Jump to content

Hvordan gå fram for å få utlevert en AG3


M67

Recommended Posts

Både på FB og her inne blir man, når man sier at ikke alle kan skyte med AG3 i felt og stang, møtt med at "det er bare å.." Jeg tror ikke det er så enkelt.

I feltskyting konkurrer AG3 i en egen klasse, og siden jeg godt kunne tenke meg å delta her, så har jeg tatt opp dette spørsmålet noen ganger.

 

Hva (oppskrift) må jeg gjøre for å få utlevert en AG3?

 

Det er mange som har mulighet til å få tak i en AG3 fra heimevernet. Tilogmed damer. Ja det koster nok noen tjenestegjørende dager i grønt. Men det er nok mulig å få det til.

En kompis av meg deltok på Mil Nm i ag3 klassa som frivillig til han var over 50. En annen kompis deltar som HV Ungdom.

Høggern er det som sier dette. NROFs oppmann for skyting sier helt andre ting, du MÅ ha vært befal eller VÆRE ansatt i forsvaret, folk høyt opp ei HV her sier de er komplett uinteressert i frivillige. IALLEFALL om hensikten er å skaffe seg våpen... OSV.

 

Forklar?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Snakk med HV nemda for ditt distrikt og meld deg frivillig til HV tjeneste. Koster deg gjerne 5døgn eller mer i året som tjenestegjørende.

Enklere å komme inn hvis du har kompetanse HV trenger som befalsutdannelse eller spesialistkompetanse. Gjennomført førstegangstjeneste er nok et minstekrav, og alder under 44 år for menige, 55 år er maksgrensen for befal og offiserer.

 

Det koster ganske mye å utruste en HV soldat, derav begrensninger. Men det er HV nemda som avgjør om du er skikket for tjeneste. Områdesjef sitter på budsjettet og er den som vanligvis skriker etter stabile og motiverte mannskaper som det helst ikke skal koste noe å kle opp og øve.

 

 

Forøvrig må du gjerne bytte med meg som er shanghaiet på godt gammeldags vis til HV tjeneste og dermed påtvunget å ha en AG3 hjemme.. Det er andre ting jeg heller ville gjort 5 døgn hvert år (og jeg blir kalt inn 5 døgn eller mer hvert år ja)

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig må du gjerne bytte med meg som er shanghaiet på godt gammeldags vis til HV tjeneste og dermed påtvunget å ha en AG3 hjemme.. Det er andre ting jeg heller ville gjort 5 døgn hvert år (og jeg blir kalt inn 5 døgn eller mer hvert år ja)

 

Henger meg på den, er og nødt til å ha en AG3 liggende her hjemme. Den har riktignok ikke vært i bruk på snart 5 år, da de ikke kaller meg inn... Til tross for at jeg er befal. Helt greit! :P Skulle mer enn gjerne fått lånt min, hadde det bare vært lov :P

 

Men en telefon til en velvillig i HV-systemet vil nok løse mye!

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig må du gjerne bytte med meg som er shanghaiet på godt gammeldags vis til HV tjeneste og dermed påtvunget å ha en AG3 hjemme.. Det er andre ting jeg heller ville gjort 5 døgn hvert år (og jeg blir kalt inn 5 døgn eller mer hvert år ja)

 

 

Må du slutte å klage på HV da-du trives så godt der at det..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Snakk med HV nemda for ditt distrikt og meld deg frivillig til HV tjeneste. Koster deg gjerne 5døgn eller mer i året som tjenestegjørende.

...

Tror ikke HV-nemda er riktig sted å starte. De skal som sagt godkjenne deg, men utover det har de nok ikke noe med å få deg inn i rullene. Jeg ville henvendt meg til G-1 (personelloffiser) på ditt lokale HV-distrikt. Det er fullt mulig å melde seg til tjeneste. Men som det sies her, da må man være forberedt på å utføre tjenesten også.

Link to comment
Share on other sites

Frisk norsk ungdom fra 16-21 kan melde seg inn i HVU. De får ikke utlevert AG lengre, men får sin "personlige" som blir oppbevart på dertil egnet sted. Så er det nok litt forskjell på hvor aktiv ungdomsleder er på skyting (og tilgang på bane) rundt i distriktene.

Har du gjennomført førstegangstjeneste kan du medle deg som frivillig i HV, har du grad, (korporal og opp) er NROF et alternativ.

Det gjennomføres fra tid til annen kurs for Lotter som ikke har avtjent verneplikten, jeg vet ikke om det samme er mulig for menn, det burde det jo.

En må i tillegg være aktiv skytter, delta på trening/stevner for å ha et fungerende våpen fra staten. Altså få ut tennstempel og ammo.

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligvis får du NEI som svar om du ringer HV og sier du vil ha et våpen. Om du derimot er intressert i å gjøre en innsats for forsvaret kan det hele se annerledes ut.

 

Om du melder deg som frivillig i HV(som ungdom eller frivillig, man kan være frivillig i HV etter 44/55 års alder) eller du søker overføring til HV feks fra mobdisponering i andre avdelinger, og om de godkjenner deg(ikke alle blir godkjent), så har du muligheten til å (etter å ha blitt innrullert) søke om å få muligheta til å representere avdelingen på feks DFS skyting. Du har iallefall muligheten til å søke, ingen garanti for at det innvilges.

Vær obs på at det kan medføre plikt for å gjennomføre rep øvelser i HV. ;)

 

Ellers så er lotteforbundet(kun for kvinner) eller NROF(kun for reservebefal) andre muligheter.

 

Ikke sikkert du får en AG med hjem, men du kan muligens få benytte en til feks trening og konkkurranser.

 

Jeg kjenner folk som har deltatt med AG3 på militære skytekonkkurranser som HV ungdom, som frivillige i HV, som medlemmer av NROF, eller som medlemmer av lotteforbundet. Alle disse gruppene består stortsett av folk som frivillig er tilknyttet forsvaret, og som er villig til å yte en innsats for forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Du kan også melde deg inn i din nærmeste HV- Innsatsstyrke, men da får du utlevert HK 416. Det er nå åpnet for at også menige i HV- Innsats kan bli medlemmer av NROF. Via NROF kan du få disp til å skyte med din "personlige" HK 416 på visse arrangementer, de driver også med skyting med Glock (de stiller med ammo ). Om du kan få disp til å få ut en AG3, vet jeg ikke, men vil jeg anta det om du forklarer hva du vil bruke den til.

 

HV-innsats krever dog at du er villig til å trene flere dager i året enn i F-styrken samt at du kommer gjennom opptak og seleksjon.

 

Blir du MØR skytter I HV-innsats får du i tillegg skyte langhold med 12.7MØR helt gratis(du blir faktisk betalt for det! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...