Jump to content

18-250 (superzoom)


One Shot

Recommended Posts

Kunne tenkt meg å ha en linse som gir meg både vidvinkel og superzoom. Har i dag en 18-55 og en 55-250. Men i enkelte situasjoner er det ikke så enkelt å skifte linser i en fart. Og derfor ønsket om en som gjør begge deler. Spørsmålet er hvilken jeg skal velge av disse. Kameraet jeg har er Canon 500D

 

http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Tamron/Superzoom/Tamron-AF-Di-II-VC-18-270-PZD-15x-zoom-123829-p0000134246.aspx

 

eller

 

http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sigma/Superzoom/Sigma-18-250mm-DC-Macro-OS-HSM-F35-63--Superzoom-med-makrofunksjon-130083-p0000154065.aspx

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg ser det er superzoom objektiver kun for å dokumentere ting på teleenden (dvs resultatet er ubrukbart til noe fotografisk) - og er i tillegg dårligere enn et kitobjektiv på vidvinkelenden.

Dårlig kontrast, dårlig skarphet, fortegning, lite lysstyrke...

 

Om du absolutt skal ha en linse: bytt begge i en linse som leverer bedre kvalitet f.eks. canon 15-85 eller 24-105.

Om du tar bilde på 85mm og beskjærer det blir det ikke mye dårligere enn en superzoom ubeskjært...

Jeg syns dog tap av området 15-24 er værre enn tap av 85 til 105 som er av null betydning! Men, 24-105'en er bedre optisk.

 

Eller, om du tar mye bilder på tele og vekter det høyt: Spar til ei kvalitets telelinse (canon 70-200 f/4 gruser superzoomene) - og så beholder du heller 18-55'en din. Men, dette er jo en oppgradering du kan gjøre senere til en av objektivene i første alternativ.

 

...er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Canon 550 og flere flere linser, den 18-55 linsa som stod på når det var nytt følte jeg var litt for kort. Så jeg kjøpte noen flere linser men den jeg bruker stort sett hele tiden nå er Canon EF 18- 135 den passer greit til det meste jeg tar bilder av. Så bruker jeg ei Sigma 150-500 vist jeg skal ta bilder av ting som er langt borte. 18 -135 kan være litt vanskelig og finne men jeg ser det er ei og annen for salg på foto.no

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har ved to forskjellige anledinger vært på safari i Sør-Afrika. Første gangen tok jeg med meg 12-24mm og en 55-300mm linse, andre gangen brukte jeg kun en Tamron 18-250mm for å slippe å skifte linser. Det er rimelig stor forskjell på kvaliteten på bilden fra tur en og to. Utvilsomt best der jeg varierte med 12-24 og 55-300.

Superzoomer som 18-250 er og blir et kompromiss.

Jeg bruker Pentax.

 

Se test av 18-270 her:

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/715-tamron182703563vc?start=1

 

Photozone kan anbefales på det varmeste:

http://www.photozone.de

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Alternativt kan en anskaffe et kamera til........har kjempetro på Sony HX300
Tenkte i samme baner og kjøpte HX300 for tre uker siden, har brukt det gjennom ferien. Vel verdt å se nærmere på ! Men vær obs på at det bør gjøres noen småjusteringer fra standardoppsettet for å få det til å yte max, ut av esken er det satt opp til å gi Kodak-bilder (lett overeksponert og litt "soft"). Legg inn full sharpness og -0,3EV eksponering, og kameraet er et råskinn. Ett minus som jeg kommer på: Det lagrer ikke i RAW-format, men det kan jeg leve med.

Men, for all del, ikke glem at dette kameraet har mindre sensorareal enn et speilrefleks og at et objektiv med 50x optisk zoom aldri blir perfekt, selv ikke når det står Zeiss på fronten.

Link to comment
Share on other sites

For å svare på ditt spørsmål. Jeg hadde valgt Sigma.

Kommer an på hvor mye en interesserer seg for foto og øynene som ser.

Jeg er sånn passelig interessert, men liker å kunne dokumentere ting og tang.

Dette kameraet har alt slik jeg vurderer det, men som påpekt av HighPower, er det ikke feilfritt.

 

Det beste av alt er at det ikk er svintungt og får ganske lett plass i sekken......er min mening :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nhd sitt innlegg var ment som svar til trådstarter. Uten å ha prøvd de to objektivene det gjelder her så er min erfaring at Tamron har pleid å være bedre enn Sigma - de Sigma-objektivene jeg har prøvd og/eller eid har hatt en tendens til å gi litt flat fargegjengivelse og liten kontrast. Det beste ville være å få prøvd de to objektivene opp mot hverandre på kameraet og sammenligne resultatene.

Link to comment
Share on other sites

Svigers har Sony HX300 og tar bilder kun i auto. Er ikke spesielt imponert over bildene tatt i sterkt lys, virker utbrent, mulig det hadde blitt bedre med justeringer.

 

For å velge objektiv, er det greit å benytte denne prisguiden;

http://produkt.akam.no/kategorier/objektiv

 

Jeg har canon speilrefleks kamera(er) selv, men har styrt unna objektiv som dekker stort område. "Allround" objektivet mitt er ett Canons 18-135, Canons 18-200 blir betydelig tyngre og større. Noe jeg mener ikke veier opp for ett hakk mer forstørrelse.

Blant valgene i første post, ville jeg valgt Tamron 18-270.

 

..er forøvrig enig i HighPower når det gjelder Tamron kontra Sigma.

Link to comment
Share on other sites

Svigers har Sony HX300 og tar bilder kun i auto. Er ikke spesielt imponert over bildene tatt i sterkt lys, virker utbrent
Det er vel det normale resultatet i auto-modus uansett hvilket kamera man har :wink: Jeg bruker stort sett blenderforvalg eller P-modus og velger alltid hvitbalanse og ISO manuelt.
Link to comment
Share on other sites

Ser på Sony HX300 som primært ett pek og trykk kamera, derfor litt skuffet over auto funksjonen. Auto er gjerne styrken til kompaktkamera kontra speilrefleks, derfor trodde jeg kameraet traff bedre på det punktet.

 

Men.. nå har jeg ikke testet det stort. Bare tatt og sett på ca 30 bilder tatt på ei badestrand. Egentlig litt for lite til å uttale meg.

 

Er man glad i zoom kan vurderer eget kamera for det, kan man også ta en titt på Panasonic Lumix DMC-FZ72

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for tipset ang fz72.

Var ikke klar over dette nye superzoom kameraet.

Har søkt på nettet opp og ned og i mente, men det er rett og slett ikke tilgjengelig på markedet enda.

 

Noen som aner mer spesifikt når det slippes??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Til trådstarter:

Har både 18-250 og 70-300, begge Tamron. 18-250'en blir ikke brukt til seriøs fotografering......

Her er link til Tamronen: http://www.japanphoto.no/tamron-sp-di-v ... -for-nikon

(Husk at du IKKE skal ha den billige til 975,.----)

Tamronen er litt tung, men du verden så skarpe bilder den tar......

 

Kjøpte først Nikon sin 70-300, men var litt misfornøyd. Solgte den og kjøpte Tamron sin 70-300. Ble kanonfornøyd! Denne linsen er helt RÅ til den prisen.

 

18-270 eller deromkring blir kun et reiseobjektiv om du skal knipe på utstyret på en ferietur eller slikt. Bildene er mye dårligere!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...