Jump to content

Gratulasjonstråd til Høggern!


Jegermeistern

Recommended Posts

"Høggern" er en usedvanlig dyktig feltskytter, en av de aller beste i DFS. Under landsskytterstevnet på Elverum i 2010 hadde han beste 30-skudd, av ca. 3.500 (?) skyttere i klasse 2-5 og V-55.

 

Nå i helga var det "Nord-Norsken" på Røvassdalens anlegg i Rana. Den innledende feltskytinga foregikk på Bjørnå. blant annet med det dobbelthold med B65 på kne på ca. 530 meter, og 1/3 liggende på ca 475 meter.

 

Bare 4 skyttere greide fullt hus på 30-skudden, Geir Bjerregaard, Kine Svartisdal Karlsen, Knut Gullesen og "Høggern".

 

Finalen var 6 skudd kne og 6 skudd liggende på rekrutt-tønna (14,5x16 cm) på 200 meter, på banen til Røvassdalen skl.. Det var ikke mange som "fylte", og blant de 4 med 30 treff, var det bare "Høggern" som traff med alle skudda, 12 treff med 7 innertreff!

 

Gratulerer som Nord-Norsk mester i feltskyting, "Høggern"!

Link to comment
Share on other sites

Må bare korrigere startinnlegget, jeg hadde nestbeste 30 skudd på LS i Elverum i 2010. Jeg hadde like mye treff og innertreff som vinnern, men jeg ble rangert som nr 2 etter rangeringsreglene med siste hold først, osv. :)

Og B65 sto vel på ca 515m på NNM.

Forresten ble hele feltrunden arrangert på elektronikk, som NNM 2010 også ble. Noe som var en meget fin opplevelse som feltskytter synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Takk. Gikk bra det der. Kom hjem med 2 titler i sekken, så er fornøyd. :)
Jeg nevnte det ikke, men Høggern tok det Nord-Norske mesterskapet i AG-3 som "oppvarming"! Dessuten vant en av hans "elever" feltskytingen for Eldre Rekrutt!

Ja, Eldre rekrutten fikk i tillegg sølv på banen. Den gutten er god til å skyte!

Så vi hadde 3 gull og 1 sølv i bilen på veg hjem. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Og så er det et nytt år, og et nytt NNM - denne gangen med innledende felt, og NNM Militært (der Jørn hvertfall vant Stang med AG-3) i Bjerkvik, og baneskytingene og feltfinalene i Harstad (Trondenes skl.).

 

Jørn var en av de tre som hadde 30 treff på den innledende feltrunden (en av disse skjøt under vesentlig bedre forhold onsdag, torsdag blåste det forskrekkelig). Jørn la inn 12 treff i feltfinalen - og ble nordnorsk mester i feltskyting, i år som i fjor!

 

Til overmål har han 244 på banen, et poeng bak de som leder - så det vanker kanskje enda flere premier?

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Kan jo oppsummere uka. Det begynte onsdag med en andreplass i militært nordnorsk mesterskap med AG3, hvor jeg vant stanga med 25 treff og felten i klassa. Stangresultatet var så bra at det holdt til en andreplass totalt.

Torsdagen var det feltskyting, været var "intressant" med kastevind opp i 7-8 msek (kansje litt mer i noen av kastene).

På hele dagen var det kun jeg som skjøt 30 treff. De andre med 30 treff hadde skutt som oppsatt et par dager tidligere.

Fredagen var det baneskyting, åpna med en fantasi-klasse, 50 på ligg, 49 på stå og 50 på kne. Grunnlaget gikk desverre litt stang ut og endte på 95 med bla et par 9,9. 244 totalt.

På lørdag var det finaler.

Jeg hadde skive 3 på feltfinalen og skive 5 på banefinalen. Kortversjonen er at jeg klatra 2 plasser i feltfinalen og at jeg falt ned 2 plasser i banefinalen. Nr 1 og 7 altså.

Stortsett fornøyd med egen innsats etter uka. :)

Link to comment
Share on other sites

Torsdagen var det feltskyting, været var "intressant" med kastevind opp i 7-8 msek (kansje litt mer i noen av kastene).

På hele dagen var det kun jeg som skjøt 30 treff.

Det var den konstante vinden som var 7-8 m/sek (eller rundt 10, faktisk). Den tok for fullt der fin- og grovfeltskytterne skjøt "minnneskytingen". Grovfelten skjøt de to første holda bak en diger voll, som tok av noe av vinden. Og de tre siste holda ble skutt lenger nede, der vinden ikke tok så mye, og dessuten kom litt skrått fra venstre.

 

Når det kom skikkelige vindrosser, var det umulig å skyte, hvertfall på kne. Når man har 60 sek skytetid, og det blåser vilt de første 30 sekundene, kan det bli "litt" hektisk på slutten!

 

Det er vanlig at arrangøren skyter før stevnet - men da er det kunngjort på forhånd, og de som måtte ønske det, skal få skyte sammen med arrangørene. I dette tilfellet var slikt ikke nevnt i innbydelsen, og bare arrangørlaget og noen "bekjente" fra nabolag fikk skyte under idelle forhold (visstnok på tirsdag). For rekruttene, som skyter med .22 LR, gjorde dette "groteske" utslag - en rekrutt fra arrangørlaget skjøt 30 treff i vindstille, de beste av de øvrige, som skjøt i villværet, hadde fra 24 treff og nedover. "Høggern" skrev det ikke, men jeg tillater meg å gjøre det - dette var usportslig fra arrangøren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...