Jump to content

Røyskattfangst 13/14


Smokalele

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Hvor stort hull i kassen må det være for at røyskatten skal komme inn?

Er det noen som har prøvd bacon som åte?

Jeg har tenkt å kjøpe rottefeller på Jula og sette de i trekasser

 

http://www.jula.no/rottefelle-717028" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Hei :)

 

Inngangs hullet til Røyskatt som jeg bruker er 45-50 mm i diameter, så det holder godt!

 

Bacon som åte fungerer helt fint til Røyskatten!

 

Ville heller ha brukt den Amrikanske rottefella Viktor V eller den gode gammle Norske rottefella Rapp , for de er begge lovlige til Røyskattfangst og begge felle typene kan kjøpes her i Norge!

 

Lykke til med fangsten :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei er det noen som vet hvor man får tak i luna rottefeller ? har 13 mårfeller ute og her om dagen når jeg var å sjekka var det røyskattspor over veien, så neste tur tok jeg med ei kasse med en rapp inni og undersøkte litt og da viste det seg å være mye store steiner under veien med mye hull imellom og tror det var litt kondens utenfor noen av hullene :) satte opp fella utenfor med gammalt illeluktende elg avskjær, ekornhale og røkt kjøttpølse :) det er lite røyskatt her og jeg har aldri sett røyskattspor før men snømus ser vi stadigvekk på elgpost. men rimelig sikker på at detta var røyskatt spor men hvis det går i ei snømus i fella så telles dette som bifangst? så man får ikkeno problem av den grunn???

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser ein del snakkar om bruk av rottefelle i innebygd i kasse til fangst av røyskatt. Per definisjon er jo rottefelle av typen "Rapp" ei slagfelle, og slagfeller er lovleg til fangst av mårhund, bever, mår, villmink, bisamrotte, beverrotte og røyskatt.

 

I veiledningsfolderen til Miljødirektoratet om utøvelse av jakt, felling og fangst, står det følgjande: "Den som utøver fangst plikter å innrette fangsten slik at den bare retter seg mot de viltarter som redskapet er tillatt for, jf. § 31.".

 

Det eg lurer på er om rottefellene verkeleg er lovlege til bruk på røyskatt, i og med at dei eigentleg er beregna for fangst av rotter?

 

 

 

 

Link til veiledningsfolderen til Miljødirektoratet:

 

http://www.miljodirektoratet.no/Global/ ... fangst.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ei stor og kraftfôrfeit grisehusrotte er betraktelig større og kraftigere enn de aller fleste røyskatter, så rottefeller av god kvalitet er ikke noe problem å bruke. Derimot er det en del billigfeller fra Europris og Biltema som nok ikke har tilstrekkelig kraft, hverken for rotter eller røyskatt. Gode kraftige rottefeller er f.eks Rapp og Victor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har lenge tenkt over at rottefellene er litt små både til rotter og røyskatt. Har satt opp mange feller i kasser i flere år og aldri opplevd å få noe fangst selv om det er mye her og jeg har plassert dem riktig. Røyskatten er over 10 ganger større enn en liten mus stusser litt på at fellene ikke er større enn de er i forhold til en musefelle. Tror de ofte får slaget over snuten og dør et stykke unna. Tar åtet og smetter unna. Drømmer litt om å lage en større rottefelle som jeg tror passer bedre. Er det noen som vet om det finnes ntørre ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
På 22.9.2016 den 20.46, 30.06 skrev:

Har lenge tenkt over at rottefellene er litt små både til rotter og røyskatt. Har satt opp mange feller i kasser i flere år og aldri opplevd å få noe fangst selv om det er mye her og jeg har plassert dem riktig. Røyskatten er over 10 ganger større enn en liten mus stusser litt på at fellene ikke er større enn de er i forhold til en musefelle. Tror de ofte får slaget over snuten og dør et stykke unna. Tar åtet og smetter unna. Drømmer litt om å lage en større rottefelle som jeg tror passer bedre. Er det noen som vet om det finnes ntørre ?

 

Hei!

 

Det fungerer fint med Rapp/Victor rottefelle på røyskatt, men for å forsikre seg om dødelige slag så har jeg latt være å bruke slike feller med «åte utløser». Jeg bruker også konsekvent fellehus til disse fellene siden jeg for det meste plasserer dem nedpå bakken, og slik at røyskatten da ikke angriper åtet fra «feil» vinkel. 

Rottefelle med tramputløser er mye sikrere siden røyskatten må forbi denne utløseren for å rekke frem til åtet. Slaget på rovdyret blir også mye bedre siden mye av røyskatten er under slagbøylen når den utløses ...

 

Fenn mk4 er også en god røyskattfelle som krever fellehus 😉

 

Blodig ferskt kjøtt er bra, også bacon og annet røkt/saltet kjøtt under kuldeperioden. Luktestoff finnes, men utvalget er begrenset i dette landet. F&T Fur Harvester har, og sender ...

Edited by Fury
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...