Jump to content

Sprekk i hylsehalsen. hva har skjedd?


Larseren

Recommended Posts

1 time siden, M67 skrev:

Jeg lurer egentlig på hvor mye flere av dere har glødet hylser, og hvor mye dere har konstruert opp problemer med oppvarming.

 

Jeg har selvølgelig en gassbrenner og glødet for første gang 10stk hylser i går. Gikk fint som snus det men syntes jo at det er utrolig artig med et byggeprosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg testet dette med gløding, så brukte jeg en gassbrenner også fant jeg en "langpipe" i et skrallesett. Så stor at jeg kunne sette hylsa oppi, men området som skulle glødes stakk opp. Dette i drillen på lav hastighet og varmet med gassbrenner i x antall sekunder. 50 hylser gikk som en lek. 

 

Jeg var inne på tanken på et byggeprosjekt, men har ikke mulighet for å lage noe slikt i metall, så jeg slo det fra meg. Dessuten skyter jeg stort sett bare 6.5x55 så gløding utgår :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt største ankepunkt med gass og/eller manuelle metoder er at man må jobbe på øyemål eller justere ting hver gang. En induksjonsgløder burde kunne gi lik gløding hver gang. Men så var det realitetene med et byggeprosjekt da, mengden fikling før det funker overgår gjerne spart arbeid med en faktor 10.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skullle skyta inn rifla i går, då såg eg at fleire av hylsene (lapua) hadde fått sprekk i halsen. Presisjonen var 100% vertikalt, eg veit at jaktkulene går akkurat rett under gåseladninga mi, da gjorde dei no og men eg fekk dei ikkje til å klatra oppover når eg skrudde på siktet ett zeiss. Eg skrudde og skrudde både 2 og 3 gonger før plutselig ett skudd gjekk alt for høgt. Då begynte eg og granska tomhylsene, den sista som gjekk for høgt var i orden dei andre var sprukne. Var nok da som gjorde da. Denne landinga her 140 gr gameking 45 gr MRP går veldig bra i rifla mi. Heldigvis har eg ca 20 hylser RWS som berre er skutt 1 gong riktignok i ein annan sitt våpen. Eg har heilpressa dei, tenkte å lada dei opp og bruka dei i haust men vil opp på beitet og ta ein siste sjekk med dei i dag. Partiet der hylsene sprekk i halsen tenkte eg og slå kulene ut igjen. De som gløde hylsehalsane når veit de når da skal gjerast er da antall omladninga som er fasiten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...