Jump to content

Alt innen hundeutstilling.


KnutH

Recommended Posts

Hei.

No som våren nærmer seg, og mange begynner å trene våre jakt og turkompiser til utstillinger. Kunne det ikke da ha vært en ide at man kunne dele sine erfaringer her med andre. Og en tråd der man kunne diskutere/spørre om det meste inne dette.

 

Eller holder alle hundefolk de beste tipsene tett til brystet.

Link to comment
Share on other sites

Som du sier: Å trene litt før man stiller blir ikke feil. Det gjelder jo å presentere "glansbildet" av en hund på best mulig måte! Som handler må du passe på tempo når det jogges, og at hunden stiller seg opp på en fin måte. Personlig liker jeg ikke de som justerer beinstilling og løfter hale, det blir litt fake i min verden :roll:

Har ikke all verdens erfaring med utstilling, men 5 forsøk har gitt 5 førstepremier+++

Det heteste tipset jeg kan gi er å se an hvem som dømmer på forhånd. Det er like stor forskjell på dommere som hunder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det heteste tipset jeg kan gi er å se an hvem som dømmer på forhånd. Det er like stor forskjell på dommere som hunder :wink:

 

Ikke uenig i dette. Har vært på utstilling hvor jeg har følt at dommeren har favorisert kort hale fremfor lang hale på breton, feks.

 

 

Ellers, trening sammen med andre hunder. Mange hunder er svært så glade i å hilse på andre firbeinte. Viktig å få av det verste her, hvis ikke blir det et sabla styr i ringen. Man løper gjerne rundt i ringen, flere i rekke. Ikke spesielt morsomt om boffen absolutt vil sjekke hva som foregår foran og bak og hopper og røsker i alle retninger. Ikke veldig lett å vise gode bevegelser hos han/henne da! Det kan jo i verste fall føre til at man ikke får vurdert hunden.

 

En annen viktig ting er å få hunden til å stå riktig. Poter som spriker i alle retninger eller en hund som ikke er konsentrert i det hele tatt gjør ikke spesielt godt inntrykk. I tillegg må det øves på å la hunden la andre få se på tennene.

 

Noe annet, som kanskje er litt vanskelig, er om hunden er "bjeffete" mot andre hunder. En hund på utstilling skal ikke vise noen form for aggressjon. Da er det tvert slutt. Har vært forbauset på et par utstillinger jeg har vært på med min rase, breton. Noen av hannhundene der synes jeg har vært halvville mot andre hannhunder (ikke i ringen, men mellom "rundene" - utrolig irriterende uansett, synes nå jeg). Innbilte meg at denne rasen bjeffer minimalt, men der tok jeg feil. Min bjeffer heldigvis bare en gang i året i snitt, så er nok heldig der. Men hva som skal til for å avvenne bjeffing sånn uten videre, vet jeg ikke. Jeg tok min umiddelbart hver gang han begynte å skulle bjeffe helt fra starten av som valp. Tror jeg har tjent på det nå!

 

Skulle selv ha hatt min på utstilling en gang til i vår, men vet ikke om jeg orker. Skal i hvert fall ikke på fellesutstillingen (Fetsund) i mai. Velger heller en mindre en. Tullingen min er usedvanlig interessert i å snuse i hekken på andre bikkjer, og jeg synes det er vanskelig å få det av han (en mindre utstilling med færre hunder rundt ens egen er ikke noen ulempe tror jeg). Klarte det faktisk i fjor vinter, og da klarte jeg å få vekk "kåtskapen" mot ei søt lita tispe det luktet løpetid av. Men du verden for et sirkus det var en stund... Og du verden som tullingen sov etterpå, totalt sprengt i skallen! :lol: Denne treningen hjalp veldig til utstillingen. Fyren var rolig og grei nesten hele tiden, sikkert også fordi denne søte, lille tispa lå i naboburet på vei til dit. Min prøvde å komme gjennom sprinklene... Stakkaren var helt fortvilet og prøvde å gjøre spaghetti av seg for å få seg et nummer i naboburet, men endte med å sove av utmattelse etter hvert...

 

En kjekk greie er jo å møte i god tid, slik at hunden får fordøyd inntrykk og blir litt sliten i hodet. Er den det, er den gjerne også litt mer medgjørlig når det gjelder.

 

Om det blir noe i det hele tatt, spørs vel. Får ikke noe annet enn Very Good uansett. Har jo lyst på Excellent, men fjotten min er litt høy i ræva, slik at haleføringen ikke er helt i henhold til hva dommerne vil (høyt kryss). Sannsynligvis hadde dette vært mye mindre synlig med kort/manglende hale ("alt" er lov på breton, unntatt kupert). Og skal jeg ta han på utstilling, bør jeg jo også ta han på jaktprøve® for å få en premie der og. Først da er han godkjent som avlshund etter retningslinjene til bretonklubben. Men MÅ jeg eeeegntlig alt det der...? Utstilling og jaktprøve er jo primært med tanke på å vise at hunden er god nok til å avles på. Noe jeg ikke har planer om enda i hvert fall...

 

På den annen side, det hadde jo vært artig å vite om han duger til slik da, at han er en bra jakthund som andre kan være interessert i å få gener fra.

 

Så det grubles...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se her ja, det ble litt.

De fleste av oss stiller vel med hunder som ikke når helt til topps, og dette pga at man trener ikke nok, og man har ikke gjort det lille ekstra for å nå helt opp. ( tenker på pelsstell etc)

 

Har fått ecellent på min gråhund de gangene jeg har stilt, men detter litt av lasset i de avsluttende finaler. Dette mye pga at man ikke får det beste ut av hunden.

 

Tror helt sikkert at man har kommet høyere hvis man har fått pelsen finere, fått hunden til å stå penere etc. Så det var slike ting jeg var ute etter. Er på ringtreninger av og til. Og det er kjempe god trening for hunden, særlig med tanke på sosialisering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at de fleste her stiller på jaktprøver. Hvor mye trening legger man ned før en jaktprøve ?

 

Under en jaktprøve kan enkelte førere skrike, kommandere og påvirke sin hund høylydt hele dagen, som den største selvfølge. Samtidig liker de ikke at noen korrigerer posisjonen på hundens ene ben når den står stille i en utstillingsring......

 

Hva hvis man ikke setter seg inn i noe som helt når det gjelder en jaktprøve, men bare slenger innom ? Blir man da skuffet hvis man ikke får en første premie ?

 

Det viktigste for en utstillingsdommer er som regel hundens bevegelser i trav. Dette krever trening. Med mye trening i trav får hunden en sterk rygg, hvilket gjør at den står mere korrekt.

 

Videre bør man lære seg hvordan hunden står best mulig. Når man stopper kan det være litt tilfeldig hvordan hunden blir stående. Skal hundens posisjon korrigeres må man jo vite hva som er korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Du har maks fem minutter på å gi et godt inntrykk av hunden din i ringen; stiller du uforberedt så får du gjerne premiering deretter.

 

Det er en del hunder som ser bra ut eksteriørt men som ikke får mer enn VG fordi handleren ikke klarer å vise bikkja rett. Dvs. hunden løper ikke ordentlig og den står som ei ku. Dommeren dømmer det han ser der og da; hjelper ikke om bikkja er verdens vakreste ellers.

 

Så det kan lønne seg å legge litt innsats i det før man entrer ringen :)

 

:arrow: Hunden skal tåle håndtering og tannvisning.

:arrow: Den skal stå rolig i en naturlig posisjon for rasen.

:arrow: Den skal løpe slik at bevegelsene fra siden, foran og bak kan vurderes.

:arrow: Den som viser hunden skal ha 100% fokus på bikkja i de fem minuttene.

 

That`s it i grunn - og det kreves egentlig ikke så forferdelig mye trening til for å få disse tingene til...

 

Rettelse - dersom du har en rase som krever pelsstell (napping, klipping osv) så er det en selvfølge at bikkja stiller i best mulig pelskondisjon.

 

Hvordan skal man øve på disse tingene da?

 

Vel, når det gjelder håndtering og tannvisning så er det bare å la venner og familie sjekke bikkja med jevne mellomrom slik at det blir en vane.

Stå i ro kan øves inn med godbit f.eks. Sjekk også hvordan din hund skal stilles; det er forskjell på en schäfers oppstilling og en labrador for å si det slik!

 

I ringen skal dere løpe venstresvinger - finn deg en flat plass og sett i gang :) Noen raser skal trave fort; andre seint. Finn ut av det.

Å ha fullt fokus på bikkja så lenge dere er i ringen (også når dommeren vurderer de andre hundene som er der - han ser dere i øyekroken) er viktig. Ikke stå foran bikkja slik at dommeren ikke ser - jobb med hunden og få den til å se på deg; bruk godbit for det det er verdt. Er du ny eller usikker i ringen så gi beskjed om det til ringsekretæren og så blir det tatt hensyn til.

 

Sist men ikke minst - still i rene hele klær... det ser megateit ut og gir et dårlig inntrykk av helheten dersom du stiller i hullete joggebukse med rørleggersprekk.

Link to comment
Share on other sites

Det ble jo noen gode tips her.

 

Jeg har noen spørsmål:

 

-Bruker dere noen tilsetting i foret for å fremme pelsen/farger. Tenker da oljer eller vitaminer? Og hvilke erfaringer har dere på dette?

 

-Hvilke sjampoer bruker dere på hundene, og hvor nært utstilling vasker dere hundene.

 

Fikk et tips om at man burde klippe klørne helt ned i forkant. Dette vil resultere i at hundene spriket mindre med potene.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at de som tar utstillinger seriøst, legger ned et stort arbeide i forberedelser. Det inkluderer selvsagt foring og annet stell av hunden.

 

Det er helt riktig som mange påpeker at tar man ikke utstilling på alvor blir resultater deretter. Slik er det forøvrig med alt annet. Mens det gjerne er de som legger minst i det, som er hardest i kritikken av dommere og utstillinger.

 

Selvsagt kan selve utstillingsarrangenentet og dømmingen variere noe. Der er tross alt en del variabler involvert, og dommerne er bare mennesker. MEN handler og hund skal være ekstremt godt trent og gjøre et svært perfekt nummer for ikke å være den største variabelen!

Link to comment
Share on other sites

Det ble jo noen gode tips her.

 

Jeg har noen spørsmål:

 

-Bruker dere noen tilsetting i foret for å fremme pelsen/farger. Tenker da oljer eller vitaminer? Og hvilke erfaringer har dere på dette?

 

-Hvilke sjampoer bruker dere på hundene, og hvor nært utstilling vasker dere hundene.

 

Fikk et tips om at man burde klippe klørne helt ned i forkant. Dette vil resultere i at hundene spriket mindre med potene.

 

Om hunden din har en fin og glansfull pels skal det ikke være nødvendig med noen tilsetning. Har hunden dårlig pels til vanlig, ville jeg vurdert fôringen. Derimot; noen ganger i året røyter hundene, etter valper mm er pelsen dårlig. Lakseolje er et kurant tilskudd i fôret. Etter valper i fjor sommer ga jeg 1 ts ølgjær også, og hadde veldig god effekt av det. Vanlig ølgjær som du kjøper i dagligvarebutikken inneholder sukker, og er ikke det beste alternativet for hunden din. Går du derimot til en helsekostbutikk får du sukkerfri ølgjær (flak). 1 ts på tørrfôret går glatt ned.

 

Hvilken sjampo kommer litt an på hva slags hund du har, pelstype og evn farge. De fleste er i mål med en helt vanlig, nøytral hundesjampo. Selv har jeg opplevd at støveren ble litt ru i pelsen av en sjampo som var ment for glatthårede hunder. Dette var de første dagene etter bading, så om jeg ikke bader hunden før enn dagen før utstilling, bruker jeg også bittelitt hundebalsam. Jeg har en balsam fra felleskjøpet som kosta en dryg hundrings (hatt den i snart 3 år nå, så ingen stor investering).

Har du derimot en hund med spesielle farger, kan det være fint å bruke en sjampo beregnet for fargene på hunden. Absolutt ikke noe must, men hvis du vil. En grå elghund kan f.eks. ha nytte av å vaskes med sjampo for hvite hunder, for å bli kvitt litt av gulskjæret i den hvite pelsen. En sort hund kan få mer intens og blank sortfarge av en sjampo for sorte hunder osv.. Men igjen, normalt langt ifra et must.

Siden jeg har ganske lyse hunder bader jeg dem som regel dagen før. Men langt fra hver gang jeg bader dem. Det er stort sett hvis dem er møkkete eller litt gule i pelsen av at de er urene. Hundene mine bor stort sett bare inne, så slipper den typiske intense "hundelukta" og fryktelig fettete pels.

 

Kloklipping bør gjøres regelmessig uansett, her klippes det hver tredje uke, og som du skriver: Bra å ha fine klør i ringen, både for et helhetsinntrykk på hunden, labber dersom hunden har litt flate labber, og for hundens bevegelse. :)

Link to comment
Share on other sites

For min del så er utstilling et nødvendig onde, må ha dem for og få premiering på jaktprøver og for at hunden skulle bli godkjent til avel. Momentene er nevnt i tråden så det er ikke nødvendig og repitere.

Jeg bruker mye tid på hunden før jeg går i ringen så jeg vet at han blir 100% fokusert på meg og ikke alle de hundene han skulle ha hilst på i rundt han (ps elghund utstilling er risikosport)

 

Dessverre så kommer bedømmelsen veldig mye ut fra hva dommerens egene preferaser er, har opplevd og bli sendt ut med VG i kval i ene utstillingen og fått BIR og 2.BIS i neste, når det mange av de samme hundene man går mot.

Link to comment
Share on other sites

Sist men ikke minst - still i rene hele klær... det ser megateit ut og gir et dårlig inntrykk av helheten dersom du stiller i hullete joggebukse med rørleggersprekk.

 

Artigt å lese om hunde utstilling, men hvorfor trekker du frem mitt edle yrkes stolthet som noe negativt?? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ikke til forkleinelse for yrket altså :lol:

 

Men her er et par uheldige antrekk.... :roll:

 

images?q=tbn:ANd9GcRwrKS2pN2Tjy5m_fzG_nkGsu8WZlLyP1Uo0ZnPNF1QIE-hg2vu

 

What-Not-To-Wear-To-Dog-Shows.jpg

 

dog-show-fashion-police.jpg

 

********************

 

Når det gjelder pelsen så gir jeg for min del ølgjær og rapsolje i maten - hver dag hele året. Det gjør at pelsen kommer fortere tilbake etter røytinga, den er glansfull og blank og klør og poter er uten sprekker.

Min rase trenger lite pelsstell; skal hunden bades så må det skje et par uker før utstillingen ellers blir den for fluffy og stygg. Jeg kan ikke huske sist jeg shamponerte Amigo; jeg spyler helst av skitt under buken og beina dersom han har møkka seg til. Shampoen er en som er beregnet for sorte hunder.

Link to comment
Share on other sites

KnutH her vil du få mange gode tips etterhvert! Men hundeeksteriør og handling er en stor vitenskap som inneholder svært mange momenter, slik at det vil bli mange ting som diskuteres samtidig.

 

Men for det første tenker du helt rett! Hva skal jeg gjøre for å komme videre! Har du fått mere enn en Excellent, har du en hund som er verdt det, det behøver du ikke tenke på. Og føler du at du og din hund har mere å gå på, så har Dere et utviklingspotensiale. Og da er det Ck'ene, Cert'ene, Bim'ene og Bir'ene, Casit'ene og Bis'ene vi snakker om! Dette er høyeste nivå, og det er absolutt ingen rom for tilfeldigheter. Du tar steget inn i Formel 1, og i gråhundringen møter du tøff konkurranse!

 

Det er viktig å huske på, at uansett hvem du er, hvem som er oppdretteren, og hvor god du er til å handle hunden, og hvem som dømmer, så vil aldri hunden kunne fremstå som bedre enn den er. Men motsatt er det 1000 muligheter for at man viser den beste hunden slik at den fremstår som langt dårligere enn den er. Du kan ikke gjøre noe med hundens skjelett, men stort sett alt det andre kan påvirkes i negativ og positiv retning!

 

Du nevner kloklipping, og har selvsagt helt rett i at er klørne for lange, vil de mot et hardt underlag ødelegge hele bevegelsesmønsteret fra tærne og helt opp og ut. Du kan gå ut fra at klør som slites naturlig, alltid er på grensen til å være for lange. Klipp, og klipp ofte.

 

Pelsstell er en vitenskap, og det krever mye arbeide året gjennom for en pelsrase. Og i denne sammenheng er gråhund det. Hunden må ha riktig for for at pelsen skal kunne utvikle seg rett, og få riktig farge. Hunden må ha riktig shampo, og den må vaskes regelmessig gjennom hele året. Hunden må ha en blåser/føner, ellers blir all vaskinga for tidkrevende. Og den må børstes, med riktige børster. Ellers utvikler ikke pelsen seg riktig, døde hår slipper ikke og nye kommer ikke til. Du kan ikke regne med å bli tildelt Ck hvis ikke pelsen er nær perfekt, og uten Ck er det takk for i dag...

 

Noen sier at alt dette bare er tull: Det er da et dyr det er snakk om, de steller da seg selv! Faktumet er at det har de fleste rasene sluttet med forlengst. En hund trenger ikke en perfekt pels for å overleve slik som stamfaren ulven må. De får den maten de behøver, og sover inne i oppvarmede hus. Derfor steller ikke gråhunden pelsen sin, vi har mistet mange av disse egenskapene gjennom avlen. Vi kan også være sikre på at pelsen genetisk er forandret, hundene røyter ikke slik de skal og når de skal. De trenger rett og slett vår hjelp for å kunne komme i nærheten av den pelskvaliteten de skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips i tråden her! :D

 

Jeg er ikke ambisiøs på utstillingsfronten, men prøver å gjøre en skikkelig jobb i ringen uansett. Derav trening på å stå i ro, og trave pent ved fot. Så lenge det er tillatt å justere oppstillinga av hunden, så gjør jeg det for å presentere hunden best mulig. Min rase skal vises med halen sabelformet opp i været, så det er også vanlig og naturlig å løfte halen. Når rasen traver så hever hunden halen sabelformet av seg sjøl.

 

Første del av utstillinga er kvalitetsbedømming, og det er den jeg vektlegger. CK og Cert er supert, og utstillingschampionatet er en fin bonus. Når man kommer til Gruppefinale og BIS, så er det mer showpreget og for de spesielt interesserte. Jeg dusjer bikkja 4-7 dager før utstilling, slik at pelsen får tilbake sin naturlige valør før vi går i ringen.

Noen tør ikke å slippe jakthunden i skauen de siste ukene før en viktig utstilling, og da har det tippet litt over i mine øyne. ;) Jeg stilte en mager og fysisk gjennomtrent hund på NKK-utstilling og fikk CACIB i tillegg til resten av sløyferekka, da hadde bikkja vært jevnlig i skauen gjennom hele vinteren, og senest to dager før utstillinga.

 

Jeg er enig i at de som kritiserer utstilling mest, er de som stiller minst forberedt, med ditto resultat. Eksteriørbedømminger er ved siden av jaktprøver de viktigste redskapene man har i forhold til avl, men jeg er også enig i at det er dårlig reklame for dommerstanden når hundene kan få vidt sprikende resultat fra den ene utstillinga til den neste... Vet ikke hva som kan gjøres med det. Føler det er mye greiere å være drevprøvedommer, der er det tydeligere føringer og regler å forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stilte en mager og fysisk gjennomtrent hund på NKK-utstilling og fikk CACIB i tillegg til resten av sløyferekka, da hadde bikkja vært jevnlig i skauen gjennom hele vinteren, og senest to dager før utstillinga.

.. sjølv kom jeg rett fra ettersøk og inn på en NKK-utstilling - bikkja fikk tørka vekk det verste blodet og gjørma fra bein og buk og fikk CK, CACIB og BIR :)

Link to comment
Share on other sites

Og så er det gjerne slik at en hund som er nær perfekt er lettere å stille enn en som eksteriørt har mangler. Noen hunder stiller seg selv, og i en rase hvor det gjennomgående er langt mellom perlene og liten konkurranse kan championatene komme raskt og greit.

 

Jeg overhørte en russisk dommer som oppgitt sa til sin ringsekretær at her har jeg reist rundt hele Europa for å komme hit å dømme, men så gidder ikke hundeeierne engang å vaske hundene sine. Det er et fint eksempel på spekteret i interessen i det vi holder på med. Mange ganger hadde det vært det beste at eierne ikke melder hundene på, da det er svært synd at gode hunder p.g.a. eieren ikke får en rettferdig bedømming.

 

Dere sammenligner med jaktprøver, og kan bare tenke dere hvor tragiskt det skulle være å dømme hvis man gjentatte ganger måtte oppleve eiere som gjør alt de kan for å ødelegge for hunden sin. Terskelen for at folk starter på prøve er mye høyere enn for utstilling, og dermed er de aller fleste godt forberedte og viser det beste fra hundens side.

Link to comment
Share on other sites

Artig å se at mange deler erfaringer og tips.

Gode bilder Jaktlykke :overrasket::lol::lol: særlig det siste.

 

Hva kan man oppnå med føning etter vask? Vil pelsen legge seg fortere hvis man føner? Hadde han i dusjen i dag. Og dæven røytinga startet brått :overrasket: . Men røyting er det stort sett hver gang han vaskes. Og det vil gå noen dager før pelsen har lagt seg. Ble nesten dobbelt så stor.

Var på en ringtrening i fjor. Han som holdt denne var en av de store innen gråhunder her på helgeland, uten og nevne navn. Han sa at han brukte en spesiell sjampo ( vi fikk ikke vite hvilke). Og han vasket noen dager før, og spylte av ca 60%. Det skulle være noen % av sjampoen igjen i pelsen. Det skulle vist gi det beste resultatet. Så de som er stor innen utstilling har sine triks. Og det er jo selfølgelig erfaring de har opparbeidet seg i løpet av mange år.

 

Det at man kan oppleve å få forskjellig premiegrad innenfor en kort periode, kan også skyldes at man møter en dommer som ikke er spesialist på din rase, men får dømme den. Og neste gang får du en dommer er virkelig god på din rase, og da kan du få et annet resultat. Vet om en som gikk fra den ene utstillinga good til neste der han var i bis finalen og kom på 2. Dette skyldes at den første dommeren satt i avelsråden for rasen (hvit elghund) og den andre hadde sitt spesialfelt på gråhunder.

Så jeg tror ikke alle dommere kjenner alle elghundrasene godt nok til å bedømme rettferdig.

(ser akkurat at jaktlykke har noen ord om dette)

 

Det er jo ikke tvil om at man trener nok på det med utstilling. Selfølgelig setter jeg jakt champion høyest, men har no vært stolt hvis jeg fikk hunden til utstilling champion. Uten at jeg tror det blir noen av delene på den jeg har no.

Link to comment
Share on other sites

Dommere har sine preferanser som alle oss andre. Noen legger stor vekt på bevegelser, andre på pels, atter andre på vinkler og beinstamme.

Så lenge de holder seg innenfor standarden så står de fritt til å premiere den bikkja DE liker best. Det gjelder enten det er en rasedommer eller en allrounddommer.

 

Det mest komiske er jo når bikkja ene dagen får flat rød og på kritikken at han har ustabile bevegelser og neste dag får CK og blir BIG1 med beskrivelsen meget gode bevegelser.... merkelig hva èn natts søvn kan gjøre med kroppen gitt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men her er et par uheldige antrekk.... :roll:

Da er det vel det første og siste av dem som er litt uheldig vel....? :mrgreen:

 

***

 

Men en annen ting: Tråden heter "Alt innen hundeutstilling". Jeg skjønner ikke en puck av forkortelsene som brukes, og skal tråden ta for seg alt innen hundeutstilling, tror jeg det er greit å kjenne til hva målet med pelsstell, trening, klipping, vask og føn skal være: VG, Exellent,handler,NUCH, NV11, BIM, CK, Cert, BIR, CASIT, BIS, NJ(D), CABIB, CH,WTF.... :oops:

 

Kan noen lenke til oversikt, evt. eller forklare hva i huleste alle forkortelsene som brukes, og evt. rangering på dem?

 

Sånn. Nå har jeg eksponert min kunnskapsløshet på dette området, og håper noen er takknemlig for at jeg tar blamen for andre i samme situasjon :lol:

Link to comment
Share on other sites

KnutH: Du kan være helt sikker på at RN steller pelsen gjennom hele året: Kamming, kaling og børsting hver dag. Shampoo og bad hver måned. Han forer med et for som ikke gir gult/brunt i pelsen, og man gir helt sikkert tillskudd hvis han mener det skulle ha noe for seg.

 

RN er perfeksjonist, og legger 100% i det han gjør. Derfor oppnår han resultater!

Link to comment
Share on other sites

Dommere har sine preferanser som alle oss andre. Noen legger stor vekt på bevegelser, andre på pels, atter andre på vinkler og beinstamme.

Så lenge de holder seg innenfor standarden så står de fritt til å premiere den bikkja DE liker best. Det gjelder enten det er en rasedommer eller en allrounddommer.

 

Det mest komiske er jo når bikkja ene dagen får flat rød og på kritikken at han har ustabile bevegelser og neste dag får CK og blir BIG1 med beskrivelsen meget gode bevegelser.... merkelig hva èn natts søvn kan gjøre med kroppen gitt :lol:

 

Jeg var jo ikke der, og vet selvsagt ikke noe om denne konkrete episoden. Men det du refererer til er jo akkurat det som skjer: Handleren gjør ikke jobben sin, og får ikke vist frem hundens bevegelser. Det er så fryktelig lett for at det er det som skjer, uten at handleren oppdager det selv. OG så beskylder man dommeren for å være inkompetent...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv opplevd CACIB og Bis-plassering den ene dagen og 2 premie dagen etter.

Dette var med en hund som hadde klippekort på BIR. Jeg var hellig overbevist om at dommeren som gav denne hunden 2 premie var både full og inkompetent .....

- helt til jeg fikk se video fra utstillingsringen.

Etter å ha sett videoen var jeg helt enig med dommeren.

 

Gulvet var så glatt at hunden ikke klarte å bevege seg korrekt. Selv om jeg er rimelig dreven som handler, merket jeg ikke dette.

 

Hvis den hunden det gjelder er i motsatt ende av det koppelet du holder i, har du ikke mulighet for å uttale deg, da du har den desidert dårligste plassen til å vurdere hundens bevegelser sett fra siden.

Link to comment
Share on other sites

Alltid morsomt med forskjellige dommere.

Den ene strihårsdachsen min ble Bir med CK på en utstilling, med skryt for pels, bevegelser. På neste utstilling fikk den sufficient og dommeren mente den omtrent var korthåret i tillegg til at brystet var feil, bevegelsene dårlig osv. Bikkja har rett nok ikke veldig mye barter etc, men det jeg vet er at jeg ikke stiller for den dommeren igjen.

 

På forrige utstilling igjen fikk den VG, men kritikken gikk på bevegelsene. Det er helt greit for den dagen gikk ho helt ræva i ringen og ingenting fungerte.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke på tide og få egne tispe og hanhund ringer, har opplevd og gått i ringen etter andre raser og mange av hanhundene var helt desperat til og snuse inklusiv min egen, har en liten følelse av at det var noe løpetid inne i bilde, uansett så er det surt og kjøre så lang for at hunden skal ligge desperat og snuse inne i ringen

Link to comment
Share on other sites

Amigo var nestemann inn i ringen bak ei tispe med løpetid... Du kan si det slik at det gikk rævva! Bikkja hang klistra i gulvet med snuten og det var ikke mulig å oppnå kontakt med ham. Dommeren skreiv på kritikken at han spolerte sine sjanser pga "wicked behavior".

Så ja til egne ringer :)

 

Ps: "alle" vet jo at Amigo er en kåtgris ;)

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke på tide og få egne tispe og hanhund ringer, har opplevd og gått i ringen etter andre raser og mange av hanhundene var helt desperat til og snuse inklusiv min egen, har en liten følelse av at det var noe løpetid inne i bilde, uansett så er det surt og kjøre så lang for at hunden skal ligge desperat og snuse inne i ringen

 

Vi bør vel ha et mål om å avle hunder som tåler å ha løpske tisper i nærheten uten å gå bananas? Jakthunder med høy kjønnsdrift er jo totalt ubrukelige.

Link to comment
Share on other sites

Vi må jo tross alt ha hannhunder med kjønnsdrift, hvis ikke blir det dårlig med avl.

 

Det er vel noe i det, Ranger :) .

 

Fint og se at det blir diskutert mye div i tråden, så greier man kansje å holde liv i den ei stund fremover.

 

Er det noen av dere som bruker balsam av noe slag, når dere vasker hundene?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte hvis man måtte dusje hunden tett opp mot ei utstilling. Vår hund ser ut som et lite lykketroll de første dagene etter dusjing, inntil pelsen har lagt seg. Der har kansje balsam fått pelsen til å legge seg fortere.

Link to comment
Share on other sites

KnutH: Angående pelsstell, shampoo og balsam skal du ringe oppdretteren av hunden din og få råd. De er også oppdrettere av bl.a. Chow Chow hvorfra de bl.a. har en Cruft-vinner! Marianne kan og vet alt om pelsstell.

 

Skal ha meg en prat med ho. Ho skal vist dømme på elghundutstillingen her i slutten av april.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

[*] Jeg har foreløpig bare en junior, og fikk excellent i helgas utstilling, men dette var en lokal klubb's arangement og bikkja var ikke bada, hadde bare børsta han hele uka, han røyter ikke mye enda, men neste helg skal vi stille på en NKK utstilling, burde han vaskes? Og er det bare en myte at de slipper mere hår da? Har nemmlig hørt at bading ikke har noe med vaskinga å gjøre :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Du fikk aldri noe svar; hvordan gikk det på utstillingen?

 

...neste helg skal vi stille på en NKK utstilling, burde han vaskes? Og er det bare en myte at de slipper mere hår da? Har nemmlig hørt at bading ikke har noe med vaskinga å gjøre :)

 

Det kan være lurt å vaske hunden dersom du vil ha fortgang i pelsslippet. Hvorvidt det er lurt å gjøre rett før en utstilling er en annen sak :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
På 6.4.2013 den 20.12, sindre.S.K skrev:

Så enkelt er det ikke, har opplevd og fått nevnt ting i kritikken som ikke går under rasebeskrivelsen, og dette er et kjent fenomen for mange som stiller hunder. De fleste jeg har snakket med ser an hvem som er dommer før dem stiller hunden

 

At veldig mange dommere er inhabile er vel ingen hemmelighet. Dei må bruke alle gode eller dårlige grunner for å ikkje gje flotte hunder høg score...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...