Jump to content

Tips til trening av Finsk Støver


ElvirKrasniqi

Recommended Posts

Heisann!

er en ganske ung og helt fersk jeger som har kjøpt meg en finsk støver valp, valpen kommer i hus 28. April og det hadde vært veldig flott om det var noen som kunne kommet med noen tips og råd til trening osv, når burde jeg begynne å ha hunden ute i skogen? Skal jeg sitte på samme sted hele tiden, hvor ofte burde man være ute osv? Setter pris på all hjelp jeg kan få!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tips til hvor ofte du burde være ute med hunden er vel så ofte som mulig og i allslags vær! Og få hunden skogs vant så tilig som mulig , slik at den blir vant til luker og ikke bare skal "leke" osv når du begynner treninga så kommer det meste på instinkt :-) ser du har antaglig vis fått valper i hus nå !

Link to comment
Share on other sites

Med finsk støver bør du konsentrere deg om kontakttrening og innkalling. Jeg garanterer at din fremtid som harejeger og finsk støver-eier blir langt mer interessant hvis du får valpen til å holde kontakt med deg. I motsatt fall kan jeg garantere at du vil komme i knallform etter en høst der du bruker timene i skogen på å løpe fra los til los.

De er noen hardinger, de finsk støverne. Hvis du får den til, og det gjør du helt sikkert hvis du virkelig vil, da kan du få en hund som gir deg mange artige opplevelser. Godt mål, tåler alle forhold, snø ingen hindring, sterk fysikk og - som regel - enorm jaktlyst.

Lykke til, du har mye å glede deg til.

 

(.. nå tok jeg visst helt av her)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hvordan får jeg ut første haren?

Finskstøvervalpen 6 mnd har hatt etpar tilløp til los, varighet to til tre minutter. Vi er mye ute, slipper der vi finner stier etter harens beiting og håper det beste.

Hun slår gjerne ut etpar hundre meter og er aktiv med "et eller annet" men vi trenger tips til hvordan vi lettere får ut første haren.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...