Jump to content

Moens kjeller. Prosjekt Mavser;)


30Ihmsa

Recommended Posts

Mårn...

Siden jeg har tid og lyst, tenkte jeg å dele litt erfaringer, tips og råd ang restaurering, nyprosjekt og annet dilldall ang "hjemmesnekring" på våpen. En annen grunn, er også at prosjekttråder er et must og en grei avkobling fra "hvilken kikkert" og paranoide "hva nå?" tråder :mrgreen:

Jeg har tilgang på mye fancy maskineri hos tidligere arbgivere, men helst knoter jeg med de småmaskinene jeg har i kjelleren. Liker å finne opp kruttet på nytt...hver dag :wink:

 

Jeg kjøpte en brukt Sauer her om dagen...usett. Så selvfølgelig greit ut på bildene, men haka sank litt når jeg begynte å pille på den. Slengte på skinner og kikkert og stupte ut i hagen for testskyting. Jeg har en 20x20cm gong på andre siden av jordet (130-140m) Første skudd, midt i. Andre skudd 3cm til venstre. tredjeskudd, midt i. Slik vimset treffene rundt omkring uten mål og mening. Frem med momentnøkkel og justere litt. Samma dritten uansett hva jeg gjorde. Rifla ble plukket ned i småbiter og jeg begynte å skjønne tegninga. Som dere ser på bildet, er det tatt ut av stokken for å "lette" løpsskifte. Og når dere ser på bilde nr to, ser dere hvor stor flate kassa henger i på fremre høyre hjørne. Kassa henger i løse luften, og blir naturligvis vridd når man trekker til skruene. I utgangspunktet er stokken vrak, men siden penger til ny stokk er en god stund inn i fremtiden, måtte jeg prøve å fikse.

20130402_135123_zps3558809c.jpg

20130403_111418_zpsff81e9ec.jpg

 

Her må det freses og limes. Jeg laget en jigg som jeg festet gjennom åpningen i kassa. Toppen av stokken er jo rett, så da har man jo et godt utgangspunkt.

20130403_112545_zps8492707c.jpg

 

Da var det bare å måle ut hvor man skulle frese og overføre målene til jiggen. Poenget var jo å frese ut et "rett" hull som kunne tettes mest mulig, og samtidig få igjen stabilitet. Huller var nemilg tæljet ut med kniv.

20130403_112701_zpsee7eb562.jpg

20130403_113004_zpsd8bab020.jpg

 

Jeg merker av i begge ender, slik at jeg kan fjærne tapen. Den flurer seg bare opp når fresen treffer, så da ser man ikke hvor man skal starte/ stoppe.

20130403_113851_zps49d0692b.jpg

 

Jeg freste alt i en smell fordi jeg var sikker på å treffe nøyaktig der jeg hadde tenkt. Ellers hadde jeg frest ut i malen først og sentrert denne over området som skulle freses.

20130403_114709_zps6fefc2d0.jpg

 

Tadaaa... Et jevnt hull som lett lar seg plugge igjen med god presisjon.

20130403_114759_zps3c9042d3.jpg

 

Så er det bare å måle dimensjonene på hullet og lage en plugg. Jeg brukte eik for mest mulig hold. Noe annet hardtre hadde også vært duganes. Men nå var det eikeplanken som sto nærmest :)

20130403_120447_zpsef7ff3c4.jpg

20130403_120713_zps36acc47e.jpg

 

7 Kg med epoxy skulle holde :mrgreen: West System epoxy duger til det meste...

20130403_120840_zpsc226c09d.jpg

 

For å korte ned tørketid og for å få best mulig hold, la jeg stokken inn i varmeboksen. Ei enkel finèrkasse med 4 stk 100w lyspærer. Denne gir mellom 80 og 90 grader, så her går det unna. Boksen er forresten noe jeg bruker når jeg limer/ herder buer. Flerbruk..

20130403_121900_zps016a5d56.jpg

 

Etter en drøy time i svetteboksen, er det bare å dra frem ett hoggjern og trimme seg ned til stokken. Den siste micromillimeteren tar jeg med pussekloss. Her er en ting jeg må si... Skarpt verktøy er kjekke saker. Nytter ikke å handle "kvalitet" på Biltema. I allefall ikke skjærende verktøy. Der har de igjen mange mil før de er i mål. Godt verktøy er halve...bla bla

20130403_170855_zpsaba30649.jpg

 

Ble ikke så aller værst, syns jeg. Pluggen hadde litt å gå på, men siden man bruker "gapfilling glue" som de sier borti junaiten, flyter epoxyen godt ut og tetter. Hvis det fortsatt er noen åpne limfuger, fyller jeg disse FØR jeg rører limflaten. Da slipper man fingerfett og dritt nedi fugen, og nytt limklin hefter suverent godt.

20130403_171212_zpse2f9a473.jpg

 

Beddejobben gikk fortere enn jeg klarte å ta bilder.. Ikke så himla spennende er det heller. Pirke bort litt trevirke for så å erstatte det med beddemasse. Kan hende jeg må gjøre opp igjen denne jobben. Er ikke helt sikker på om tape er helt optimalt, selv om jeg har gjort det på denne måten mange ganger før. Og da med godt resultat. Noe sier meg at Saueren er litt kresen :roll:

20130403_173309_zps4e96584d.jpg

 

Etter dette skjedde det mye i kjeller`n. Alt stål var lakkert...i masse farger. Litt sort, grønnt og ett par andre farger. Kassa lå i oppvarmet aceton en time, før den fikk et massasjebad i ultralydvaskeren. Samme med bolten. Den hadde også et tykt lag seig lakk av noe slag. Bolten ble polert opp igjen og kassa fikk ett strøk sort farge. Kassa skal duracotes bare jeg får rota meg til å bestille, men nå har den et midlertidig sort belegg. De blanke, myke skruene i skinna ble byttet ut til fordel for herdet stålskruer, det samme med skruene i ringene. Disse var nesten runde, og var ikke bare lette å få ut. Sleit ei god stund med å finne en "tommeskrueleverandør" på Hamar, men AB Jernvare har ALT!! Prøvde å lage ny boltkule av Wenge også. Ett sort, hardt treslag som lukter gammalt hestepiss når man pusser det... Men den ble kassert til fordel av den orginale sorte plastkula. I mens kassa badet, fant jeg frem noe spritbeis jeg hadde stående. Endte opp med å bruke en som skal imitere Merbaou. Til slutt la jeg på to strøk Liberon finishingoil. Det sies at den oljen er den eneste overflatebehandlingen som blir godkjendt på treleker til små barn... Da passer det bra å kline inn stokken med dèt.. Kan jo tenkes at jeg setter tenna i`n :D Fant frem noe stål også. Lagde en "versa" pinne som jeg borret og limte inn i stokken. Det funker...

20130404_183442_zps6b520c0c.jpg

20130404_183501_zpsa4c9171c.jpg

20130404_183509_zps591eaf2a.jpg

 

Nå skal det prøveskytes bak huset i morra.. Så får man bare vente til nytt stokkemne kommer seilende fra junaiten. DA skal jeg spikke fælt da :wink:

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et par generelle kommentarer til epoxy som ikke er direkte tilknyttet dette prosjektet:

 

Epoxy kan ha en del problemer med oljerike treslag. Eik er ett av disse så hvis man skal lime eik strukturelt med epoxy bør man sjekke på forhånd anbefalingene fra leverandør. Vil tro at det går veldig bra med denne pluggen som er godt tilpasset og ikke skal bære noen stor strekk, skjær eller vridningslast. For liming av eik, teak og andre oljerike treslag finnes det egne limtyper.

 

Epoxy er ikke "gap filling" etter hva jeg har fått med meg, epoxy driver og krymper litt under herding. Polyuretan er mye greiere hvis man skal fylle sprekker, men så var det dette med fukt og skumming.

 

West System er en av de epoxyene som skiller ut amin/voks som legger seg på overflaten som en hinne ved herding. For å få god kjemisk binding når man limer i flere runder må man påføre neste lag lim før det har gått 24 timer ved herdetemperatur rundt 20 grader. Amin belegget hindrer kjemisk binding samt finkornet mekanisk binding. Belegget fjernes best med vask + pussing. Igjen, ikke noe å tenke på i denne sammenhengen bare ren folkeopplysning hvis noen med skumle planer leser tråden.

 

Fingerfett på limoverflater unngås ved å bruke engangshansker i vinyl (ikke latex). Kjøpes billig i volum a f.eks. 1000 stk hos Ervik AS.

 

Alt dette finnes i dokumentasjonen fra West System. Når man alikevel er inne på westsystem.com så sjekk ut årgangene med Epoxyworks som ligger der. Masse morsomme prosjekter og nyttig info for oss som fikler med prosjekter. Tråder som dette er en berikelse i hverdagen!

 

 

 

Gleder meg til å høre om denne pluggen løste problemet med vandring! Ved siste besøk på banen var det en som hadde samme symptomer på sin 200str. Vi landet på at det var ammunisjonen og siden har jeg ikke fått snakket med ham.

 

Hva slags omdreiningshastighet freste du med? Jeg har frest litt i treverk med 2500o/min og det er alt for sakte.

Link to comment
Share on other sites

...AB Jernvare har ALT!!...

 

...Liberon finishingoil...

 

 

Det kan jeg skrive under på. Egentlig burde en handle alt en trenger av isenkram der, for å være sikker på at de ikke må legge inn årene. Den butikken er gull verdt :D

 

Jeg bruker Liberon finishing oil på alt tre som skal oljebehandles unntatt terassen og trappa. Der blir det for dyrt :wink: Like bra på kjøkkenbenken av eik, som på knivskaft og skjeftet på 602'en.

 

For øvrig, fin tråd :D

Link to comment
Share on other sites

M67: Nesten som i "gamledager" Jeg tenkte å få lurt deg til å lage no morro som kan legges ut på bueforumet. Er jo nesten bare medlemmer av "Møllegabet-mafian" som frekventerer der om dagen. De hadde hatt godt av litt epoxylesing;-) Legg gjerne til litt glassfiber, så svetter de litt ekstra.

 

Abarth: Jeg KAN trakte kaffe, altså. Du må bare gi meg litt tid:lol:

 

Nilsen308: Der tok du meg i feilinformasjon. Seff er ikke west gapfilling. Nettopp derfor jeg måtte fylle etter. Noen ganger går det litt fort i svingene;-)

 

Jeffery: Det har du helt rett i. Men jeg ser at mange av den yngre garde, ikke har hørt om de en gang. Mitt høyeste ønske er å få snoke gjennom hele butikken. Men da må jeg nok sette av en dobbelt sommerferie eller vente til man fyller 67...;-)

 

Kjell Olav: Jeg fyrte av noen salver på 1000m i dag. Ett par hytteeiere som ikke var enige i at skyting på mjøsisen var kult:mrgreen: Men alle hytteeier reiser hjem en gang.Hehe..

Link to comment
Share on other sites

Dette likte jeg!

Spennende prosjekt og ser frem til mere :D

Har du bilder av det ferdige resultatet etter beddejobben, så er det nok mange som setter pris på om du deler.

 

Arti å følge med på hva fingernemme folk klarer å få til!

Link to comment
Share on other sites

Artig med gjør det selv prosjekter :smile: Man får mange gode tips, og lærer en hel del av å se hva andre gjør, og hvordan de går fram.

 

Den epoxyen du bruker dær sverger jeg til 30Ihmsa :D

 

Har nettopp modda orginal stokken på Vanguarden min, til friflytende. Da måtte det epoxy, pluss en liten aluminiums bit til for og stive av frontgrepet.

Prøvde først noe standard epoxy på tube, som man får kjøpt på biltema og ellers overalt. funka dårlig. måtte meisle ut og begynne på nytt :lol:

 

Fyllte forskjeftet med West system epoxy, tredde i en alu bit og satte det i klem.

 

Eneste måten den stokken kunne vært stivere på nå, er vist den hadde vært av tre :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke akkurat hightech det her, men hyggelig om noen blir inspirert;-)

 

Har desverre ikke bilder etter bedding. Men jeg har en Sako 6ppc som skal oppi en BR stokk fra mc millan. Tenkte jeg skulle begynne til uka. Da blir det støping, bedding og mye annet surr;-)

 

Ang billig epoxy, så har jeg til gode å finne noe som funker. Jeg kjøper heller 7kg med noe som duger i én smell. Men så bruker jeg også en slik dunk pr år...nesten.

Link to comment
Share on other sites

Var å prøveskjøt rifla på mandag. Jeg glemte selvfølgelig bakbaggen OG hørselværn hjemme, så det ble ikke helt optimalt for å si det mildt. Fant ett par ørepropper i bilen, og den høyre skoen fikk tjene som baksekk.

 

Vel. Dette var den minste gruppa. Ikke heeelt overbevist, men det får duge til man kan teste litt mere seriøst.

20130408_115819_zpsb5f426c6.jpg

 

Vel hjemme og full av pågangsmot, stupte jeg nedi kjelleren igjen. Fikk så fryktelig lyst å snaue av stokken litt.. Frem med maskeringstape og blyant.. Ikke vanskelig å se hva som er inspirasjonskilden,vel?

20130408_125021_zpsa2af34ae.jpg

 

Da var det bare å satse. Nytt blad i bådsaga og sage. Si i fra om dere ser stokken. Var litt rot på benken..

Det er igjen kun 2mm trevirke på undersiden. De utfresingene nedi stokken var litt dypere enn jeg først trodde.

20130408_131451_zps952736d2.jpg

 

Herfra brukte jeg kun en skarp kniv for å forme avrundingen. Pusset over før lakkering, men det ble ikke helt bra. Litt kantete, men det får man fikse en annen dag. Jeg fylte utfresingene nedi stokken med glassfiberarmert epoxy. Ca 5-6mm tykt lag. Da tåler den litt juling også. Det som ble igjen av utfresingen til skinna, fylte jeg også med glassfiber og epoxy. De avlange hullene på siden tettet jeg på samme måte som det hullet jeg fikset sist gang.

20130408_132053_zpsddb73d4b.jpg

 

Just kinnestøtte fikk jeg også lyst på. Irriterer meg grønn å måtte demontere den orginale for å få ut bolten.

Siden jeg ikke hadde rør og slikt, gikk jeg for en enkel løsning. Aluskinne nedi ei hylse. Hylsa lagde jeg av to aluplater som jeg skrudde sammen med distansebiter imellom. Borret hull gjennom den ene veggen slik at settskruen skal få tilgang senere. Hylsa limte jeg på plass med Loctite A1/A2. Samme som jeg bruker til bedding. Selve kinnestøtten er av heltre og jeg freste ut et spor tilsvarende aluskinna som skal sørge for distanse.

20130408_143814_zpsaaea7a03.jpg

20130408_143829_zps67ab81a0.jpg

20130408_134034_zps240930ef.jpg

 

Den pinnen til tofoten som jeg satte i sist, var litt snau på diameteren. Det manglet en hel millimeter før den hadde fylt adapteret. Så jeg har reist bygda rundt i dag på jakt etter en 11mm bolt, og fant til slutt noe hos en kompis. Boltene til bærebroen på Volvo hadde riktig mål. Og ikke nok med dèt, jeg fikk gjenger også :wink:

Litt kapping, borring og filing, så var den klar. Jeg borret først med 100mm og gjenget med M12 til slutt. fylte hullet med epoxy og skrudde. Borret og gjenget også til stoppeskruen som hindrer rifla i å ta overbikken..

20130409_121909_zps6183be21.jpg

20130409_122854_zps8e695769.jpg

 

Jeg lagde en jigg som ble festet i søylebora. Da fikk jeg 100% uttelling horisontalt. Vertikalt ble det gefylen..

20130409_115306_zpsdbc59860.jpg

20130409_120533_zpseb1d4ea3.jpg

 

Begge pipene, demperen, kassa, picatinnyskinna og stokken fikk til slutt et realt strøk sort lakk. Jeg har ikke brukt Duracote, men en industrilakk som tåler mye juling. Den er ikke helt optimal kanskje, men jeg tror ikke rifla bryr seg om hva lakken heter :wink:

 

Hele greia ferdig for denne gangen. Ett par lakkstrøk til, tror jeg den skal få. Men det får bli en annen gang. I morgen skal vi lage spor i Mjøsisen 8)

 

20130409_162113_zps21317a4e.jpg

20130409_162221_zpsfb7a8f7c.jpg

20130409_162237_zpscf6a8e0b.jpg

20130409_162252_zps8e5e025e.jpg

 

PS! Bilder og tekst fra ny bedding skal jeg legge til senere...må skyte litt også 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært uten titterør noen dager, så jeg har forbedret den justerbare kinnestøtta noe, justert finish på stokk og beddet opp igjen rifla. Ikke vanskelig å se at SSG 300 stokken er forbildet. Nå i disse "langholdsrigg-dager" har jeg "spart" noen tusen på å modifisere orginalstokken. Legg merke til at jeg IKKE påstår at denne er like fin og flott som Mc Millan, og ikke tror jeg den er like optimal, heller. Vi får se...

 

Litt for sent fant jeg ut at adapteret burde tilpasses den orginale utfresingen i stokken. Det hadde lettet jobben betraktelig. Men siden den aluklossen allerede er laget, får den duge. Tanken var å få så bredt feste som mulig, slik at støtten ble stabil. Den forrige ble både teit og slarkete.

20130420_104212_zps8e139aa6.jpg

 

Som sagt, ekstra jobb med å hogge ut plass til aluklossen. Jeg fant nå også ut at adapteret var en tanke for tykk i forhold til den orginale utfresingen. Men jeg har limt klossen i sidene, så den sitter der den skal uavhengi av tomrommet under. De stengene jeg har brukt, er vanlig 8mm stålrør som er pusset blanke.

20130420_104220_zps0ed34e64.jpg

20130420_110838_zps61d8f18a.jpg

 

Når limet hadde herdet, borret jeg ut videre ned i stokken slik at disse pinnene skulle få plass. Borrstopp er en fin oppfinnelse som jeg har liggende i skapet, men som jeg også glemte å bruke. Resultatet ble gjennomborring på første forsøk.

20130420_111147_zpsb95f3c75.jpg

 

Etter mye om og men, fant jeg ut hvor jeg skulle borre hullene som settskruene skulle være.

20130420_112121_zps8bbc24f3.jpg

 

Bommet litt, så jeg måtte støpe igjen litt av hullene. De pluggene som står der, er rett og slett 8mm stålrør som jeg gjenget M6 innv og skrudde inn to korte settskruer. Disse skrudde jeg inn i adapteret slik at hullene ble vinkelrette og jevne. Smurte inn de med skokrem og sausa på med A1/A2.

20130422_141436_zpsc6dbeabf.jpg

 

Da alumassen tørket, fikk jeg lyst til å gjøre dette enda mere likt ssg stokken. Jeg lagde en jigg som jeg skrudde fast over adapteret, slik at jeg hadde rett vinkel når jeg fyrte opp fresen. Jeg glemte selvsagt å lage stoppere, så jeg måtte støpe enda mere. Men slik sett, er kantene nå mye mere solide enn hva kun trevirke kan by på.

20130422_141423_zps90eb2a4a.jpg

 

Vel... Da var den ferdig. Jeg brukte forresten den orginale kinnestøtta i stede for å spikke en ny. Jeg mangler den skiva som skal heve/senke støtta sammen med ei gjengestang, så det hullet får stå tomt til jeg får fatt i den. Denne patenten er ikke helt optimal med tanke på den minimale stigningen M8 gir, men jeg får se om jeg finner noe som kan erstatte den etter hvert.

Stokken måtte lakkeres opp igjen etter all håndtering. Jeg angrer nå på at jeg klistra på den antiskligreia. Ikke trenger jeg noe fremme på stokken, heller :roll: Får finne en føner og fjærne det i morgen. Fikk nemlig en lysende idè :wink:

20130424_233900_zps64bab967.jpg

20130424_233924_zps707b7612.jpg

20130424_230824_zps7a3e84bc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siden stokken har blitt pusset ned såpass kraftig, og "stiplingen" hadde tatt kvelden, prøvde jeg griptape, eller sklisikring som det så fint heter. Greit nok på rette flater, men noe skikkelig herk når det svinger litt.

Så etter litt seriøs forskning med div media, fant jeg at semulegryn, ble sånn passe ruglete. På prøveplata mi, la jeg på 2.4 strøk epoxy over gryna. På det fjerde strøket syntes jeg at ønsket friksjon var oppnådd. Prøvde sesamfrø og sukker også, men det ble bare høye fjell og ikke noe spesielt vakkert.

 

Først må man maskere.. I grepet brukte jeg bare en "Whiteliner" og tegnet sånn ca der jeg ville ha gryn. En pensel fra minstemann`s malerskrin var sånn passe stiv i busta, og det var bare å "male".

Når jeg var fornøyd med epoxyen, strødde jeg semulegryn over. Litt fallhøyde gjør bare at gryna sitter litt bedre og dypere. Nå er det bare å vente på tørking, så kan man pensle på mere epoxy.

 

20130426_222259_zps733fb3e0.jpg

20130426_222304_zps36bad158.jpg

20130426_223348_zpscdeb80a1.jpg

20130426_223354_zps0798b29e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hehe...semulegryn er flotte saker. Forseglet under 4 strøk epoxy, ble grepsflatene veldig bra. Nå gjenstår kun å montere tommelhjulet til kolbekammen, så er den ferdig. Skal fiske frem de siste bildene bare jeg finner den forb..a kabelen;-)

Link to comment
Share on other sites

Når du pensler på epoksy, hva setter du penselen i i mellomtiden slik at den ikke størkner? Jeg brukte pensel med kontaktlim her om dagen, og på den boksen sto det anbefalt å bruke rødsprit til penselrens. Det fungerte overhodet ikke. Aceton kanskje? Tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte slike plastpensler som er i malerskrin for smårollinger. Den satte jeg i aceton, og siden har ingen sett busta på den... Med west system epoxy, som jeg bruker, pakker jeg inn pensel i gladpak (matfolie) og legger den i kjøleskapet. Da holder den seg i flere timer uten å herde. Men det enkleste er nok å kjøpe en haug billigpensler på Biltema eller Clasern og kaste de etter hvert. Men om du har pensler som er av naturhår, kan du bruke aceton å vaske de i.

Link to comment
Share on other sites

Var som jeg tenkte da: Enten er det ikke sterkt nok til å ta limet, eller så tar det busta. Aceton vil vel fortsatt ta limet som holder naturbusta fast i skaftet hvis man setter den for dypt. Man kan vel også risikere at busta trekker det opp via kapillæreffekt, for ikke å snakke om at aceton damp også løser opp lim og gummi, ihvertfall i en lukket beholder.

 

Blir nok en haug med billigpensler neste gang. Jeg får vel egentlig heller kjøpe noe slik epoksy som du bruker, for flere timer tørketid høres flott ut. Kontaktlim tørker alt for fort.

Link to comment
Share on other sites

Det mest geniale med west system, er at det er et veldig godt lim, og det koster mye mindre enn mange andre merker. Fyrer du opp et skap av noe slag, og får temperatur på 40 grader og opp til 90, kan du velge herdetid etter litt forskning. 80 grader gir ca 30min herdetid. Jeg har en gammel fryser som jeg har montert en panelovn nedi. Med termostat kan jeg styre varmen fra romtemp til 98 grader. Den fungerer også som varmekilde i kjelleren på vintertid...om man husker å åpne lokket;-)

Med gode pensler mener jeg de som kun består av; treskaft, naturbust og metallkappe. Ganske dyre, men de kan du vaske i aceton så mye du orker.

Link to comment
Share on other sites

Siden Sauerprosjektet er solgt, og gjørelysten er på topp, har jeg funnet en diger laminert kladd inners nedi kjelleren. Den skal bla bli ny stokk til Jr`s mauser 308w. Den rifla overrasker meg til stadighet. Her er bla en 5sk samling han skjøt på 500m i går. Jeg har ikke målt den på noe vis, men gongen, eller "plingen" måler 10x10cm, så da sier bilde sitt.

20130602_154148_zps39b3462f.jpg

 

Siden han til stadighet ønsker å skyte fra benk, ville han også ha en real "benkestokk"! Og når laminatet er nesten 8cm tykt, bør det være mulig å lage ei flåte av en stokk. Og hvis det viser seg å bli for voldsomt, er det jo en enkel sak å raspe av det man ikke vil beholde. Jeg skal også frese ut og tilpasse ei skinne ala SSG i underkant forskjefte så det er mulig å feste tofoten hvis den skal brukes.

Her er i alle fall en slik stokk som er på ønskelista.

Schronce_01x640.jpg

 

Siden helsa ikke er på topp om dagen, har jeg bare orket å grovskjært stokken.

 

 

 

Jeg ønsker ikke å bruke det orginale underbeslaget, fordi både vekt og utseende ikke tiltaler meg. Så jeg må forsøke på en eller annen måte å lage "magasinet" i stokken (Som f eks ADL, men uten beslaget). Avtrekkerbøylen tar jeg fra Remington.

Eller er det noen smarte hoder som har en bedre løsning?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ferdig grovskjært...med nord-europas skjemmeste båndsag! Med litt fantasi ser man da konturene av en stokk :wink:

20130603_120115_zps4dd0b512.jpg

20130603_120106_zpsa7a07257.jpg

 

Da må man starte jakten på noen passende fresehoder...både til løpskanal og hulkilformen på forstokken. Man kan jo selvfølgelig bruke overhåndsfres eller rasp, men det gidder jeg bare ikke. Heller ikke like lett å få alt like rett og nøyaktig da.

Jeg har tenkt å lage en kolbeforlenger med samme opplegg som jeg brukte på forhøyeren på saueren. I alle fall noe i likhet. Kolbeforhøyeren blir også som på saueren, men uten det teite tommelhjulet...tror jeg, da.

Link to comment
Share on other sites

Ikke det mest spenstige å se bilder av hvordan kassa blir tilpasset, men jeg har nå tatt ett par bilder sånn halvveis. Av alle kassene jeg har lagt i en stokk, er nok mauser'n den som er mest tricky å få pent. Mye kriker å kroker å holde styr på.

Uansett...kassa er snart på plass. Tenkte å søylebedde men er litt usikker på hva jeg får plass til ved den bakerste skruen.

Jr begynner å bli sugen på NM deltagelse tror jeg...

 

Så var det de bildene da...

20130603_222151_zps09ddff33.jpg

 

Mangler å ta ut "litt" i grepet..

20130604_1613381_zpsd8682b25.jpg

 

Denne vil nok ikke velte med det første

20130604_161446_zpsf33a63f5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har fått spikket litt til på stokken i kveld.

Begynner å bli litt lei den mauserkassa og alle kriker og kroker. Men nå mangler det bare å senke hele greia 4-5mm, så er det like før jeg kan begynne å forme den. Tenkte å knekke til ei plate som skal fungere som "magasin".

20130609_224758_zps6cc8a20a.jpg

 

Tangen skal jeg slipe litt så jeg kan ha en mere avrundet form enn orginalt.

20130609_224748_zpsbaac0cd6.jpg

 

Begynner å ligne noe... Har også fått tatt ut til avtrekkerbøylen.

20130609_224820_zpsebdcacf7.jpg

20130609_224641_zpsc6b971a2.jpg

 

Jeg gjenget opp til mm, så det blir litt enklere å finne passende skruer.

20130609_224947_zpsfe31c5cd.jpg

 

Fikk litt dilla, så jeg har startet på to andre stokker også. Sauer`n skal få noe i likheten med mauserstokken så kanskje jeg får noe å skyte med under NM i Nidaros. Sako 6,5x47L prosjektet mitt ser ut til å trives alt for godt bortpå Vestfossen, og ser ut til å trekke ut i tid. Litt irriterende at lovet leveringstid ikke kan holdes, og ikke hører jeg noe derfra heller. Vel, nok frusterasjon.

Planen er i alle fall å lage en stokk som passer bedre i frontresten enn SSG3000. Den andre stokken skal inneholde nevnte 6,5x47L (Hvis det kommer hjem igjen da... :roll: ) og er en kopi av Mc Millan br sporter. Time vil sjåv 8)

Link to comment
Share on other sites

Ikke den første stokken nei. Har holdt på i noen år, men stort sett til eget bruk. Jeg er så vanvittig treg, så eventuelle kunder hadde mest sansynlig skutt meg i ren frustrasjon:lol:

Jeg bruker en liten søylebor som jeg grovformer med og håndmakt + hoggjern/ treskjærerjern på resten. Løpskanalen freser jeg ut med overhåndsfres. Vinkelsliper med pusseskive for utv grovforming og pussekloss på resten.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg allerede har en orginal stokk, tar jeg målene direkte derfra. Har jeg kun kassa, måler jeg fra kassa og overfører til emnet. Poenget er at samtlige kasser blir helbeddet med Locktite S1 alu epoxyy, så om det blir litt rufsete nedi stokken, fyller epoxyen dette. Jeg har også støpt kasser og løp nedi glassfiber/ trestokker med stort hell. Det er egentlig ikke noe hokus pokus, man må bare prøve seg frem;-) Billig bjørkefiner er fint å forske på. Også er det relativt lett å arbeide med.

Link to comment
Share on other sites

Tja... "Halvferdig" stokk. Jr er fornøyd så langt. Jeg òg egentlig. Ser samtidig hva som skal gjøres anderledes på den neste. Uansett...slik er stokken i dag, og det mangler egentlig kun litt småjusteringer, lakk/olje og bedding.

 

20130617_122448_zps50625f99.jpg

20130617_122504_zpsc1b5cd6c.jpg

20130617_122535_zpsc7cd85de.jpg

20130617_122433_zpsbf3f6163.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...