Jump to content

Svartkruttskyting, noe for meg?


Kjell Olav

Recommended Posts

Kanskje ikke så merkelig, men etter drøyt 35 år med skyting så kom lysten på noe helt annet enn de våpnene jeg har brukt til vanlig.

Dvs, lysten på noe som fyrer med svart har nok vært der lenge, for jeg har i mange år kjøpt litt utstyr til lading og skyting når jeg har kommet over sånt. En kulestarter ble feks kjøpt for sikkert ti år siden, div bøker om temaet, bla. Sam Fadala sin The Complete Blackpowder Handbook som ble lest fra perm til perm gjentatte ganger. Så interessen har vært der, men aldri blitt realisert, før nå.

 

For å komme i gang på en enkel måte og for å slippe å lete land og strand rundt etter bra originale våpen så falt valget på en replika. Mye funderinger på hva slags rifle jeg ville ha endte med at jeg kjøpte noe som var her i landet og som jeg kunne få på dagen, nemlig en Pedersoli Tryon i kal 45. Hvorfor kalibret ble 45 er ikke godt å si, annet enn at jeg regnet med at det var et greit sted å starte. :wink:

 

Klikkbare bilder.

 

mnTCUT-v9Zh9dGJymgvKCdIF0RsBp1LKEdlBnY2EVSI%2CTCAKAGtd3G0ZCU3FG3Q3vj3n0YSYqui-1HQ_t_yXF2c.jpeg

Pedersoli Tryon kal 45.

 

Noen sier det er billig med svartkrutt, tja jeg tviler litt på det. Børsa er nå en ting, men med tanke på alt utstyr som en bare MÅ ha så koster det fort litt ekstra. Har hørt før at jeg er ei utstyrshore og det stemmer nok, for sidene til Trac of the Wolf og Midway ble besøkt flittig. Den ene bestillingen etter den andre ble sendt etter hvert som jeg fant ut hva jeg måtte ha.

En god pusse og ladestokk hadde første prioritet og der endte jeg opp med en lang litt grov type fra Track of the Wolf i rustfritt stål og med trehåndtak. Kruttmål, kruttflaske, bokser til patcher og tennhetter, tennhettemagasiner, støpetenger, patcher og krutt osv ble kjøpt inn. Og for ikke å glemme, en liten sexy veske i skinn, en såkalt Possibles Bag til å ha alt sammen oppi...... Gutta på banen gliser litt når jeg kommer med denne på skulderen, men jeg gir f... og synes den er fiiiin :oops:

 

Pf9rXuDMRqa6w7UBEJoxKB8lxwyq3iB823DekA40tuo.jpeg

Q3uhcU_JXv4QyMVROkHSc2iztNBX2Ipm4wW8-_fRHM4%2CvGp8ZEJixRx2RhS-UUrjphfOml49v4BUaDljOuqB3xM.jpeg

Kulepung i skinn, tennhettemagasin, kruttflaske og mål, boks til fettlapper og tennhetter, og en såkalt primer som brukes til å fylle nippelen med en dose krutt i tilfelle klikk, eller at ladningen ikke vil tenne.

 

yCIVCjE8df9VBhad-Gx0STRXjAoK8AziDl06SsjcGOc.jpeg

Kulestarter og hjemmestøpt blykule i .445" med fettlapp.

 

gGiIC4D2rPG4GTWqzsPnu0XFFewbnHWQgmbK5062MzE%2CDd5dx8r7SEHKQrChxFrWSdq1aHQAe9FQVOlH2aguYi4.jpeg

Kulepung og starter.

 

Så langt har jeg skutt ca 700 skudd med rifla og det har vært mye moro, men også til tider ganske frustrerende.

Det morsomme ligger i at dette for meg var noe helt nytt, og så langt tilbake til basic som det er mulig å komme (host host, ja jeg vet.....flintlås, lunte osv) Frustrasjonene kom med at det i første omgang var vanskelig å samle skuddene tett på skiva på 100 meter, for de skal jo sitte tett må vite.......etter alle årene med Remington'er, Tikka'er, Sako'er og Sauer'e og gud vet hva så skal skuddene sitte på klistrelappen, eller helst mye mindre. Sånn er vanskelig å få til med munnlader og rundkule/fettlapp, i hvertfall sånn uten videre.

 

O8-2K90orhRIUTCeIvVnn7KWEZtW7Ufm7lcToBbsjfA%2CbjYGPqCx8vylJPJHWtx_UgwzQg88NuPOUdFXav2sQhY.jpeg

J7Px1lW5WS4ZXFKF8k_t1CnNetAWjhJXCC6bgWtPNYQ%2CJpaLYxwif52ydm2V-c4TvqO3a_jtYuI8OhTrRdcmfnE.jpeg

VNOsPAFNG92Fulw5c5lg6U_j9ej0nRrPe7Ra50wP_GU%2Cn2rNesLkKyWCsEJ_qUlBJCJjLW53PbAwFrQZs0NZM2w.jpeg

Boks i kolben til kuler og lapper.

 

De første seriene på 50 meter var ganske store, sikkert både 20 og 30 cm, men de traff da skiva. Egentlig viste jeg ikke så mye om hva jeg kunne forvente å få til med med en slik kølabrenner heller, men har vel sett bilder på internett av mindre grupper en dette :lol: Så troen på at det var mulig å samle skuddene var der, og det medførte utallige turer på skytebanen for testing av kulediametere, ladevekter, forskjellig tykkelse og smurning på fettlappene og ikke minst hvordan børsa bør behandles mellom skuddene med puss, rutiner på lading osv.

 

8k0XeW2kxvi0lqj44gZBNAqon_RhVA2Bo8sPfeMtfB8.jpeg

Omtrent slik startet moroa.

 

Z2iVemIs7vwICyPtNM5KvvjVQPvVyKY4cnEyEllVMdM.jpeg

Etter en del prøving og feiling skjøt jeg slike grupper på 70 meter, sittende i benk med støtte under forskjeftet. Ca 7 cm c/c.

 

7CPhRfNshiccsvTdk3ZOKUMVx3mPQSbmZNY8R7eh4NE.jpeg

Mer justering av ladningen gjorde at gruppene ble slik, fortsatt på 70m. Ikke ille, og gliset gikk omtrent rundt skallen. (Har ikke brydd meg med å justere siktet sideveis enda.....må finne godladningen først)

 

ilYpUDk4YuYiwgJ9UXcrqeGfsjY87uP_ECbk8A_yxLc.jpeg

Helt topp presisjon.

 

På 100 meter var det ikke like enkelt og gruppene ble en del større enn de burde være, i hvertfall med tanke på hvor bra de kunne samle på 50 og 70. Noe skjedde tydeligvis de siste meterne frem til skiva.

yIGHjrCtWK5MvvUCzkgGtx_-yeQ_Rq_qrp1sndfPhjQ.jpeg

100 meter. Og flere grupper var vesentlig større enn denne.

 

Det ble på nytt kjøpt inn utstyr. Fettlapper fra Jeff Tanner og fett fra mink til lappene fra Track of the Wolf. Siden dette skulle være bra saker måtte det testes. (ehmm, utstyrshore ja)

 

 

Og joda, med alt på plass både med ladning og pusserutiner så ble det bra til slutt.

Da er min ladning til rifla slik: (55 grs er rettet til) 62 grs Wano PP, en pappskilling kal 45 (som er stanset ut av melkekartong) settes ned på kruttet. En lett fuktet pusselapp skyves ned til pappskillingen og opp for å fjerne det meste av kruttslam. En Jeff Tanner fettlapp 1"x.015" smurt lett med minkfett og ei hjemmestøpt Lee .445"" sentrert oppå lappen. Setter kula delvis ned i løpet med kulestarteren og fullfører med ladestokken, gir kula to lette "støt" når den er på plass oppå kruttet. Det hele avsluttes med en tørr pusselapp som skyves ned til kula og opp. Om den siste operasjonen med tørr lapp egentlig er nødvendig vet jeg ikke sikkert enda, det må testes mer først. Ladningen samler i alle fall bra.

 

Edit: Ladningen som jeg trodde veide 55 grains viste seg å være noe tyngre, når jeg av en eller annen grunn slengte den på vekta så veide den 62 grs for å være nøyaktig. :oops: Dette fordi jeg har brukt målerør (volum) som skrues fast på kruttflaska, og det røret som er merket med 55grs gir i realiteten 62 grs Wano PP. I det store og hele er ikke dette noe stort problem da rifla har maks på 90 grs, men litt flaut er det. Uansett, det er fortsatt denne ladningen (62 grs) som går best så den er stadig i bruk.

 

Kulene ble strengt sortert visuelt og veid, vektvariasjonen på disse ligger innen 0,5 grs.

 

En ting er sikkert, skal man oppnå presisjon må ting gjøres likt fra skudd til skudd. Når kula er satt på kruttet så nytter det ikke å gi kula ett støt med pussestokken den ene gangen og fire neste gang, da blir gruppene store. Sentrer kula på fettlappen....og bruk like våte pusselapper mellom skuddene slik at forholdene i løpet er mest mulig likt fra skudd til skudd.

 

QLn8Je3W2BzpvbVO4objzJ074_8xE1ChQoNgryBANMM.jpeg

Skutt på 100 meter fra benk, tre skudd i øverste hull, to til rett under. 5 skudd på ca 4 cm, bedre greier jeg ikke skyte på 100 meter uansett rifle så lenge siktene er åpne.

 

MbzY-ziVH84ZwxfkX-zsjxPMNnfA2jBP99l3uVyAc8k.jpeg

Noen flere detaljer, fremre del av kolben og ladestokk.

 

8GhtXz1ppbjfwW6o9ly15ZzobtTJswkBC6hTIpGbShM.jpeg

The Business End.

 

YZbWWlxKKBXMGcJR1XtQ-sCuWkkcvToTC2m4WzQZMTs%2C8UvrZQvjnxlGaDGKKkm0UncdOZdnZ9wudN68xo3SkwI.jpeg

Lås og hane. Avtrekket på rifla er helt suverent, spenn snellerten og det skal kun et meget forsiktig press til på fremre avtrekker før skuddet går...BOOOM. Og det er enkelt justerbart.

 

normal_2013-08-01_14_50_19.jpg

Halvspenn.

 

-e0BWbV7864Mo0lRibVMbeVOn_sA3L3w6I2JyoC3Ckc.jpeg

Fullspenn.

 

2013-08-01_14_43_20.jpg

Motsatt side av låsen. Skru ut fremste skrue på bildet og bakerste på låseblikket og låsen kan plukkes ut for puss.

 

2013-08-01_14_43_39.jpg

Detaljer. Låsekiler og baksikte.

 

0Q9OJIiQd67-UZf81CgtowiyVT2Aek-dcjnJgxU1TL0.jpeg

Støping av .445" kuler i rent bly.

 

wZuY6uppCXChjdzdGdTLN9YHxhm2E3RL6qTYuWjV41s%2CyDJBdoWtcIWmsz4N5lWnNAXDBio-scpV_5W-VGhomS0.jpeg

Den berømte veska. Kulestarteren har eget oppheng på siden.

 

0QO2DJsKbYEYjiYv8ZyzvRwNaFDXaLfA6NAnEysnKyM%2CGtRXtrd0M0vzcdtrYgeiLAqYc5BSIFPpZDcUmy4EaLo.jpeg

Litt utstyr.

 

77hseioscaGTZ4zofWTtNuE8ofZE8Rvk2IDt21Mek9k.jpeg

Kruttflaske og kruttmål. Har diverse målesylindere som kan skrues på flaska, disse gir da forskjellig volum/vekt med krutt. Mye enklere enn å tømme hver ladning i kruttmålet.

 

iasZEVvbSrLZy3BBeqryIR3QTq8FaTvnD0pNwA8JXg8%2CWgCFtT_hIk-VLOD1EUbxvgIab35VkJzo5gZ41cS0adY.jpeg

Denne gir 55 grs Wano PP. Edit: Nei det gjør den ikke. Selv om den er merket 55 grs så viser kruttvekta at den gir 62 grs Wano.

 

NYrFcu3n9FD1sI9ZQBJ1vSlR3TF6bIRk9LrPUVHUCXs.jpeg

Slik, klem inn knappen og målesylinderen fylles.

 

JWMVSAtuOXXh8FiIQtLUWvadxD2Ye6JocAbuIHqbTiE.jpeg

62 grs oppmålt.

 

q2BC7G6EFMTdipnsbRvruw8MGMjjiLvJwmoe0g5hrXE.jpeg

Ladningen slippes i plastkopper som er enkle å håndtere på bana. Sikkerhetsmessing er det også en fordel å slippe store beholdere på ladebenken mens man skyter. Under konkurranser skal alle ladninger være ferdig oppmålt, ref NSU.

 

Geex7qaAGrPpxH-5MYEuQ_CmD8Y7rmSsbxpnok56EoI.jpeg

Undertegnede gjør klar. Og har glemt briller, huff :oops:

 

aVldrKfOO2Qbfe4dMzw906T2ujq10Fsfz0E7smHKWao.jpeg

Fokus på gongen på 100 meter

 

7Bet9rnIG1LFp3OK3089YSZTsfVBlWNYROX4S7brb3Q.jpeg

Wooosh, yiii haaa. Og klang i stålet.

 

PhtAgjAHGgiJyuGMnjC4I02yR_g-jbmKED0hkKYUvc0.jpeg

Det er fler som har lyst til å prøve.

 

NPyt4tO3oFxa6CVBGPLuBVvtigbi6uGMzCO5HDocnIU.jpeg

Legg merke til røyken som kommer fra nippel/hette.

 

d68zZCH2N5pCRFOY7XyoRcd_eRCuhRJ1j_U870PL0_o.jpeg

 

X8VBVeACmfvv8R3bNr6rkbeet7k2bCupeouzRdbg5Ls.jpeg

 

Skal man konkludere med noe etter disse 700 skuddene må det bli at dette er moro, men det krever en del innsats i form av testing av ladninger, pusserutiner osv. Skytingen er morsom og lading av rifle er nesten som meditasjon i sine gjentakende sykluser. Da er jeg i gang og flere børser havner nok i skapet.....ehhhm...., har allerede havnet i skapet. Alt i alt, STOR moro.

diBfUKROaMn5hvsuY21sw4MkrI-LaVFFVzFAcW7lUhM%2Ccnm6lfJlXRGwRvSxZgtpGpFcgIsGmKMCFAwUy7DJijQ.jpeg

 

En stor takk rettes til Jørn Olav Larsen, nestleder i NSU for masse råd og tips. Takk Jørn :D

Link to comment
Share on other sites

Takk.

 

federal79

Børsa kan anbefales på det varmeste, den er meget god å skyte med, har gode sikter og er driftsikker. Avtrekket er suverent. Etter å ha justert lade og pusserutiner samt byttet ut den originale nippelen med noe bedre (kr 100) er jeg nå på 200 skudd uten klikk eller ettertenning. Det smeller like kontant som med et patronvåpen.....dvs, det er sikkert en ørliten forsinkelse i tenningen i forhold til med patroner, men den er så liten at jeg ikke merker det. Avtrekk, BANG.

Kjøpt fra rett sted koster børsa kr 7400......mener jeg :oops:

Pm meg for info.

Link to comment
Share on other sites

Takk for flotte bilder og føring av en god penn!

Har rota med dette ei lita stund og det er som skyting generelt: sabla moro og ekstremt vanedannende :mrgreen:

Velkommen ombord i svartkruttskuta!

 

Svartkrutthilsen Tor Bjarne

 

Edit: Ser at du bor rimelig sentralt i forhold til landets mest aktive klubber og skyttere :-)

Link to comment
Share on other sites

Har blitt så gammaldags at det kun er på elgjakt jeg benytter røyksvakt. Nesten da I det minste.

Fika ut noen skudd I dag fra en Baker 1805 flintlås. Presisjonen var vel nesten verre enn ei hagle med slug. Imidlertid er denne glattløpet og kan lades med hagl. Ser for meg at den blir med på harepost I høst.

Dette er en særs morsom hobby som ikke trenger koste allverden.

ANBEALES

Link to comment
Share on other sites

Tar du prøva er den mer enn god nok til rådyr. Eller bare lage hull I papp med for den del.

Har selv dratt med ei 50 cal Kentucky perkusjon pluss ei Gahendra I 577/450 etter nevnte dyr. Av en eller annen grunn kommer losen kun til meg når jeg har noe så kjedelig som elgmauseren på post....

De to gangrene svartkrutthagla ble igjen hjemme I fjor til fordel for den russiske sideliggeren kom jo også haren. Kan det være lukta av råtne egg som skremmer dyra??? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelige ord.

 

Jæger J

Ja det er en del aktivitet rundt om. Skjøt NM i leirdue med perkusjon på Maarud og der er Nord&Sør på hjemmebane.

Finnes vel også en klubb i Elverum så vidt jeg vet, og i Moelv.

 

Ja, dette er helt klart vanedannende og ikke minst moro, og veldig sosialt.

Og her sitter en stakkar med flere innvilgede søknader på jern. Joda, nudler og havregrøt går helt fint... :roll::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Bjorn Tore.

 

Hørte snakk om at enkelte brukte diopter på slike rifler, men jeg er ikke sikker på i hvilke klasser dette er tillatt. Her kan sikkert andre komme med et svar.

 

@kaaredump.

 

Jeg er veldig lei meg, og jeg håper for din skyld at den infernalske lysten på kølabrenner ikke gir seg :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fort og gæli:

 

Diopter og tunnel med hullkorn er greit til klassene riflen likevel havner i på banestevner:

Vetterli; fri perkusjonsrifle, rund eller langkule, stående på 50m, halvmeterskive

Whitworth; fri perksujonsrifle, rund- eller langkule, liggende på 100m, halvmeterskive

 

På felt havner du derimot i Vetterli/friklassen mens du med åpne sikter kan skyte Jaktperk, kun rundkule og åpne sikter.

 

Selv har jeg en Tryon i .50 med kompromisstwist (1:48) med ettermontert tangdiopter og korntunnel.

Den går brukbart med 450-500 grains kuler på 100m.

 

Anbefaler å lese litt nedpå siden til MLAIC om klasser og helt nederst om klassenavnenes opprinnelse/forklaring til navnene.

I begynnelsen kan det virke litt gresk men sånn er det innen alle skytegrener. Mye lettere å si klassenavnet enn å forklare med ei lang remse ord som riktignok betyr det samme men tar pusten fra en stakkar...

 

@kaaredump; der finnes bare en kur...og den inneholder en god del nudler og havregrøt som Kjell Olav nevner. Men du får i det minste jerntilskudd på kjøpet!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Moro å se effekten av forskjellige kalibre på spylevæskekanner fyllt med vann.

Om ikke annet så er det show :wink:

 

En liten slow motion video av skyting med munnladeren. Nærbilder av kanna i det kula treffer kommer til slutt.

 

Rundkule og 62 grs Wano PP.

Kanne nr1.

normal_DSC00280.JPG

normal_DSC00281.JPG

normal_DSC00282.JPG

 

Ser ut som det er brukbart med trykk i kanna. Skal teste med 90 grs krutt ved en senere anledning.

 

Kanne nr2.

normal_DSC00277.JPG

normal_DSC00278.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har hatt denne interessen selv en stund men har ikke fått ut fingern ennå så jeg kan jo spørre om regelverk for kjøp.

 

Vet at replikaer er registreringspliktige men er det noen andre krav, er de som grove kalibrede luftvåpen og uten behovsprøving/krav ut over registrering/kjøpetilatelse(tenker først og fremst på rifle/hagle og ikke pistol/revolver)?

Link to comment
Share on other sites

Om du ønsker deg en munnlader eller patronrifle for svartkrutt, så er vel strengt tatt det eneste alternativet at du er medlem i et skytterlag som har en NSU gruppe. (Altså må ditt skytterlag være "registrert" hos Norsk Svartkrutt Union). Dette er eneste kravet. Det finnes et alternativ, og der å benytte jaktvåpengarderoben, om du har ledig kapasitet der, og ser for deg å benytte den til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo kjøpe gamle nok orginalvåpen, da slipper du å søke.

Du kan også begynne med westernskyting, da kan du skyte svartkruttvåpen.

Hvis du ikke jakter i Sverige kan du jo bruke svartkrutt på jakt.

 

Det finnes da faktisk endel muligheter her, men jeg vil uansett anbefale et medlemskap i NSU. Det sitter masse kompetanse der som helt sikkert er god å få med seg som nybegynner. Svart og røksvakt deler navnet "krutt" og begge får våpen til å si "BANG", men omtrent der slutter likhetene. Gå ikke i fella og tro at svartkrutt er røksvakt som ryker!!

Link to comment
Share on other sites

Mer skyting og filming i dag.

 

Det anbefales å bruke full skjerm når film kjøres, mer detaljer. (Filmene er kuttet og limt, ellers hadde de blitt alt for lange!)

 

For å få maksimal presisjon ut av en munnlader så sies det at løpet bør få en kjapp puss før neste ladning. Her har jeg brukt 1 lapp fuktet med Ballistol/vann (1:10) før hvert skudd. Har lenge tenkt jeg burde ha testet hvor store utslag det gjør på presisjonen om jeg skyter flere skudd på rad, uten den kjappe pussen i mellom.

 

Ladningen er den som har vist seg å gi absolutt best presisjon i denne børsa, så langt. 62 grs Wano PP, en pappskilling kal 45 (som er stanset ut av melkekartong) settes ned på kruttet. En Jeff Tanner fettlapp 1"x.015" smurt lett med minkfett og ei hjemmestøpt Lee .445"" sentrert på lappen, gir kula to lette kakk med stokken for å komprimere kruttet en smule. Til slutt en Remington nr11 tennhette på nippelen.

 

For å gjøre litt ut av det filmet jeg skudd for skudd. Dette er skutt på 45m, og jeg sitter på ræva med anlegg på knærne.

Sendte først to skudd i vollen for å få møkk i løpet, så ble det pusset med 1 lapp mellom hvert skudd.

Det gikk slik:

 

 

Så en serie uten puss, kun skudd for skudd. Her droppet jeg da pappskiva som ligger på kruttet.

10 skudd fortløpende. !0 skudd for å se om presisjonen ble forverret underveis.

 

Fire av de fem første skuddene sitter bra tett, men det ser generelt ut til å gå noe dårligere når det ikke pusses.

Men, jeg sitter som sagt på baken å skyter så det er en viss mulighet for at jeg påvirker resultatet en smule :oops:

Uansett har jeg mest tro på en kjapp fuktig lapp i løpet når maksimal presisjon er viktig.

Jeg burde ha skutt 10 skudd på første serien også, men ting tar tid når det kommer til munnladere.

Det skal forskes mer.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra, jeg liker bilder og film!

 

Noen tanker om puss/ikke puss:

1. Du bruker ikke pappskive på serien uten puss. Det bør du gjøre for best sammenlikning da den kan sørge for at kruttet blir skjøvet ned uten å blandes inn i lappen og smøringen.

2. Hvis du pusser; puss oppå pappskillingen. Altså sett den ned med jag og pussefille. Dette for å unngå fukt i ladningen og tilstopping av pistongen med grums.

3. Skal du likevel prøve uten puss og med pappskilling; bruk spytt eller vann på lappen, det holder slammet mykt.

Ellers må jeg si at jeg synes samlingene er bra, du skulle egentlig skutt like mange skudd med puss for å sammenlikne.

 

Hver børse har sine særegenheter, her er det et hav av muligheter. Til rask feltskyting uten puss kan fuktig lapp rett på kruttladning fungere bra i mange tilfeller. Riktignok ikke hvis en har ekstremt små ladninger hvor en liten fuktpåvirkning kan gjøre større utslag.

 

 

Mvh TB

 

PS! Hiv deg på Kammerherrens webkonkurranse for november der-du-vet :-)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, jeg skulle selvfølgelig ha brukt pappskilling på begge seriene, for å få alt likt. (Burde vite bedre enn å droppe det, men noen ganger er ikke hodet helt med)

 

Jeg pusser som du sier alltid oppå pappskillingen, og kan da skyte uendelig mange flere skudd uten klunder. Pusses det helt ned går det fort tett, med medfølgende banning som resultat.

 

Skulle absolutt ha skutt 10 skudd i hver serie, men hadde dessverre ikke tid.

Link to comment
Share on other sites

Uff, ser i dagslys at det siste innlegget mitt ser ut til å ha vært skrevet av en gretten grevling.

Ikke nødvendig å ha koks i støvlene, jeg prøvde egentlig å skryte av deg selv om det ikke ser sånn ut :thumbup:

Du har mange fordeler å dra nytte av fra erfaring med annen skyting, det skinner igjennom.

Vedlig informativ tråd, ser fram til mer skriverier og billedlig dokumentasjon!

 

Jeg har selv for lett for å forandre flere ting på en gang under testskyting, selv om jeg oppfordrer folk til kun

å forandre en faktor av gangen. Men det er tross alt bare for moro jeg driver med dette, I'm just in this for the smell.

Utover det sosiale og all kaffien liker jeg å ha de fleste skuddene i pappen og prøver å finne metoder for å unngå klikk. Det har ellers paralleller til det røyksvake universet; noen skal skyte presis og langt, noen er glad bare det smeller og så har en alle mulige varianter imellom der igjen.

 

Mvh TB

Link to comment
Share on other sites

Ingen fare Jæger J, innlegget ditt ble lest uten koks og køl...og grevlingen har jeg ikke sett :mrgreen::wink:

Kun gode råd.

 

Lov nr 1 når det kommer til lading, med eller uten røyk, sier at man kun skal forandre på en ting om gangen. Men, det er ikke alltid den følges må jeg innrømme. I går med skillingene så burde jeg ha husket denne regelen, men jeg tenkte vel mer....pyttsann, der sparte jeg dem. Som nevnt, av og til er hodet under armen.

 

Tja, vi har nok alle forskjellige mål med det vi driver med, selv er jeg nok noe opphengt i presisjon, og som du sier henger det nok med fra den røykfrie delen av skytinga. Men du verden som jeg koser meg med dette, det er noe befriende med så stå på banen, lade en børse fra grunnen av og bare nyte de dype drønnene og røykskyene, for ikke å snakke om lukta, ahhh lukta mann. Avslappende og moro alt sammen, og om skuddene skulle spre seg pent utover halve skiva griner jeg ikke av den grunn....for jeg vet at det går det an å gjøre noe med, som regel, hehe.

 

Ps, har sendt innmeldingsmail, så får jeg se om jeg finner ut av dette med Kammerherrens webkonkurranse. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, ser du er registrert, det var kvikk fix :-)

 

Det er er salig kaos hver gang en skal på banen -spesielt hvis det er flere våpen som skal benyttes.

Det perfekte system finnes ikke men man lærer seg noen knep etter hvert.

Jeg synes hovedutfordringen med svartkruttstevner er at man må ut av stilling og lade mellom skuddene, alt fra liggestilling til den minste detalj i ladeprosessen må gjøres best mulig og likest mulig hver gang. Og det kan knipe på tida selv om 13 skudd på 30 minutter høres slapt ut. Kommer selvfølgelig på ladeprosess, avtrekk og mange andre faktorer. Noen sære børser vil gjerne ha to pusseskudd for å gå beint, til NSU/MLAIC-konkurranse må man klare seg med det ene som er tillatt. Minierifla mi går alltid høyt på tredjeskuddet -altså andreskuddet i serien hvis jeg skyter pusseskudd-så jeg prøver å huske å sikte lavt på det... I militære klasser er det ikke lov å pusse mellom skuddene så da blir gjerne ladningen et kompromiss mellom presisjon og slamming må avveies. Og til jakt må jo det første skuddet treffe.

Svært moro uansett.

Du kan kanskje ha glede av å lese litt på disse engelske sidene, hovedsaklig om langhold med munnladede svartkruttvåpen men med nye nyttig lesning for kølbrennere generelt:

Reserach Press

 

Med røykfull hilsen TB

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmm, Kjell Olav, er ikke sikker på om jeg liker at du planlegger deltakelse i novemberkonkuranse altså........ :mrgreen: Du viser mer enn tendenser til å vite hvor du skal sikte!

 

En liten kommentar til dine 2 siste filmer. Da jeg skjøt NM i sommer hadde vi skikkelig flott sommervær, med dertil tørr luft og høy temperatur. Dette medfører som kjent enda mer trøbbel med hardt slam i løpet. Jeg trodde jeg skulle komme meg igjennom med temmelig høy skuddtakt med Sharpsen og lite krutt, kombinert med blåserør og ekstra mange blås. Der tok jeg skammelig feil. Etter 6 skudd kasta børsa over hele skiva. Da du skjøt nå hadde du tilsynelatende også fint vær, men en helt annen luftfuktighet. Dette kombinert med fettlapp og rundkule medfører nok at slaming blir et mindre problem enn en patron med lang spisskule i kaliber .40. Er ikke sikker på hva du har testet ut med din Sharps ang dette med puss/ikke puss, men jeg kommer til å pusse mer i fremtiden enn hva jeg har gjort så langt.

 

Min bittelille erfaring så langt med en nyervervet perkrifle er at den krever puss mellom hvert skudd ellers blir den veldig tung å lade igjen. Dette kan en selvfølgelig komme unna ved å benytte mindre kule eller tynnere lapp, men jeg velger nok heller å pusse mer.

 

Uansett, dette er blitt min favorittråd her inne, og det er flott det er godt liv i den!

Link to comment
Share on other sites

Jæger J.

 

Sant nok, skal det skytes med flere børser så er det mye utstyr som skal med og holdes orden på. Jeg har stort sett hatt med meg ett eller to våpen om gangen da ladninger skal utprøves. Har tenkt tanken på at man burde hatt et slags skrin eller kasse med skuffer til hver børse, bare slik for å lette logistikken en smule, og for å være sikrere på å få alt med seg på banen. Vet ikke om dere lager utstyr til oppbevaring selv eller om det er noe passende å få kjøpt? Eventuelle tegninger for den som vil bygge noe fint selv. Ser det finnes en del "snop" av slikt utstyr på den andre siden av det store vannet, men det koster, og frakt blir fort en formue.

 

Ja de har sine særegenheter disse børsene og det kan være greit å (prøve å) finne ut av. I Tryon'en ser det ut til at første skuddet går litt høyt, ikke mye, men sånn ca 3-4 cm rett opp på 50m. Dette er noe jeg skal se/forske mer på etter hvert.

Det skal også trenes en del stående med børsa på 50m og 13 skudds serier, 6 på første skiva og 7 på neste, og med et blikk på klokka for å holde seg under 30 min.

 

Mange takk for link. Her var det mye nyttig lesestoff å sette seg ned med :)

 

 

Kammerherren.

 

Nåja, den skytinga går til tider både hit og dit opp og ned, men innimellom går det bra. Når det er sagt så skjøt jeg seriene på film sittende som sammen med knestående er en av favorittstillingene mine. Stående er noe helt annet, og noe jeg trenger å trene mye på. Så jeg ville ikke være alt for redd for resultatene i novemberkonkurransen. :mrgreen:

 

Ang slamming i denne munnladeren så har jeg ikke merket noe stort problem med dårligere presisjon så lenge jeg har pusset med en lapp mellom hvert skudd. Men jeg merket bedring i presisjon når jeg gikk fra ferdigsmurte Ox-Yoke lapper til Jeff Tanner sine lapper. Disse hadde da samme diameter og tykkelse. Prøvde også Tanner sine lapper smurt med Ox-Yoke fett og Mink Oil (fett) fra Track Of The Wolf og fikk helt klart best presisjon med Mink Oil. Har omtrent samme motstand hele tiden når kulene settes ned på ladningen, selv etter mange skudd.

Ang Sharps'n så fikk jeg denne så sent på sommeren at den ikke har blitt testet i det aller varmeste og tørreste været. Så langt ser det ut som jeg har greid å holde slammet mykt med blåserør, noe jeg også har fått bekreftet når jeg har kjørt en pusselapp igjennom løpet etter en runde med blåsing. Slammet har da vært glinsende, mykt og klinete. Men med tørrere vær så kan det nok hende pussestokken må frem mellom skuddene for å rense opp. Dette er noe herk med siktene (Pedersoli) som sitter på børsa nå da de ikke kan felles langt nok ned slik at jeg kommer til med stokken. Mulig de kan modifiseres slik at de kommer lenger ned, ellers må en bestilling sendes over dammen etter bedre sikter. Men igjen, det koster flesk....ikke for det, man rynker jo ikke sååå fælt på nesen når man svir av 10-15 lapper på kikkertsikter til andre rifler og her snakker vi om $500-600 for "topp of thel line". Må man så må man. :wink:

 

Forøvrig hyggelig at dere liker tråden.

Link to comment
Share on other sites

En kjapp video av rundkuler kal 45 som treffer en 8 mm hardox på 35x35 cm på 100 meter.

Den lette kula gir ikke så store effekten i målet, men gongen er tung og veier sine kilo. Når jeg treffer denne plata med Sharps'en med 540 grs kuler så hender det den smeller opp i baksiden av skivestativet, mao en viss forskjell i avlevert energi.

 

Skutt sittende på baken med støtte på knær.

 

 

De 4 siste rundkulene jeg hadde ble skutt etter "rotta" på 100m, skutt knestående. Sånn ca 50/50 sjanse til å berge pelsen :wink:

normal_20131114_132616.jpg

 

Omtrent helt vindstille i dag, og med lett yr i lufta så hang røyken lenge.

normal_20130715_134217.jpg

Link to comment
Share on other sites

En flott tråd! Godt beskrevet og bra med bilder/video. Den eneste ulempen med slike kvalitetstråder er et irriterende ønske eller kanskje mer korrekt et voldsomt sterkt behov om at dette må prøves... Jeg er så "uheldig" at det er en del svartkrutt-typer i egen klubb. Nesten hver eneste gang blir jeg forespurt: Du har ikke lyst til å prøve? Hver gang har jeg lurt meg unna. Men nå er jeg ikke helt sikker på om jeg makter å motstå presset lenger ;-)

Link to comment
Share on other sites

Pekkan

 

Som Nils Søvik sier så er det ingen vits i å stritte i mot lenger.

For egen del har jeg i årevis gått med en tanke om at svartkruttskyting det være moro, og at det en dag skal investeres i egnet våpen. Da jeg realiserte tanken i år åpnet det seg faktisk en ny verden, morsom skyting, uendelige muligheter til testing og forsking på ladninger, trivelige folk man kommer i kontakt med og en haug av stilige og interessante børser man bare vil/må ha. Som sagt, jeg har akkurat startet, men er nok "infisert" av syken for godt :wink:

 

Bruker fortsatt de røykfrie rørene som står i skapet, så for meg blir svartkruttskytingen et morsomt/trivelig/spennende tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Legger ut en liten snutt som ble filmet forrige dagen. Ikke så veldig spennende, mest for uttesting av filming med kamera festet til skallen. Og for å prøve ut styring av kamera med mobilen, noe som fungerte helt glimrende. Har kontakt via Wifi ut til ca 50 meter.

Lite rekyl og meget behagelig å skyte med, 62 grs Wano PP, maks er 90 grs.

 

Knestående. Beklager stønning og snufsing :oops:

 

Link to comment
Share on other sites

Når jeg gjorde det lille forsøket med og uten puss så tok jeg 3 bilder som jeg har glemt å legge inn, de kommer her.

 

Pussen består i at en fuktig lapp skyves ned til kruttladningen som er dekket av en pappskilling, så drar jeg pussestokken ca 30 cm opp og så ned på nytt, dette for å få tatt litt ekstra nederst i løpet der det bygger seg opp mest slam. Så dras stokken ut, og kule med fettet lapp skyves ned til pappskillingen.

 

Første serien hvor jeg pusset med en fuktig lapp mellom hvert skudd ble slik.

normal_20131112_122702.jpg

 

Neste serie ble skutt uten puss, først 5 skudd. Her droppet jeg pappskillingen, noe som var dumt da man kun skal forandre en ting om gangen.

Hvor mye det har å si finner jeg kanskje ut av ved en senere anledning.

normal_20131112_124532.jpg

 

Så fortsatte jeg på samme skive med 5 skudd til.

normal_20131112_125627.jpg

 

Som nevnt i tråden skulle jeg selvfølgelig ha skutt 10 skudd på første skive med puss mellom hvert skudd.

Og pappskillingen skulle vært på plass i serien uten puss.

Lærer forhåpentlig vis under veis :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden i sommer da jeg kjøpte denne rifla så har jeg kun skutt rundkuler med fettlapp. Da børsa har riflestigning på 1:48 så kan den også skyte lengre kuler, feks av type Minie, og det har gnagd i skallen at jeg skulle ha testet akkurat det.

Derfor passet det glimrende at en god kammerat (Abarth, her på forumet) fikk en perkusjons munnlader kal 45 inn døra her om dagen. (Han har nok vært under et vist press om å kjøpe seg noe slikt, stakkar :mrgreen: ) Med på kjøpet fulgte det med en kuletang fra Lee som gir kuler av ovennevnte type. Da var veien kort til en støpesesjon av Minie og rundkuler, noe som passet ekstra bra siden Abarth trengte en innføring i kulestøpingens mysterier 8)

 

Jeg har har lest og hørt at slike minie-kuler kan være noe herk å støpe, særlig pga hulbasen. Men med litt ekstra varme på smelten (rent bly) fungerte tanga veldig fint og ga gode kuler uten defekter. Abarth tok seg av rundkulene mens jeg støpte minie, og etter et par timer hadde vi produsert ganske mange av dem.

 

Gryta er tom så det er bare å gi seg, men det ble noen kuler ut av det.

normal_20131206_233526.jpg

 

Neste gang skal vi sette opp en litt større produksjon, da med den nye store gryta fra Lee i tillegg, og minst en støpetang til. Det skal da gå an å produsere en anselig mengde kuler på en dags jobb.

 

Og nei, de slippes ikke direkte på hverandre slik som det ser ut som i denne haugen. Kulene er temmelig myke rett fra tanga og skades lett ved uforsiktig behandling. På bildet er de bare "samlet" for å gi et inntrykk av hvor mange det er.

Lyset i rommet ga forøvrig noen rare reflekser, flere av rundkulene ser ut som de har en "ring".... noe de ikke har.

normal_20131206_233621.jpg

 

Lee minie. Jeg tror den heter 445 288, men det nest siste tallet på tanga er vondt å tyde....mulig det er tallet 6.

Slik ser den ut. Kula veier 294 grains.

normal_2013-08-01_14_43_20~0.jpg

 

Jeg regner med at det blir testskyting av både børser og kuler i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Det ble et par timer på skytebanen i dag for utprøving av kuler og Abarth's nye børse.

Alle seriene er skutt på 50 meter, sittende på en kasse med støtte på knærne. 8 - 10 grader minus.

 

Lee Minie smurt med SPG, ladd med 55 grs Wano PP.

normal_20131208_123119.jpg

 

60 grs krutt. Ser ut som den beste ladningen så langt.

normal_20131208_125229.jpg

 

65 grs med krutt.

normal_20131208_130742.jpg

 

Må teste flere ladninger.

Det er også mulig at det å øke ladningen 5 grs om gangen blir for store sprang.

Så langt går rundkuler med fettlapp vesentlig bedre.

Link to comment
Share on other sites

Den kula har jeg aldri sett før! Bare et lite tips ang "kranglete" produksjon av Minie kuler. Bruk også vekt når du sortere dem, da finner du fort ut om du sliter med luftbobler inni kula eller ikke. Om du deler noen kuler med variabel vekt vil du fort kunne se hva jeg mener. Den hullbasen viser seg ofte å være noe skikkelig hærk. Men, om du har fått til gode kuler så er ingenting bedre enn det! Jeg er ellers helt enig i at det er lurt å benytte litt høyere temperatur på gryta og helt rent bly, da blir det oftest best. Jeg antar at kula er underdimensjonert slik at du bruker den slik den er tenkt brukt? Da bør du teste med enda litt hardere ladninger også, kanskje du får den til å gripe enda bedre i riflinga.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg har heller ikke funnet noe info om den kula, og da har jeg google't ganske nøye. Godt mulig tanga er en god del eldre en Internett :wink: På Lee sine sider ser tanga til 45 miniekuler helt anderledes ut.

Ja det har du rett i, kulene bør nok sorteres for å finne ut om de inneholder luftbobler. Når tanga hadde riktig temperatur støpte den kuler som var bortimot perfekte utvendig, så jeg har et håp om at de er bra jevne. Men som sagt, vekta forteller sannheten.

 

Kula er underdimensjonert, med fett på plass settes den ned i munningen med et lett trykk fra pekefingeren. Setter så ladestokken på kulenesa og da sklir kula sakte og pent til bunns bare med vekta fra stokken. Skal prøve mere krutt ved neste økt på bana, mulig jeg setter meg i benken for å få et mer stabilt resultat.

 

Er stegene på 5 grains krutt i meste laget? Mulig man kan få en indikasjon på at man er i nærheten av rett ladning på denne måten, for så å finjustere videre derfra?

Link to comment
Share on other sites

Fortsatte med litt uttesting av miniekulene i dag.

Først med 70 grs Wano pp, det gikk mildt sagt råttent og spredde bokstavelig talt over hele skiva. Tipper "gruppa" målte ca 50 cm.

Så her fikk kula mere krutt og juling enn den hadde godt av.

 

Sist startet jeg på 55 grs krutt, så for moro skyld gikk jeg videre nedover, først med 50 grs og så ned til 45.

 

Alle skutt på 50 meter fra benk. Bildene kan klikkes for større versjon.

De tre skuddene med 50 grs samlet slik, brukbart.

normal_20131215_133923.jpg

 

Så 45 grs, litt dårligere samling. Igjen fra benk

normal_20131215_140851.jpg

 

Abarth var med og testet ladninger i sin nye Michigan kal 45. Både miniekuler og rundkuler med forskjellig tykkelse på fettlapp og ladevekt ble testet. Det så ut som han fant en godladning med Lee .445" .020" fettlapp smurt med minkoil og 55 grs Wano PP. De 3 skuddene satt bra tett på 50 meter, ingen av oss målte gruppa men jeg vil tippe den var rundt 40mm. (Han tok et bilde som han kanskje legger inn) Presisjonen var vesentlig dårligere med .015" lapp.

 

Flammer og røyk. 3 bilder av samme skudd, noen hundredeler i mellom.

normal_MAH00317_(1).jpg

normal_MAH00317_(2).jpg

normal_MAH00317_(3).jpg

 

Tenning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...