Jump to content

Blytung høstjakt for viltjegere - debatt om bly tilbake


Torquemada

Recommended Posts

Atenposten har denne overskrift, og ingress på forsiden nå.

 

Blytung høstjakt for viltjegere

Bly i viltkjøtt bekymrer forskerne. Mattilsynet

kommer med nye råd, men rakk ikke høstjakten.

Jegerne kan bli pålagt å skjære vekk hele

30 centimeter rundt skuddsåret.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Blytung-hostjakt-for-viltjegere-7291749.html#.Uhz5gmSD7ro

 

 

Jeg bruker Barnes TSX, så jeg er ikke bekymret for bly i kjøttet mitt. Jeg er litt mer usikker på hva et blyforbud vil ha å si for riflejegerne. Selv bruker jeg 270win, og greier anslagenergi langt over kravet pga høy fart. Men hva med 6.5mm? Blir den forbudt?

Link to comment
Share on other sites

Et generelt blyforbud er galskap, tenk bare på 22lr.

Men et begrenset blyforbud, eller krav til bonding for storviltjakt er ikke helt utenkelig. Ser ikke de helt store ulempene med det heller, gitt at visse selvfølgeligheter ordnes opp i.

 

"Problemet", hvis vi kan kalle det det, gjelder jo også hovedsaklig kjøtt ment for salg ifølge undersøkelsene som er gjort, så da kan man f.eks lage unntak for eget forbruk også.

 

Mange muligheter, men jeg tror alle gjør lurt i å ta diskusjonen seriøst istedenfor å tolke alt som overgrep.

Link to comment
Share on other sites

Viltkjøtt friskmeldt for skadelig bly

http://www.retten.no/lokale_nyheter/article6353765.ece

 

Litt mer bly, men ikke farlig høyt

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

 

En får håpe de kjører en betydelig større studie før noe forbys; forbud er som kjent omtrent umulig å få endret på..

 

 

At en finner endel bly i kvernede viltkjøttprodukter overrasker ikke meg; de som driver slik produksjon skjærer garantert mindre bort enn den vanlige jeger, hvert gram som ikke kan selges er tap.

Link to comment
Share on other sites

Blir interessant å se hvilke

– kostholdsråd som gies til forbrukerne, inkl jegerne og deres familier.

– føringer som gies til Mattilsynets kontrollveterinærer og såkalte kompetente jegere ("viltkontrollører").

 

Viltkontrollørene skal attestere og underskrive på at slaktet/kjøttet er fritt for forurensninger. Det giftige tungmetallet bly er altså en slik forurensning, jf Vitenskapskomiteen for mattrygghets risikovurdering av bly i storvilt. Mattilsynets råd vil bygge nettopp på denne risikovurderingen.

Link to comment
Share on other sites

En større og større andel av viltet blir skutt med blyfrie kuler (kuler laget av et giftig tungmetall, men ikke bly..) og inneholder ikke annet bly enn det de har spist (som ikke er ubetydelig faktisk, men det sitter i lever annen innmat)

Likevel fraråder man folk å spise mer enn så og så mye "viltkjøtt", ikke "kjøtt fra vilt skutt med blykuler"?

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

I forhold til bly er messing som helsekost å regne. Ellers viser forskningen at 95 % av elgene blir skutt med blyholdige kuler (Stokke et al, Nor Vet Tiddsk 2010); det er naturlig å anta at dette er overførbart til rifleskutt storvilt generelt. Men for all del: 2009–2010 er allerede en stund siden, og det er gledelig hvis flere har gått over til blyfritt! :)

Link to comment
Share on other sites

Å nei.. Vi kommer til å dø, få misdannede unger og bli saksøkt av kjøttkjøpere.

 

Er godt jeg jakter kun for eget bruk og gir totalt faen i hva enkelte forskere mener.

 

Og skulle jeg dø eller bli syk av å spise viltkjøtt skutt med blyammunisjon, så får det så være.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Det er mange år siden jeg gikk over til å kun å benytte Woodleigh og A-Frame i mine jaktrifler.

Grunnen var og er ønske om minimal blyavsettning i viltet i tillegg til erfaringsmessig svært god effekt.

 

Så kommer det lille momentet at jeg nesten alltid har gjennomskyting og dermed ikke kan si hva restvekten er...

Men ut fra erfaring her hjemme, samt Sør Afrika og Namibia hvor jeg har funnet igjen flere kuler i større vilt, gir disse kulene nesten 100% restvekt i mine våpen.

Nå er noen få kuler et tynt grunnlag å lage statistikk av, men de gir en pekepinn.

 

Imidlertid ser jeg at hoveddelen av de lokale hjortejegerne som sogner til "min skytebane" kjøper den "blyspissammoen" laget til enhver tid har å tilby.

Her er det vel pris som teller og ikke om ammoen har premiumkuler eller ei.

For mange er nok dette et totalt fraværende spørsmål, blyspiss er blyspiss, og Remaposen inneholder ikke sjeldent rester av forskjellig ammo kjøpt de siste fire -fem år.

Og ukritisk bruk av ammo med kuler som splintres og sprer fragmenter vil naturligvis føre til blyforurensning av vilt.

I hvor stor grad har jeg ingen formening om, men problemet er nok der i noen grad.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags personar er det påvist en lavere IQ på ?

 

Det er veldokumentert at det finnes for mye bly i enkelte storvilt slakt, og det er veldokumentert at bly hemmer utviklingen av hjernen hos barn.

 

Å krangle på fakta blir bare tåpelig.

Link to comment
Share on other sites

En ting er sikkert, blyet har helt klart ført til paranoia / forfølgelsesvannvidd

Skulle tro mange i jegerstanden er norske utgaver av doomsday preppers.

Vel,... Jeg foretrekker heller paranoide folk, enn folk som sitter å gliser av at samfunnet er i ferd med å forvandles til dette:

 

 

For de stakkars folkene som blir født inn i det overbeskyttende kontrollsamfunnet vi er i ferd med å skape, må det være en stor befrielse å ha så liten IQ som overhodet mulig. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro mange i jegerstanden er norske utgaver av doomsday preppers.

 

Heeei! Du får det jo til å høres negativt ut! Spørsmålet er ikke om, men når zombiene kommer!!

 

 

Spøk tilside, dette med bly begynner å ta helt av! Studier har vist at jegere ikke har høyere blyinnhold i skrotten enn veganere, så det betyr vel at vi er rimelig flinke til å skjære rent rundt sårkanalen?

 

Tror all dette hysteriet skyldes at den krisemaksimerende "gjem-knivene-generasjonen" har vokst opp og kommet i posisjoner hvor de kan spre paranoiaen sin!

 

Som guttunge sendte foreldrene mine med meg en kniv og en eske fyrstikker når jeg skulle ut og leke i skogen, jeg syklet uten sykkelhjelm, og enhver guttunge med respekt for seg selv hadde minst en sprettert! ...og vi overlevde!!

 

I dag virker det som at man må bør være fylt 21år før man kan tenne en fyrstikk eller holde i en kniv som er skarpere enn en smørkniv, man bør ha vernesko og sykkelhjelm for å åpne kjøleskapdøra, og sprettert er forbudt ved lov!!

 

Bekymrer meg ikke mye, vil fortsatt spise MYE vilt og tipper at zombiene tar meg lenge før jeg dør/tar skade av blyet i viltkjøttet! :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Det er veldokumentert at det finnes for mye bly i enkelte storvilt slakt,

 

 

Er det det? Det jeg har fått med meg er at kvernede produkter i salg i butikker har høyt blyinnhold (produsenten er ikke villig til å kasere alt "Blodskutt" kjøtt").

Finnes det noen undersøkelser som viser høye blodverdier i viltkjøtt? FInnes det tall på blyinnhold i vilt som ikke er skutt?

 

Og kostholdsrådene virker noe snodig sammenlignet med resultatene av blodprøver av folk som eter mye vilt som ble presentert tidligere i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det finnes flere undersøkelser som viser at ENKELTE instanser av viltkjøtt har høyt blyinnhold.

 

Det virker som viltkjøtt ment for salg er der det slurves mest, men tidligere undersøkelser har avdekket store mengder bly (aka slurv) i private frysere også.

Blodprøvene fra tidligere i sommer var nyttige, og de viste at de som ble testet gjorde slaktinga skikkelig. Det er altså ikke viltkjøtt generelt det er noe galt med.

 

Jeg er enig i at det er urettferdig at man skjærer viltkjøtt over samme kam her, når dårlig/grådig slaktejobb er årsaken, men jeg syns likevel det er en viktig jobb å få folk til å kjøpe moderne kuler, altså bondede blykuler eller homogene. Så slipper man mye av problematikken direkte.

Link to comment
Share on other sites

Å bare hente kjøtt i fryseren og teste sier ikke nok; en må vite noe om "naturlig" blyinnhold i viltet (det finnes enorme mengder bly i jordsmonnet i Norge) og for å si noe om sammenhengen mellom kulevalg, slakterutiner og blyinnholdet må en følge viltet fra skudd til fryser.

 

Ja, det må testets mer; ja, det må informeres mer; men sålangt er grunnlaget for å gå så hardt ut som mattilsynet gjør er for tynt!

 

Noen som vet noe om blyinnhold i "tam-kjøtt"?

Link to comment
Share on other sites

Dette vet man mye om, og det er godt beskrevet i mange av de vitenskapelige artiklene som bl.a. VKM refererer til. Bly i kjøtt stammer ikke fra miljøet.

 

Kjøtt — altså muskelvev — er ikke et såkalt body compartment for bly. Det vil si at bly som opptas over tarmslimhinnen, ikke distribueres til muskler. Det primære målorgan for bly er et nervesystem i utvikling. I tillegg til nervesystemet er nyrene spesielt utsatt. Rent biokjemisk oppfører bly seg som kalsium, og det vil lagres i de store rørknoklene. Fra mors knokler mobiliseres blyet når fosterets nervesystem og skjelett dannes, eller når mor skal produsere morsmelk.

Link to comment
Share on other sites

Likefullt, viltkjøtt er overhode ikke farlig å spise. Det har vi altså bevis for, problemet ligger slik det presenteres i for dårlig/grådig slaktejobb og til en viss grad muligens i kulevalget.

 

Kort sagt mye styr og opphausing uten reelle tall/fakta for det som faktisk er relevant, eller forskere ute etter mere penger om man vill.

 

Det vi trenger er ett skikkelig prosjekt, ett prosjekt der man har tenkt ut og redusert feilkilder på en slik måte at man ikke blir til latter hos seriøse forskere. Og det prosjektet må gi klare svar på følgende:

 

1: Bly avsetning i vilt med følgende kuletyper: Ordinær gammeldags uloddet ekspanderende kule, Ordinær moderne loddet/bondet ekspanderende kule (Type Oryks o.l.), og Moderne Homogene kuler som t.s. Barnes TSX.

 

2: Ovenistående utført med følgende kaliber: 6.5x55, 30.06, 300winmag (Eller annet ultra magnum kaliber 30 kaliber), og 375HH. Dette for å få med om kaliber og hastighet har betydning for deponering av bly i viltkjøtt.

 

3: Forskning utføres på hegn dyr for best mulig kvalitet og kontroll.

 

4: Om hoved kuledel finnes i viltet, skal denne ikke regnes med i bly deponerings tallet. Dette er en komponent som alltid fjernes under slakting/nedskjæring. De vi er ute etter er det vi ikke ser, samtidig skal alt kjøtt i umiddelbar nærhet av skuddhullet fjernes fra tallene og presenteres som egne tall for bly innhold i avskjær. Det samme gjelder i prinsipp for allt kjøtt med blyrester i seg, vi er ute etter hvor mye kjøtt som må skjæres bort med de forskjellige kuletypene. Vilt kjøtt har jo ikke bly i seg av nevnverdig grad.

 

Med noe slikt ville vi fått data som monner, og ikke skrekkhistorier for å fore pressen med så lønna til forskerne er sikret ett år eller to til.

Link to comment
Share on other sites

Blyinnholdet i vilt som ikke er skutt med blyammo, er som nevnt ferdig utforsket. Det er et etablert faktum at det ikke skal finnes miljøbly i muskelvev. Hvis man hadde lest artiklene før man begynner å kritisere dem, ville man raskt få med seg dette. Derfor er det enkelt å ta ganske lett på slik kritikk.

 

Enn så lenge får vi andre nøye oss med et «argument» som alltid, også denne gang, blir holdt fram som trumfkortet. I litt ulike varianter, riktig nok, men like gjenkjennelig hver gang. Hypotesen er argumentenes pièce de résistance: Forskerne er kjøpt og betalt, de er deltakere i den store konspirasjonen, og forskningen er først og fremst et redskap for politikere og myndigheter — eller kanskje CIA, NSA, FN, Illuminati, Den jødiske verdensorden, hvem vet? — med skummel agenda. Man erklærer seg samtidig uangripelig for rasjonell argumentasjon, og nesten all mulig motmæle vil kunne tolkes som en ytterligere styrkning av hypotesen. Det gjør det dessverre lite interessant for andre å delta i ordskiftet. :)

Link to comment
Share on other sites

Nåja Omega, du er vel like fastlåst i din oppfatning som de andre er i sin.

Jeg leste litt om hvordan disse undersøkelsene ble utført iførste gang det var i media.

Forsøksopplegget var ikke tillitvekkende, og avslørte at gjennomføringen enten ble gjort av personer uten nødvendig kompetanse, eller at de ønsket et bestemt resultat. Du kan velge hva du vil tro på. Jeg har blant annet sett referert at det ble funnet mer enn 50 g bly i viltslakt, når slike resultater refereres får jeg svært liten tiltro til resten av innholdet.

Etter dette har jeg ikke brydd meg om å finne og lese rapportene. Årsaken er at jeg har tilstrekkelig fagkompetanse og erfaring til å bedømme dette selv.

Når da media skriver som de gjør, så er det klart at noen driver skremselspropaganda og tolker resultatene som fanden leser bibelen.

Det som kommer frem i media er uten rot i virkeligheten, det er krisemaksimering.

Det er mulig å finne bly i viltkjøtt under visse forhold, og det er ikke usansynlig at det kan finnes høye verdier, men de fleste viltslakt er uten blyrester selv om de skytes med blyholdig ammunisjon.

Det er også en uavklart faktor med betydning av størrelse på blyfragmenter og hvor mye som absorberes i tarmen av disse.

I de tilfeller der det påvises bly i kjøtt kommer dette fra kulen, og dersom det kommer videre så er det slurvete slakting som er årsak, det er vel mange som hiver skadd kjøtt i kverna istedet for å kassere, dette er det eneste problemet vi har behov for å løse.

 

Blyholdige kuler er fremdeles det som er mest effektivt, og som dreper dyret raskest. For meg teller det så mye at jeg tar det ekstra arbeidet det er å skjære vekk bittelite mer kjøtt.

Faktum er at en god loddet kule med blykjerne beholder over 90 % av vekten, og de fleste blyfragmenter forsvinner ut sammen med hoveddelen av kulen. Det er også lite ødelagt kjøtt, og det er lett å fjerne det som kan inneholde blyfragmenter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg serverer viltkjøttet mitt til familien både titt og ofte, og langt mer enn én gang i måneden i snitt. Uten at jeg har noe som helst greie på dette er jeg selvfølgelig bekymret over (det eventuelle) blyproblemet. Det siste jeg vil er å forgifte barna mine som skal leve sine lange liv uten å drasse med seg mitt bly i ryggmargen, nyrene, skallen eller hvor enn det setter seg. Jeg er ikke så bekymret for meg selv eller kona, da vi har fått de barna vi skal og greier oss ok med den IQ'en vi allerede har. Men uansett hvem som har rett i debatten vil vel de fleste foreldre ha en litt uggen følelse i magen overfor de små, enten de vil innrømme det eller ikke?

 

Om det så er nødvendig kommer min 6.5x55 til å forbeholdes skytebanen.

 

Så til poenget, finnes det pr i dag godkjente fabrikkladete homogene kuler i 6.5x55 for storvilt, eller må jeg i butikken for å se på ny børse?

Link to comment
Share on other sites

@Vingemutteren:

 

Jeg er ikke fastlåst i noen oppfatninger, serru. Jeg har da selv i tjue år brukt blyholdig ammo. Men for noen går det an å forandre mening når en blir forelagt fakta. ;)

 

Dine utgytelser mot forskerne, og dine påfølgende elleville utfall mot meg, framstår derfor som udokumenterte og usaklige. Og de er et eksempel på uttrykk for den ovenfornevnte konspiranoia som enkelte — riktig nok stadig færre — nærer. :)

Link to comment
Share on other sites

@Vingemutteren:

 

Jeg er ikke fastlåst i noen oppfatninger, serru. Jeg har da selv i tjue år brukt blyholdig ammo. Men for noen går det an å forandre mening når en blir forelagt fakta. ;)

 

Dine utgytelser mot forskerne, og dine påfølgende elleville utfall mot meg, framstår derfor som udokumenterte og usaklige. Og de er et eksempel på uttrykk for den ovenfornevnte konspiranoia som enkelte — riktig nok stadig færre — nærer. :)

Ehem, nå har jeg kun påpekt at jeg ikke er fornøyd med måten det er forsket på, da jeg mener den forskning vi ser publisert i stor grad er tendensiøs i form av skremsels propaganda som raserer omsetning av viltkjøtt, og generell lite matnyttig informasjon. Kort sagt søppel forskning der motivet synes være brød på bordet til forskerne (Slik den fremkommer for folk flest).

 

Jeg har ikke uttalt meg om noen enkelt person, ei heller kommet med angrep på deg som person. (Det som er sitert kommer fra en diskusjon du har med Per-S og ikke meg).

 

Nei gi oss forskning som er matnyttig, og som fremmer salg av vilt kjøtt ved å forbedre kjøtt håndtering og optimale rutiner etter som hvilken ammunisjon som er brukt. De fleste av oss stikker fingeren i været når vi vurderer hva som skal skjæres bort (Det blir alt som er blodslått).

 

P.s. Jakter selv storvilt med Barnes TSX da jeg ser muligheten for problemer, spesielt siden jeg ikke er i noen posisjon som gir meg mulighet til å si hvor mye som skal bort, og jeg hovedsaklig har bakgrunn som tåler gjennomskudd. Forskerne er de som burde komme med gode tall på dette, men de er vist for mye arbeide å gjøre slikt skikkelig. Da er det lettere å lete i viltkjøttdeig etter dårlig slaktearbeid, og publisere det på en slik måte at folk tror viltkjøtt er farlig.

 

P.s. 2 Flott at Homogene kuler er ferdig forsket, da blir det enda mindre arbeid med å gi jegerne det de trenger av forskning.

Link to comment
Share on other sites

finnes det pr i dag godkjente fabrikkladete homogene kuler i 6.5x55 for storvilt

Det finnes ikke, og de homogene kulene som finnes i 6,5 har dårligere effekt på vilt enn de gode loddede blykulene.

Her er det noen som krisemaksimerer. Bruker du en god loddet kule i 6,5 er restvekten over 90%. Det meste av det resterende forsvinner i utgangshullet. Det er når du ikke har utgangshull det blir bly som kan medføre fare, da bør du være nøye med å skjære rent.

Så vidt jeg har lest er det kun i kjøttdeig av viltkjøtt det er funnet bly av betydning, (korriger meg dersom det er feil). Viltkjøtt som stek eller biff er ikke utsatt, du kan derfor spise kjøtt med god samvittighet og også gi til ungene.

 

Massive kobberbaserte kuler fungerer bra, men det krever større kaliber for å gi samme effekt som gode loddede kuler med blykjerne. Litt forenklet er det slik at det er kulevekten som er av betydning. Velger du en kule med samme vekt vil de kunne være omtrent like effektiv.

Link to comment
Share on other sites

finnes det pr i dag godkjente fabrikkladete homogene kuler i 6.5x55 for storvilt

Det finnes ikke, og de homogene kulene som finnes i 6,5 har dårligere effekt på vilt enn de gode loddede blykulene.

 

Når blyforbudet på haglepatroner kom var det etter kort tid et bra utvalg av ammo med alternative materialer med mer eller mindre like egenskaper som bly. Bør vi forvente at det samme skjer med rifleammunisjon? Forbud eller ikke så vil jeg tro at det vil være et bra marked for slik blyfri ammunisjon, i det minste i 6.5 x 55?

Link to comment
Share on other sites

Hva bygger du det på PerS. Alle testresultater gjort med 120 og 130 grs TSX/TTSX i 6,5x55 viser meget bra ekspansjon og dybdeinntrenging, ja faktisk bedre en de fleste konvensjonelle kulene.

Jeg bare lurte da homogene kuler melder seg på i denne diskusjonen.

Er klar over at 120 og 130 grs kuler ikke er godkjent til storviltjakt i Norge, men har et lønlig håp om at MD moderniserer seg litt også når det gjelder dette gammelmodige anslagsenergikravet. det er kun matematisk/teoretisk utregnet verdi som ikke har en dritt med virkeligheten å gjøre.

Personlig ville jeg mye heller bruke en 120 grs TTSX på rein fremfor ei Forbedret Elite i 6,5...

Link to comment
Share on other sites

Man kan lage kuler med tungstenskjerne som gir brukbart korte (og tunge nok)kuler i 6,5. Men det lages jo forvinnende lite antall kuler i Norge og det Norske markedet kan vel neppe kalles stort...Tungsten har vel i hovedsak vært brukt i endel DG solids bla. fra Speer.

Forøvrig har jeg tro på blyfrie alternativer og loddede kuler. Bruker ikke trad. blyspisskuler på vilt lenger.

Og jeg må si meg enig med villreinjegeren ang. 120-130 grains homogene kuler. Burde være ideelle på rein.

Link to comment
Share on other sites

Det som er sitert kommer fra en diskusjon du har med Per-S og ikke meg.

Det er riktig, ja. Jeg beklager, Vingemutteren! Jeg burde dobbeltsjekket dette før jeg postet her fra min iphone. (Skriften blir liten, og med det lille skjermbildet mistet jeg oversikten. Uten at dét er en unnskyldning.)

Link to comment
Share on other sites

Om man ser bort fra pris (siden det antagelig vil bli priskrig på blyfritt om bly blir nein), er det egentlig noen ulemper med homogene kuler?

 

Det største problemet er lovligheten av homogene kuler i 6,5x55, selv om de effektmessig er kjempebra. Ref blandt annet Jørun Liens siste tester som er av god kvalitet.

 

Homogene kuler rikosjetterer i utgangspunktet ikke noe mer enn blykuler (ref tysk forskning linket i en tidligere tråd), men siden de oftere gir gjennomskyting, vil det nødvendigvis oftere gi rikosjettering i praksis.

 

Ellers er gammeldags myk blyspiss overlegen til ting vi ikke skal spise, som f.eks rev.

Link to comment
Share on other sites

Hva bygger du det på PerS

Penetrasjon av homogene kuler er god, men de har mindre ekspandert diameter, det er derfor de penetrerer godt. Litt forenklet kan det beskrives som følger.

Penetrasjon er mer avhengig av moment enn av energi, med høy hastighet bremses kulen uforholdsmessig mye, og med mindre masse blir det da mindre penetrasjon.

Dette har ikke noe med at homogene kuler i seg selv er dårligere, men skyldes fysikkens lover. Man får ingenting gratis i denne verden.

Det er mange ammunisjonsprodusenter som lader ammunisjon med tung kule og lav hastighet nettopp for å få både god ekspansjon og god penetrasjon. F eks Norma's PH serie.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler ikke et sekund på at gammeldags blyammo (Norma Elite for eksempel) legger igjen en del bly i kjøttet, men jeg vet ut i fra å ha veid en del gjenfunnede bondede blykuler kuler av typen North Fork og lignende at kvalitets blykuler ikke mister noe nevnverdig bly. Jeg kan ikke huske å ha hatt lavere restvekt en 98% på North Fork i 30-06 og 9,3x62 hastigheter, og stort sett har det vært 99-100%.

 

Så lenge rapporten ikke skiller i mellom kvalitets blykuler og dritt blykuler, så blir rapporten etter min mening useriøs og faller inn under "PK" kategorien hvor man som vanlig i Norge skal forby, forby, forby...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at i noen av testene ble kuler som gikk ut av dyret regnet som "ikke test" dvs at de ikke teller. Kun kuler som ble gjenfunnet i dyret telte med, dette fører selvfølgelig til helt feil konklusjon. Det er de kulene som gir gjennomskyting som er effektive.

Link to comment
Share on other sites

Leste rapporten, er dette virkelig den samme som avisene refererer til?

 

Nå har rapporten selv nevnt noen av problemene med den, men:

1. Underlagstall for tap av bly ved bruk av forkskjellige typer kuler (Kvalitets kuler kontra gammeldagse) er dårlig (En kjapp tasting på kalkulatoren avslører at tallene de bruker fra den Scandinaviske undersøkelsen nok ikke kommer fra det vi kaller gode bondede kuler).

 

2. Blyavsettning i mennesker og dyr (Hund) ved inntak av bly i fast form. (Tall fra bly i gassform blir ofte brukt av presse og såkalte miljøvernere selv om man har med bly i fast form å gjøre, som presenterer en betydelig mindre fare).

 

3. Rapporten baserer seg i hovedsak på andres forskning, jeg mistenker at vi ser resultater fra forskning vi vet ikke holder mål også er med i grunnlaget. Spesielt området blyavsetning i kjøtt med forskjellige typer kuler. (Rapporten påpeker faktisk selv dette). Om noen tal fra den famøse "Vi tar ikke med dyr med gjennomskyting" testen er med, så sier det seg selv at noe av tallgrunnlaget er ødelagt. (Forøvrig det verste makkverket jeg har lest av såkalt forskning).

 

4. Total mangel på korrigering i unnderlags grunnlaget for andre bly eksponerende aktiviteter, kanskje spesielt hjemmelading. Det er ikke tvil om at alle vi som lader for ikke nevne støper selv bør skilles ut fra slike undersøkelser i egne grupper.

Link to comment
Share on other sites

Analyser av blod fra nordmenn som spiste hjorteviltkjøtt viste at blynivåene økte mest blant dem som spiste kjøttdeig fra elg og hjort, og spesielt hvis den var kjøpt i butikken. Jegere som lada patronene sjøl, hadde høyere blynivåer i blodet enn dem som ikke gjorde det.

 

Nokså logisk konklusjon er at mattilsynet må ut av det koselig kontoret sitt hvor de sjekker papirer og ut til de som driver nedskjæring for salg..... Ting tyder på at profit går langt foran kvalitet og gode rutiner...

 

edit-kilde; http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

Link to comment
Share on other sites

mattilsynet må ut av det koselig kontoret sitt

Om jeg ikke er heeelt enig i din beskrivelse, skjønner jeg godt hva du mener. Men det er bedriften selv som eier problemet; det er den som ha ansvaret for trygg mat. Det spørs derfor også om noen kvalitetsledere ved disse bedriftene må få bedre kontroll på grunnforutsetningene …

Link to comment
Share on other sites

Men det er bedriften selv som eier problemet; det er den som ha ansvaret for trygg mat. Det spørs derfor også om noen kvalitetsledere ved disse bedriftene må få bedre kontroll på grunnforutsetningene …

 

I en perfekt verden tar alle ansvar og alt det der; i virkeligheten er alle happy om sjekklistene er fyllt ut....

Link to comment
Share on other sites

Takk for den jonnyvang! Hadde gjort meg opp noen tanker om dette temaet og studiene som har blitt publisert og kom fram til at her trengtes det flere studier, blant annet på biotilgjengelighet av metallisk bly. Det hadde vært veldig interessant å få sjekka blyverdiene i vannet hos de jegerne som hadde høyere blyverdier i kroppen enn befolkningen generelt...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er flere "feil" med den undersøkelsen som FHI gjorde mtp blyinnhold i blod. Det er trukket frem at de som lader selv er mer utsatte - noe som er uforstående når man ser på det som brukes av kuler mm og at disse kjøpes ferdig med mantel. Men hvis man er hjemmelader og støper egne blykuler, har et elendig avtrekk i det lille kottet man støper dem - da er man utsatt for blydamp som inneholder biotilgjengelig bly. Dette vil man da puste inn. Men så vil jeg tilføye at jeg ikke tror det er noen som sitter med støpeutstyr på et lite kott å støper kuler.

 

En annen sak som er viktig er at metallet bly ikke er spesielt farlig å få i seg. Tidligere forskning viser ikke forskjell på metallet bly og biotilgjengelig bly, og dette må rettes på opp mot myndigheter og beslutningstakere. Dette er vi på god vei til å få til.

 

Vkm sin rapport er basert på blodprøver, og de andre antagelsene som står der angående IQ hos barn osv. er bare antagelser og tomme ord. Det er forsket for lite på dette, og resultatene som er kommet frem er ikke konkluderende på det området. Det sier VKM også, men enkelte bruker dette som skremsel i media - bl.a. personer i ledende stillinger som har med barn å gjøre har skrevet under på et innlegg om dette. Dette er svært betenkelig og viser dårlig dømmekraft for noe som ikke er konkluderende.

 

Vi får bare håpe at det i tiden fremover kommer mer korrekte fremstillinger av problematikken, og at saken får ei korrekt fremstilling og at diskusjonen blir faktabasert.

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt!

 

noe som er uforstående når man ser på det som brukes av kuler

Hjemmeladere er mer utsatt for bly først og fremst pga. blystyphnat som brukes i tennhettene, trolig får en i seg støv fra brukte tennhetter. Å avvise noe som tøys på bakrunn av av at man selv ikke vet om grunnen til, det er rimelig dårlig retorikk..

 

En annen sak som er viktig er at metallet bly ikke er spesielt farlig å få i seg

Dette er så grovt forbanna vas at jeg blir sint! Tetraetylbly, som er et eksempel på "biotilgjengelig" bly, har mye større akutt giftighet enn metallisk bly. Men det er som å si at 22LR er ufarlig siden det er mindre farlige enn en 458 Win Mag... TEL er akutt dødelig i selv relativt små mengder og det har vært ørten ulykker der utslipp har drept folk, mer eller mindre på stedet... Metallet bly er mye mindre tilgjengelig for kroppen, selv om det er det som står for giftvirkningen i begge tilfeller.

Jeg er uenig i at blykuler er så himla farlig, det er lite bly som avgis fra gode kuler, og selv en V-max i sida på et rådyr legger ikke bly i låret. MEN å påstå at bly "ikke er så farlig", er og blir rent vasprat, og fjerner enhver troverdighet.

 

Vkm sin rapport er basert på blodprøver, og de andre antagelsene som står der angående IQ hos barn osv. er bare antagelser og tomme ord.

Sammenhengen mellom bly og IQ er veldokumentert. Sammenhengen mellom ammunisjon og bly i blod/ bein/ folk er det ikke,

Jeg er derfor helt enig i at det kan kalles "skremselspropaganda" det som enkelte (f.eks. vår egen Omega) har skrevet i media om dette. Der en tildels helt udokumentert setter likehetstegn mellom jakt og bly i barn. Det er så lite dokumentert, og at såpass oppegående folk kommer med så bastante påstander uten egentlig dekning er i beste fall merkelig. Men bly er giftig, farlig og det er ingen tvil om at en bør unngå det når en kan.

 

Det er heller ingen tvil om at det er bedre å forske på det enn å forby bly som et førevarsprinsipp, så jeg synes de som er så voldsomt i opposisjon til eventuell forskning bør roe seg noe. I en slik forskning så bør en også være klar på å skille snørr og barter - jegere er ofte hjemmeladere, og ofte er de skyttere - noen timer på en innedørsbane tilsvarer nokså sikkert en hel del vilt spist...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tatt ut av en sammenheng, så setter M67 bort fokus på hjemmeladeren og brukte tennhetter. Fokuset som jeg brukte var på støping av blykuler og metallet bly, og ikke varianter av organiske blyforbindelser. Metallet bly avgir avgasser under smelte- og støpeprosess, og de avgassene kan man puste inn. Disse avgassene er tildels giftige og over tid vil man kunne få en viss mengde organiske blyforbindelser i seg.

 

Støv fra tennhetter kan inneholde organiske blyforbindelser, og som man vet kan dette pustes inn. Men dette har ikke noe med metallet bly å gjøre.

 

Metallet bly blir av metallurger fremstilt som et av de mest stabile metallene i det periodiske systemet. Man kan jo spekulere på hvorfor.

 

Tetraetylbly er bly i en organisk forbindelse, og har ikke noe med metallet bly å gjøre - det er viktig at man ser forskjellene på metallisk bly og bly i organiske forbindelser. Av metallisk bly er det kun små mengder som kan omdannes til biotilgjengelig bly i normal temperatur, og spiser man det så vil man av ett gram (1 gram) kunne få i seg 0,02 mikrogram organisk bly - det er dermed ikke sagt at man gjør det. Man får faktisk mer biotilgjengelig bly i seg ved å drikke vann og spise vanlig mat.

 

Blykuler er ikke farlige i seg selv - overhode ikke - les hva som står - støpeprosess... Metallet bly er ikke farlig - jfr. det jeg skrev over.

 

Når det gjelder sammenligningen mellom metallet bly og IQ så er det ikke noe dokumentasjon på dette - utover det som finns om organisk bly i slik forskersammenheng. Og selv her så er ikke denne problematikken konkluderende, men man vet at det er skadelig. Siden blytilsetninger i bensin ble forbudt, så er nivåene på bly i organiske forbindelser idag mye lavere enn det var på -80 tallet i friluft. Så den tiden vi vokste opp med all forurensing det var av bly i organiske forbindelser, så skulle man jo tro at man var for dumme til å klare både skolegang og å knyte skoene sine slik enkelte fremstiller det i media "idag". Men det virker som om vi har klart oss godt.

 

Konklusjonen må være at man bør skille på metallisk bly, og bly i organiske forbindelser - herunder biotilgjengelig bly fra ionisert bly, bly i salter og blygasser fra bl.a. støpeprosesser. Bly som er i salter er vannløselige, og er et organisk bly. Derfor vil man finne dette lett omskrevet i det meste i naturen, fra vann og grønnsaker til kornprodukter. Det vil finnes i brus og leskedrikker, men det vil ikke finnes i destillerte drikker. Så cognac kan man innta med god samvittighet - for de som liker det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...