Jump to content

Browning Bar og lyddemper?


Hveberg

Recommended Posts

Jeg skreiv og KAN risikere å få gasstrykk mot annsiktet da jeg har erfart det med ett annet våpen innen halvautomat med påmontert demper. Trådstarter fikk ihvertfall den infoen han trengte håper jeg.

 

Å når man først er innom å justere på gassblokka (tenker på dem som bruker søkefunksjonen) så er det ikke justering på Mini-14. Dette må vell kjøpes som tilleggsutstyr.

 

EDIT: ser jeg har formulert meg litt feil på første svar, skitt au

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal få gassen fra en bar i ansiktet må du enten holde hodet forran utkasteråpningen, under magasinet, foran løpet(noe som er meget lite hensiktsmessig) eller at gassen kommer rett igjennom metallet, noe som i praksis vil si sprengt våpen (noe jeg ikke har hørt om på bb)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal få gassen fra en bar i ansiktet må du enten holde hodet forran utkasteråpningen, under magasinet, foran løpet(noe som er meget lite hensiktsmessig) eller at gassen kommer rett igjennom metallet, noe som i praksis vil si sprengt våpen (noe jeg ikke har hørt om på bb)

 

 

Å neida , det er nok å sikte på vanlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Om "bbdg" har vert med å justere "en del barer" men aldri opplevd å få gufs av kruttrøyk i ansiktet, håper jeg du kan hjelpe meg å justere min bar...........

 

Og til Hverberg: jeg har skutt med endel forskjellige hjemmeladninger med 150 - 200 grs kuler. Har lada med N-160 krutt og nesten maks ladninger (trenger litt friske ladninger pga ganske kort løp) Har også skutt noen jaktmatch.

Link to comment
Share on other sites

Om "bbdg" har vert med å justere "en del barer" men aldri opplevd å få gufs av kruttrøyk i ansiktet, håper jeg du kan hjelpe meg å justere min bar...........

Kruttrøyken du kjenner er den som kommer ut gassporten og siver ut mellom forskjeftet og løpet. Denne gassen vil du ha uavhengig om du har demper eller ikke, men jeg vil ikke kalle dette mye gass.

Kan ikke si jeg merker noe til den. Ja jeg har BB selv og har hatt flere.

Hvis du har problemer med repitisjonen på din BB må du bare ta turen til Tr-lag så skal vi se om vi ikke kan hjelpe deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har justert ganske mange Bar ! Ja både Bar II og Long Track og jeg skjønner ikke dere som har opplevd og fått 'blåst' bakover ! har ikke opplevd det en eneste gang jeg altså ! Disse har hvert kaliber 30-06,300 VM og 338 VM .

Dette med flere forskjellige dempere .

 

Til deg som lurte på til Benelli Argo så går ikke det og den repeterer ikke . Fra fabrikk her fikk jeg tilbakemelding om at alle Benelliforhandlere har fått beskjed at kunden skal gjøres oppmerksom på dette når de kjøper nyvåpen .

Dette var tilbakemeldingen pga. at en venn av meg kjøpte en slik og gjenget den opp men etter en mengde ladninger repeterte den ikke og derfor tok jeg kontakt med fabrikk .

 

Browning har reguleringsskrue for gasstrykk derfor funker den prikkfritt.

 

Vet en demperprodusent har gjort mange forsøk på og få til en demper som kan takle dette men tror ikke de har kommet i mål .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har en bar long trac i 9,3x62 med en Schulz Larsen TMD 45 TWISTER.Denne veksler både med og uten demper, uten at den har blitt justert(den er ny).Den eneste ammunisjonen jeg har prøvd er Norma Oryx 15 gram.Tenkte kanskje andre med bar i 9,3 kan ha nytte av info om kombinasjon av ammo/demper som fungerer både med og uten demper.

 

Merker heller ingen kruttrøyk som blåser i ansiktet, hverken med eller uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Ble så stille her at man kan tro at det er blitt brukt en lyddemper på tråden :mrgreen:

 

Skulle vært artig å vite hvilke kaliber tråden har :D

 

Tolker det slik at Browning Bar funker med demper men for et rimelig snevert område av ammo.

 

Altså ikke for de som bruker det som ligger i lomma på jaktdress fra året før.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har en Bar i 9,3x62 som jeg har hatt en Hausken KD 155 demper på, har testet den en god del og prøvd å få justert gasstrykket riktig uten hell, har hatt magasiner som gått feilfritt, men plutselig fått tre magasiner på rappen med kiling.

Snakket med importør (Nordskog våpen)om problemet og de anbefalte meg å ta av demperen, pga 9,3 av en merkelig grunn ikke funksjonerte som de andre kaliberne med demper.

Tok så av demper, justerte gasstrykket, og har nå skutt ca 100 skudd uten noe som helst funksjonfeil, dette også med tre typer ammunisjon.

Det gledelige er at Baren min går likt med Norma jaktmatch,Lapua Mega og Norma swift.

Dette er min erfaring på mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Faen dette var rart 'videlgen' ! Jeg har justert mange slike de senere åra men har ikke hørt noen av dem har problemer og det er flere 9.3 og der men ingen med Hausken ! Stort sett gått i A-tek , BR og V-Mack . Prøv og lån deg en slik og prøv da :!: Ja BR passer ikke på innfesting men de andre går .

Link to comment
Share on other sites

Ja,hadde jo selv håpet den ville bli perfekt med demper, husker du "shooter 2" hvor mye gassdysa måtte ut ifra bånn for å funksjonere feilfritt på de du har justert ?

Den KD 155 er jo en liten demper, så burde ikke lage så mye oppstyr med ladingen som den har gjort.

Takker for alle gode tips om justering av gassdyse.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 2 years later...
På 18.2.2013 den 18.37, bbdg skrev:

Har vert med og justert en del barer, og ja........ de fleste må justeres for å repetere på riktig måte.

Derimot har ingen gitt noen form for tilbakeslag av gass :wink:

Hei. Når demper monteres,må trykket strupes? Stillingskrue skrues med klokka ? Når trykket er for høyt i demper påvirkes vel også skuddet. Jeg monterte demper på min med resultatet at ikke  greide å lade opp på nytt. Stoppet halveis. Med demper fikk jeg voldsom spredning på skudd. Med og uten demper skilte det 50 cm på 100m. Takknemlig for svar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...