Jump to content

Avslått salongrifle


sourcreamking

Recommended Posts

Hei!

 

Håper dette er det rette stedet for mitt spørsmål...

 

Min gode venn gikk i dag på politikontoret for å levere søknad på en Remington 597 (.22LR) til øvelse/trening. Kjekt å øve på avtrekk etc. med billig ammo og ikke blåse av 30-40 kroner på hvert skudd...

 

Uansett, han fikk ikke lov til å levere inn søknad engang. Grunnen var visstnok at våpenet ikke var godkjent for noen skyteprogram under DFS (som skytterlaget hans er tilknyttet) - MEN, om han tok jegerprøven og krysset av for at våpenet skulle brukes til jakt var dette helt greit. Selv om han ikke skal jakte med våpenet, men bare trene...

 

Stemmer dette? Høres veldig merkelig ut spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Trening er ikke godkjent grunnlag for å søke rifle. Han kunne simpelthen søke på .22LR til bruk på jakt. Men kanskje greit å be vennen din lese over våpenloven før han begynner å skal ha våpen og ikke har egentlig grunn..? Men er han i DFS har han kanskje en Sauer fra før?

Link to comment
Share on other sites

Korrekt, trening er ikke godkjent grunnlag for erverv. Spesielt ikke for våpen som ikke kan brukes i forbundet man er medlem av eller til jakt.

 

Strengt tatt er de vel pliktig å ta i mot søknader, men jeg ser jo poenget med å ikke kaste bort tid på søknader som ikke har noen mulighet for å bli godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Trening er ikke godkjent grunnlag for å søke rifle. Han kunne simpelthen søke på .22LR til bruk på jakt. Men kanskje greit å be vennen din lese over våpenloven før han begynner å skal ha våpen og ikke har egentlig grunn..? Men er han i DFS har han kanskje en Sauer fra før?

 

Skal han øve på avtrekk er vel Rem597 noe av det dårligste han kan bruke til det?

 

Han har ingen våpen pr. dags dato.

Han har heller ingen ønsker om å drive jakt, eller ta livet av noe som helst, kun å skyte på blink. Under konkurranser i klubb benytter vi lånevåpen (Krag 6,5x55) men det er mye venting på trening dersom man ønsker å benytte lånevåpen, samt at ammunisjon er dyrt i forhold til .22.

Derfor ønsket han som første våpen og anskaffe en .22 til trening i klubb.

 

Syns det er merkelig at han ikke kan få våpenet til trening i skytterlag, men kan søke om å få det til jakt, og KUN benytte det til trening...

Link to comment
Share on other sites

Greia er at han må søke på et våpen som er godkjent til bruk i DFS, av DFS. Man trener ikke til konkurranser i DFS, som skytes med Sauer, Anschutz, lignende rifler - med en 597. Den kan igrunn ikke brukes til annet enn "jallaskyting" og det er ikke godkjent erhvervsgrunn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette finnes ikke rart, eller for meg er det rart at dette skal være vanskelig å forstå.

 

Vi kan erverve våpen til jakt, om de er godkjent til jakt.

Og vi kan erverve våpen til konkurranse og øvelse, men da kun våpen som er lov å benytte til programmet man søker våpenet til. DFS har en liste over godkjente våpen til bruk i DFS program. Der finnes ingen sivile automat våpen på den lista.

 

I Norge får vi erverve de våpen vi har behov for, og kun det.

Så enkelt er det.

 

Om man snur på trådstarters logikk, burde jeg jo kunne søke på halvautomatisk rifle til bruk på pistolbanen.

Link to comment
Share on other sites

Greia er at han må søke på et våpen som er godkjent til bruk i DFS, av DFS. Man trener ikke til konkurranser i DFS, som skytes med Sauer, Anschutz, lignende rifler - med en 597. Den kan igrunn ikke brukes til annet enn "jallaskyting" og det er ikke godkjent erhvervsgrunn.

 

K

 

 

Men riflen er i salg flere steder i Norge, merkelig at folk får kjøpt den om den kun kan brukes til "jallaskyting"...

 

Dette finnes ikke rart, eller for meg er det rart at dette skal være vanskelig å forstå.

 

Vi kan erverve våpen til jakt, om de er godkjent til jakt.

Og vi kan erverve våpen til konkurranse og øvelse, men da kun våpen som er lov å benytte til programmet man søker våpenet til. DFS har en liste over godkjente våpen til bruk i DFS program. Der finnes ingen sivile automat våpen på den lista.

 

I Norge får vi erverve de våpen vi har behov for, og kun det.

Så enkelt er det.

 

Om man snur på trådstarters logikk, burde jeg jo kunne søke på halvautomatisk rifle til bruk på pistolbanen.

 

Ser ikke likheten mellom halvaut. rifle på pistolbane og ønsket om å ha et våpen som er billig i drift til å trene med...

Likledes finnes ingen halvautomatiske .22 på lista over halvautomatiske våpen til jakt, så da er vi jo like langt...

Link to comment
Share on other sites

Men da kunne han jo søkt på "jallaskyting" som godkjent erversgrunn og fått hvilket som helst våpen. Ingen har et behov for jallaskyting.

 

Synes ikke dette er merkelig. Det er ikke slik om at man vil plinke med en 22LR halvauto salong så får man lov til det, det er ikke et ervervsgrunnlag. Jakt er derimot det.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men han sa jo til karen på våpenkontoret at han ikke hadde tenkt å jakte, kun skyte på blink for trening og kos... Og dette var helt greit!(?)

Derfor ser jeg ikke grunn til å avslå søknad på trening i klubb, men godkjenne søknad til jakt selv om riflen kun skal brukes til trening...

Link to comment
Share on other sites

Likledes finnes ingen halvautomatiske .22 på lista over halvautomatiske våpen til jakt, så da er vi jo like langt...

 

Les forskriften så ser du at det du hevdet her er vrøvl.

Link to comment
Share on other sites

Likledes finnes ingen halvautomatiske .22 på lista over halvautomatiske våpen til jakt, så da er vi jo like langt...

 

Les forskriften så ser du at det du hevdet her er vrøvl.

 

§ 5. Godkjente halvautomatiske rifler til jakt

Følgende halvautomatiske rifler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet ved fabrikk er produsert til bare å kunne avfyre halvautomatisk ild:

1. Winchester M/100,

2. Browning BAR (med unntak av Browning BAR M/1918),

3. Remington Modell four,

4. Remington modell 7400,

5. Remington 742 Woodmaster,

6. Ruger mini 14,

7. Ruger mini 30,

8. Heckler & Koch modell 2000,

9. Marlin modell 45,

10. Marlin modell 9 camp carabine,

11. Valmet Petra,

12. Valmet Hunter,

13. Voere modell 2185,

14. Vepr Super,

15. Vepr Pioneer,

16. Vepr Hunter,

17. Benelli Argo,

18. Sauer mod 303,

19. Carl Gustav 2000 light/Carl Gustav 2000 Classic Vapen,

20. Merkel SR 1,

21. Remington 750, og

22. Heckler & Koch modell 770.

 

Ser ikke Remington 597 noe sted her.

Link to comment
Share on other sites

Likledes finnes ingen halvautomatiske .22 på lista over halvautomatiske våpen til jakt, så da er vi jo like langt...

 

Les forskriften så ser du at det du hevdet her er vrøvl.

 

 

 

 

Ser ikke Remington 597 noe sted her.

 

Hvis du klarer å lese resten av §5 så har du svaret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du klarer å lese resten av §5 så har du svaret :wink:

 

 

Ok, så det nå... :oops:

 

Men hva med denne:

 

§ 4. Godkjente halvautomatiske rifler til øvelses- og konkurranseskyting

Følgende halvautomatiske rifler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha til øvelses- og konkurranseskyting, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet ved fabrikk er produsert til bare å kunne avfyre halvautomatisk ild

 

§ 7. Godkjente halvautomatiske rifler til andre behov og annen rimelig grunn

Halvautomatiske rifler som nevnt i § 4 og § 5 er godkjent for erverv, eie og inneha til andre behov enn øvelses- og konkurranseskyting og jakt, og annen rimelig grunn, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med mindre det følger begrensninger av det enkelte tillatelsesgrunnlaget.

 

Ser jo ut til at det burde gå greit egentlig...

Link to comment
Share on other sites

Bare for å poengtere det fikk jeg for ikke lenge siden godkjent marlin 70pss(som et halvauto .22lr) til rypejakt. Bruker den jo selvfølgelig mye til treningen og blinkskyting fordi det er billig.

 

Nettopp derfor er det litt rart at han må betale 2000,- for en jegerprøve om han ikke har tenkt å skyte på dyr...

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt.

 

Det er ingen ting her som er rart utenom trådstarters påstander om at man trener i et skytterlag med 6.5x55 til 30-40kr stk, et skytterlag om altså ikke har 22LR-våpen, eller ledere til å fortelle folk at man godt kan kjøpe de normale godkjente matcvåpen til trening og konkurranse innen DFS. Og altså ikke kan bruke en Rem 597 til dette, siden den ikke kan brukes i konkurranse..

Det er også rart at TS vil ha en 597-møkkarifle, som knapt har presisjon til å avsløre om avtrekkene som han skal trene på er elendige eller perfekte. Normalt vil han heller ikke få lov til å trene med ei slik rifle på DFS-treninger om han nå skulle ha den fra før.

 

Godkjente behov for erhverv av rifle er

- konkurranse og trening til dette, samt reserve, om man konkurrerer mye - men det må være rifler som kan brukes i den aktuelle konkurransegrenen. Noen en 597 altså ikke kan

- jakt og trening til dette, samt reserve, inntil 6 våpen, såframt en har jegerprøven (ellers kan man ikke gå på jakt og trenger ikke våpen til jakt)

 

Å drive å mase her på forumet om hvor rart det er at man ikke trenger å faktisk jakte for ha lov til å ha våpen til jakt fører ingensteds hen - det er ikke vi som har funnet på disse reglene, og de fleste er fornøyde med dem uansett.

 

Søk på ei rifle som faktisk ER godkjent til bruk i DFS, og du får ei mye bedre rifle, ei rifle som er mer presis - og som faktisk kan brukes til det det søkes om...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Amen.

 

Men nå skal vi ikke henge TS, det er kanskje ikke så klart for en som ikke har annen tanke enn å skyte fordi det er gøy. Og ikke tenker på å skyte fordi det er en sport/hobby han/hun vil holde på med.

 

Reglene kan synes rare, men det er fordi de er satt opp etter behov.

Og det første man skal huske er at trening ikke er ett behov alene. Konkurranse er ett behov, og skal man konkurrere må man trene, derfor øvelse/konkurranse på søknaden.

Vil man bare skyte (Trene) for moro skyld, uten å innordne seg en godkjent sport, så har man altså ikke ett legalt behov.

 

En konkurranseskytter har kun behov for våpen til de skyteprogram han/hun vil skyte.

 

Og en jeger (Som har ett mye bredere og udefinerbart behov), kan bruke alt fra 22lr til kaliber 50 (Med visse unntak). Inkludert repeter og semi auto våpen. Derav forskjellen.

 

P.s. 2000kr for ett jegerprøv kurs er billig,

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så mye til overs for "tvangstrøyetanken" i DFS, men når det gjelder rekruttvåpen i .22 er det jo ganske fritt, slik at man kan velge mellom mange modeller.

sitat fra her:

 

http://www.dfs.no/opplaring/fagstoff/va ... skontroll/" target="_blank

 

"Når det gjelder bruk av kaliber .22 våpen i ungdomsklassene har DFS akseptert en del tillempinger i sitt regelverk for å lette tilgjengeligheten til våpen i rekrutteringsarbeidet. Generelt tillates de fleste konkurransevåpen i kal. .22. De viktigste reglene som må overholdes er avtrekksvekt på minimum 1,5 kg, en sikringsmekanisme på våpenet, at det er et repetergevær med DFS godkjent reim osv. Her henvises til fullstendig regelverk i Skytterboka pkt. 6.340."

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Rem 597 i full fart i fjor vinter da jeg oppdaget at jentungen (da 10) skjøt som fy på en jakt- og fiskeskole her i distriktet. Hadde aldri likt denne børsa før, men siden hun også likte å skyte links med den, var det gjort.

 

Søknaden tok jeg etterpå. Skulle stå registrert på meg, men jeg, i min iver, skrev på søknaden at det var jentungen som skulle ha den til øvelsesskyting. Sendte inn søknaden, og noen dager etterpå ringte en fra våpenkontoret. Ville ikke få godkjent denne til slikt bruk, fikk jeg vite. Men om jeg endret søknaden til "jakt og øving" i stedet for bare "øvelsesskyting", samtidig som jeg meldte inn frøkna i et dfs-lag, ville det bli lettere å få den godkjent, siden hun ikke har jegerprøven. Som sagt, så gjort. Gikk en god stund (pga 22/7 var jo behandlingen av halvautosøknader på vent lenge), men jammen dukket "godkjentregning" opp i posten.

 

Så ja, man må nok ha "jakt" på søknaden for å få godkjent. At man er dfs-medlem har nok lite å si i slike tilfeller. Jeg hadde ikke trengt å skrive "datter skal øvelsesskyte" på søknaden! Det hadde holdt med "jakt og øvelse" eller lignende. Jakt må nok med!

 

 

Off topic:

Rem 597 spørres det om. Ja du kan saktens lure... Avtrekk fra helvete og enda verre magasin. Avtrekket ble byttet, så det er helt greit i dag. Magasinet jeg har nekter plent å gi fra seg patronene, og det er dette magasinet, aluminiumsskrog, som skal være bra. Hvordan plastmagasinene er da, kan en jo bare lure på. I praksis har jeg enkeltskuddshalvautomat. I tillegg er det i blant også mateproblemer, men er kan en sikkert bytte ut ekstraktor osv. for å få det bedre.

 

Men, den samler som et helvete. Selv med rælesikte skyter jeg av gresstrå på 30 - 40 meters hold. 5 mm samling/10 skudd på 40 meters hold. Holder i massevis. Spesielt når jentunger skyter kongler så "delene" spruter på 30 meters hold. Bare jeg får til det f"#¤%s magasinet blir det bra!

 

Hovedgrunnen for at jeg kjøpte dette "makkverket" var at jeg syntes det var helt greit å sage av kolben i kapp-/gjærsaga for å gjøre den kort nok til jentungen. "Noe i meg" sa at det var helligbrøde å gjøre det med den klassiske Anschützen jeg hadde... I tillegg er hun links (noe jeg også burde vært), og da kan hun konsentrere seg om avtrekk i stedet for å fikle med ladegrep på feil side av våpenet. Bare en får gjort noe med magasinet (f"#¤%s igjen...) snart.

 

By the way - jentungebørse (nå også med lyddemper) :) :

597.jpg

 

Å "bygge om" en 597 kan i grunn sammenlignes med å sminke en gris... Klassisk vakkert blir det aldri! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Eg har jo 597 sjølv og alt ko-stens seier er vel rett, heldigvis er magasin problemet løyselig. Presisjonen er faktisk det beste med heile rifla, den samler 5 skudd på rundt 4cm på 100m med cci standar og rundt 2-3cm med lapua standar (svake patroner, veksler dårligt).

Link to comment
Share on other sites

Tipper det har med kjedelighetsfaktoren å gjøre.. Som ikke må forveksles med hvor god en rifle er.

I rifleverden har man også f.eks Tikka T3, Remington 700, Sauer 202, Mauser K98F1 m.f. Altså alle rifler som muligens tante Turid på 80 har.

 

Dette er ikke en internasjonal faktor. F.eks har A15 langt lavere kjedelighetsfaktor i Norge enn i USA, nettopp fordi Turid neppe har en slik.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg spekulere fritt ville jeg tippe motivasjonen er "leketøy". Ikke noe feil med det, selv om 22'en min er registrert for og brukes til jakt er det også et ypperlig "leketøy" for plinking og hyggeskyting. Problemet er at slik skyting ikke regnes som spesielt aktverdig, og faller derfor lett gjennom sprekkene. Nå skal ikke jeg oppfordre noen til å omgå reglene, man bør være ærlig på søknader mtp bruksområde, men på den andre siden har vel politiet allerede gitt grønt lys for dette. Og hvem vet, kanskje han vil oppdage at jakt er en spennende og givende hobby?

Link to comment
Share on other sites

Muligens noe som henger igjen fra en tid med flosshatter, korsett og lommeur.

Man bedriver ikke lek i voksen alder, man driver med sport. Sport er noe seriøst og viktig noe, som samfunnet dyrker og trenger. Man har gitte rammer, slik som at man må kunne sette ferdigheter mot hverandre under like forhold.

 

Det å utfordre seg selv på å skyte tomme blikkbokser, blir en form for lek og dermed ikke akseptabel grunn. Men i 2013 burde man kanskje innsett verdien av individuell rekreasjon uten gitte rammer.

Nå sier jeg ikke at EFTA burde vært satt på saken, (ref vannscooter forbudet) men i min verden burde uformell blinkskyting vært god nok grunn. I stedet for mange ulike grunnlag for erverv, burde det heller vært pålagt sikkerhetskurs/sjekk for våpentypen.

Men det er i mitt enkle sinn, mulig jeg ikke ser alle aspektene.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel null problem å stifte et slikt forbund, så lenge man greier å finne en skytebane som tillater bruk av mål utover det som er godkjent av NSF/DFS/DSSN osv. Å få aktivitet i forbundet godkjent som ervervsgrunn vil jeg tro er et litt lengre og bredere lerret å bleke :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
On 27.6.2013 at 5:43 PM, sourcreamking said:

Hvis du klarer å lese resten av §5 så har du svaret :wink:

 

 

Ok, så det nå... :oops:

 

Men hva med denne:

 

§ 4. Godkjente halvautomatiske rifler til øvelses- og konkurranseskyting

Følgende halvautomatiske rifler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha til øvelses- og konkurranseskyting, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet ved fabrikk er produsert til bare å kunne avfyre halvautomatisk ild

 

§ 7. Godkjente halvautomatiske rifler til andre behov og annen rimelig grunn

Halvautomatiske rifler som nevnt i § 4 og § 5 er godkjent for erverv, eie og inneha til andre behov enn øvelses- og konkurranseskyting og jakt, og annen rimelig grunn, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med mindre det følger begrensninger av det enkelte tillatelsesgrunnlaget.

 

Ser jo ut til at det burde gå greit egentlig...

§7 gjelder vel hovedsakelig for forettninger og sammlere tror jeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...