Jump to content

Go light!


Loddfåvne

Recommended Posts

Jeg har fått frittdyrkort i snøhetta. Her skal jeg skrive min tråd om gramjakten frem til 20 august. Oppakkningen skal reduseres med 10 kg! Herved forpliktet. Mesteparten har jeg, men noe må handles. Greit nok, jeg har aldri skjemtes over å bruke penger på hobby.

351_37087707030_7597_n.jpg

 

Hvem er jeg? Jeg er meg, og jeg er 70 kg, 33 år og har vært ute en vinterdag før. Overhode ikke en se-på-meg fyr, ivrig reinsjeger og historisk sett en sneglejeger (bærer tungt). Pessimistisk som jeg er så pakker jeg som om jeg er venneløs, men får alltid med en trofast kompis, stryker til fjells med 25 kg på ryggen, skyter min rein og legger den på topp, smerte er min eneste vei hjem. Vell, nytt av året: Jeg har for første gang et frittdyr kort i hende lang tid før jakta. All in. Jeg skal bære bukk. Jeg kan planlege der etter, dvs jeg jakter lett, skyter, tar med meg 10 kg hjem, spiser min burger, går inn med stor sekk (powerframe 130l) og bærer tungt før jeg igjen spiser min burger og feirer.

293197_10150260146417031_397200_n.jpg

 

Ok, pakkliste, i alle fall slik jeg ser det nå:

-Sekk-

Bergans Powerframe 130 l - > Hyperlite mountaingear 4400 porter pack ~4 kg spart

http://www.bergans.no"%20target="_blank"%20target="_blank"%20target="_blank

http://www.hyperlitemountaingear.com/packs/4400-porter.html"%20target="_blank"%20target="_blank"%20target="_blank

 

-Sko-

Le chameau Mouflon Plus -> Lundhags Professional High ~ ? kg spart

http://www.lechameau.co.uk/index.php?p=productdetail&pid=102&gender=neutral&category=3&prodname=Mouflon+Plus

http://www.lundhags.com"%20target="_blank"%20target="_blank

 

-Kokeutstyr-

Fra bensin til gass

 

-Børse-

Mannlicher Steyr Scout med en 2.5-15 Z6 kikkert. 44 eller 56 objektiv.

 

-Kikkert-

Leica Geovid 10x42.

 

-Bekledning-

Ullgenseren og ekstra stilongs byttes i lett dun.

Komagenser -> KUIU Super down zip ~4-500 g spart

Stilongs -> KUIU super down pants ~ 0 g spart men mer for grammene

 

-Telt-

Noe eldre Helsport Ringstind 1. Trenger jeg innerteltet?

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Ringstind_Superlight_12

 

-Mat-

Desverre så må jeg slutte med flesk og bønner og begynne med Drytech. Hater den skjiten. Klippfisk?

 

-Sovepose-

Helsport, dun, veier 1.4 kg

 

-Liggeunderlag-

Fra Exped Downmat 9 (1250 g) til noe lettere. Kanskje ta frem Bamse igjen. Har og et 2/3 oppblåsbart ett på ~0,3kg tror jeg

 

-Div-

 

Fortsettelse følger

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høres ut som et spennende prosjekt :)

Skal du bo i telt på vidda alene å skal bære alt så synes jeg ofte det er vanskelig å komme under rund 18 kg ofte rundt 20 kg.

Nå skal det sies at jeg liker å ha det godt på tur med nok mat hvis fiske og jakt ikke er suksess.

Skal du ha med en kompis er 15 kg fult mulig da du deler på primus, kjeler, mat og telt.

Eventuelt gjør som meg, etter at ryggen ikke er blitt så god, ta med et par kløvhunder som bærer 10-15 kg hver, selv bærer du kun det lette og det viktigste ;)

God tur :)

Link to comment
Share on other sites

Spennende tråd dette! Er selv i nogenlunde samme problemstilling og skal forsøke å kutte en del vekt på div. utstyr. Har vel egentlig kommet frem til et grunnleggende stikkord her: PRIORITERINGER! Dvs. at noe må kuttes helt ut, annet kan få være som før. For å ta et eksempel som jeg vet flere har brent seg på før: Sekken! På villreinjakt osv. så vil en god sekk være avgjørelsen på om en tur blir vellykket eller total fiasko. Dette vet jeg av erfaring og av å ha pratet med andre erfarne villreinjegere. En Bergans Powerframe eller Norrøna Recon Pack er vel de to heteste kandidatene her på berget. Jeg har begge, og foretrekker Powerframen personlig grunnet komfort og andre praktiske løsninger. Nå vet jeg hva mange tenker når jeg mer eller mindre skriver at "det finnes ingen alternativ til en diger og tung pakkrammesekk", og det er selvfølgelig en sannhet med modifikasjoner, MEEEN erfaringsmessig og 9 av 10 jegere tar ikke feil! Storbukk/annen tung bør som skal ned fra fjellet? Pakkrammesekk er den mest robuste og praktiske løsningen for de fleste. Klart du kan velge en anatomisk sekk med stort volum og spare 1-2kg på det, men er det verdt det? "Ultralight" utstyr til å bære digre bukker ned fra fjellet er og blir feil!

 

Dette er ihvertfall MINE synspunkter og erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan bli artig å følge med på. Nå d gjelder sekk så skulle du prøvd denne https://store.kuiu.com/categories/packs/" target="_blank

Dette er lette klær og sekker i bra farge

Jeg har kjøpt diverse jaktklær ifra kuiu de siste året. Og synes det er av d beste jeg har prøvd noen gang. At vias farga er så nærme perfekt som d går på fjellet, er heller ingen ulempe.

Jeg har selv bergans og norøna sine sekker. Begge er bra, men jevla tunge.

 

Jeg jakter veldig mye rein, og vet d er vanskelig å hold e nede vekta på "tom" sekk.

Mye kan legges igjen, men jerven og kokeutstyr bør være et minimum i sekken. Været snur fort. Kan snu ifra sommer til vinter på en time. Så jeg personlig har nokk med litt ekstra.

Prøvde å overnatte et døgn ute her i vår, på New Zealand. Der ingen ting gikk etter planen. Vi ble stengt inne i ei dal uten ekstra klær og mat. I et døgn. Må si jeg savna "reinssekken" da : :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Pessimistisk som jeg er så pakker jeg som om jeg er venneløs...

 

En ganske treffende oppsummering av hvordan jeg pakker. Drar med meg ALT for mye greier når jeg er på tur, hva hvis om atte men...

Om du ser på fjellforum.no for inspirasjon, så vil du se noen gjennomtenkte pakninger der som er helt utrolig lette.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på http://www.rokslide.com" target="_blank

 

Når der gjelder sekken til Kuiu så veier den vel ca 2.7kg? Ser bra ut, men tung..

 

En tilsvarende sekk fra Kifaru eller Stone Glacier koster omtrent det samme, og veier under 2kg. Dette er spesialsekker for "backpack-hunters".

Sammenlignet med Powerframe og Recon-Pack har du spart 2,6-2,7 kg.

Den besparelse er det et lett telt, god sovepose og liggeunderlag veier....!

Jeg bruker Optimus Crux brenner. Den veier også omtrent ingenting.

 

Jeg får med meg både spotter (Swaro 65mm med stativ), kikkert, noe skift og rifle+ammo,telt sovepose, liggeunderlag og fjellduk godt innenfor 20kg på tur..

 

Velg lette alternativer, og vær hard på hva du trenger å drasse på!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge siklet på en sekk fra Kuiu eller Kifaru.

 

Hvor har det blitt av KU serien til Kifaru nå? Finner ikke igjen dem på hjemmesidene...

 

Kuiu sine sekker har også lagt på seg litt vekt siden dem kom. Første sekken hadde litt færre unødvendige detaljer og veide rett under 2kg om jeg ikke husker feil.

Syns det er unødvendig mye lommer og smårom. Jeg har ikke så mye småtteri med meg at jeg trenger å organisere det så oppdelt.

Likevel, du sparer en god dose vekt i forhold til en reconpack, og karbonramma til Kuiu ser knall ut!

Slyngesystemet hvor du kan putte kjøtt i en pose som du legger mellom sekkposen og ramma er også helt genialt.

Savner også 3000 størrelsen de hadde før. 5000 (80liter) er mer enn hva jeg trenger dersom det går an å ha reinskjøtt i egen pose mellom ramme og sekk.

 

...så siden jeg ikke har klart å bestemme meg har jeg fortsatt min gamle reconpack. Gamletypen med rundrør ramme og ikke-roterende magebelte. Den er iallefall overlegen når det kommer til å bære tungt. Når man først har lasta opp sekken med 30kg+ så har det ingenting å si om det er 30 eller 28, men det har mye å si om sekken ikke er god å bære.

Men, når du skal gå lange strekk i godt driv merker iallefall jeg stor forskjell på om jeg bærer 10 eller 12kg!

Link to comment
Share on other sites

KU serien har gått ut. De var ikke helt fornøyd med kvaliteten visstnok? Kifaru er vedlig gode produkter, så de ønsket vel ikke noe negativ publisitet.

 

På reinsjakt har jeg med meg dette, i prioritert rekkefølge:

 

Rifle + 6 patroner (3 i magasinet, tre i lommene. Folk drar ofte med seg altfor mange bare de har løyve på et dyr. Hva skal man med 20stk pakka i sekken??)

Kniv (liten foldekniv fra Fällkniven, samt lite fällkniven diamantbryne)

0,75l Imsdal flaske med drikketut

Ullgenser (vurderer å bytte ut mot dunvest/jakke om det er tørt i været..)

Kikkert

Led Lenser H7

Kart og kompass

3/4 (kappet) Helsport liggeunderlag

To lightere (en på meg, og en i sekken)

Optimus Crux brenner og liten kjel

Mat (Real turmat x2 + litt smått attåt. Blir man ufrivillig liggende ute ei natt, så er det greit å ha litt ekstra..)

Teposer

Sportstape (denne kan man gjøre alt med - både reparere litt på utstyr, og tape seg sammen om man måtte skjære i mer enn villrein..)

Fjellduk (type uforet - Exclusiv) (I kald sesong: gravlykt til å fyre i fjellduken)

Litt tynn line

Latexhansker

To avfallssekker (går fint å pakke ned kjøttet når det har kjølnet og fått litt hinne. Det får det når du legger det på stein/lav mens du slakter..)

Jaktradio (Den er med som sikkerhet om "noe skjer". Trafikken på den er ikke til å bli klok av, og er mest støy når man er på jakt.. Stoler ikke på mobiltelefonen..)

 

 

Mer trenger man etter mitt syn ikke, med dette utstyret har jeg det særdeles komfortabelt, og jeg får tatt vare på slaktet på en god måte, i tillegg til at sikkerheten er ivaretatt!

Dersom man avpasser klær til fremdrift så slipper man å gå seg helt svett også. Man er på reinsjakt, ikke multisportkonkurranse, så det er bra å ta det rolig å få med seg det som skjer rundt en..

 

Man kan sikkert spare mer vekt ved kun å bære tørrmat og droppe de varme måltidene. Jeg går på jakt for å ha det trivelig, ikke være på slankekur. Får man for lite mat på jakt, så blir man uoppmerksom og stresset..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For en respons!

 

For å oppklare et par ting:

Jeg har planer om å jakte lett, steine ned mesteparten av kjøttet i fjellet og gå inn igjen med skikkelig sekk. Jeg får ikke alt ut i ei bør og kan like gjerne ta den minste børa først. Jerven får jeg håpe holder seg vekke.

 

Jeg har en Powerframe sekken stående. Denne er den jeg tradisjonelt bruker. Jeg vil og bruke denne i år til å bære kjøttbøra. Jeg har bært kjøtt i anatomisk sekk før, en ArcTeryx Bora sekk, og gjør det aldri igjen. Boraen solgte jeg for en tusenlapp.... og nå er jeg på vei tilbake.

 

Erfaringer, sikkerhet og sånn. Joa, ta det med ro. Jervenduken skal med den. Jeg gidder ikke pine meg gjennom det som for meg i snart 16 år (ikke hvert år) har vært høstens vakkreste eventyr. Har tidligere jaktet i 8-9 ulike områder.

 

Kløvhund. Pleier å ta med meg vorstehn min. Trivelig kar på 32 kg som lett kløver et par simlebøger. Han blir nok med i år og. I alle fall på kjøttbøra.

 

Fellingsprosent. Dette med å gå ut med skyhøye kneløft og proklamere at her skal det skytes bukk passer egentlig ikke for meg, men for en gangs skyld så skal jeg legge manndommen på hoggestabben og se hvordan dette går. I fjor var fellingsprosenten i Dalsia Øst 28% og 34% i Snøhetta totalt. Siden jeg skaut simla mi i Sunndal i fjor så betyr det at det ikke blir noe på meg i år.

 

Nå drar jeg heller på skytebanen enn å sitte her som en internett sniper. Oppdatering følger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale Mountain Equipment Xero 250. Det er min klare favoritt-sovepose! Den har strecth-sømmer inni som gjør at posen former seg godt til kroppen slik at du utnytter dunet best mulig.

Har prøvd andre poser med enda bedre dunkvalitet også, uten å være like fornøyd og varm.

 

Mange tror en 5-600gram dunpose blir for spinkelt på høstfjellet i Norge, men det syns jeg ikke. Når jeg er så aktiv og går langt er forbrenninga høy og kroppen lager mye varme. Og om det blir minusgrader så slenger jeg dunjakka som likevel er med over i tillegg. Bruker du fjellduk kan den slenges over også.

Jeg blir lett kald på tærne, men det har jeg løst med at jeg bruker duntøfler fra Goosefeet. De ligger alltid i bunn av soveposen, og så bruker jeg dem etter behov :)

 

Jeg sover på siden og er mer eller mindre avhengig av å ha et oppblåsbart underlag for å ligge godt.

Bruker et supertynnt rillet skumunderlag på 200gram (husker ikke merke) og et ikke-iosolert oppblåsbart Peak Elite underlag (merke har vel bytta navn til Hyalite nå) som veier rett under 400gram.

Siden jeg kjøpte det har det kommet alternativ som nok er like bra f.eks. Exped Downmat UL7, NeoAir Xtherm, Mammut light pump mat 7.5.

Men det er riktig kjekt å ha både skum og oppblåsbart da skumunderlaget nyttegjør fint som sitteunderlag pluss at jeg bruker det som "ramme" i min Ula Ohm sekk. Med et tynt skumunderlag trenger man egentlig bare et kort oppblåsbart som går fra rumpa og opp.

Et Downmat UL 7 står på ønskelista her iallefall :)

Link to comment
Share on other sites

Stusset litt på et par småting Kiwi:

 

- Bruker du kun en liten foldekniv til hele slaktinga av reinen?

- Kart/kompass/gps?

- Hvilken sekk brukes om jeg kan spørre til dette?

 

 

Jeg bruker en liten foldekniv på hele villreinen, ja? Bladet er vel 6-7cm tror jeg, så det går finfint! Et lite fällkniven diamantbryne er med om jeg er uforsiktig..

Foretrekker egentlig å beine ut jeg, så bærer man bare kjøtt med seg ut igjen! Ofte er det greit å få ei lita "pause" etter jakta, før bæringen begynner.

 

JJg glemte visst også å føre opp Led Lenser H7. Det blir gjerne mørkt på vei ut og inn igjen, og da er den umistelig!!

 

Kart og kompass ja, det har jeg alltid i lårlomma når jeg er ute på skogen/fjellet. Om man ikke nødvendigvis går seg bort, så sparer man litt tid på det om ikke annet dersom man er litt på villspor.

 

Jeg hadde Recon-Pack Syncro, men den var tung. merka det i stigninger at man tross alt hadde litt vekt på ryggen..

Nå har jeg en TNF sekk på 80l, so mveier 2,7kg. Den er "grei nok", men ønsker meg enten en Stone Glacier Terminus, eller Kifaru HC med bikini rammen. De er begge under 2kg og har nok bedre bæreegenskaper ved tung last enn den jeg har nå.

Link to comment
Share on other sites

-Sko-

 

Første lille blemme. Jeg har brukt Lundhags Proffesional High tidligere og syntes det var fantastisk lette sko i forhold til alt annet jeg hadde brukt. Var nå fristet til å gå tilbake tiltross for at jeg brukte lang tid på å gå inn de forrige Lundhagsen og at de gikk i stykker for fort. Ca 1 års hardt bruk, samme som alle andre sko jeg har prøvd.

 

Uansett, jeg gikk ned og veide de 3 utslitte parene jeg har stående pluss alles referanse

 

normal_IMAG0548.jpg

 

Onkel Grønn tøfler, 1,5 kg

Garmont Throphy GTX 2, 2,05 kg

Lundhags Proffesional High, 1,95 kg

Le Chameu Mouflon Plus, 2,1 kg

 

Alle mine støvler dør av at sømmene revner. Ofte i hælen som er (Limt sammen igjen, hundeluftesandaler):

normal_IMAG0551.jpg

 

Her har jeg trodd at Lundhagsene mine veide halvparten av vanlige jaktstøvler. Nesten så jeg revurderer å kjøpe et nytt par. Noen tips? Høye lette jaktstøvler.

Link to comment
Share on other sites

-Rife og kikkertsikte-

 

normal_IMAG0553.jpg

 

Som sagt, Mannlicher Steyr Scout, .308 Win, veier 3 kg og er 1 m lang fra fabrikk.

Sett på glass, tilpasse grep og kolbe så er du på 4,3 kg

 

Kikkertsikte som står på er en Swarov Z6 2,5-15x56 med 4A-300 retikkel.

 

Det eneste jeg kan gjøre her er å plukke ut et ekstra magasin, bytte glass til en Z6 2,5-15x44, vurdere å ta av kinstøa. Vi får se. Børsa er jeg fantastisk glad i og jeg har prøvd den på rein, elg, hjort, gris og rådyr. Alt ramler. Greit går ho og. I alle fall til å ha 470 mm med flutet sugerørløp.

 

Øverste 6 er dagens jobb, 125 BalisticTip, variere parametre. Nederste 6 er en kjapp treffpunktsammenligning mellom Vmax, 150 Accu, 180 Accu og et smykke av et trekløver med 155 Palma HPBT. Den verste er 40mm, de fleste 15-20mm og den flotteste 3 mm. (PS: jeg er ikke skytter, jeg er jeger)

normal_IMAG0554.jpg

 

Lener litt mot å ikke kødde med en god ting. Jeg er ekspert på å reparere i stykker.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du ha høye jaktstøvler?

 

Selv har jeg et par Varg Rastegaisa som er inngått og gode å ha på seg nå, men de er fryktelig tunge og tungrodde..?

 

Selv har jeg gått over til lettere fjellstøvler, som ikke er høyere enn opp til så vidt over ankelen. Det gir støtte nok, selv med tung bør, og gjør det mulig å manøvrere litt enklere i bratta og steinura. Her sparer du mye vekt!

 

Den Portersekken du linker til ville jeg holdt meg unna. Det lyser vond rygg lang vei..

 

Google Kifaru high camp, så får du frem en test gjort på nettforumet www.rokslide.com

 

Det er en veldig vridningsstiv sekk - fullt på høyde med hvilken som helst pakkrammesekk, men til under halve vekta. Da klarer du deg med en og samme sekk hele jakta.

 

Powerframen ble jeg selv aldri venn med. Vekta kom for langt bak, og hoftebeltet gled ned og hindret høye kneløft, som ikke er så uvanlig i motbakker og i myra. Synes den var ubrukelig for meg. Power Frame Syncroflex var utrolig behagelig å bære! Den veier imidlertid for mye.

Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant tråd dette :o

Jeg er også ute etter å redusere vekten på utstyret mitt til høstens eventyr.

Jeg ser du har en ganske stor kikkert. Jeg sparte ca 400-500 gram ved å bytte til et lite 1-4x20 sikte, som jeg bruker når jeg går med feks bandhund. dro med meg 1-12x50 sist gang jeg var på reinsjakt og syntes det var litt overkill.

 

Ser frem til å følge tråden videre..

Link to comment
Share on other sites

Kikkertsikte ja, der er det greit å ha et som er tilpasset formålet:

 

Jeg har anskaffet et Z3 3-9x36 som skal på mi reinsrifle. når holdet uansett skyteform bør begrenses til 200-250 eller deromkring, så holder det lenge med et slikt sikte. Skyter man seg inn på 200m så slipper man å skru, og holder en anelse lavt der kulebanen er på sitt høyeste.

 

Et slikt 1-4x20 holder vel egentlig lenge. Det er jo forbud mot skyting i dårlig lys i de fleste terreng - med angitte tidspunkter.

 

Leupold sin gamle 2,5-8x36 er vel også et sikte som egner seg utmerket til formålet.

 

Tror du får sjokk når du ser hvor mange gram, og hvor mange penger, du sparer på et slikt sikte i stedet! :lol:

 

Håndkikkert:

 

Det er mange som nøyer seg med 8x30/32 kikkerter til villreinjakt. Der har du enda mer vekt spart.

 

Dersom du vil ha 10x så er Leica Ultravid 10x32 HD et utmerket valg for gramjegeren. Prisen er ikke så ille om man tar et e-bay søk..

Link to comment
Share on other sites

men ønsker meg enten en Stone Glacier Terminus, eller Kifaru HC med bikini rammen. De er begge under 2kg og har nok bedre bæreegenskaper ved tung last enn den jeg har nå.

 

Har du testet disse sekkene?

 

Grunnen til at jeg spør et at jeg prøvde en Eberlestock Battleship 90 som flere mener at egner seg godt til reinsjakt. Lasta den opp med 35 kg og gikk en tur. Jeg ble ikke imponert for å si det slik. Disse stengene som sitter i sekken som skal bøyes til etter ryggen har en knekk nederst som følger korsryggen. Men når sekken blir tung presses sekken ned og du kjenner denne knekken rimelig godt i ryggen.

 

Jeg likte mange av løsningene på sekken og den er genial hvis børa ligger på max 20 kg. Men å kalle det en reinsjaktsekk blir feil i mine øyne.

 

Ellers er dette en fantastisk tråd. Sitter også og pønsker ut hvordan sekken med innhold kan bli lettere.

 

Har kjøpt ny foldekniv (Enzo Birk 75 Carbon 93 gram) så da sparer jeg 123 gram i forhold til Katz kniven jeg brukte i fjor som veier 216 gram.

Videre har jeg bytta ut siktet på børsa fra S&B 3-12x50 (vekt 700 g) til Zeiss 3-9x36 (430 g) og sparer da 270 g.

 

Ellers er jeg skeptisk til å gå for lettvektsalternativer når det gjelder sekk. Tror det blir en Recon Pack. Jakta med en Osprey 75 liter sekk i fjor. Den veide 43 kg ved utbæring. Den var ikke god å ha på ryggen...

Link to comment
Share on other sites

Det ble gjort en grundig test av en deltaker på nettstedet www.rokslide.com

 

Sekkene ble lastet veldig tungt, de ble mishandlet på mange vis, bl.a. kastet utfor bratte fjellskrenter fullastet. De kom merkelig nok fra det i god behold, så kvaliteten i materialene er bra.

 

Det som kom frem i testen mellom de to var at Stone Glacier var mykere i rammen, men var testens letteste, og hadde pakkerommet for kjøtt mellom ramme og sekkepose. Ganske genial løsning.

Kifaru sin Bikini ramme er den som jeg synes utmerket seg best. Den er helt stiv, med minmal bevegelse, selv ved meget stor belastning. I tillegg er det åpning i bunn av sekken i tillegg, samt mange muligheter for ekstra utstyr.

Jeg likte veldig godt konseptet på Stone Glacier, så har ikke helt bestemt meg for hvilken jeg skal gå for.

 

Litt info om testen og tråden her:

 

http://www.rokslide.com/2012-01-09-05-09-42/backpacks/258-kifaru-stone-glacier

 

http://www.rokslide.com/forums/showthre ... and-Kifaru

 

Begge sekkene er laget for de som jakter Dall Sheep og hjort i Nord-Amerika, hvor de bærer med alt sitt utstyr inn, samt utstyret + kjøtt ut igjen. De bærer nok vel så store bører som våre hjemlige villreinjegere gjør.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som sagt ikke helt landet på hvilken sekk jeg vil ha. Tror det blir en Kifaru nå, men vil vente litt til jeg ser erfaringene folk gjør seg.

Det er i alle fall artig at noen introduserer noe banebrytende nytt! Hadde SG hatt stivere ramme hadde jeg handelt tvert. Er skeptisk til om den kanskje blir rund mot ryggen når man laster den fullt med ei lita simle el.l..

 

Uansett sekk bør man gå to turer med kjøttet, da veier ikke sekken over 30kg, og man er snillere med leddene sine, så har man glede av de når man blir gammel også...

Link to comment
Share on other sites

Hadde SG hatt stivere ramme hadde jeg handelt tvert. Er skeptisk til om den kanskje blir rund mot ryggen når man laster den fullt med ei lita simle el.l..

 

Tror ikke det er noe problem annet enn når du fyller kjøttposen med sand - som i testen på rockslide?

dessuten, litt tønneform på sekken er ikke nødvendigvis noe som er et stort problem bæremessig...

Link to comment
Share on other sites

Tipper jeg går for HighCamp 7000 dersom det blir Kifaru. Behagelig å laste i høyden og ikke i bredden eller bakover...

 

Alternativt så blir det en Stone Glacier Solo Terminus med med spotterlomme, eller apporach sekkeposen i tillegg. Ikke helt sikker på hva som er lurest.

Det går an å få satt inn en glidlås i sida på sekkeposen. Kan hende det er det jeg ender opp med på gjøre, slik at spotteren kan være beskyttet inne i selve sekkeposen hele tida.Ganske kjapt å løse ene klemma og dra opp en glidlås. Så i en tråd der inne at det var gjort med hell.

 

Tenk om Norrøna hadde laget en slik lettvektsramme med lett stoffsekk, med syncro konseptet sitt, i samme utforming dagens Recon-Pack? Det hadde vært en vinner for mange jegere!

Link to comment
Share on other sites

Håper forresten det går greit at jeg låner tråden din, Loddfåvne.

 

@ Kiwi Du sier pakke i høyden og ikke i bredden, er forsåvidt enig i det. Men det blir ikke fare for at man ikke kan putte skroget på reinen oppi hvis den blir for smal?

Link to comment
Share on other sites

Det er få sekker som er så brede(/store) i posen at man får skroget oppi sekken.

fikk ikke til det på skikkelig vis på den Recon Packen jeg hadde..

 

Jeg skjønner at mange synes det er lettvindt å tre skroget nedi, og legge lår og bøger oppi etterpå, men jeg syntes det ble vel tungt å bære på.. Jeg legger gladelig igjen ryggrad og ribben, ved å beine ut de samt bøgene, og ta lårene med meg hele ut. Da er ikke størrelsen på sekkeposen så kritisk, og jeg slipper å bære på så mye bein.

 

Norrøna hadde noen gamle pakkrammesekker (Dovre? Hadeng La?) som var lette og formet slik at man kunne putte skroget oppi.

 

Dette er vel egentlig tema for en egen tråd? :idea:

Link to comment
Share on other sites

Bladet Jakt & Fiske har hatt dette som tema i ei av utgåvene i løpet av det siste året. Her var det to villreinjegerar, ein med tradisjonell utrustning og ein "gramjeger". Meiner at ferdig utstyrt hadde den eine ei total utstyrsvekt på 15-18 kg, mens den andre låg rundt 10 kg. Det var ein del greie tips i den saka, viss nokon kan spore den opp.

Link to comment
Share on other sites

JA, det er et spørsmål jeg aldri har fått svar på; hva gjør dere som beiner ut med veiing av slaktet? Vekta på et lår ganger 6? Våt finger i lufta og sammenligner med Jegerprøveboka?

 

bære med seg en sånn er vel en mulighet... veier omtrent det samme som et ribbein, så vekta av den er fort innspart:

Portable-Electronic-Hanging-Scale-Up-to-40Kg-40kg-88lb-1-410oz-Digital-Weight-Fishing-Hanging-Scale.jpg

Link to comment
Share on other sites

Angående sko og holdbarhet. Se etter sko som er sydd av ett stykke lær med kun en søm, og denne sømmen er bak. Sømmer er slitasjepunkter når man går i hardt terreng.

 

Når det gjelder vekt og lange turer så er vel total komfort omvendt proporsjonal med vekten man drar med seg. Lite i sekken og det blir lettere å gå men kanskje litt stusselig å spise og sove. Er man villig til å redusere komforten så kan man greie seg med en jerven duk og minimal sovepose når man hviler (evt søppelsekk til å sove i hvis man vil gå så langt og ikke har komfortkrav).

Liggeunderlag av letteste type som kun har plass til torso på underlaget sparer noen gram.

Kokemulighet - trenger man virkelig det. Kanskje en minimal rødspritbrenner laget av en liten blikkboks og 200gram rødsprit er nok til å få i seg noe varm te av og til.

Mat - stort punkt som kan bli veldig lite. Gå ekstrem og lag pemmikan samt polfarergjørme (spekk og proteiner av ymse slag kvernet sammen - inntas direkte fra plastposen ved å bite hull i posen og klemme som på en majonestube. Test dietten før avreise!

Klær - ull + skallbekledning er for meg en selvfølge siden jeg svetter en del og jeg tar ikke sjansen på våt dunbekledning.

Skift av undertøy og annet har man selvsagt ikke med. Sikkerheten ligger i at du går ned fra fjellet og at du greier det før du fryser ihjel pga vått tøy. Til nød to par sokker slik at du kan tørke ett par mens du går i det andre.

Kapp skaftet av tannbørsten og få en prøvetube tannkrem fra apoteket. Ingen "forpakninger" i full versjon blir med på en langtur.

En vaskeklut til å vaske seg med hvis man blir svett, og til bruk som mini håndduk er et must for meg ihvertfall. På langtur kan jeg vaske undertøyet men bade i fjellvatn blir fort for kaldt utpå høsten.

 

Så kan vi dra inn elementer fra survivalkurs i forsvaret og droppe hele oppakningen, men da greier du neppe å holde rifla stille nok til å treffe noe etter et par dager :)

 

Eller var poenget med tråden hvordan man kan kjøpe seg lavere vekt og jeg har bommet helt :o

Link to comment
Share on other sites

JA, det er et spørsmål jeg aldri har fått svar på; hva gjør dere som beiner ut med veiing av slaktet? Vekta på et lår ganger 6? Våt finger i lufta og sammenligner med Jegerprøveboka?

 

Du er inne på det rette! Man gjør et anslag, basert på lårvekta.

 

Jeg har bare jakta der man må levere inn kjevebein, og da har man bare anslått vekta. At man har skutt rett dyr får de jo bekreftet på kjeven..

Link to comment
Share on other sites

Spennende tråd!

 

Selv om det for de fleste av oss nok hadde vært enklere å miste 4-5 kg rundt navlen, så er det jo mye mer gøy å dille med utstyr:D

 

-Børse-

Mannlicher Steyr Scout med en 2.5-15 Z6 kikkert. 44 eller 56 objektiv.

 

Hva med en Z3 eller evt. Habicht 3-9x36? Denne kryper ikke langt over 300 gram, har selv en Habicht. Snakker du 56 mm objektiv så begynner det å bli tungt... Det billigere alternativet er en Leupold 2-7, 3-9 eller 4-12, disse er også lette... Får du tak i en Leupold Ultralight så blir det nesten ikke lettere, vet at hvertfall 2-7 kommer i den varianten.

 

-Kikkert-

Leica Geovid 10x42.

 

Her halverer du vel nesten vekta om du velger en 8 eller 10x32?

Link to comment
Share on other sites

-Sekk-

Hva veier hva på en sekk? På tide med en liten autopsi, Bergans Powerframe (PowerTrain) 130L:

normal_IMAG0556_%282%29.jpg

 

Pakkramme: 2,65

Sekkpose: 2,0 kg

Regntrekk(/slakteunderlag), hjemmesydd av jervenduk: 250 gram

Div tilbehør bestående av Onkel Grønn sin godtelomme, 5 m med tau/stropper og en Gunslinger: 300 gram

Totalt 5,2 kg og det er uten sidelommer, 5,6 kg med! Potensialet finnes i alle fall der.

 

Her blir det vanskelig. Jeg har som dere skjønne lyst å kjøre veldig lett, la oss begynne på 1 kg:

Porter 4400 (72l, 870g)

http://www.hyperlitemountaingear.com/4400-porter.html

Exped Lightning (60 l, 1100 g)

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_na.nsf

Bergans Helium (55l, 1100g)

http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker/Helium-55L-Dk-Denim-Black--141429-p0000326477.aspx

men det strider mot all sunn fornuft. Ok, Så sier vi 2 kg, da begynner det å komme kandidater:

Glittertind (70 L, 2,2 kg)

http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker/Glittertind-55-70-L.aspx

KUIU, OSPREY og et hav flere etter hvert som vi nærmer oss 3 kg….men her prøver jeg altså å være litt kompromissløs. Jeg skal steine ned kjøtt. Jeg skal ikke bære mer enn 15 kg (håper jeg). Kjøttbør går på meg og bikkja 2 dager etter at det smalt. Jeg klarer ikke å gi slipp på Porteren. Får den og i svart, tykkere cuben fiber mot 60-90 g. Modder jeg den så blir den kanskje bærbar?

 

“Thank you for reaching out to HMG and for your interest in our products. I do have a slightly heavier Cuben in black that I could use for your packs. The weight difference would only be a 2-3oz over the current materials used. There is a small $25 up-charge for this fabric as it costs me a bit more to purchase over the white material.”

 

Kjører jeg All-In så kan jeg spare 4 kg, går det til skauen og Porteren er elendig så bruker jeg den som sekkepose og sparer 1,5 kg og blir det bare for dumt så har jeg jo mitt trofaste PowerTrain å spenne på ryggen..

 

Uansett. Dette blir jeg ikke ferdig med i kveld. Børse, mat og sekk er der jeg har mest å hente… tja og så kan jeg kutte ut lit stasj og pryler.

 

Forresten, Friluftsliv, bladet kjørte en lettvektsspesial i fjor høst og har en trivelig pseudovitenskapelig artikkel om kokesystemer denne mnd. Fikk dette inn på øret fra redaktøren….som i samme slengen fersket meg i å ikke ha fornyet abonnementet, derav «gratisreklamen». Fikk og et tips til:

http://www.fjaderlatt.se/

 

---

HMG PorterPack 4400

870 g oppgitt, bestillt med sidelommer og klokker inn på 1,02 kg.

 

Dette er en minimalistisk 70 l sekk lagd at CubenFiber av et par entusiaster i USA. Sekken leveres uten justeringsmuligheter i rygg, men dette løses ved at den bestilles etter mål. Ryggplata er polstret med en tynn skummplate og avstivet av to aluminiumsskinner. Virker og er enkel men passer tilforlatelig bra på ryggen. Sekkreimene og beltet er lett polstret og kjennes greit ut. Lommene på beltet rommer så vidt en liten gps eller en peanøttpose.

 

Stroppe og stramme mulighetene på sekken er faktisk veldig bra. Tre stramme reimer på hver side og roll-topp gir god mulighet for å manipulere og stroppe ned lasten. Videre så har skulderreimene og en minimalistisk Y load-lifter som kobles til midten på framsiden på sekken. Enkelt men hjelper nok noe.

 

Jeg har bare tuslet litt rundt med sekken i heimen og tar alle forbehold så langt, men den har passert første hinder med glans. Neste prøvelse blir en dagstur eller to med 10 kg. Dette bør gi langt bedre vurderingsgrunnlag.

 

normal_image~1.jpg

 

normal_image~0.jpg

 

normal_image.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høye sko er basert på egene preferanser og at Snøhetta og vestlandet hvor jeg bor ofte er fuktig, dvs elver og myrer. Jeg kommer meg ofte tørrskod over elver og myrer med høye sko. Tørre sko er lette sko. Gamasjer er et alternativ, men...

 

Lynx 850g pr sko. Ikke ille. Halvparten av vill-ledene pris på Lundhags. 1999,- Gode erfaringer med Garmont fra min side, komfortable, billige, tørre, manglet bare litt på slitestyrke men det gjør alle. Gunstig på Ytelse/Pris. Vurderes.

 

Når det kommer til saker som kikkert, kikkertsikte og børse så må ikke folk få for store forhåpninger til meg. Her har jeg tatt mine valg tidligere og disse er ikke utelukkende basert på reinsjakt. Praten og diskusjonen er jo bare flott. Jeg pusler med mitt og forteller om mine valg basert på hva jeg finner her og andre plasser. Dette er bare et bakteppe for en diskusjon om hvordan man smart, effektivt og billig kan spare en kilo eller ti. Alle kan kjøpe seg avlat, en del bør ta det de har rundt navlen først og kliss naken med Remington Seven og åpne sikter er lettest. Ingen tvil :D

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd dette.

Blir nok ikke bare du som ender opp med "litt" nytt utstyr før jakta.

 

Da jakt og fiske hadde en slik lettvekts oppramsing i høst, blad 8-2012, endte den ene opp med en pakket sekk som veide 17kg, mens den andre endte på 8,2kg. Da var det sekken Mountain Hardware South Col (75l) med en egenvekt på 1,75 kilo som var utgangspunktet for den lette, og Norrøna Recon Pack (125l) på 4,45kg var den tunge.

 

MH sekken får skryt i J&F, hvis trådstarter tillater det vil jeg gjerne høre om det er noen her som har prøvd den og kan komme med en liten vurdering?

Det er jo litt relevant i denne sammenhengen selv om du har andre sekker i kikkerten :smile:

Link to comment
Share on other sites

-Sekk-

 

Her blir det vanskelig. Jeg har som dere skjønne lyst å kjøre veldig lett, la oss begynne på 1 kg:

 

Jeg går med en Ula Ohm sekk på fisketur på sommeren. Den veier ~600gram. Er godt fornøyd med alt utenom hoftebeltet egentlig som er litt i spinkleste laget når vekta går over 10kg.

Men nå har det kommet en Ohm 2.0 som har fått et bedre hoftebelte. Men, jeg tviler på at jeg ville valgt denne sekken om jeg skulle bære børsa også, for den er egentlig bare komfortabel opp til 13-14kg. Med det nye hoftebeltet tror jeg den komfortrgrensen øker ut til 15-16kg.

 

rundt kilon og oppover fins det mye fint.

To til å legge på lista di:

Ula Catalyst (1360gram) skal være noe av det bedre å bære med last på -20kg -

Osprey Exos 58 (1140gram) skal også duge til rundt 15kg

 

Men, for den bruken som du tenker så tror jeg nok jeg ville satset på en av disse lette sekkene som er lagd for å bære tungt. Med børsa og nødvendig utstyr så blir det fort så du bikker over 11-12kg sekk når du starter fra bilen likevel, og da er det greit å ha noe som er godt å bære også. Og selv om det høres greit ut å gå lett, skyte et dyr, og så gå ned å hente storsekk så tror jeg nesten helt sikkert at fristelsen til å ta med seg litt kjøtt også første turen blir for stor. Og har du en sekk som trives greit på rundt 20kg, så er det jo stas å ha 8kg mindre til neste tur(ene)...

 

Jeg tror det havner en Stone Gear Solo i bestilling om jeg klarer å få meg noe reinsjakt i år. (greit å ha en unnskylding til å bestille? :evil: )

Med sine 1650gram er den ikke stort tyngre enn disse andre du og jeg har satt på lista, men er ikke i tvil om at den duger alvorlig mye bedre til å bære 20-25kg. For min del er de 55literene som den gir mer enn jeg trenger, men den er uansett så komprimerbar at det ikke gjør noe. Og jeg vil lasse på så sekken blir ~25kg første runde og så gå en tur til etterpå.

 

Dersom du er bestemt på at du ikke skal ha med kjøtt ned første runden (eller evt bare noe småsnacks som indrefileter og hjerte) vil jeg anbefale en Ohm 2.0 på det varmeste. Skal gå meget fint å stikke børsa ned i ene sidelomma og feste den på siden med denne også...

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips her.

Pakker ofte med meg litt for mye "hva hvis/kjekt å ha utstyr".

Men blir bedre for hver tur.

Spør meg selv mens jeg pakker. Når brukte jeg denne sist, kan den droppes?

 

Evt bare trene mer på å bære tung sekk. :mrgreen:

Gikk ned fra fjellet med en liten bukk og 4dagers pakning i rekonpacken sist høst. Vekten endte nok rundt 65-70kg.

Var glad det ikke var mer enn 6 timer til bilen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...