Jump to content

CZ 527 & Brno Fox info


Poacher

Recommended Posts

Fått ho isamen igjen no, egentilig veldig enkelt viss ein berre tar seg 1 minutt og studere litegrann på korleis ting passar samen, fekk ein video og fra ein hjelpsom sjel her. Noken som har tips til montasje? Har ein Helia 6x42 som eg hadde tenkt å ha på ho, går ikkje det så får det blir ein fontaine 3-9x40. Heliaen har litegran stort okkular. Begge har 1 toms røyr. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Så veldig omfattende jobb er det vel egentlig ikke. Men støtbunnen på patronene i 223 familien er litt større enn 22 Hornet, så det må nok taes opp litt. I tillegg må løpet byttes fordi både diameter og riflestigning blir feil. Litt avhengig av hvilken børsemaker du skal ha til å gjøre det tror jeg fort det blir å komme på 5000 - 7000 en plass hvis de må dreie ned og ordne fra et nytt løpsemne. Men hvis de f.eks har et pent brukt løp liggende, som bare må tilpasses kassa, blir det selvfølgelig billigere. Så med mindre det er noe spesielt med akkurat den rifla er nok det billigste å kjøpe en brukt 527 i 223. Men billigere enn en ny S&L Legacy blir det uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 year later...
  • 4 months later...

Vurderer å kjøpe en cz 527 / Brno fox i 222. Tanken er å bytte løp til 223 / 300 blackout. 

Passer 223 patroner i 222 magasin? 

Passer 223 magasin i en 222 rifle? 

Noen som har bygd om en 222 til 223 eller 300 blackout? 

Edited by vts
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser ikke ut som børsa har blitt mer populær med tiden. Er ikke veldig mye aktivitet i denne tråden den siste årene. Synd at bildene som er postet her tidligere ikke vises lengre, hadde vært artig å sett de ulike børsene. Dere som har CZ 527, er dere fortsatt fornøyd?😕 Slik jeg ser det er det tre problemer som må fikses ved kjøp. Første problem er at løpet ikke alltid er "free-floating" . Andre problem er at det blir rimelig trangt mellom hevarmen og okularet. Og tredje er at børsa burde bli gjort en beddingsjobb på. Alle disse er jo ikke umulige å gjøre noe med, men krever jobb. Selv om dette er tilfelle kunne jeg tenke meg en CZ 527 carbine i .223 med lyddemper 🙄 Men i og med at den ikke virker så populær er den jo ikke veldig lett å få has på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min cz startet sitt liv som Carbine i 7,62x39 og fikk ny stokk og ekstra løp i 22 PPC USA. 

Etter noen år så har jeg funnet ut at lette helmantel og v-Max er tingen siden jeg ikke finner noen kuler med god bc som holder sammen i fugl. Det blir mye splætt uansett.

Vurderte 6mm ppc en stund men utvalget i helmantel er så dårlig at jeg ikke orker det. 

Vurderte grendel også men da begynner vi å snakke rekyl i den lille rifla og jeg vil ha tilnærmet null for å se innslag i målet. 

 

Mulig jeg burde hatt en 222 for enkelhets skyld..

ADF39388-5C7C-47B8-B907-0BFDFDF36829.jpeg.81208be611422f3f447bbc04f655d372.jpeg9BE6F4E3-E637-49F9-9592-72B53630C152.jpeg.ef75f854778936fe8fdb1ebd4e9aa709.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Se der ja! Veldig fin rifle. Ser nå at det er egentlig er trangere mellom hevearmen og okkularet på mauseren min... så da er jeg jo vandt til det egentlig. Du får faktisk plass til linsebeskytter på x50 kikkerten også ser jeg. Spørs om det går med jernsiktene til carbine versonen, men eg trenger jo ikke å ha så lang kikkert heller. Eller evt. flytte det bakre sikte fram noen cm.

 

Sitat

Mulig jeg burde hatt en 222 for enkelhets skyld..

😅

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det er egentlig ikke hevarmene som er problemet. Det er det at folk kjøper kikkertsikter etter å ha størst mulige tall i databledene. størst zoomområde, størst objektiv... og til slutt størst synsfelt og lengst mulig øyeavstand. Kombinasjonen stort synsfelt og lang øyeavstand betyr at diameteren til okularet må bli større. En selger skrøt av synsfeltet til den nye sikteserien fra Leica. Jeg sa at jeg ønsket med mindre synsfelt, en kommentar selgeren aldri hadde hørt før. Det jeg indirekte spurte om, var mindre okularer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I utgangspunktet skal de være like, men jeg har prøvd å sette sluttstykket fra en 527 i Foxen, og det knep nok når hevarmen skulle låses til at jeg ikke fullførte ladegrepet.
Jeg tror det hadde gått helt fint med litt runding av hjørnene på selve hevarmen med en dremel el., og at grunnen til at det ikke passet var litt tilfeldig. Det var nok 25 år i aldersforskjell mellom delene.
Hevarmen er lett å bytte når man spenner ned sluttstykket, og tanken var å kjøpe den nye armen med ordentlig kule som reservedel for å bli kvitt "smørspade"-armen på min egen. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Albatrost skrev:

I utgangspunktet skal de være like, men jeg har prøvd å sette sluttstykket fra en 527 i Foxen, og det knep nok når hevarmen skulle låses til at jeg ikke fullførte ladegrepet.
Jeg tror det hadde gått helt fint med litt runding av hjørnene på selve hevarmen med en dremel el., og at grunnen til at det ikke passet var litt tilfeldig. Det var nok 25 år i aldersforskjell mellom delene.
Hevarmen er lett å bytte når man spenner ned sluttstykket, og tanken var å kjøpe den nye armen med ordentlig kule som reservedel for å bli kvitt "smørspade"-armen på min egen. 

 

Har akkurat fått meg en veldig pen Fox i 222. Har bestilt ringer, men regner med hevearmen vil ta i når kikkertsiktet blir montert.

Tenkte å se om det var noen som hadde liggende modifiserte hevearmer til Fox, eller om 527 passet på Fox. 527 er vel "moddet" i utgangspunktet kontra Fox?

 

Er ikke så veldig handy av meg, og er redd det vil bli et dårlig resultat om jeg selv gyver løs på hevearmen🤔 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat fått satt ringer på min nyanskaffede Fox. Brukte Leupold ringer medium høyde. Har en Leupold 4-12x50 på denne. 

 

Fikk problemer med snellert avtrekket... Skuddet gikk når jeg spente det opp. Har levert inn til børsemaker for å sjekke dette. 

Link to comment
Share on other sites

Kan det være skruen i midten som har løsnet på seg? Blir den skrudd for langt ut, virker det ikke som det skal, og skuddet går av. Skjedde flere ganger på den jeg hadde. Var bare å skru den inn igjen, så var det i orden. Den var rimelig løs på min, i hvert fall, så jeg måtte stadig vekk skru den inn. Jeg endte til slutt med å sende rifla til Rafdal og fikk satt på Timney-avtrekk. Det gjorde rifla mye bedre å skyte med, syntes jeg.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, rotorhead skrev:

Jeg har akkurat fått satt ringer på min nyanskaffede Fox. Brukte Leupold ringer medium høyde. Har en Leupold 4-12x50 på denne. 

 

Fikk problemer med snellert avtrekket... Skuddet gikk når jeg spente det opp. Har levert inn til børsemaker for å sjekke dette. 

 

Gikk hevearmen klar av kikkerten? Er det mye mellomrom fra kikkerten til løpet?

Link to comment
Share on other sites

@HanStig det var vel ca 2-4mm fra siktet til løpet, og hevarmen gikk klar av siktet. Lurer på om den tok borti hvis jeg åpnet sluttstykket, pga slarken der, men ikke når jeg tok vanlig ladegrep. Nå får jeg vekk baksiktet og kikkerten litt lengre frem når jeg får riflen tilbake, så da tror jeg at jeg går helt klar. 

 

Ringene jeg kjøpte var disse:

 

https://www.leupold.com/scope-mounts/rm-cz-527-30mm-medium

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk hentet ringer (sportmatch) igår hos den lokale forhandleren. Disse har perfekt høyde, dog jeg måtte file litt på det bakre siktet, noe som ikke er noe problem.

Problemet er at hevearmen kommer borti kikkertsiktet. Løpet skal uansett kappes og gjenges, så da kan børsemaker fikse hevearmen også. Tenker å sende rifla til Jakt og friluft.

 

Løpet blir kappet på 42 cm, hvor det vil komme en Atec H2 på tuppen. Blir en smekker liten småvilt rifle dette :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ikke tilpasset en original stokk, men kjøpte en laminatstokk fra Boyds for 527 og slapp Fox mod2-låskassen rett i uten modifikasjon.
Beddet den riktignok etter å ha prøvd passformen, og måtte da justere litt skruehullstørrelser ifbm søylene som ble støpt ned samtidig, men ellers var det en lek.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste innlegget til ko-steens lenger fram i tråden, og det varierer nok i noen grad hvor perfekt det passer. Men det kan se ut som det bare er mindre tilpasninger som må til. Det er stokk fra grs jeg vurderer, om noen skulle ha erfaring med det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nokon som har vore borti denne her: https://www.czub.cz/en/firearms-and-products-product/cz-527-night-sky-edition

 

Er jo berre ei vanlig 527 då men likte stokken, ser ut som ho kjem med brems, kammer i 223 med 1:9 twist. Bør duga den der. Såg litt tomt ut hos importør.

Gjekk inn på katalogen til schouvåpen, ser ut til at dei har slutta med 527. Prøvde og senda ein Mail til Schou,  men fekk beskjed om at det gjekk ikkje og levera til denne adressa så får vel høyra med forhandlar.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville helt ærlig kjøpt noe annet, 527 er utdatert, du får mye mer brukstilpassede rifler i samme prisleie.

 

Eldre Fox/527 til kosebørse er en ting, men å kjøpe ny rifle for bruk hadde jeg droppet.

 

Magasin og låsen, utdrager, avtrekk, sikring, hevarmsløft, og kolbefasong er forlengst forbigått. Hilsen tidl 527-eier.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Det som er synd, er at utvalget av rifler av type «mini-kasse» er såpass snevert. Tenk om det hadde eksistert en Tikka T2x..... tilpasset småpatroner. Kamret i .222, .223, 6x45 og .300BLK. 2,5 kg, kanskje- i strømpelesten. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at en slik rifle hadde blitt populær.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

At dei er utdatert har du kanskje rett i, hadde ei CZ 550 før og den vart seld til fordel for ei tikka t3x. Har ikkje angra endå.

Før så var eg litt opphengt i at eg måtte ha mauser låsekasse, men no er ikkje det noko viktig lengre, trur det er sånn for mange andre og. Sikkert derfor det nesten ikkje vert laga mauser rifler lengre i normalt prisleie, akkurat det betyr nå ikkje så mykje for meg da. (Kva andre kjøper)

Allikavel har dei sin sjarme 527 riflene men trur dei er på veg ut og blir erstatta av ein ny modell som har push fed mekanisme.

 

Må jo ikkje på død og liv ha CZ 527 då, men som sagt det er noko med dei, har iverfall sjel.

 

Har jo andre allternativ og da, rustfri tikka t3x er vel ein kandidat sjølv om dei begynnar og bli bra dyre, mauser m18 kjem vel og med ei 223 rifle. Tenker kanskje at eg ikkje vil ha så stor og tung rifle, meir hendig jaktrifle.

 

Eigentlig er det mykje kjekkare synes eg då og skyta med 223 enn 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...