Jump to content

Harejakt på høyfjellet!


thools1

Recommended Posts

Hei, har bestilt meg 2 helger med harejakt på høyfjellet. Rondane -

Har en beagle på 9 mnd som skal brukes.

 

Tips og triks til høyfjellsjakt-- helt blank der.

 

Vi er 2-4 jegere.

 

Vi kommer til å ta sykkelen inn et stykke på viddene. Så det er 2-5 km til nærmeste hytte, og de litt større veiene. Er en "vei" innover, og mange små stier.

Regner med at det har kommet litt snø, hvertfall siste turen.

Flatt terreng flere km, før det enten går rett opp, eller ned i hyttefeltene. Elv som skiller av helt hvis vi vil holde oss unna hyttefeltene, da er fjelltoppene neste.

 

Takk for svar og tips.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Spørs vel hvor høyt du skal jakte. Jakter selv mye i tregrensa. Harene beiter mest ned i bjørkeskogen, men losen går fort over høyeste toppen i nærheten om den blir litt presset (spørs det med beagle he he). Ulempen med høyfjellshare som beiter over snaua er at de har lett for å beite veldig stort, kan bli lang tid i fot før uttak. Er det litt vind og sol tørker det også fort ut og vitringa forsvinner. Mitt tips er å jakte høyt dager det er god vitring (fuktighet og lite vind) og søke lengre ned når det er tørt eller sola varmer. Er krevende med høyfjellsjakt, men ingen ting er som en god los på snaua hvor både du og hunden ser haren i losen på stor avstand. Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Ved forflyttning så Gå på linje, med de som går høyest i terrenget foran de som går nederst. Ca 50 meter mellom hver mann, 30 meter forran og over. Gå innom hver en stein på veien, de kan sitte til du er 3meter unna og ser de i øyet.... hare som blir skremt ut går nesten alltid oppover i terrenget..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for svar! Det er de tips jeg har fått fra bekjente også! Så skal bli spennende å se når vi skal opp.

Kartet på nett viste seg å ikke være fullstendig, så jeg får kart i posten iløpet av uka. Håper det viser seg at noe av terrenget har skog på seg. Ellers er det kun høyfjell, og det høres ut som en tøff oppgave for en urutinert lita beagle tispe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Oppover skal den visst i starten, haren, uansett.

Finskstøvervalpen min har nettopp hatt en av de første los oppe i tregrensa. Rett opp og opp i snaue reinlavområdet og 3,2 km ut i horisonten. Går de ofte virkelig så langt fra "heimeområdet"?

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...