Jump to content

CZ 527 & Brno Fox info


Poacher

Recommended Posts

Skal vi bruke denne tråden til info om CZ527 i sin helhet?

Da dette er den optimale størrelsen på låskassa (personlig mening) for små patroner, slik som 17Remington, 22Hornet, 221Fireball, 204Ruger, 222Remington, 223Remington som CZ 527 leveres i.

Upps... glemte bort kaliber 7,62x39 som den også blir levert i.

 

Hjemmeside CZ Tsjekkia

Hjemmeside CZ USA

Norsk Importør er Schou Våpen

 

Ser til min glede at CZ nå har begynt/skal begynne å levere flere modeller:

CZ 527 American Synthetic Nytt her er synthetic stokk og 3-skudds magasin som flukter stokken. Mye penere i mine øyne, da jeg ikke hadde sansen for 5-skudds magasinet som stakk på nedsiden.

CZ_527_Synthetic.jpg&width=450

 

CZ 527 American med 5-skudds magasin som har vært i salg noen år.

CZ_527_AMERICAN.jpg&width=450

 

CZ 527 American LH leveres i links :D da kun i kaliber .223 foreløpig

CZ_527_LH_AMERICAN.jpg&width=450

 

CZ 527 American med 3-skudds magasin som er nytt av året. Ble riktig snasen spør du meg :D

main089.png

 

CZ 527 Ultralight Predator må vel innrømme at dette ikke er helt min smak... Blir liksom litt for mye camo... (personlig mening)

cz09_527-M1ultraliteCamo_png_637x200_q85.png

 

CZ 527 Lux er vel den første modellen som kom i 527 serien(?) klarer bare ikke den svineryggen på kolba... Og foretrekker utseendet på Amercian mod.

CZ_527_LUX.jpg&width=450

 

CZ 527 Lux kommer også i Linksutgave :D

CZ_527_LH_LUX.jpg&width=450

 

CZ 527 Carbine blir vel omtalt som "ungdomsutgave" enkelte steder også.

CZ_527_CARBINE.jpg&width=450

 

CZ 527 FS helstokken er selvfølgelig på plass :D Denne med 3-skudds magasin i kaliber 6x45 og en snerten kikkert... Yes, i like :D (men finnes ikke i links :cry: )

CZ_527_FS.jpg&width=450

 

CZ 527 Varmint har vært med noen år.

CZ_527_VARMINT.jpg&width=450

 

CZ 527 Varmint Laminat

CZ_527_VARMINT_LAMINATED.jpg&width=450

 

CZ 527 Varmint Kevlar kommer bare i høyre utgave. Regner med at denne kan også leveres i 3-skudds utgave?

main013.png

Det eneste jeg mangler nå er at CZ leverer denne i links med synth.stokk, mail er sendt i alle himmelretninger... Både CZ i Ceska zbrojovka, og til noen stokk produsenter. Har også spurt CZ om hvem som produserer synth.stokken for de, eller om de gjør dette selv.

HS-Precision lager stokken til CZ 527 Varmint Kevlar men bare i høyre utgave... iflg svar på mail.

 

Brown Precision lager ikke stokker for CZ 527 iflg. mail jeg fikk fra de.

McMillan sendte jeg mail stad, så der må jeg avvente litt å se om de har/kan bruke en av de stokkene som er produsert til nå.

 

Omtaler av forskjellige CZ 527 modeller:

CZ 527 Varmint Kevlar omtalt på Snipercentral (link fra Sharpshooter)

CZ 527 Varmint Kevlar omtalt på Shooting times

CZ 527 Varmint omtalt på ShootingUK

CZ 527 Carbine omtalt på Gun's Magazine

CZ 527 American omtalt på Jesse's Hunting

 

Oppdatering: 2009.07.02

Er litt grinete på deg Mauser68.... :? ..... Det er din skyld og den handelen din av CZ527 som fikk meg til å hente min egen idag... :mrgreen:

 

CZ 527 cal.223 links utgave :wink: Bilder kommer, vil også teste hastighet før kapping av pipe. Pipa skal kappes og settes på demper. Så da kan man se:

Hastighet med org.pipe

Hastighet med kappet pipe og demper. Kommer ikke til å teste kappet uten demper!

 

Har også funnet "endelig" hel skinne for CZ'n den kommer i 0MOA og 20MOA :wink:

 

Oppdatering: 2009.07.20

Var en kjapp tur på banen og skjøt 10skudd for å se hvilken hastighet jeg hadde med full lengde på pipa. Rifla er nå hos doktoren for omskjæring :mrgreen:

Snitthastighet på 10skudd American Eagle 50grs = 3245fps

CZ_527_007_%28Large%29.jpg

 

 

Oppdatering: 2009.08.08

Da er CZ527 endelig i hus :D Var å hentet den tidligere i ettermiddag. Det som er gjort er Montert hel skinne på den.

CZ527_005_%28Large%29.jpg

 

Det er da borret/gjenget/skrudd og limt (skinna til kassa) Skinna hadde dog dårlig tilpassing, og måtte freses før vi fikk lagt den nedpå. Siden denne skinna er så høy, og den allerede var linet opp i fresen, så lot vi fresen jobbe litt overtid og senket hele skinna med ca.3mm. Bare tull å lage de så høye til denne rifla.

CZ527_032_%28Large%29.jpg

 

Balansepunktet med demper montert.

CZ527_024_%28Large%29.jpg

 

Hvilken demper jeg valgte. Letteste teleskopiske CTM-4 (280gram) fra A-tec

CZ527_026_%28Large%29.jpg

 

Her ser dere totallengde med org. pipe. Lengde hvor vi kappet den. Og lengde med demper (hvertfall ca lengde)

Biten med org.pipe veier 180gram, demper veier 280gram. Slik at jeg får en økning på 100gram ved kapping av pipe og montert demper.

CZ527_013_%28Large%29.jpg

 

Her med demper montert.

CZ527_014_%28Large%29.jpg

 

Øverst CZ452 .22LR Heldempet, nederst CZ527 .223 m/Atec demper.

CZ527_016_%28Large%29.jpg

 

 

Oppdatering: 2009.08.10

CZ_527_007_%28Large%29.jpg

 

Orginal pipe lengde 21,9" (55cm)

Snitt hastighet med American Eagle 50grs = 3245fps (990m/s)

 

Kappet pipelengde 16,5" (42cm)

Snitt hastighet med American Eagle 50grs = 3043fps (927m/s)

 

Det er brukt samme pakke ammo, 10 skudd med org. pipe og de siste 10 skudd i pakka med kappet og montert Atec CTM-4 demper. Dette utgjør da et hastighetstap på ca.200fps (61m/s).

For min del spiller det overhodet ingen roll, da man kan kompensere dette med en annen type kule for å oppnå det man ønsker.

 

Jeg testet også idag Federal Power Shock 55grs Soft Point

Snitt hastighet (10 skudd) med denne patronen = 2947fps (898m/s)

 

 

 

Oppdatert 2009.12.04

Da har jeg endelig fri fra jobb, og optikk er montert som kom i hus for kort tid siden.

 

CZ 527 American / Zeiss V2,5-10x50 / Warne stålmontasje medium / A-tec CTM4

CZ_527_001_%28Large%29.jpg

 

Akkurat så mye klaring som jeg må ha til bolten

CZ_527_008_%28Large%29.jpg

 

Her har jeg plass til Butler Creek linsebeskyttelse, Montasje er Warne medium

CZ_527_010_%28Large%29.jpg

 

Her er et mye tydeligere bilde av klaring for bolten.

CZ_527_012_%28Large%29.jpg

 

Hylser, hetter, krutt, kuler (Vmax selvsagt :mrgreen: ) diesett ligger nå klart...

 

 

Oppdatering: 2009.12.27

Da har jeg endelig fått vært på banen å skutt inn min CZ527 i cal.223, hadde dog bare fabrikk ammo fra Federal

 

CZ_527_ammo_001_%28Large%29.jpg

 

Innskyting gikk smertefritt, satte 2 skudd kl.9 for senter. Stilte 6-knepp høyre, og 2-knepp opp. Siktet så i midten og de 3 skuddene sitter på ca.26mm (målt med tommestokk) Ladet så med 5 skudd og siktet på hodet. Skudd nr:2 sitter i nakken, skudd nr:5 sitter over nebbet. De 5 skuddene måler ca.65mm :? Kanskje rifla ikke liker denne patronen? Ser ut som om jeg må få ut fingeren og ladet selv med V-max. Blir det ikke bedre enn dette så ryker pipa tvert!

Myrespiten_%2810%29_%28Large%29.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fin tråd Poacher. :D

 

Rifla ble sååå mye penere med det korte magasinet.

 

Har alltid likt den lille smekre minimauser'en til CZ, den har perfekt størrelse til patroner basert på 222/223. Jeg har flere ganger holdt på å kjøpe en i 22 Hornet som skulle kamres om til en 22 K, men magasinet på den gamle modellen er så stygt at jeg har stått over. :oops: Men nå kjenner jeg det kniper hardt i "må ha tarmen", særlig etter den øverste i innlegget ditt Poacher........ En liten drøm hadde vært å få den i 6x45, supert småvilt / rådyrkaliber, men CZ har sikkert ingen planer om å levere den i det.

Link to comment
Share on other sites

Rifla ble sååå mye penere med det korte magasinet.

En liten drøm hadde vært å få den i 6x45, supert småvilt / rådyrkaliber, men CZ har sikkert ingen planer om å levere den i det.

 

Tror ikke at CZ kommer til å levere den i 6x45... Da hadde jeg blitt meget positivt overrasket :D Det er kanskje litt i overkant å kjøpe ei ny rifle å dra av pipa for å kamre den i 6x45... Blir liksom litt ekstra $$ på den måten. På en annen side kunne man solgt den splitter nye .223 pipa for en hyggelig sum og delfinansiert ei 6x45 pipe.

Helt enig i det med 3-skudds mag vs 5-skudds mag... Den ble rett å slett litt stilig :D

 

 

Men finst det ikkje Cz 527 med tjukkere pipe ? Eller er det bildet som lurer litt på den Varmint modellen under ?

 

Varmint kommer i 3modeller (Varmint, Laminat & Kevlar) Ser ut som de har litt tykkere pipe på bilde iforhold til de andre for meg. Nå har jeg ikke sett noen av Varmint mod. "in real life"

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

klippet dette ut fra en test på www.snipercentral.com

 

The 527 Varmint comes with a lighter weight heavy barrel, I would guess a 5 or 5.5 target contour. Its 24" long and hammer forged. It has a recessed target crown.

 

Her er testen: http://www.snipercentral.com/cz527.htm

 

Hva det sier i munningsdiameter kan vel andre her inne svare på

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Ja heilt einig, det vesle magasinet, gjer at rifla er veldig mykje finere...

 

Har alltid likt dei riflene eg også, men har savna ein skikkelig sniper modell med 18-20 mm pipe. Og helst med trestokk, det er treverk eg syns er finest. Men i motsatt til deg Poacher, så likte eg faktisk litt den camo stokken litt. Den matcher ikkje trestokken, men definitivt ein svart plast stokk, det er noko med det værste eg ser. :)

 

Men det var godt du tok fram denne drømmetråden, det blir nok ei slik ein dag, hvis eg ikkje skulle snuble i ein Sako Vixen.. Men det er det som er forbanna med sako, er kun i .222. Og då må den kamres til .223 osv, og då blir rifla meget dyr.

Link to comment
Share on other sites

Rifla ble sååå mye penere med det korte magasinet.

En liten drøm hadde vært å få den i 6x45, supert småvilt / rådyrkaliber, men CZ har sikkert ingen planer om å levere den i det.

 

Tror ikke at CZ kommer til å levere den i 6x45... Da hadde jeg blitt meget positivt overrasket :D Det er kanskje litt i overkant å kjøpe ei ny rifle å dra av pipa for å kamre den i 6x45... Blir liksom litt ekstra $$ på den måten. På en annen side kunne man solgt den splitter nye .223 pipa for en hyggelig sum og delfinansiert ei 6x45 pipe.

Helt enig i det med 3-skudds mag vs 5-skudds mag... Den ble rett å slett litt stilig :D

 

Eller man kunne bygd ei systemrifle ut av denne med begge kalibrene. :D

Det blir dyrere, men.........

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her inne som har en CZ i kal.223 (orginal pipe) som kan måle med dig.skyvelær i tommer utv. på halsen av hylsene?

Skulle gjerne vist hvor mange tommer de måler utv.

 

Ikke på noe som er brotsjet opp eller tilsvarende, men en orginal .223 pipe fra CZ.

Link to comment
Share on other sites

Varmint kommer i 3modeller (Varmint, Laminat & Kevlar) Ser ut som de har litt tykkere pipe på bilde iforhold til de andre for meg. Nå har jeg ikke sett noen av Varmint mod. "in real life"

 

Henger en 527 Varmint laminat på jaktdepotet på Fauske. Veldig snasen børse !

Vurderer sterkt å kjøpe en sånn 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du kan sikkert bestille deg ei slik ei, der som dei forhandler Cz. På Alms ved Stavanger, Våpensøilen i Bergen eller på Jakt og Friluft i Arendal, vil eg vel tipp du kan få bestilt deg ei slik ei. Då har du 3 stk forskjellige plasser i landet, som burde vel klare å skaffe deg ei slik. :D

Eg har veldig lyst på ei slik i .223 eg også. Så kan eg endelig få gravd ned den Star Baikalen min, eller laga spett av den.. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Er det noen om vet hvilken riflestigning det er i CZ 527 American i 223?

 

Jeg sendte mail til CZ og spurte. Dette var svaret:

 

Dear Sir,

Thank you for using the CZ 527 American rifle made by Ceska Zbrojovka.

I can inform you that rate of twist for .223 Rem. cal. is 305 mm, this means 1:12 in.

However, it is important to notice that the CZ 527 Varmint in cal. 223 features rate of twist 228,6 mm, this means 1:9 in.

 

 

 

Yours faithfully,

 

 

MILAN KUBELE

MARKETING

 

ČESKÁ ZBROJOVKA A.S.

SVATOPLUKA ČECHA 1283

688 27 UHERSKÝ BROD, CZECH REPUBLIC

Fax : +420 572 633 811

Mail : INFO@CZUB.CZ

WWW.CZUB.CZ

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Fant denne giftige Brno Fox/CZ 527 på Sniper's Hide

 

ubbthreads.php?ubb=showimage&id=1089&type=f

ubbthreads.php?ubb=showimage&id=1088&type=f

ubbthreads.php?ubb=showimage&id=1093&type=f

 

Orginalt var den i 222 Rem, men kamret om der det er brukt en 7 TCU brotch. Den er kjørt inn til en hylslengde på 35,56 mm (1,4")

110 grs TNT kule i drygt 2200 fps eller 162 grs A-Max i 1000 fps

Skulle være fin med demper den der :-)

en moderne 7x33 Sako :-)

 

Stokken er en Boyds Blaster 10-22 stock

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Ja det stemmer det, men dei eg har sett ute til salg, er desverre kun i .222. Men får eg ei Sako Vixen eller CZ 527 i .223 og eg har råd, så blir det nok ei sånn ja. Desverre så får eg aldri igjen det eg har lagt ut på den rifla eg har no, så det blir salg med tap...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

En kar jeg kjenner har arvet en Fox i 222 som jeg skal prøve å lade noen patroner til.

Det er en 527 men når den er laget eller hvilken type det er, er jeg ikke sikker på.

Det står 75 Fox BRNO ARMS på ene siden og made in CZECHOSLOVAKIA 15228 på andre side, det er vel registrerings nr.

Den har snellert avtrekk og i mellom avtrekkerene er det en liten skrue, hva er den til ?

Legg merke til at den har remfeste på løpet.

Den er pilarbeddet, to avstandshylser ingen beddemasse, men løpet er ikke frittliggende.

 

Legger inn ett bilde så kan dere se.

BRNO_Fox.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Til slutt så dukka det opp ei brukt Cz 527 her, som eg sendte inn søknad på i forrige veke. Så gamle gode Star Baikal`en i .223, får ein ny eiger snart, og kanskje om ei veke eller 2 så har eg ei snasen Cz 527 i hus... Gledar meg stort til å klå på den saken ja... 8)

Link to comment
Share on other sites

Min CZ / BRNO mod 527 Fox rifle ble kjøpt ny i 1984 hos Aaserud sammens med ett BRNO 452 lux.

 

Ser forøvrig slik ut:

Bilde012.jpg

Bilde011.jpg

Bilde010.jpg

Har helskinne spesielt for dette våpenet, og påmontert ett Hakko Electropoint som jeg er veldig fornøyd med.

Men Gud hjelpe meg den er lett på avtrekkeren :shock:

Så den bør ikke spennes før man er rede til å skyte.

Skjøt 4 rever for 15 år siden med denne på under 2 minutter.

Brukte helmantel og det går greit hvis man setter skudda skikkelig.

 

Montasjer til 527 og andre BRNO finner man her:

 

http://www.jgstrade.com/scripts/zbozi.php?KID=199

 

Forøvrig blir linsebeskyttere av billigste sort benyttet, nemlig alufolie og gummistrikk.

Tykk folie er best, en rull alufolie holder i nesten en mannsalder.

Link to comment
Share on other sites

Min Fox:

DSC08112r.JPG

 

Beddet. 222. rem. Veldig lett avtrekk med snellert. Liker det til mitt bruk, åtejakt på rev.

Har en A-tec tmm-5. Swaro. fast 8x56. Har stor sans for rifla. Kommer nok til å ha denne i mange år framover. Revene hater den.... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I går fekk eg min CZ 527, og eg er veldig fornøyd så langt. Måtte skru den i frå kverandre å kose meg litt med avtrekket, fjerne etterslep og justere set-trigger og det er blitt meget bra.. I posten i dag, så dukka det opp ein Falcon Menace 10x42, så eg skal kose meg litt med test montering i dag, og skal legge ut bilder av den seinere.. Knallfin og snerten rifle.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det. Håper det går greit for Poacher her at eg legger ut eit bilde. Det er som sagt ein Falcon Menace 10x42 som står på den. Har fått kikka litt på den kikkerten her i kveld, og den er overraskende fin og klar, og ser ut til å kunne duge rikelig på den rifla der..

Rifla blir levert til børsemaker i neste veke, og løpet skal kappes ned til ca 50 cm, og gjenges for demper. Det skal bli artig å teste den etterpå. :mrgreen:

 

Cz527.jpg

Link to comment
Share on other sites

Håper det går greit for Poacher her at eg legger ut eit bilde. Rifla blir levert til børsemaker i neste veke, og løpet skal kappes ned til ca 50 cm, og gjenges for demper. Det skal bli artig å teste den etterpå. :mrgreen:

 

Selvfølgelig Mauser68, håper flere legger ut og skriver om sine CZ 527 i denne tråden...

Har du/vil du teste hastigheten i rifla di før/etter kapping. Det er jeg nysgjerrig på. For å se hvor mye/lite du taper i ms på kula.

Link to comment
Share on other sites

Har fått snakka med han som har kronografen i kveld, og han hadde lånt denne til ein annen, men skal prøve å få tak i den i løpet av veka her og teste det.. Teste det med 2 ammotyper og 3 skudd, så ser ein vel gjennom snittet på forskjellen tenkjer eg.. :)

Link to comment
Share on other sites

Er litt grinete på deg Mauser68.... :? ..... Det er din skyld og den handelen din av CZ527 som fikk meg til å hente min egen idag... :mrgreen:

 

CZ 527 cal.223 links utgave :wink: Bilder kommer, vil også teste hastighet før kapping av pipe. Pipa skal kappes og settes på demper. Så da kan man se:

Hastighet med org.pipe

Hastighet med kappet pipe og demper. Kommer ikke til å teste kappet uten demper!

 

Har også funnet "endelig" hel skinne for CZ'n den kommer i 0MOA og 20MOA :wink:

Link to comment
Share on other sites

Då har eg tatt ein runde med kronografering. Merkelig høgt resultat, men reknar med at kronografen gjer vel sitt for variasjonen og at det var ca 30 plussgrader, som spelte inn for høg hastigheit.

 

Hastigheit med orginalt 60 cm løp før kapping.

 

Barnaul, vekt FMJ kule, og stålhylse :

1 : 1113 m/s

2 : 1162 m/s

3 : 1200 m/s

4 : 1162 m/s

5 : 1115 m/s

 

Partizan, 55 grain SP

1 : 1224 m/s / 917 m/s

2 : 1230 m/s / 920 m/s

3 : 1283 m/s / 936 m/s

4 : 1276 m/s / 929 m/s

5 : 1237 m/s / 922 m/s

 

Seller & Belliot, 55 grain FMJ

1 : 1177 m/s / 988 m/s

2 : 1150 m/s / 988 m/s

3 : 1145 m/s / 988 m/s

4 : 1187 m/s / 981 m/s

5 : 1148 m/s / 969 m/s

 

Edit : Måtte sjekke på heimesida til Seller & Belliot, og med 60 cm løp er denne ammoen oppgitt til 1006 m/s. Kan verkjeleg det væra så stor forskjell ved 30 plussgrader. :shock::?:

 

Edit 22.07.2009, fekk skutt med kappa løp og lyddemper her sist Torsdag, og det som står med rødt bakerst er nye dataene. Samme kronograf, men den stod ca 2 meter lenger unna. Det var fint vær denne dagen også, men ikkje meir enn ca 21-22 grader, og kronografen stod ikkje i sola, så dataene her er ikkje heilt å sammenligne med.. Det som eg synst var merkelig var at plutselig var S&B høgare hastigheit på i forhold til Wolf, dette var omvendt sist eg kronograferte. Men rekner med kanskje at forskjellig krutt reagerer ulikt på varmen ?

 

Cz527_krono.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er det som er så forbanna, eg har ikkje tilgang på ein annen kronograf. :oops:

 

Og når eg brukte denne i fjor, på min 6.5x55, så var det omtrent like varmt den eine gongen, og eg meinar at Seller&Belliot sin FMJ ammo der også var ganske høg. Den var så hardt ladd at det faktisk var et par patroner som gav litt treigt hevarmsløft.. Husker ikkje hastigheita kontra den orginale oppgitt frå fabrikk, men skal sjå om eg klarer å spole tilbake i papirene mine ( hvis eg har tatt vare på dette... )

 

Det som eg registrerte med denne kronografen ellers, var at det var store forskjeller i hastigheiter på samme lot med ammo. Og eg er normalt veldig nøye på vekta, når eg lader testladninger. Men den gav 15-20 m/s forskjell på samme lot i 6.5x55..

 

Men skal forhøyre meg om det finst ein annen kronograf, eg kan få låne meg.. .223 i hastigheiter rett under/over 1200 m/s med 55/60 grains kuler er ikkje daglig kost...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...