Jump to content

Sprekk i hylsehalsen. hva har skjedd?


Larseren

Recommended Posts

Huff huff

 

Var en tur på skytebanen her forleden og skjøt noen serier. Da jeg kom hjem og sjekket hylsene etter skyting ser jeg at noen av hylsene har sprekk i halsen av ca 5 - 7 mm lengde. Hva kan ha skjedd her?

 

Finner ingen andre tegn til høyt trykk på hylsene. Merket heller ikke noe under skyting. Presisjonen var ok, ikke noe unormal rekyl, smell eller andre uvanlige ting. Hevearmsløftet var og som normalt.

 

Hylsene var Norma hylse, dette var 3 gang de ble ladet.

Kaliberet er 270 win og ladningen var 55 mrp.

 

Noen som har noen tanker om årsaken til dette? Er jeg ute å kjører med tanke på trykket?

 

Mvh

Larseren

Link to comment
Share on other sites

Trykket skal vel ikke forårsake slikt, trang die, romt kammer eller begge deler er mer trolig. Sjekk de resterende hylsene for riper som kan fungere som bruddanvisning, om det ser bra ut bør du måle skutte hylser og pressede hylser uten ekspander for å se hvor mye messingen blir bearbeidet.

 

Og selv Norma kan vel ha en dårlig lot?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og har hatt samme problemet med 270 win. Hylsene sprekker i halsen. Bytte av die-set, løp, kuler,ladning, hylser hjelper ikke. Virker som hylsene herdes og sprekker. Muligens hjelper det å anløpe hylsehalsene, men jeg har ikke prøvd dette....

Link to comment
Share on other sites

Messingen er for hard, du bør prøve å munningsgløde noen hylser og skyte for å finne ut omm det hjelper. Bruk en litt stor gassflamme og varm munningen til den er nesten rød, etterpå skal du se at varmen har oksydert hylsen til en tredjedel ned på hylsen. Husk å rotere hylsen i flammen så den varmes opp jevnt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er messinglegeringen som blir så hard og uelastisk at halsen sprekker. Temperaturen er kanskje høy(est) i halsen, og halsen bearbeides mye både under pressing og avfyring. Det kan være vanskelig å gløde for å rette på dette.

 

Faren for sprukne hylsehalser er en god grunn for å lade jakt- og konkurranseammunisjon i nye hylser. Er hylsehalsene så sprøe at de sprekker, gir de gjerne ujevnt kulehold og (veldig) ujevn presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Bråkjøling er ikke nødvendig for hardhetens del, men det kan være en fordel så resten av hylsa ikke blir for varm. Men at hylsene sprekker på 3. omlading tyder på at noe annet er feil, slikt kan man kanskje forvente av S&B men ikke Norma. Eller er ikke 270-hylsene av samme kvalitet som andre kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Dette kan skje dersom hylsene ikke munningsglødes etter siste press. På miliære hylser skal det ikke poleres etter siste gløding fordi det skal være synlig. Derfor ser du oksydasjonen på natohylsene svært godt.

på polerte hylser må du teste hardheten for å finne ut om de er OK, og slikt måleutstyr er ikke allemannseie. Det er da lettest å gløde for sikkerhets skyld dersom hylsene er dyre, eller vanskelig tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Per: Normalt skal man da ikke trenge å gløde gode hylser før bruk, eneste merke hvor jeg har fått sprekker etter 3 omladinger er S&B. Så før man gløder ihjel hylsene kan det være lurt å måle litt så man forstår hvorfor dette skjer. Er die og kammer OK er jeg enig i at gløding bør forsøkes, men om feks dien er for trang er det feil sted å begynne...

 

At man ikke kan gløde for mye er jeg uenig i, alt jeg har lest og erfart tilsier at overdreven gløding ikke er heldig.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mulig å gløde for mye, men når man holder hylsen i hånden (uten hanske) er det de færreste som er tøff nok.

Varmer du raskt opp tåler messingen mye mer varme enn når du varmer langsomt, og for hylsen er det en fordel med kraftig, kortvarig oppvarming slik at varmen ikke sprer seg ned til der du har fingrene.

Link to comment
Share on other sites

Varmer du raskt opp tåler messingen mye mer varme enn når du varmer langsomt, og for hylsen er det en fordel med kraftig, kortvarig oppvarming slik at varmen ikke sprer seg ned til der du har fingrene.

Ummmm. Så langt jeg har fått med meg er spenningsgløding avhengig av både tid og temperatur, men over en gitt temperatur vil prosessen gå veldig fort, etter det jeg har lest er 500°C nok til å ødelegge hylsene nesten umiddelbart. Varmer man for sakte vil man ikke få noen vesentlig utgløding før fingrene begynner å ryke, men med nok effekt kan en nok klare godt over 500 grader før det gjør vondt. Jeg har fint klart å gløde hylser til omtrent tyggis-konsistens, men har ikke prøvd å lade disse videre for å se hvordan de oppfører seg.

 

Personlig synes jeg det er litt for mye voodoo og synsing med hylsegløding, så jeg har et langtidsprosjekt for å få litt mer kontroll på prosessen. Forhåpentligveis får jeg reparert oscilloskopet (eksperimenter med høyspent kan lett bli dyrt) og laget en prototype i løpet av våren.

 

Men at legeringen skal være feil regner jeg også som svært usannsynlig, annløpingsfeil er nok mye mer sannsynlig. Men først bør en finne årsaken til problemet, en kan ikke fikse en dårlig die ved å gløde hylsene...

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode tips. Men føler kanksje at det enkleste her blir å begynne med å sjekke dien. Og her kommer sikkert århundrets dummeste spørsmål, men det får stå sin prøve. Hvordan finner jeg ut om dien er for trang?

 

Har en mistanke om at feilen ligger i dien og ikke i kammeret hvis feilen ligger i en av disse to. Børsa er en Lakelander og synes kvaliteten på disse børsene er så gjennomgående god at jeg har vondt for å tro at de slipper ut en rifle med for rommsligt kammer.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at folk fremdeles betviler effekten av å gløde hylsene. Det er ingen voodoo, i teori på molekyl nivå er det sikkert voodoo, men i praksis er det meget enkelt og effektivt.

Det finnes flere tråder her inne på kammeret som beviser at gløding er veien å gå for langt hylseliv. Selv er jeg oppe i 35x omladninger på mine Norma og Lapua hylser. De fleste som ikke gløder, har kasta hylsene sine etter 10-15 omladninger, og da er det brukt dier med bushing, og all mulig voodoo under ladning er tatt hensyn til.

 

Det er flott at noen vil vie flere mnd av sitt liv til å eksperimentere med dette, men jeg tror ikke at dere kommer frem til en annen konklusjon enn det 1000 vis av skyttere i USA har funnet ut for lenge siden.

 

Selve måten å gløde på kan jo variere, jeg har testa på brå avkjøling og luft tørking, har ikke merka annet enn at jeg har fått jevnere kulehold i halsen på de hylsene som er luft kjølt. Og da sparer jeg tid ved å slippe å tørke de etter at de har ligget i vann.

 

Noen liker å briljere med all sin kunnskap om alt som finnes, men teori slår ikke praksis i min verden, og der har jeg ganske mye erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noe jeg kan noe om, har heller ikke prøvd meg på gløding selv siden jeg bruker "normalkalibre"

 

Men kan man gløde hylsene i stekeovn da?

Fylle vann i langpanne og sette hylsene oppi slik at bare halsen stikker over, sette brettet øverst i ovnen og sette ovnen på max, med grill element på?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du sikter til meg så har du misforstått, jeg har definitivt tiltro til gløding. Jeg mener bare at feilen kan ligge et annet sted og at man burde undersøke det før man begynner med gløding. For det er faktisk en del pes å gjøre det effektivt og konsist. Det er en kunst man må lære, og det skjer ikke over natten.

 

For å sjekke dien kan man måle halsdiameter på skutte hylser og hylser presset i die uten ekspanderkanpp (og gjerne ferdig ladde patroner). Jeg har ikke noen absolutte mål i hodet, men jeg tipper at vi finner noen som vil sjekke hva deres hylser måler. Ideelt sett skal dien presse hylsene ned til rett under kulediameter innvendig, men siden hylser varierer i tykkelse må de presses ned litt mer enn nødvendig for så å trekkes opp til korrekt mål av ekspanderen.

 

Men kan man gløde hylsene i stekeovn

Nei, da vil hele hylsen glødes og det vil ødelegge de. Målet er å gjøre hals og skulder mykere uten å redusere styrken på hylsehodet, blir hylsehodet utglødet vil det svikte under belastning som ved overladninger.

Link to comment
Share on other sites

Nå klippet du vekk en del av spm da

:oops::oops::oops:

 

Var litt rask der ja. Står hylsene i vann kan de neppe ta skade, men jeg er veldig usikker på hvilken temperaturforskjell man klarer å oppnå på den måten. Hylsene leder jo varme ganske bra og luft har begrenset varmeovergang, hvilken temperatur du kan regne med aner jeg ikke. I tillegg kommer avdampning fra vannet som vil kjøle ned lufta nær panna.

 

Skulle jeg forsøkt det ville jeg prøvd å lage et brett med en isolert skål (inklusive toppen) så vannet blir varmet minst mulig og bruke varmluft. Ikke umulig at du kan få til noe vettugt på den måten...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke noe om slikt. men vann leder jo tempereatur mye raskere enn luft. så om ovene står på max med grillelement på når du setter inn hylsene, så skulle man jo tro av messingen som er over vannet skulle få et grei temperatur før den biten som er under vann når noe serlig temperatur.

Fordelene om dette skulle funke er jo at man skulle klare å oppnå et likt resultat hver gang.

 

Fikk lyst å teste dette nå :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange grader bør messingen ha før man får ettekt av glødingen ?

 

Har selv noen hylser som er skutt 8 ganger og begynner å bli merkbart hardere i halsen nå. Soter godt i halsen på de 2 siste omladningene.

Har satt 30 hylser i vannbad i en langpanne nå og snal snartt hive dem i ovnen under grillelementet.

Hylsene er nå 8.8 grader.

Link to comment
Share on other sites

Fritt etter hukommelsen:

Ved 400-450°C er det snakk om sekunder, det er vel disse temperaturene man vanligvis prøver å oppnå. Går man ned til 350°C snakker vi om tid rundt ca 15min, ved 300° blir nok tiden opp mot en time om jeg ikke husker helt feil. Men ikke ta dette som noen absolutt sannhet, jeg har hittil bare glødet på gefylen og jeg vil vite om ideene mine fungerer før jeg gidder å studere detaljene nærmere.

 

Du kan lese mer her: http://www.6mmbr.com/annealing.html" target="_blank

 

130 grader er alt for lite, du kan prøve å isolere vannbadet så det ikke kjøler ned ovnen for mye. Men jeg tipper at varmeledningsevnen er for stor til å gjøre dette i komfyren...

Link to comment
Share on other sites

Stekeovn duger ikke til hylsegløding, det er dødfødt.

Det er to måter å gjøre det på uten spesialutstyr, det enkleste for å teste om det virker er som jeg har forklart å gløde med gassflamme.

Det går an å gløde ved å dyppe hylsen i smeltet bly, det gir teoretisk sett jevnere temperatur fra hylse til hylse, men det har andre ulemper.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
På 12.4.2013 den 22.10, Ole-Johan skrev:

For noen år tilbake hadde Norma en heller dårlig lot med 9,3x74R-hylser. Tipper det kan skje igjen.. Ellers har jeg problemet med RWS-hylser i 6,5x65R. Jeg har custom die, og kammeret er ok. Trur det er lett at hylselegeringene er for harde...

 

Sliter med samme problemet på mine RWS 6,5x65R hylser. Fikk du løst det med å gløde hylsene?

Link to comment
Share on other sites

Her er en auto-gløder maskin (jeg finner flere typer slike men de er dyre):

 

https://gearlocker.nz/shop/auto-anneal-system/

 

Den roterer hylsa mens den er i gassflammen.

Men koster $ 750 = Kr. 5850.-

Så det er vel bare om man lader veldig stort antall hylser at innkjøp av en slik vil kunne forsvares.....

 

Ev. kunne man prøve å lage noe forenklet som fungerer etter samme rotasjonsprinsippet.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, jjrckd skrev:

 

Sliter med samme problemet på mine RWS 6,5x65R hylser. 

 

Har du prøvd å måle halsdiameter før og etter pressing, med og uten ekspander? Hvis messingen er tykk og dien trang arbeides halsene mer enn nødvendig og så sprekker de. For å unngå det bruker jeg Lee collet die på RWS hylser. 

Link to comment
Share on other sites

Nei, har ikke kommet så langt. Syntes dog ikke at det er nevneverdig mye motstand når jeg trekker ut ekspanderen. Skal måle litt ved anledning. Er forøvrig kun på første ompressing så syntes det er litt rart at jeg får sprekk så tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Vanlige grunner til at hylser sprekker i halsen, ikke rangert.

- dårlig messing. Merkeavhengig. Lapua, Norma, Winchester, Dederal, Nosler = good Shit. S&B, Partizan, etc. = bad Shit

- for trang hals i dia, unødig arbeid på halsen

- for romt hals i kammeret. Trolig den mest vanlige årsaken. På noen rifler slarker jo ei kule i hylsehalsen etter avfyring - mens på noen kan du sette den og den henger. Du kan jo gjette hva som skjer med hylsene.

 

Å gløde hylser selv er ikke vanskelig, og null stress. Det tar 8-10s per hylse, med en Biltema eller CO propanbrenner til 300,- Varm halsen til på ei hylse til du såvidt kan se at den er rødglødende. Så gløder du de andre i ett sekund mindre. Jeg holder hylsene i hylsehodet, og slipper de ned i noe som tåler varmen, halsen er jo 450°C eller så. Det er ikke nødvendig å slippe dem i vann eller noe.

Jeg gløder vanligvis ikke 6.5x55 hylser (men det hender) siden de er "gratis" og jeg mister dem fortere enn jeg sliter dem ut - de er jo også Norma eller Lapua, og tåler ca. alt. I andre kaliber, der jeg må betale for hylsene, 7WSM, 338LM, eller der jeg har preparerte hylser, som 223 og 6XC, så gløder jeg dem for at de skal vare lenge. 20-30 omladinger er omtrent så langt som jeg kan telle - da er enten halvparten mistet, eller løpet utskutt og da kjøper jeg som regel nye.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ein eller annan viste fram heimelaga hylsegløde-maskin på NOJS-stand på villmarksmessa for nokon år sidan.  (Eg kan få meir engangsskutte hylser i 308 enn eg har bruk for, så eg bryr meg ikkje med slikt.  Skal heller vurdere det om eg bestemmer meg for å bygge om den eine rifla til noko rart.)  

Elles så er dei einaste hylsene som har sprukke for meg etter eit par omladingar Federal.  Partizan brukar holde 6-7 omladingar før dei er for gamle til at eg gidd, men dei er eit h... å trimme.

 

Link to comment
Share on other sites

De engangsskutte 6,5x65r hylsene virker temmelig tighte når jeg sjekker med ei kule. Som tidligere nevnt går ekspanderen temmelig lett igjennom halsen. Konkluderer med at RWS har dårlig kvalitet på messingen.

 

Rotet litt rundt i arkivet og fant nok komponenter til å rigge opp en induksjonshylsegløder. Ser at jeg trenger 8-9 sekunder på å oppnå tilnærmet riktig temperatur. Ser også at en SSR ikke er egnet for å koble inn/ut induksjon. Ingenting tok fyr men det var nære unna. Får ringe Kina i morgen og spørre hvilke alternativer de har.

 

IMG_2425.JPG.980a5f2c7aa612dd259f7e265f7ba755.JPG

Link to comment
Share on other sites

Sant. Men gassen tuller med oveflaten uansett. Om jeg sizer (bruker titannitridbelagt bøssing i dia)   rett etter vask ( i Zalo og rent vann) så er det null problem. Sizer jeg etter gløding, så skjærer de seg, og gnir av messing på dia.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Per: Joa, men hvor stor kan forskjellen være? De eksponeres jo for luft etter at flammen fjernes. Jeg vil anta at man bruker gass fordi det er enkelt. Induksjon er elegant, men krever mye større investeringer industrielt. For hjemmebruk er det litt anderledes, der kan en induksjonsenhet være ryddigere. Har snust på konseptet mange ganger, men må med sorg innrømme at mitt behov dekkes best av en brenner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok ingen fasit, men at glødemåten påvirker overflaten er jeg overbevist om. Det som er interessant er at Norma bruker gass for å gløde hylser, induksjon må vel være både enklere og rimeligere i drift i industriell målestokk, litt dyrere i anskaffelse, men langt enklere i drift og logistikkmessig, og man slipper sikkerhetsproblemene med brennbar gass i et industrilokale.

Norma bruker induksjonsvarming i andre deler av sin produksjon, så de har erfaring med det.

Link to comment
Share on other sites

Mja. Jeg vil nesten si det er motsatt, er det ett sted man fint kan takler åpne flammer så er det i et industrilokale. Brennermunnstykker er også velsignet enkle og holdbare. Jeg kjenner ikke til utvalget av induksjonsutstyr, men jeg kan lett se for meg at små enheter blir uforholdsmessig dyre sammenliknet med gass. At flammen også er reduserende er neppe noen stor ulempe, men om det gir noen vesentlig forskjell i sluttprodukt er jeg mer skeptisk til.

 

Link to comment
Share on other sites

Problemet (med induksjon) er neppe selve oppvarmingen, selv om industrielt induksjonsutstyr er mye dyrere enn gassutstyr. Det håndteringsmessige med å få 100 000 vis av hylser nøyaktig plassert i et magnetfelt (dvs, inni en spole) etter tur, kontra å bare transportere dem gjennom en gassflamme er jo en ting man kan tenke på. En AMP (Annealing Made Perfect) induksjons-hylsegløder ksoter 12-15 000, mens en gassbrenner som gjør samme jobben koster 300,-

Industrielt er gass billig, og det er godt etablerte standarder og rutiner som håndterer brennbar gass. Induksjon i så liten skala er notorisk ineffektivt, så om driftskostnadene er så forskjellige er jeg usikker på. Sikkerhetsproblemer med induksjon er det jo også - det er usikkerhet omkring hvor mye magnetfelt påvirker folk, og det er høyspenning, osv.

Avdelingen min på jobb teller 12 personer, og vi disponerer iallefall 8-10 induksjonsovner fra 1 - 1000kW, vi har et par gassovner, og vi har en drøss elektriske ovner. Induksjonsoppvarming har mange fordeler men i praksis brukes det nesten kun til smelting og varmebehandling ved høy temperatur (si over 11-1200°), der billige varmelementer slutter å fungere, og til enkelte mobile løsninger, der en "induksjonsspole" er mer robust, og kan levere varmen mer presist en tradisjonelle varmeelementer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Per-S skrev:

Bruk av gass kan være begrunnet med reduserende flamme, med oppvarming i oksygenrik atmosfære vil det være større mulighet for oksydering.

 

Nå ville det vel vært en smal sak og benyttet seg av dekkgass under induksjonsgløding slik at en kunne helt ha unngått oksydering.

Link to comment
Share on other sites

Nitratsalter, smeltet, 550°C... Hmmmm greit med god temperaturkontroll da.

 

Jeg lurer egentlig på hvor mye flere av dere har glødet hylser, og hvor mye dere har konstruert opp problemer med oppvarming. Problemer er ikke å få varmet de opp, problemet er å slippe å stå der og pelle på dem, og vente de 4 eller 6 sekundene de bruker på å bli varme - hundrevis av hylser. Skal man gløde 50 hylser, som de fleste som lurer på dette skal, så holder man dem i en gassflamme og er ferdig på 10min. Alle har en gassbrenner uansett, det er bare å gjøre det, man trenger ikke tenke ut hvordan.

Har du mange, så blir du lei, og du vil ha en magasin/mater-løsning. Det er enkelt å få til med en gassbrenner, og mindre enkelt med en induksjonsovn, og enda verre med et saltbad - som truer med å eksplodere attpå til.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...