Jump to content

Den store X-Esse tråden


Lindskog

Recommended Posts

Jeg sitter nå å sjekker over våpna mine i forberedelse til feltstevne i Mysen til søndagen. Alt var bra, helt til jeg skulle dobbeltsjekke at Stenvaagen holdt en avtrekksvekt på 1360 gram. Pga. av avtrekkets utforming har det enormt mye å si om man får press på høyre eller venstre side av avtrekkeren, høyre blir tungt og venstre mye lettere. Dette er når man holder pistolen i høyre hand. Dette gir seg utslag i at det har alt å si hvilken siden man veier avtrekksvekten på, da det er vanskelig å treffe avtrekkeren i en perfekt 90 grader. Litt mye press på høyre side så holder den nå lett 1360, men litt press på venstre i stedet så holder den ikke 1000 engang. Hvis jeg justerer for mye opp så blir jo avtrekket helt håpløst steinhardt. Litt teit og skulle begynne å trene inn et helt annet avtrekk enn på andre våpen pga. avtrekkeren.

 

Noen X-Esse eiere som har gode ideer å komme med?

 

Forandret overskrift etter trådstarters ønske!

Sako_35

moderator

Link to comment
Share on other sites

Har litt det samme på min Stenvåg X, skjøt et Hurtig spes.pistolprogram på tirsdag og opplevde å skyte ett skudd mens jeg bare prøvesiktet, kjennte ikke trykkpunkt engang før det smalt. Resten av seriene turte jeg ikke gå innpå trykkpunkt før jeg var på blinken, litt slitsomt på 6 sek seriene, slet vel meg så vidt forbi 550p.

Har justert på trykkpunktskula nå, kjenner vertfall at jeg er på trykkpunktet nå, men som trådstarter sier, avtrekket er på den tunge siden. Håper det går seg til.

Link to comment
Share on other sites

Jada Johan, jeg vet at tøffe gutter skyter Glock i Spesialpistol. :winke1:

 

OlavM, godt å høre at flere har merket dette, da er det ikke bare min. Problemet her jo dels designet og dels avtrekkeren. Designet hadde vært greit, hvis bare marginene hadde vært små nok. Slik det er nå så kan avtrekkeren beveges litt høyre/venstre, og det er jo ikke bra. Hvis man passer på å presse mest mulig på venstre side av avtrekkeren ved avtrekk så kan man risikere at skudd går av før man merker trykkpunktet, og det er jo ikke akkurat ideelt for treffsikkerheten.

 

Den endelige løsningen blir nok å få frest opp avtrekkerens anleggsflate på venstre siden i ramma slik at denne blir lik høyre, altså fullsize, og så få lagd en ny avtrekker i aluminium som er et kusehår bredere enn den originale, slik at det ikke blir noe slark. Men dette rekker jeg ikke til søndag, det er helt sikkert. Noen som har noen gode ideer som går fort å gjennomføre?

 

Er det egentlig krav til at et våpen skal klare avtrekksvekta på både høyre og venstre side, eller holder det med en?

Link to comment
Share on other sites

Avtrekksvekta skal holde uansett, men man skal måle den midt på avtrekkeren med løp og vekt loddrett.

Om det er sånn at man (ihvertfall i teorien) kan ha en fordel med et lett avtrekk ved å belaste avtrekkeren sånn eller slik, ville jeg som kontrollør muligens underkjenne avtrekket.

Ikke fordi det klart fremgår av regelverket, men fordi det strider mot det overordnede prinsippet om like konkurransebetingelser.

I det tilfellet ville jeg ta hensyn til om skytteren skyter høyre- eller venstrehendt og om det i det hele tatt kan være en fordel for skytteren å belaste avtrekkeren på en bestemt måte.

Jeg tipper det ikke er noen fordel rent skytemessig å trekke av fra venstre, da et avtrekk helst skal skje rett bakover.

Et ultralett avtrekk er neppe helt gunstig rent sikkerhetsmessig heller, da våpenet ikke bør smelle når man ikke vil det.

En permanent løsning i ditt tilfelle vil nok være å shimse bort sideveis slakk i avtrekkeren og/eller justere trykkpunktskula frem og heller akseptere et tyngre avtrekk og mere slep.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har kunn merket at det justerte seg litt de første 100-150 skudda, har vært stabilt siden da. Jeg ville tatt kontakt med stenvaag og fått utbedret dette istede for og prøve selv

 

Problemet er vel i første omgang at han har tenkt å bruke den på feltstevnet i Mysen på Søndag ...

Link to comment
Share on other sites

Som sagt/skrevet; juster frem trykkpunktskula og aksepter at avtrekket blir litt tyngre og lengre.

Etter stevnet får du en børsemaker til å legge noen shims på avtrekkeren.

 

Edit:

Tok en kikk på sprengskissen på våpenet, og resonnerer som følger:

http://www.carl-walther.de/public/downl ... 773473.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Avtrekkeren (del nr. 39) trekker i del nummer 8 (trigger bar) som igjen trekker i del nummer 11 (block/sear) og utløser hanen (del nr. 20).

Siden tappen som holder del nr. 39 fast i del nr. 8 sitter på høyre siden av avtrekkeren, vil man ved å trykke på del nr. 39s venstre side bevege del nr. 8 til venstre og bittelitt frem.

I praksis betyr dette at del nr. 8 trekker del nr. 11 ut av inngrep med del nr. 20 bittelitt tidligere enn planlagt.

Dersom man har stilt trykkpunktskula så langt bak at den til vanlig såvidt er i berøring med avtrekkeren, kan man fort havne i den situasjonen at den ikke er i berøring i det hele tatt ved avtrekk fra venstre side, dvs. hanen faller før man har trykkpunkt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tips. Jeg skal ta kontakt med Stenvaag til uka tenkte jeg, men det hjelper tross alt ikke nå.

 

Men det har blitt bedre. Mens dere satt her å skrev så tenkte jeg i samme baner som El Gringo, nemlig å shimse bort litt slark mellom avtrekker og ramme.

 

Jeg stanset ut en 6 mm sirkel av en tom boks Ramlösa, og stanset så et 3.5 mm hull i det (pinnen som fester avtrekker er 3 mm i diameter). Denne var 0.09 mm tykk, og det var dessverre alt for tykt. Etter en god stund med sliping på keramisk stein, prøvetilpassing og mer sliping kom jeg meg ned på 0.05 mm, som var midt i blinken. Avtrekkeren beveger seg like lett frem og tilbake som tidligere, men har mindre sideveis slark. Det er ikke perfekt, men mye bedre. Avtrekket gikk fra å ikke klare 1000 på den ene siden til å klare 1360, så nå kan jeg begynne å justere meg tilbake.

 

Nå trenger jeg bare å skyte bra til søndagen, så det vanskeligste gjenstår jo. :winke1:

 

Takk for innspill.

Link to comment
Share on other sites

Forresten, resoneringen din holder El Gringo. Siden overgangen mellom avtrekker og trigger bar foregår på siden så vil press på den motsatte siden av avtrekkeren pga. slark føre plasttappen litt lengre frem enn ved press i senter eller på samme side som tappen. Jeg shimset opp 0.05 mm, og det er tross alt ganske små toleranser når vi snakker om støpte plastikkdeler. Det blir jo heller ikke bedre av at avtrekkeren har full kontaktflate mot ramma på bare den ene siden, og ca. halv på den andre siden.

 

Sindre, har du prøvd å måle avtrekket på både høyre og venstre side av avtrekkeren? Mener du at det ikke er noe forskjell overhodet på din pistol?

Link to comment
Share on other sites

På min er det betydelig lettere når jeg drar/presser avtrekkeren mot høyre, rett bak eller til venstre er omtrent likt. Sånn skal det ikke være og er egentlig en grunn til klage. Kryp er det og i fortrykket, men det satser jeg på går seg til ved bruk. Gidder ikke reklamere, å bli uten pistol nå når sesongen starter er uaktuelt, blir nok heller en shimsing.

Men leverandør skal bli gjort oppmerksom på dette.

Link to comment
Share on other sites

Flott om du kan gjøre det og gi tilbakemelding Sindre, det setter jeg pris på. På min kunne jeg merke godt forskjell om jeg la press på høyre eller venstre ved avtrekk, så du kan jo ev. prøve deg.

 

Olav, lykke til. Begynner du med en tomboks og sliper deg nedover så går det seg nok til. Min ble ca. 0.05 mm, så det er jo kanskje en pekepinn.

Link to comment
Share on other sites

Null problem. Den sitter kun festet med en pinne, og den knakket jeg lett ut med en drivdor. Jeg fjernet også avtrekkerbøylen for å ha litt mer spillerom, men det er nok strengt tatt ikke nødvendig. Den sitter også med en pinne, enkel og grei å knakke ut. Fjerner du bøylen så kommer også fjæra til denne ut, samt magasinutløseren og fjær til den.

Link to comment
Share on other sites

Innfestingstanga? Mener du den tappen med fjærbelastet tipp som stikker ut bak avtrekkeren, og som du øker avtrekksvekta ved å skrue med klokka med en 1.5 mm umbrakonøkkel? Hvis ja så ja, det har jeg, men jeg får forskjellig avtrekkesvekt med press på høyre og venstre side av avtrekkeren. Hvis du mener noe annet må jeg nok ha litt mer forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Den eneste skruen jeg kan justere på min er den som kommer ut av ramma rett bak avtrekkeren.

Skruen har vanlig flatspor bak og ei fjærbelastet kule i front.

Ser ut til å være M4.

Justeringsmuligheten er å skru denne skruen frem og tilbake, altså ikke noen mulighet til å justere fjærspennet separat.

Skruen lengre frem gir tyngre og lengre avtrekk, bak gir kortere og lettere.

Er det noen andre muligheter på Stenvaag-utgaven ?

Link to comment
Share on other sites

S.O.N., du har nok misset poenget totalt. Jeg, og sikkert alle andre også, vet hvor vi justerer avtrekksvekten. Det er ikke det som er problemet. Hvis du har tenkt å bidra bør du nok i det minste lese åpningsinnlegget, slik at du forstår problemstillingen.

 

El Gringo, jeg går ut ifra at du justerer slik som på YouTube videon. Som Olav sier, på Stenvaag (og Sport) utgaven er det en 1.5 mm umbrako, men prinsippet er det samme. Men det er jo som sagt ikke det som er problemet, for det utgjør fortsatt enorm forskjell om man klemmer litt mye på høyre eller venstre side på avtrekkeren.

 

Det eneste jeg ikke har justert nå, for der kommer jeg ikke til, det er den gjengede hylsen som den lille umbrakoen til å justere avtrekksvekta sitter i. Manualen på side 30 kaller den "let-off position". Noen som har fått til å justere den, og kan fortelle hva det gjør?

Link to comment
Share on other sites

@ OlavM: Da har vi egentlig funnet forskjellen på den korte standardmodellen og Sport som Stenvaagutgaven visstnok skal være basert på.

På min Norenmodell (kappet kort standardutgave) er det vanlig trykkpunktskule.

 

@ Lindskog: Stemmer det. Bruker vanlig flatjern.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering: Etter å sittet hele fredagskvelden og forsket på avtrekket så ble det rimelig bra. Jeg fikk skutt i Mysen i går, og avtrekket var mer stabilt og forutsigbart enn det pleier å være. Ingen skudd gikk av før jeg kom til trykkpunktet.

 

Jeg har nettopp snakket med Tenvaag på telefon og gjort han oppmerksom på problemet. Han lurte på om jeg kjente til andre med dette problemet, og da nevnte jeg at det var et par andre her på Kammeret som hadde samme problemet. Så det er fint om dere også tar kontakt med Stenvaag og forklarer problemstillingen.

 

Han var svært grei å snakke med, og dette skulle vi ordne. Han skulle ta det opp med Walter, og hvis han/dem ikke fant en grei løsning så fikk han inn 100 nye pistoler til sommeren, så da kunne man eventuelt ordne et bytte.

 

Så ta kontakt og forklar problemet, så får vi orden i dette.

Link to comment
Share on other sites

Siden spørsmålet om hvordan man måler avtrekksvekten kom opp, tenkte jeg det kunne være greit å sitere Helge Olden (Fra dommerkurset):

Avtrekksvekt skal alltid måles fra den side skytters beste hånd holder våpenet (D.v.s. Fra høyre side for høyrehendte og motsatt for venstrehendte). Dette ble i sin tid innført grunnet samme problemstilling på GSP (Tror det var GSP), der enkelte ville ha målt våpenet fra venstre side, der avtrekket var betydelig tyngre og slik kom gjennom vektkontrollen med ett avtrekk som var lettere enn lovlig når de skjøt.

 

 

Angående avtrekkere, toleranser og plast. Man må nesten forvente at man får litt toleranseproblemer med ett slikt oppsett, kuren er planing og retting av alle kontaktflater så de er konsentriske. Samt selvfølgelig shimsing. Holder ikke pinne og avtrekker god nok toleranse seg i mellom, kan man bore ut i avtrekker og sette inn en foring som passer bedre mot feste pinnen.

Uansett er poenget at man sitter igjen med en avtrekker som har tilnærmet null bevegelse uten om "rett" bak, og uten noen form for friksjon.

 

Dette kan oppnås i forskjellige grader og med forskjellig innsats, alt etter hvor langt man ser seg tjent med å legge arbeid i det. Man kan om man ønsker det lage en ny avtrekkerbase, som man monterer justerbart feste på for andre avtrekkerblad. Og har da i prinsippet bygget en Matchutgave av våpenet. Alt er mulig om man har tid, evner, og eller penger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Holder ikke pinne og avtrekker god nok toleranse seg i mellom, kan man bore ut i avtrekker og sette inn en foring som passer bedre mot feste pinnen.

 

Akkurat det jeg har tenkt meg egentlig. Ser for meg at det er det mest effektive kontra kostnad.

 

Forøvrig en god oppsummering av det med veien av avtrekk, takk for den. Når du sier høyre side for høyrehendte, da mener du at stanga på vekta stikkes inn fra samme side som avtrekkerfingeren, ikke sant?

 

På den avtrekksvekta vi har i klubben så er toppen, altså den du hekter i avtrekkeren ikke helt i 90 grader. Den heller istedet litt nedover. Er det vanlig? Det vil nemlig si at når jeg har satt vekta på et bord, holder pistolen i 90 grader, fører pinnen inn fra høyre (samme side som avtrekkerfingeren kommer fra, da jeg er høyrehendt) og løfter, så ligger jo pinnen fra vekta ikke 90 grader på avtrekkeren, men presser litt mer på venstre siden (den siden jeg ikke stikker fingeren inn fra, og den siden som er lettere). Det resulterer i at avtrekket går av lettere ved veiing enn ved normal og korrekt bruk (avtrekker 90 grader bakover).

Link to comment
Share on other sites

Har justeringsskruen på Stenvaagen M4-gjenge eller er ramma gjenget for noe annet ?

Tenker på en eventuell modding av min standardutgave.

Skal lage noen 0.05mm shims i syrefast i tilfelle det er slakk i min også.

Får ikke sjekket på noen dager, så jeg lager noen sånn i tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Kan være M4, jeg kan stikke og sjekke. På sportavtrekket sitter trykkpunkjusteringa inne i ei gjenga hylse som så sitter i ramma. Den hylsa skal også kunne justeres, men jeg har ikke helt skjønt hva det skal gjøre.

 

Prøv med shims hvis avtrekkeren din er vinglete, men jeg kan selvsagt ikke garantere at 0.05 mm er riktig for din pistol.

Link to comment
Share on other sites

Skulle du likt det... :winke1:

 

Sånn, da ska me sjå. Ble litt forsinket av bleieskift og hundelufting.

 

Ikke lett å få målt egentlig, da jeg ikke er villig til å demontere for mye nå som jeg har fått ordning på avtrekket. Så vidt jeg kan se og skjønne så er trykkpunktet gjenget i M4, og denne sitter så i en hylse som har utvendig størrelse M6. Det er da altså hullet i ramma. Så vidt jeg kan se.

Link to comment
Share on other sites

Og hele greia sitter bak avtrekkeren, om jeg skjønner rett ?

På standardutgaven er det kun ei M4 kule man kan justere frem og tilbake og dermed justerer man lengden og tyngden på avtrekket samtidig.

Måtte da bore og gjenge på nytt for å få greiene til å passe, og det vil jeg ikke.

Jeg har lett litt på nettet og funnet M4 trykkpunktskuler (egentlig stift) som er justerbare.

Får prøve å finne noen som er villige til å sende noen få stykker til Norge så jeg kan teste.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, sitter bak avtrekket akkurat som på standarutgaven. Trykkpunktjusteringa er egentlig ganske lik på begge utgavene, så det hadde jeg ikke kødda for mye med. Den hylsa rundt vet jeg fortsatt ikke helt hva gjør.

 

De andre skruene som sportsavtrekket har kan man lett gjenge opp selv. Alt i alt er jeg ikke så veldig imponert over det sportsavtrekket, og skulle jeg ha handlet igjen hadde ikke vært særlig utslagsgivende.

 

Kan du forresten dele adressen for å handle trykkpunktskule eller -stift?

 

(Jeg sier vel ofte trykkpunktkule når jeg snakker om Stenvaagen, men det er en stift. HAr vel svært lite å si eller?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...