Jump to content

SWC 105gr i 38 revolver


triggerhappy

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Hvor harde kulene skal være er vanskelig å si, det er mange faktorer som spiller inn her. Løps og calibreringsdiameter diameter, hvor kraftig ladning osv.

For meg har vertfall både bløte og harde kuler skaffet meg hodebry med 105gr swc.

Har fått de til å funke etter mye eksperimentering, men best resultat har jeg fått med kuler rundt 11-12 Bhn.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en "bomstøp" sist jeg støpte ut blybarrer, målte ca 8Bhn. Måtte eksperimentere endel da, og endte opp med kula satt 4mm under hylsekant og 1,8gr N310. Ikke slik jeg liker å lade, da man er relativt nærme "poff"grensen, men det var det som fungerte på disse kulene. Normalt lader jeg med 3gr N310 og kula satt til fremre drivbånd.

Link to comment
Share on other sites

Takkar for raske svar. Har no støypt opp en del av kulene, brukte ca. 50/50 hjulvekter/reint bly. Hadde i litt tinn på første batchen, men sidan kulene blei like fine utan, så hoppa eg over tinnet på resten. Prøvde å bråkjøle kulene i vatn, men då blei dei for harde, sjølv med 50% reint bly. Dei målte over 20 BHN, så no lar eg dei berre luftkjøle seg. Dei havnar då rundt 9 BHN, kanskje litt meir når dei får nokre dagar på seg. Kjem til å prøve rundt 2.5gr N310, kula satt med nasa omtrent i flukt med hylsekanten. Må få laga meg eit nytt stempel om eg skal gå vidare ned på ladninga og få sett kula under hylsekanten.

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg har hatt en GP100 i testbenken..

 

Men mulig det blir en endring nå, var en i klubben som kom oer en litt eldre "sort" utgave for kr 2500.-

Planen hans er å bytte til et matchløp ca 18cm langt , for bruk i mag1.

 

Men tiden vil vise om den like gjerne forblir original 4" til vanlig felt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg skal lade patroner til min S&W 686-6 til feltskytting med disse lette kuler og lurer på om noen har gode ladedata? Hvis det er gode erfaring med disse lette kuler og en annen krutt tipe kom gjerne med innspil.

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg har hatt en GP100 i testbenken..

 

Men mulig det blir en endring nå, var en i klubben som kom oer en litt eldre "sort" utgave for kr 2500.-

Planen hans er å bytte til et matchløp ca 18cm langt , for bruk i mag1.

 

Men tiden vil vise om den like gjerne forblir original 4" til vanlig felt.

 

Blånerte er ikke nødvendigvis eldre... Ruger produserer både blå og blank for tiden.

Et GP 100 løp til opvers kunne jeg sikkert tenke meg... sånn forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

He he, eldre og sort utgave hadde ingen mening i denne sammenheng.

Det var bare for at en skulle "se" for seg hvilken GP100 jeg mente.

Den er forøvrig kjøpt ny i 1986, så begynner vel å dra på åra da . . :lol:

 

Han har forøvrig ikke fått ut fingern, om han skal bytte løp eller ikke.

Så godt som han skyter med den nå, hadde i alle fall ikke jeg gjort noe med den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal lade patroner til min S&W 686-6 til feltskytting med disse lette kuler og lurer på om noen har gode ladedata? Hvis det er gode erfaring med disse lette kuler og en annen krutt tipe kom gjerne med innspil.

 

Jeg mener og huske det er 2,8gr 310 og den er da presset ned så tuppen på kula stikker ut 4mm, mange bruker dette men i min originale s&w 686 sprer den like mye som en hagle, men i en revolver med skikkelig løp samler den til rundt en 1 krones stykke på 25 meter, det holder til de fleste feltstevner.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha testet mange ladninger,nå, tror jeg du har litt å tjene på å gå opp i ladn.

 

Forsøk 3,2 grain. kanskej du må helt opp imot 3,5 grain før "den gode" pressisjonen kommer.

 

Har du målt løpet ditt ?

Vet ikke hva slags 686 du har, men om det er en 7-skudds...

Kan være løpet ditt er litt "trangt"

Har vært borti en 686 med 7-skudds tønne, der løpet bare så vidt målte ,355.

Lader du da med ei ,358 kule, blir den ganske deformert og kan være årsaken til den dårlig pressisjonen.

 

Slå en kule gjennom løpet og mål hvor stort løpet ditt er ! (om du ikke har gjort det)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har nettopp vært på banen og prøveskutt første ladning med 38.

jeg brukte:

110grs swc (blyklæpp)

2,9 grs n-320

så kommer spørsmålet... hvorfor får jeg en hel del uforbrendt krutt?

krympet hylsene godt og satt kulene ned til kympemerket... kan jeg bruke annet krutt? det jeg har for hånden er vv n310, vv n320 og vv n340.

eller skal jeg dytte kule lemger ned i hylsa?

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Kjør kula ned til spissen er ca. 3mm under hylsekanten (ja, hele kula pluss litt til under kanten).

1,8-2 grains N310 er safe med den settedybden.

Om du bruker dette som utgangspunkt og eventuelt dytter kula forsiktig ned eller øker kruttladningen, får du en fin feltladning.

Jeg vet om de som bruker rundt 2 grains N310 og kule både 4 og 5mm under hylsekanten.

Dette er riktignok 105 grains kule, men bruker du 1,8-2 grains og 3mm under kanten har du ihvertfall god klaring til rødstreken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

No har eg testa spesialrevolveren min ein del og eg kan ikkje seie at eg er heilt happy med presisjonen enda.

Alt fra raske til slappe ladningar med 105 grain kula.

 

kan det vere at denne revolveren ( Smith 14-3 kappa til litt over 2 tommer ) ikkje liker lette kuler ?

Trudde eit svakt øyeblikk at dette var ein super kombinasjon.

 

Trur eg må teste litt med tyngre kuler for å sjekke om det er meg det er noko gale med.

 

Andre som har erfaring med 105 grain i spesialrevoler og evt kva hastighet er ønskeleg ?

Trudde eg var i mål rundt 750 fps, men det er ikkje stabil presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Utan bruk av anna enn ein stødig posisjon og anlegg holder den vel 10 - 12 cm på 15m

Det er som oftast ein eller 2 som drar ut samlinga litt.

Saken er at eg samanliknar den med 686 som lett leverer betre, kanskje det er litt urettferdig

 

Men som me har nevt kan det vel vere litt vansklegare å skyte med ein liten revolver.

 

Eg skal ta å teste litt meir nøye før eg forkaster ladningane.

Eg fylte jo den forrige feltløypa med den så det er ikkje altfor gale, men det er jo dette med psyken da..

Link to comment
Share on other sites

Bruker 105-graineren i spesialrevolveren.

Kronografert til 650 fps.

Samler ca. 50mm på 25 meters avstand, men skal prøve å tyne ut litt ekstra med variasjon i settedybde, evt. bruke en annen lett kule.

Kort løp behøver ikke bety dårlig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Testet mine første 106 grain egenstøpte Lee kuler i helgen. 2.5 grain NormaP5 med kula satt i kant med hylsa. 5 skudd over kronografen viste en snitt fart på 858 fps, maks spredning var 20 fps. Kulene var sizet til .356 Våpenet var en SW 686 med originalt 6" løp. Presisjonen var meget bra. Er ikke mye rekyl med en faktor på 91 :)

Link to comment
Share on other sites

Eg har testa litt sidan sist eg og og får vel i grunn best presisjon med 2,1 grain 310 og kula ( 105 grain ) 3 mm under hylsekanten. Da er vel hastigheten rundt 650 - 700 fps.

Prøvde nokon ladningar med auka hastihet, men det vart faktisk verre.

Største problem er faktisk som nevnt tidlegare i tråden når eg ikkje har Rasom rest for testing.

 

Elles absolutt best er jo sjølvsagt med 148 grain WC. Da sitter stort sett alle skudd meir eller mindre i eit litt større hol.

 

Elles ser det og veldig lovande ut med ei kule som eg ikkje liker. Testa litt med frontier sine 125 grain kobberbelagte som ikkje fungerer når dei står rett veg i hylsa. Lada desse bak fram som WC og eg må seie at dessa har da potensiale. Må berre auke hastigheten sidan eg var veldig forsiktig på første forsøk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Dillon 650 og Dillon dier til 9mm og 357/38. Det lengste jeg klarer å presse ned kula er til tuppen på SWC kula er ca 1,5-2mm over hylsekanten. Fikk ikke den noe stort lenger ned med 9mm innmaten.

 

Når du snakker om å dreie nytt, er det da den lille innsattsen som sitter inni dia man lager ny. Den som har rund nese i ene enden og wc i andre enden?

Link to comment
Share on other sites

 

Når du snakker om å dreie nytt, er det da den lille innsattsen som sitter inni dia man lager ny. Den som har rund nese i ene enden og wc i andre enden?

 

Stemmer. Eg lagde ein som har same profil som 105 kula og lagde den litt tynnare slik at hylsa passerer på utsida.

 

På Dillon dier er det ikkje berre å bytte innmat mellom diene. Dei er tilpassa på ein anna måte enn f.eks Lee sidan du kan bytte innmat basert på kuletype.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har eg offisielt lagt opp forsøk med lette kuler i spesialrevolveren for denne gong.

 

Det blir 148 grain WC til NM. Dei går i alle fall veldig fint.

Så får eg ta opp igjen dette prosjektet ein anna gong om eg får lyst.

 

Har eigentleg ein mistanke om at denne revolveren ikkje takler lette kuler..

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Da fortsetter jeg her i og med at denne tråden er relatert til aktuell kule.

 

W-W hylse gav 820 fps med 2,7 grs N310

CBS krympet med LEE og 2,7 gav 830 fps

CBC krympet med LEE og 2,1 grs gav 620 fps

 

For tidlig å si noe om presisjon, da dette bare er skutt hjemme over kronograf på kort avstand, men det syntes foreløbig ikke som presisjon ble skadelidende av krympen. Om andre uheldige forhold som blying oppstår vil vise seg når jeg kommer ut og få sjekket bedre.

 

Lillegårdseter nærmer seg :D

Link to comment
Share on other sites

Disse dataene passet bra. Jeg satt akkurat og lurte på hva slags ladning jeg skulle lade til spesialrevolveren med 105gr SWC.

 

Har hittil kun skutt 2,8gr N310, med patron lenge på 32mm, som jeg syntes går bra i 686’n uten å bli for slapt, men til spesialrevolveren så kan det kanskje bli litt i friskeste laget?

 

Da blir det å lage et par serier med testladninger fra 2,5gr til rett under 2gr, med kula under hylsekanten.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Les også i den andre tråden. Burde egentlig sammenfattet alt i denne. 32 mm lengde vil antagelig gi noe lavere hastighet enn det jeg har fått. Kommer nok til å teste en del mer, men det blir litt for dårlig tid i forhold til 11.4 på Lillegårdseter.

Link to comment
Share on other sites

En foreløbig test i går resulterer nok i at jeg kommer til å forsøke meg videre med W-W hylsene. De fleste av 5 skudd seriene var bedre enn 5 cm, d.v.s. 10er ring og beste holdt centrum. Den aller beste enkelt gruppa, var selvfølgelig med den kombinasjonen som totalt sett ble enkelt eliminert. Dårligst 2,1 grs i CBC og sizet med LEE. Litt vanskeligere å avgjøre mellom 2,7 grs i sizede CBC og 2,7 grs i W-W. Neste test bør bli med Ransom Rest og flere ladevekter, samt sette kula noe ut i CBC slik at patronene kan kamre uten å sizes med factory crimpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...