Jump to content

SWC 105gr i 38 revolver


triggerhappy

Recommended Posts

Enig med siste taler.

 

Bruker selv 2,5 grain med 310 og samme kule. Du kan jo prøve deg fram litt, og sette kula noe dypere. Jeg lar tuppen på kula være i fred et par millimeter over hylsekanten.

 

Da tenker jeg "oste-pop'en" forsvinner.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser at det spørres om tips til å få kula dypere enn hylsekanten med Dillon dier. Hvis du ser så har kuleisetter dien ett stempel som kan vendes avhengig om du har SWC eller RN kuler. Det finnes egne stempler til WC som er helt flate. Hvis du tar ut stempelet til RN kuler så ser du at den har et hull i midten det kan du gjenge opp for hånd med et billig gjengeverktøy. Så tar du en stjerneskrue med forsenker hode og riktig gjenge. Skrua setter du i en tvinge og bruker et 10 mm metallbor og borer ut stjerne sporet slik at du får en avrundet flate som presser kule tuppen (stjerne sporet kan feste seg i kula og sette den skjevt i hylsa). Jeg har skrudd en liten mutter inn mellom skrua og stempelet slik at jeg får låst den slik at ikke settedybden endres ... kan også legge på litt treadlock slik at det holdes på plass. Hodet på skrua er mindre enn indre diameter på hylsa så du kan da sette kula akkurat så dypt du ønsker.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Fikk høre en teori her om dagen.

En kar jeg snakket med på banen kjøpte ferdig støpte og fettede kuler fra en av de tre produsentene jeg vet om her i Norge.

Før han ladet dem sizet ham dem på nytt, og vips var presisjonen helt fantastisk...

Jeg gidder ikke å gjøre en operasjon ekstra ved lading hvis jeg ikke må.

Men har det noe for seg kommer jeg ikke til å få sove skikkelig før jeg har prøvd det..

 

Så har dette noe for seg, eller gjør det like mye med presisjon som orming av løp?

 

Venter i spenning på erfaringer :)

Link to comment
Share on other sites

Går ut fra at han sizet de til mindre diameter. Om de går bedre da kan det jo være at hans våpen foretrekket den diameteren han sizet de til. Er ikke rart de gikk bedre da. .001" har som regel ikke noe å si om det er oversizet bare skuddet kamrer. Har vært borti med mine våpen at for store kuler i sammenheng med harde kuler har ført til en del blying i tønna på revolver men presisjonen har vært bra, men det går nok ikke å skyte mange hundre skudd før puss uten å merke det på presisjonen med mye bly i tønna, men det har jeg ikke prøvd :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Ser at mange setter 105 SWC kula dypt nede i .38 Spec. hylsen. Er det ikke mulig å benytte en kortere hylse i stedet? F.eks. .38 Short Colt?

 

Min erfaring de siste åra er at det er færre som setter kula dypt ned i hylsa.

 

De fleste setter den med tuppen utenfor hylsa eller kryper kula inn i fremdre drivbånd.

 

Føler og at de fleste lader betydelig hardere enn hva det ble gjort for 2-3 år siden, vanlig ladning for mange i dag (med kula satt som nevnt over) er 3,2-3,5 grains med N310.

 

Den ladningen gir mindre enn 40mm samling (s-s) i de fleste S&W revolvere. :wink:

 

 

Ad andre hylser du kan bruke, er 38 S&W ei hylse som er lett å få tak i :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 7 months later...
  • 3 years later...
På 2.3.2018 den 14.02, heanwi skrev:

Gammel tråd, men relevant (håper jeg). Er det ingen kruttprodusenter som har oppgitt data for SWC 105gr kula? Dette blir min første ladning så jeg føler meg litt bedre av å ta data fra en produsent enn fora.

Hvis du føler deg usikker på data her inne, spør en klubbkammerat, eller andre kjentfolk på et stevne !

Link to comment
Share on other sites

Hva har det uforbrente kruttet å si?

Har jo opplevd at det kan lage problemer som at tønna ikke vil inn eller gå rundt men har det noe å si for presisjon eller annet?

 

Har forresten ikke den nye ladeboka "oppskrift" på ladinger med 105grs blykule? Siden noen spør om det...

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Liv & Sissel skrev:

Har forresten ikke den nye ladeboka "oppskrift" på ladinger med 105grs blykule? Siden noen spør om det...

125 grain Sierra JHP er det nærmeste jeg finner i Ladeboken 8. Den har da oppgitt 6 grains N340.

 

Har bladd igjennom denne tråden, men er det noen som har en "go to" (safe) grei ladning å begynne med?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg tenker å bruke 105 grain SWC kule & N32c krutt i 38 spesial hylser. Grunnen til N32c er hylsefylling

og jevn tenning uansett hvor kruttet ligger i hylsa.

 

Kule satt normalt til kryperille med krymp (ferdig diskutert....ikke noe langt ned i hylsa greier)

Ikke noe særskilt pinglete ladning er tenkt, men den skal kjennes svakere en fabrikk wadcutter

og den bør gå ut til 50-70m og gjennom skiva uten å holde altfor mye over.

 

Da har jeg 2 spørsmål:

1) Hva er en passe ladning ved bruk i en 686-6"

2) Kan samme ladning fungere på kortere løp som på en spes. revolver, eller blir det lite effektivt ?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Testet nettopp Magma 105 grs SWC med 3,0 grs N320 og kula satt helt ned i hylsa, i flukt med hylsekanten. Testet i to ulike våpen, en Smith m13 med 4-toms løp, og en Taurus 85 på to tommer. I begge samlet den dårlig og gikk alt for lavt (25-30 cm i Smith, og 20-25 i Taurus.) 

Er det mulig å oppnå bedre fart med å sette kula enda dypere, eller må jeg øke kruttmengden? Annet krutt har jeg ikke så det er ikke et alternativ pr nå. 

Link to comment
Share on other sites

Hei Jeg har opplevd lignende med korte  Smith piper. Har to stk 586er med 4 og 6" piper. Den ene skyter hull i hull med 103 gr SWC og 4"eren sprer ut til 7eren på pressskiva. Klarer ikke gode samlinger med 103 grain. Skal prøve ut en 158gr RN kule satt i krymperilla på S&B hylse for å se om ikke presisjonen tar seg opp. Skyter greit med fabrikk med den.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte opp i 3,5 gr N320 med kula helt nedi for å få presisjon. Da gir min 586 4" rundt 900 fps, veldig jevne hastigheter (ES på ca. 50 fps), og god presisjon. Har lest her og der at disse lette, korte kulene må opp mot 900 fps for å gå rett. Det kommer sikkert litt an på riflestiging, månefasene og revolverens generelle lynne og dagshumør, men i min revolver stemmer i hvert fall det.

Edited by fleskebacon
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Longshot said:

Det skal jeg prøve. Med "helt nedi" mener du i flukt med hylsekanten, eller enda lenger ned?

Jeg setter tuppen i flukt med hylsekanten. Men det er ikke sikkert dine kuler er eksakt like lange som mine, så ta forbehold om det. 3,5 gr N320 er uansett en så moderat ladning at det neppe er noen fare, men greit å være klar over. Målet må jo være å finne den svakeste mulige ladningen som både gir jevne hastigheter og høy nok hastighet til å stabilisere kula. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...