolig mange ikke skjønner hva det dreier seg om. Det er ikke bare snakk om å kjøre. Å bare å kjøre gir meg ikke noe som helst. Det er å kjøre på nye steder, se nye fjelltopper, nye daler, nye vann, gamle vann, gamle daler, gamle fjelltopper, hva som befinner seg bak neste topp, kjøre til sin faste bålplass og svi noen pølser, være ute, slite litt(ja det kan bli mye slit til tider), - - -
Men det såkalte "frislippet", eller "delvise frislippet", skal altså, i følge Frp/H, bestå i at det opprettes FASTE LØYPER for fornøyelseskjøring med snøskuter.

 

Det du beskriver, er "fri ferdsel i utmark" med "skeineløyse køyregreier", ikke bundet av løyper eller grunneiere.

Hva! Hæ! Gjør jeg det?

I min gamle hjemkommune har vi 70 mil med løyper, tror søren meg jeg enda bare har kjørt 20 av de, riktignok veldig mange ganger men det er stadig mye nytt å se om man bare gidder å kjøre til neste bakketopp. Når jeg kommer til Gørdalen håper jeg at jeg kan gjøre det samme der(hvis været tillater det). Fyrer opp 4-takteren og tusler innover de svenske vidder helt alene. Kan for morro ta med meg en sånn telledings så jeg ser hvor mange skiløpere man ser som er ute å nyter stillheten. At de er dårlig på ski kan da umulig være pga alle snøscooterene der borte vel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er noen som mener det er et poeng om det går an å tjene penger på scooteraktivitene, eller ikke, men det var noen som satte scooter opp mot ei etablert næring, som skogbruket er. Og da ble dette påpekt. Det ble ikke satt noe inntjeningskrav for om en skal "frislippe" scooter, eller ikke :wink:

 

Hvis du skal telle skiløpere som søker stillheten fra scooterløypene så må du vel være på villspor. De går selvfølgelig andre steder :roll: Kan du se dem kan de høre deg, så der vil de nok ikke være.

Link to comment
Share on other sites

Bare viste til at min erfaring er at det ofte ser værre ut i skauen der det drives skogsdrift enn der det er etablert scooterløyper.

Etter en skogsdrift kan det være bortimot meterdype kjørespor i 9 meters lengde, uten at det er krav om retting(er det ikke 30 cm dypt 10m sammenhengende, så er det visst ikke definert som "kjørespor" om jeg ikke husker feil), det ligger igjen kvist og kapp, osv. Jada det er penger inn, men pent er det ikke. I tillegg kan sikkert det moderne bestandskogbruket ramme noen dyre/fuglearter, men det er en anna sak.

Scooterløypene der jeg kommer fra lager lite sår i naturen i forhold.

Å forresten, jeg er ikke scooterfantast, jeg eier ikke scooter, og min bruk av sådan kjøredoning er svært begrenset hver vinter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal telle skiløpere som søker stillheten fra scooterløypene så må du vel være på villspor. De går selvfølgelig andre steder :roll: Kan du se dem kan de høre deg, så der vil de nok ikke være.

Min erfaring fra dengang jeg var en aktiv isfisker som pleide bli med fiskekompiser til fjells med snøscooter motsier din teori. Da gikk skiløperne etter scooterløypa til fjells.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte egentlig mest på forrige taler sin "innblanding" av inntjeningspotensiale som kriterie for å tillate scooterkjøring.

 

Alle seriøse aktører i norsk skogbruk er sertifiserte(ISO, FSC etc.) og har interne krav til opprydding av kjøreskader o.l. Dersom de bryter disse kan sertifiseringa ryke og da blir det pisk på pung av tømmerkjøperne :wink: Når det gjelder kvisthauger o.l. så er økonomien i skogsdrift allerede under såpass press, at å rydde opp i slik er det bare å glemme. Dog skal ikke etablerte stier o.l. bares ned.

 

At gammeldags småskaladrift muligens er langt mer skånsom kan så være, men det er rett og slett for dårlig økonomi i det til at det er aktuelt i særlig grad i dag. Særlig når en ser på økonomi opp mot kjøpernes krav til volum og leveringspresisjon.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring fra dengang jeg var en aktiv isfisker som pleide bli med fiskekompiser til fjells med snøscooter motsier din teori. Da gikk skiløperne etter scooterløypa til fjells.

 

Det gjorde de sikkert, men da tviler jeg sterkt på at det var stillheten som var hovedmotivasjonen deres for turen.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ikke. Levende skog- standarden var et dokument som ble jobbet som som ett slags grunnlag for slike ordninger, men i dag er det mer å regne som en veileder som kan inngå som en del av grunnlaget for en sertifisering. ISO er en sertifiseringsordning som omhandler en uhorvelig mengde forskjellige fagområder. I Norge er det Veritas som forvalter disse ordningene. For skogbruket sin del er det i stor grad rutiner og styring som er sertifisert, for å si det på en litt enkel måte. Disse rutinene skal, blant annet, sørge for at miljøkravene, som gjerne er definert av kjøperne, blir i varetatt. F(orest)S(tewardship)C(ouncil) er en egen sertifiseringsordning, som er på full fart inn(Den var i hvert fall det da jeg forlot skogbruket for ca. 1,5 år siden) i skogbruket i Norge. Her er det helt spesielle krav som stilles til forvalning, drift, avsetting av urørte områder m.m.

 

Edit: Litt mer, og mer presis info: http://www.skogeier.no/tema.cfm?tema=Miljøsertifisering

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke. Jeg har alltid hatt en oppfatning av at slike skader skal utbedres så langt det lar seg praktisk gjennomføre, men om det er en korrekt tolkning vet jeg ikke. Om det faktisk finnes slike målsatte definisjoner vet jeg rett og slett ikke. Dersom jeg har vært borti slik så kan jeg i hvert fall ikke huske det, men så har jeg heller aldri jobbet direkte med fagområder som berøres av dette. Jeg har vært mer borti sertifiseringa som går på styring og dokumentasjon av kvalitet og metoder. Og lite på det som går direkte på miljøbiten.

Link to comment
Share on other sites

Alle seriøse aktører i norsk skogbruk er sertifiserte(ISO, FSC etc.) og har interne krav til opprydding av kjøreskader o.l.

Har fått med meg det, men det syndes mot det, ofte ved at utbedring av kjøreskader kommer "når det passer", og det kan være nokså lenge etter hugst (hvis i hele tatt).

Dog skal ikke etablerte stier o.l. bares ned.
Jada, men her syndes det også mye.Det gis "beng" i å rydde opp. Koster arbeidstimer, det, vettu.

 

At gammeldags småskaladrift muligens er langt mer skånsom kan så være, men det er rett og slett for dårlig økonomi i det til at det er aktuelt i særlig grad i dag. Særlig når en ser på økonomi opp mot kjøpernes krav til volum og leveringspresisjon.

Helt klart, de fleste er nok enige i det.

 

Men denne tråden skulle visst omhandle ulemper/fordeler med delvis/stedvis frislipp av skuterkjøring...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring fra dengang jeg var en aktiv isfisker som pleide bli med fiskekompiser til fjells med snøscooter motsier din teori. Da gikk skiløperne etter scooterløypa til fjells.

 

Og dermed setter alle skiløpere pris på scooterløyper :shock:

 

Skal love deg at min eneste grunn til å gå i et scooterspor i fjellet, vil være i et lønnelig håp om å få tak i noen scooterførere :twisted:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om de setter pris på det eller ikke er ikke godt å vite men de forakter de i allefall ikke. Jeg merker meg en mer fanatistisk tilnærming hos scootermotstanderene som jeg ikke helt forstår.

"Få tak i noen scooterførere"?

Ja hva da?

Hva galt har de gjort deg da?

Link to comment
Share on other sites

 

Og dermed setter alle skiløpere pris på scooterløyper :shock:

 

Skal love deg at min eneste grunn til å gå i et scooterspor i fjellet, vil være i et lønnelig håp om å få tak i noen scooterførere :twisted:

Siden jeg faktisk har spurt noen av de skiløperne om hvorfor de gikk etter scooterløypa kan jeg fortelle det her, svaret var nesten unisont at det gikk raskere og var lettere å gå der enn i løssnøen.

Å nei, ikke alle skiløpere går etter scooterløyper, men mange gjør det. Forresten, hva trenger man få tak i scooterførere for? Bomme kaffe?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er jo eksempler på hvor skifolk peiver etter gamle tanter som går til fots i skiløypa noe de har gjort i alle år. Har inntrykk av at den jevne sofa miljøverneren som tar sin ukentlig skitur i lysløypa mister helt gangsyn. Har en skiløype til vanlig 15m utenfor stuedøra hvor det har vært plenty med bråk fordi noen er så frekk å ta med hunden sin i sporet eller at smårollinger ikke gidder å gå på ski og heller går til fots. Da klikker det for de lokale lycrafantomene og det er ikke måte til eder og kvalme de klarer å lire av seg.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nyttekjøring med scooter er selvsagt greit og utrykning i forbindelse med nødsituasjoner er seff greit (selv om jeg har en mistanke om at mange i Røde Kors er såpass utrykningshappy at de rykker ut på meldinger om bakglatte ski).

 

Min motvilje er mot kjøring som strengt talt ikke er nødvendig og i den kategorien er det mye rart, og mange kommuner strekker strikken veldig langt her.

 

Er kjøring av hyttefolk til hytter nyttekjøring? I mitt hode er det ikke det. De kunne ha gått ski.

 

Er kjøring av ved inn på hytta nyttekjøring? Igjen i grenseland, særlig hvis man har med seg en liten vedsekk hver gang og tar noen solide omveier.

Link to comment
Share on other sites

Ah, du vil definere (gjerne snevert) hva "nytte" er i forbindelse med scooter?

Vil du gå med på samme typen definering når det gjelder bil, mc, fritidsbåt og våpen?

Lett å ønske å innføre begrensinger som ikke rammer en selv, kansje.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det ikke er noe som heter "nyttekjøring". Alt er unødvendig, folk kan gjøre det på gamle måten hvis scooter er så jævlig. Ikke engang hytte er nyttig, det er luksus. Halve hyttenorge forventer tjenester utført av noen med scooter men synes det er djevelens verk når kjøringen er til nytte for noen andre. Stikke opp dnt løyper på vinteren? Gå på ski og ta med pulk da vel. Folk er skadet? Bruk helikopter og hvis været ikke tillater det, synd trist leit. Jeg hadde ikke giddet å bidra, med den holdningen skifolk flest har til snøscooter. Skikompisene får lette på ræva. Ikke sikkert Amundsen wanna be'ene synes det frister like mye med ekstremtur ned fjellsiden hvis de vet at ingen kommer om været slår seg vrang.

At noe så skånsomt som snøscooter kan skape så mye hatstemmning blandt skifolk er og blir uforståelig. Spor blir borte ved jevne mellomrom, scooterfolk klarer seg selv som oftest og vi ber ikke om noe fra samfunnet enn å bare få lov. Vi stikker løyper selv, redder oss ned fra fjellet selv, fillerister idiotene blandt oss selv OG vi kunne helt sikkert bidra til bedre redningsaksjoner på fjellet. Hører man ofte om redningsaksjoner på vinteren oppe i Finnmark?

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Ah, du vil definere (gjerne snevert) hva "nytte" er i forbindelse med scooter?

Vil du gå med på samme typen definering når det gjelder bil, mc, fritidsbåt og våpen?

Lett å ønske å innføre begrensinger som ikke rammer en selv, kansje.

 

Skivebom :D - kjøring med scooter er ikke en menneskerett. Som nevnt tidligere er det godt dokumentert at scooterkjøring forstyrrer dyrelivet og derfor bør man ha en svært restriktiv holdning til scooterkjøring i fjellheimen.

 

Kjøring med bil på E6 har isolert sett nok en mindre forstyrrende effekt på dyreliv generelt, og høyfjellsnaturen spesielt, og kan ikke sammenlignes.

 

Hvis alt skal være tillatt over alt - ja da tror jeg selv de mest ihuga scooterfantastene vil potestere.

 

Som en annen skrev - hvis du er avhengig av motortransport for å nyte fjellivet bør du finne noe annet nyte.

Link to comment
Share on other sites

Ah, du vil definere (gjerne snevert) hva "nytte" er i forbindelse med scooter?

Vil du gå med på samme typen definering når det gjelder bil, mc, fritidsbåt og våpen?

Lett å ønske å innføre begrensinger som ikke rammer en selv, kansje.

 

Skivebom :D - kjøring med scooter er ikke en menneskerett. Som nevnt tidligere er det godt dokumentert at scooterkjøring forstyrrer dyrelivet og derfor bør man ha en svært restriktiv holdning til scooterkjøring i fjellheimen.

 

Kjøring med bil på E6 har isolert sett nok en mindre forstyrrende effekt på dyreliv generelt, og høyfjellsnaturen spesielt, og kan ikke sammenlignes.

 

Hvis alt skal være tillatt over alt - ja da tror jeg selv de mest ihuga scooterfantastene vil potestere.

 

Som en annen skrev - hvis du er avhengig av motortransport for å nyte fjellivet bør du finne noe annet nyte.

Men å ha våpen er det? Å jakte? Sitter vi virkelig her på et våpenforum å argumenterer med hva som er menneskerett og hva som ikke er det? I Norge?

Jeg hadde forventet at vi som eier våpen, ønsker å fortsette å eie våpen, helst mer enn hva som strengt tatt er nødvendig i allefall klarer å huske på argumentene for dét når man diskuterer snøscooter.

Link to comment
Share on other sites

Hva med løypemaskiner ?? Bør ikke skifolket lage sine egen løyper?

Jo, selvsagt. En bekvemmelighetsbetraktning at man må ha oppkjørte trikkeskinner i utmarken. Ser at hoteller reklamerer med slik faenskap.

Lite er mer sjelsberoligende enn en tur i januar/februar-skogen, i enkeltspor oppgått ev en oppofrende sjel (meg selv?..) mellom snøtunge graner. Blir noe av naturopplevelsen undertrykket dersom løypene kjøpres opp med bred tråkkemaskin og dobbelt "trikkespor"?

Og når roen har senket seg over utmarken,- gå med en liten hodelykt i den totale stillhet i de sene timer i de hedmarkske skoger. Manna for sjelen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen menneskerett å bruke noen av de 4 tingene jeg nevnte.

 

Biler, båter og scootere forurenser.

 

Få båter og biler i de fjella jeg går i :crazy:

 

Scooter i fjellet er og blir en uting og overrhodet ikke settes opp mot bilkjøring eller båtbruk.

 

Og som nevnt tidligere - det at man har aktiviteter som påvirker miljøet negativt andre steder, er ikke et argument for å innføre negativ aktivitet nye steder.

 

Skal man på død og liv kjøre scooter så får det skje i lavlandet et eller annet sted og ikke i de mest sårbare naturtypene vi har.

Link to comment
Share on other sites

Scooter i fjellet er og blir en uting og overrhodet ikke settes opp mot bilkjøring eller båtbruk.

Det mener du ja. Jeg mener derimot at fritidsbåtbruk spesielt er sammenlignbart siden det forurenser på flere måter i naturen. Bilbruk er også en god del fritidsrelatert kjøring, noe som også påvirker miljøet.

Link to comment
Share on other sites

Ah, du vil definere (gjerne snevert) hva "nytte" er i forbindelse med scooter?

Vil du gå med på samme typen definering når det gjelder bil, mc, fritidsbåt og våpen?

Lett å ønske å innføre begrensinger som ikke rammer en selv, kansje.

 

Skulle tro de fleste mente at scooterkjøring i forbindelse med nødsituasjoner ikke akkurat er en snever definisasjon av begrepe «nytte».

 

Det er mangelen på begrensning som rammer meg selv samt fjellfaunaen m.m.

Link to comment
Share on other sites

Scooter i fjellet er og blir en uting og overrhodet ikke settes opp mot bilkjøring eller båtbruk.

Det mener du ja. Jeg mener derimot at fritidsbåtbruk spesielt er sammenlignbart siden det forurenser på flere måter i naturen. Bilbruk er også en god del fritidsrelatert kjøring, noe som også påvirker miljøet.

 

Igjen :roll: - du mener at siden det skjer en negativ aktivitet andre steder, så må det tillates de stedene som ennå ikke har slik aktivitet? Et slags perverst speilvendingsprinsipp? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er mangelen på begrensning som rammer meg selv samt fjellfaunaen m.m.

Fjellfaunaen driter i skuter, men er redd mennesker til fots eller på ski, noe som er bevist gjennom undersøkelser og forskningsprosjekt, så om du er så bekymret for at dyrene kan bli skremt, må du ikke gå til fots i naturen.

At du kan føle deg rammet selv, ser jeg ikke bort fra, men å bruke dyrelivet som argument for egne følelser blir feil.

 

Mangel på begrensing blir det heller ikke, det vil være som å tro på julenissen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...