Jump to content

Bush & pleasure, et reisebrev fra Namibia


Ruger #1

Recommended Posts

Den 23. juli var endelig dagen kommet. Jeg skulle til Namibia og jakte med SMJ Safaris.Fløy fra Sola til Gardermoen, for så å fly via Frankfurt til Windhoek. Murphy slo selvfølgelig til igjen… En passasjer hadde ikke møtt opp på flyet på Gardermoen. Bagasjen til vedkommende var om bord. Det hele endte med at all bagasje måtte ut av flyet for å plukke ut mulig bombekoffert. Dette gjorde at den 1 ½ timen vi skulle hatt til rådighet i Frankfurt, plutselig var skrumpet inn til ca. 40 min. Kona og jeg måtte derfor løpe direkte til neste gate, for å komme oss på flyet til Windhoek. Gjennomsvette rakk vi det så vidt. Bagasjen kom ikke med viste det seg.

 

Landet i Windhoek tidlig neste morgen. Der ble vi tatt imot av PH Louw som skulle være vår guide de neste 12 dagene. Siden vi sto der uten bagasje, måtte vi ta turen innom byen for å kjøpe det mest nødvendige. Etter å ha lagt igjen noen dollar hos Safariland/Holtz, var det på tide å komme seg av gårde. Vi skulle først til fjellområdene ved Gamstberg for å jakte Hartmannsebra, og klipspringer. Har ikke tall på hvor mange bavianer, og warthog`s jeg så langs veien dit.

Bilde007.jpg

Vi ankom fjellcampen ca. ved lunsjtider. Denne eies av Riaan Bredenkamp og kona. SMJ Safaris leier jakten her.

Bilde005.jpg

Etter luns, og prøveskyting av lånt rifle, dro vi ut for å kikke etter sebra /klipspringer. Det var også mulighet for culling av andre dyr dersom rette individ skulle dukke opp.

Vi kjørte opp i høyden og parkerte. Deretter bar det til fots opp på diverse topper for å speide. Vi fikk øye på en enslig klipspringerhunn som lå og solte seg i de siste strålene fra solen før den gikk ned.

Bilde009.jpg

Så også en flokk sebra, men de var for langt unna til å begynne å stille på så sent på dagen. Det var mørkt da vi kom tilbake til farmen. Der ventet grillede kudufileter til middag.

 

Neste morgen var det opp tidlig for en kjapp frokost. Deretter bar det av gårde opp i fjellet igjen.

Vi oppdaget en liten flokk sebra som var i bevegelse. Vi tok en lang omvei rundt et høydedrag for å få rette vinden.

Da vi omsider nærmer oss dyrene, og prøver å komme i posisjon, blir vi oppdaget av en etternøler som vi ikke hadde sett.

Hoppa drar med seg resten av flokken som forsvinner rundt neste høyde. Vi beveger oss etter for å se hvor de vil ta veien.

Da melder plutselig tracker Abraham ifra om at han har sett en klippspringer. Louw vurderer denne til å være bra,

så vi blir enige om å prøve. Kommer oss inn på ca. 80 meter, og får rifla i skytestokken.

Bilde014.jpg

Klipspringeren har imidlertid forsvunnet blant noe kratt og høyt gress som vokser mellom steinblokkene. Det blir noen lange minutters venting før jeg igjen ser konturene av den i gresset. Louw gir beskjed om at jeg kan skyte dersom jeg føler meg sikker.

Jeg skviser forsiktig avtrekket…og….klikk !! Faen hva skjer ? Så jo at patrona kamret. Uvant med lånt børse.

Godt vi ikke var på bøffeljakt. Får spent opp igjen og får klippspringeren i trådkorset på ny.

Denne gang går alt så meget bedre. Knall & fall. .300 Win Mag er kanskje overkill på så små antiloper, men skjøt bak bogen, så kjøttskadene er minimale.

Bilde019.jpg

 

Bilde015.jpg

Litt vemodig etterpå å se hunnen komme til syne for å kalle på sin døde make. Vi drar tilbake til farmen med byttet, og tar lunsj.

 

Etter lunsj drar vi opp i et annet område for å kikke etter sebra.

Bilde012.jpg

Gamsberg i det fjerne.

 

Fra bilen ser tracker en liten flokk dra over i ei kløft et par kilometer unna. Vi parkerer og går etter i bratta. Da vi omsider er oppe og får oversikt, har sebraene rukket å forflytte over til neste dalsøkk. Dekket av en liten fjelltopp kommer vi oss inn på ca. 200 mtr. Louw klatrer opp på en liten høyde for å speide.

Bilde027.jpg

Etter en stund vinker han meg opp. Vi smyger rifla på plass mellom gresstustene.

Bilde028.jpg

Får beskjed om at hingsten som står midt imot på 160 meter er den som skal tas. Skuddet treffer den midt i brystet.

Den raser av gårde 40-50 meter, ruller rundt, og blir liggende.

Bilde034.jpg

 

 

Bilde037.jpg

Skutt fra den midterste toppen i bakgrunnen.

 

 

Bilde035.jpg

 

Hingsten hadde gamle arr etter kamper med andre rivaler. manglet litt av ene øret

 

Bilde039.jpg

Bilde040.jpg

Sebrablodet blir også tatt vare på for å brukes på et leopardåte.

 

Bilde041.jpg

 

 

Bilde043.jpg

Skuddet har gått gjennom øverste del av hjertet.Etter å ha båret alt ned til bilen, har det allerede rukket å bli mørkt.

Bilde045.jpg

Kjøreturen hjem kan kalles minneverdig… utenfor vei, steinete, og bekmørkt..

Bilde048.jpg

Eland indrefilet til middag.

 

Bilde049.jpg

 

Neste dag blir en ren transportetappe opp til hovedcampen i bushland. På veien drar vi innom Windhoek for å plukke opp rifle og bagasje som omsider har dukket opp. Kommer frem sent på ettermiddagen.

Bilde082.jpg

Bilde081.jpg

 

Der blir vi tatt imot av outfitter Stephan Jacobs, hans kone, og deres to barn. Blir servert ble wildebeest biff til middag.

 

Bilde072.jpg

Ved bålet forteller Stephan som dagen før hadde kommet hjem fra en elefantjakt oppe i Nyae Nyae, om jegeren som febrilsk hadde prøvd å bytte magasin, etter å ha tømt det første på en nyinnkjøpt Sauer (låst magasin, ikke blitt kjent med våpen), og at han til slutt måtte sette et skudd i hjernen på elefanten som kom imot. Jeg må ha sett ut som en hillbilly redneck der jeg satt med store øyne, åpen geip, og hørte på. Sovnet med lyden fra hylende sjakaler, waterbuck tassende, klikkelyden til hovene fra store eland`s som går i sand ikke langt fra hytta. Fikk sett bilder, og masse film fra elefantjaktene som Stephan hadde vært på, tatt med GoPro kamera.

 

Campen var av en enklere utgave enn jeg er vant med fra Sør Afrika, men herregud, dette var « mer Afrika», jeg stortrivdes. Solcellepanel & 12 Volt.

Bilde083.jpg

Varmtvann kun om kvelden etter å ha vedfyrt tanken.

 

Bilde059.jpg

Slik ser en kudu på 64 tommer ut.

Maten ble laget på en kombinasjon av vedfyring, gass, og grilling. Kokken Philamon, sammen med PH Louw tryllet frem enkle, men utrolig lekre retter, bestående av, nesten uten unntak selvskutt vilt.

 

Bilde069.jpg

Solnedgangene er som alltid fantastiske :D

 

I bushland skulle jeg i all hovedsak culljakte. Leiligheten min er ikke sååå stor, så jeg må begynne å begrense trofe`tilgangen. Det blir fort noen når man reiser til Afrika. Culljakten i dette området skulle raskt vise seg å være vel så vanskelig, om ikke mer vanskelig, enn ren trofèjakt. Man kommer innpå masse dyr, men man går etter de små, magre, gamle, brukne horn osv..osv.. Bush, tett bush, og jævlig tett bush gjør ikke ting lettere. Fant ut at langbukse ble for varmt, og at shorts var en god ide`. Plukker ennå torner ut av legger og lår, men angrer ikke. No pain, no gain…

 

Bilde099.jpg

 

Dagen etter gikk vi i fem timer før lunch uten å finne noe skytbart, dvs værdt å culle.

Var innpå masse vilt, men ingenting som gikk under kategorien skrapdyr. Ekstra spennende ble det da vi satt i fosterstilling bak en busk fordi en flokk eland beitet 40 meter unna, og en ardwolf som ikke fikk ferten av oss, var så nære som kanskje 5 meter.

Turde ikke fiske opp kamera, i frykt for å skremme alt.

Så også spor av en brun hyene ikke langt ifra. Ble grillet wildebeest pølser til lunch.

Louw skjøt en sjakal som kom for nær campen, full av skabb.

Etter lunch bar det ut igjen. Forskjellen fra Sør Afrika og her, var at det brukes mye mer bil i ZA. Her gikk vi ut i bushen, og fikk beskjed.. lets see whats happens… Vi gikk, og gikk, mer eller mindre hele dagen.

Bilde103.jpg

Sola var begynt å bli lav, og rød da Louw plutselig ga tegn til at vi skulle gå ned på alle fire.

Kona mi som aldri hadde vært med på noe lignende, kjempet med latteren, da hun så to shortskledde mannerumper krabbe under busker, gjennom tuer av mannskit fra all slags dyr. Heldigvis greide hun holde kjeft da Louw forsiktig listet skytestøtten på plass ( en type jeg aldri har prøvd før, er vant med tripod. Denne har kun et ankringspunkt nede, og for & baksjefte oppe. Tillater mye bevegelse opp/ned, men begrenset sideveis).

Skyter ei Black wildebeest ku før sola går ned..

Bilde066.jpg

 

Dagen etter skjøt jeg en red hartebeest

Bilde076.jpg

 

Skyter en gemsbok sentBilde089.jpg på ettermiddagen

 

I det sola er i ferd med å gå ned

 

Bilde086.jpg

 

Feller jeg jeg også ei eland ku

 

Bilde087.jpg

Må ta bilder i lyset fra bilen, da mørket kommer brått i Afrika :wink:

 

Sånn går nu dagan...

 

vi jakter

Bilde093.jpg

 

Bilde098.jpg

 

Speider

Bilde100.jpg

 

Ser mye rart

Bilde109.jpg

 

Tar røykepauser

Bilde085.jpg

 

Koser oss, og nyter solnedgangene

Bilde103.jpg

 

Jakter enda litt mer

 

Bilde130.jpg

 

De sliter enda med rabies der oppe i Namibia. Så flere kadavere etter rabiesdøde kudu,

og en ung eland.

 

Her en død kudu

Bilde133.jpg

 

Vi fant også denne gamle elandbullen

Bilde132.jpg

Dødsårsak ukjent. Kan være naturlig pga alder.

 

Vi tok også turen innom en bushman leir

Bilde218.jpg

Fikk laget min egen bue

Bilde119.jpg

Bilde126.jpg

De laget strengen av fiber fra en plante

Bilde123.jpg

Bilde122.jpg

 

Vi laget bål :mrgreen:

th_Bilde243.jpg

th_Bilde246.jpg

Det ble danset, og sunget for oss...

 

De to siste dagene var satt av til Etosha Nasjonalpark. Fikk tatt massevis av bilder.

 

Kom over en gruppe løver som hadde drept en un giraff i løpet av natten.

Bilde143.jpg

Bilde159.jpg

Bilde156.jpg

Bilde155.jpg

Bilde166.jpg

 

En sjakal ventet tålmodig på litt rester

Bilde150.jpg

 

Det yrte av liv...

Bilde228.jpg

Bilde185.jpg

Bilde167.jpg

Bilde173.jpg

Bilde178.jpg

Bilde171.jpg

Bilde200.jpg

 

Flere løver

Bilde194.jpg

Bilde206.jpg

 

Hyene

Bilde197.jpg

 

Sebra som nesten ble løvemat i løpet av natten. Diger flenge i ræva. Lå nok tynt an når mørket igjen senket seg...

Bilde186.jpg

Bilde187.jpg

 

Selve saltpanna...

Bilde190.jpg

Bilde188.jpg

 

Hadde alt i alt en fantastisk, og uforglemmelig tur. Hyggelig vertskap, dyktig PH Hit må jeg nok tilbake :D

Turen var booket gjennom Enjoy Hunting. Veldig proffe, og hyggelige å ha med å gjøre.

Våpenet jeg brukte (utenom en lånt Tikka i .300 Win Mag de to første dagene) var en Blaser R8 i .375HH, ladet med 260 grains Accubond.

 

Dankie :!:

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tråden oppdatert med noen flere bilder.

 

@Donner

Skinnet kom på salt rimelig kjapt, så jeg håper jeg ikke får et semsket sebraskinn :mrgreen:

 

@Dr balder

Ingen problemer med våpen i Frankfurt. Fikk forsåvidt avklart med flyplasspolitiet før avreise, at det ikke er noen nye ordninger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ble det gjennomskyting på alt?

Eller fant du igjen noen kuler?

 

Har et par kuler som jeg skal få veid, og tatt bilde av. Begge skutt mer eller mindre rett forfra på hhv. Red hartebeest, og blue wildebeest.

Resten var gjennomskytning. En tyngre, evt. homogen kule hadde kanskje gått rett gjennom?

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt, så brukte jeg 260 grains Accubond i .375HH.

 

6132.jpg

Verktøyet

 

Her er bilder av de to som ble funnet igjen.

 

001.jpg

Funnet igjen i låret på en Blue Wildebeest skutt skrått inn i brystet forfra. Har vært innom bein.

Restvekt 182 grain (ca.70% restvekt)

 

 

009.jpg

Red Hartebeest skutt skrått forfra, i forkant av bog. Satt i skinnet bak i låret på motsatt side.

Restvekt 215 grain ( ca. 83% restvekt)

 

Begge kuler samlet

011.jpg

012.jpg

013.jpg

 

Må vel konkludere med at kula virker. Fikk gjennomskudd på det meste, blant annet på 3 Eland`s. Skal sies

at dette var rene sideskudd.

Kan virke noe myk, men går tross alt ikke i filler. Uansett for tidlig å mene for mye, jeg har skutt for få dyr med den i dette kaliberet.

Den får duge foreløpig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Knallbra start, Gleder meg til resten. Virker jo som du koser deg verre her:) Klipsringer og Hartmanns Sebra er jo 2 ganske unike arter også.

Namibia er uten tvil på topp 3 liste etter neste tur til RSA. Mange fine bilder her. Solnedgang i afrika gir fred i sjelen!!

 

Takk for det svinejakt :D

Derfor var det ekstra stas å få felt begge arter i et område hvor de finnes naturlig, og vandrer fritt :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ahaaahh.. da skjønner jeg :wink: Ser også de rosa algene i det fjerne på ditt bilde, som gir fargen til de tusenvis

av flamingoer som kommer til området når det er regntid.

Si meg, så dere noen springbok`s, eller sebra ? Sies det skal være vanskelig å få øye på i parken :mrgreen::winke1:

Link to comment
Share on other sites

Så begge deler.

Lite springbok, men zebra var det en god del av.

 

Største opplevelsen var å bli vitne til en svær python som fanget og slukte en sjakal bar 20 meter fra veien.

Guiden vår hadde levd hele sitt liv i Namibia og hadde aldri sett dette "live" tidligere.

Det tok ca en halv time og så var hele skrotten forsvunnet ned i gapet.

Uheldigvis var det litt for mye gress så det ble ingen gode bilder av det...

 

Håper det kan bli mulighet til enda en tur nedover før de triller meg inn på gamlehjemmet :?

Link to comment
Share on other sites

Det med Springbok, og Zebra var opprinnelig ment som spøk :wink: , beklager, men skjønner nå at du har vært på en helt annen tid av året, hvor de var spredt.

Da vi var der, krydde det av dem i tusenvis, ja kanskje titusenvis. Ble advart av outfitter Riaan, at etter en tur i Etosha, orker du ikke se en eneste Springbok, eller Sebra igjen :D Du fikk sett slanger, det gjorde ikke jeg :wink:

Enig at Etosha er magisk.

Klart du klarer en tur, eller tolv før du triller inn :wink: Du er vel kanskje som meg, avhengig av oppsparte midler ?

Ikke noe jeg kan gjøre hvert år, men fy f.. jeg har mye mere jeg kan fortelle til arbeidskolegaer enn de som har hatt en "all inclusive" i Tyrkia :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bilde023.jpg

 

Denne krabaten møtte vi på i fjellcampen. Skulle være såkalt tam, men fikk raskt kallenavnet " The Bitch", da hun

bet uten forvarsel alle hun ikke likte. Hadde jeg ikke vært hyggelig gjest, hadde denne raskt manglet et hode, og blitt sparket

sand over.

Denne derimot, var hyggelig, og trengte bare noen til å klø seg på ryggen

Bilde024.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg får ikke frem noen bilder. Hva gjør man for å få sett de?

 

Ble det noen Leopard..? 

Det var Bushmanland du jaktet i på slutten? Fantastisk område det hadde vært moro å jaktet i en gang..!

Forespurte Kai Uwe Denker om elefantjakt der oppe, men han jakter dessverre ikke elefanter for øyeblikket.... 

Link to comment
Share on other sites

Det er Photobucket som er problemet. De fant plutselig ut at de skulle ha en pen slump penger for å ha bildene der. Ser at dette er et problem på andre forum også med massevis av tråder uten bilder. Problemet har blitt diskutert her inne, og status er vel at vi som er rammet, skal få mulighet til å endre/laste opp bilder på nytt. Må bare vente til noen blandt moderatorene får tid.

@KiwiJaktet ikke leopard da jeg var der. Skal forøvrig ned igjen i mai neste år. Skal bla opp til Nyae-Nyae noen dager etter bøffel etc. Det er Stephan Jacobs og SMJ Safaris som har tatt over elefantjakten etter Kai Uwe Denker der oppe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...