Jump to content

forslag ny våpenlov, samlere, brukere


Trond123

Recommended Posts

Hei

 

har skrevet noen ord for meg selv og andre om det nye forslaget til våpenlov i Norge, jeg er rimelig sikker på at de fleste skulle vært foruten den nye loven som eventuelt skjer eller ikke:

De fleste har sikkert fått med seg snakk om forslag til ny våpenlov, da er det sikkert mange som tenker hva som skjer med kniver osv, jeg skal prøve etter beste evne til å skrive noen linjer her, er ikke den beste til å skrive men litt kunnskap har jeg jo etter 9år med forskning på Sveitserkniv,

 

Vi må jo vente på det endelige svar før eller etter valget, kan starte med å si at alle "Sveitser" kniver er snille kniver, det betyr at de er verktøy for alle typer formål men ikke kamp.., alle kategorier 58mm, 65mm, 74mm, 84/85mm, 91mm, 93mm, 111mm, 120mm og 130mm kategorier er verktøy og ikke noen type for kampvåpen, dette er rimelig også produsentenes mål, at ting kan misbrukes? jo selvsagt slik er det med alle typer for skarpe blader, et barberblad likeså,.

Sveitserkniver med enhåndsåpning er en sikkerhets modus hvor man kan åpne et knivblad med en hånd, dette er og passer godt for etater som Politi, redningstjenester, brannvesen, forsvar, rødekors og selvsagt kajakkpadlere, kanopadlere osv , listen er evig, enhåndsåpner er evolusjon av kniv og en sikkerhets funksjon og vil si nødvendig på sjøen inkludert fiske, jeg er selv padler og fritidsfisker og har testet dette ut selv.

Alle låser, funksjoner eller knivblad på en Sveitserkniv er laget for en ting, hindre "accidental closing" dette betyr aldri et stikkvåpen, det kan man se på formen på knivbladet om det er enhåndsåpner eller ikke, accidental closing innebærer å hindre at bladet lukker seg over hånden, det kan skje ved uhell i skog og mark eller så enkelt som at man spikker og bladet låser seg litt og man trekker tilbake med resultat at bladet folder seg over fingrene, lås er nødvendig i alle etater og samme for padlere, fiskere osv, lås med enhåndsåpner er evolusjon av foldekniver, og nødvendig.

Man må være forsiktig med å blande ordet army inn i Sveitserkniven, å gå for dypt her ville ta resten av dagen å fortelle, som alle vet.

Victorinox og Wenger kniver med enhåndsåpner, låsbart knivblad og eventuelt serratert egg og eller sikkerhetskniver har jeg litt som spesialfelt og har testet ut selv. Man har nytte av de andre funksjonene sammen med enhåndsåpner, låsbartknivblad , andre funksjoner som skrutrekkere, sag osv, man skal kunne ha alt i en pakke og ikke kun en slirekniv. Den Norske tollekniven er kultur og den setter jeg pris på, men en Sveitserkniv eller Leatherman multiverktøy har sin plass som en sikkerhets hjelp, med andre ord verktøy.

 

 

 

Sveitserkniven er mer en snill kniv for alle mennesker om det er på tur i skog og mark, for etater eller i huset hjemme. Dette sagt så vil jeg fortelle litt om andre kniver, om en ting er laget direkte for kamp så er dette et område som andre må fortelle om, men det er samlere i Norge med stor kunnskap på dette området og dette burde være et aktverdig formål og at ikke at regjeringen lager trøbbel for dem og straffer feil folk, jeg tror de aller fleste knivfolk synes at man skal dynges ned i en ny lov som straffer feil folk, kriminelle bryr seg ikke om loven, ingen av knivlovene har hatt go effekt, det er ikke lovlig å bære kniv i Norge på offentlig sted uten grunn, det har ikke fått god effekt i det hele tatt, kriminelle bryr seg ikke, de vil kunne skaffe knivene likevel, hev heller straffene for vold med kniv osv, knivlover har heller ikke hatt god effekt i andre europeiske land,

 

Som samler og bruker av Victorinox og Wenger produkter i mange år som sagt, forskning, kontakt med fabrikkene og medlem av alle viktige forum, så er jeg åpen og tilgjengelig for spørsmål for å hjelpe til eller svare på spørsmål til samlere og eller andre som ønsker,..

Sveitserkniven i alle kategorier brukes av som nevnt forsvar også men i alle tilfeller jeg kjenner og eller har eller kjenner så er det alltid et vektøy for survival eller bruk på utstyr, funksjonene er de samme for forsvar som sivile, de velkjente funksjonene er litt av fenomenet at de skal være til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter, utover at du fikk meg til å lure på hvor den gamle sveitser kniven min har blitt av (Og gus om jeg har savnet den et par ganger, leatherman har jo ikke vinåpner! :shock: ) så skjønte jeg ikke poenget med innlegget dit.

 

Du vil forøvrig finne mye diskusjon rundt forslaget til ny våpenlove her på forumet, dog forholder den seg sterkest til skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

jeg brukte som referanse siden jeg kan Sveitserkniver, mest trolig så blir der liten forandring på knivloven, men det kan blir forandring på kniver med fast blad laget for kamp og eller spring assisted, om myndighetene ser på knivlover i andre europeiske land så er sjansen for at det blir lover mot kniver med enhåndsåpning for eksempel, det er bare nærliggende å tenke slik, mest trolig vil vel myndighetene se at de lovene har liten effekt på kriminelle og at dermed ingen nytte, men om Dere ønsker kan moderator slette hele tråden om det er ønskelig, jeg brukte enhåndsåpning og låser som referanse siden de har en nytte for folk og ville være sikkerhetsmessig farlig for folk om de forsvant, det er bare å være litt forrut for hva som kan skje...

Link to comment
Share on other sites

kan tilføre også så der ikke blir misfortåelser:

 

ingen Sveitsiske kniver(vic weng) har spring assist dvs hjelpefjer for åpning,

 

i flere europeiske land er der ulike lover med enhånsåpning eller låser og eventuelt lengde på knivblader, mange lover er vanskelige å tyde og flere etater i de land misforstår bruken av lovene, bæring på offentlig sted eller i naturen med en grunn, import eller bestilling via internett, om man snakker med folk i England, Tyskland og Danmark for eksempel vil man få litt ekkle svar om dette ikke er et problem for dem...

Link to comment
Share on other sites

yes , helt riktig, men det er et men også, slik jeg skjønner er forslaget kun en del og at alle andre ting er opp til vurdering og alt skal gåes nøye gjennom, selvsagt så er jeg på siden som håper at alt og ingen ting forandres på knivloven idag, men som sagt i de land ting er gjort så har dette skapt problemer, kan nevne Italia også, alt jeg ønsker er en litt mer forståelse av ulike produkter , Politiet vet jo dette, men om myndighetene har spiss kompetanse er jeg usikker på, ha det morro med knivene folkens , alle her er jo på riktig side :smile:

Link to comment
Share on other sites

håper at det er greit at jeg legger med litt annen viktig info også, Tollvesen, Politi, Myndigheter her i landet må forholde seg til et ekstremt antall produkter, dette skaper misforståelser og problemer,. Håndtering av lovene varierer.

 

En annen viktig ting er om man reiser i utlandet og kjøper en souvenir i et land på vei til et annet, det betyr at man vil oppbevare souveniren i koffert f.eks på hotellrommet men du besøker landet, det kan være skummelt, siden om man stoppes i toll så kan de beslaglegge den pga sitt lands regler uten du var klar over dem, selv om du viser kvittering og forteller at du kjøpte en souvenir i nabolandet og vil ha den med seg hjem til Norge når du drar tilbake. Noen ganger går slikt greit men i mange andre tilfeller ikke..

Link to comment
Share on other sites

jeg skulle byttet knivlov med tyskland når som helst.

 

*ingen begrensninger på foldekniver uten lås.

*max 12cm blad på foldekniver med lås og ikke-foldekniver

*foldekniver med lås kan ikke ha enhåndsåpning.

uten aktverdig formål.

 

det virker nok rart at man kan bære en esee-4 men ikke en spyderco dragonfly, men man kan ikke få alt.

Link to comment
Share on other sites

skal holde meg til her i landet men det er ikke så enkelt i Tyskland som nevnt, kan garantere at der er samlere og folk med aktverdig grunn som har hatt problemer, loven der har og blir variert behandlet og misforstått , en annen ting som du nevner som er riktig er lås og enhåndsåpner, om man skrur av thumbstud på for eksempel cold steel kniv så kan man eie den siden den har lås, men man må gjøre papir arbeid og et styr blir det... Cold Steel satser jo litt på voldsprodukter og det vises jo rett og slett godt frem, men de har andre produkter også, men men...takk for innlegget ditt, ha en fin kveld

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Knivlover har vel generelt hatt svært liten effekt på kniv kriminalitet. UK sliter med mye kriminell bruk av kniver, men har en veldig streng knivlov..

 

Å kunne åpne kniven på en trygg måte med en hånd er veldig nyttig for all vanlig bruk, men gjør den ikke mye bedre til ran og drap. Danmark har tatt helt av og både enhåndsåpning og bladlås er fy og fysj. Bare vås etter min mening, men noen politikere syntes sikkert de hadde gjort noe fornuftig :roll:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg Nofair.

Mange andre deler også denne oppfatningen , man kan noen ganger si det slik at man setter en lov "bare for å dempe kniv kritikerene".

Jeg tror nok vi i Norge har og vil fortsette å ha det rimelig greit med knivlovene. Norske mydigheter har nok nå et bedre materiale og de baserer seg sikkert på god informasjon. De ønsker at folk skal være trygge -Men misforståelser skjer også her i landet.

 

Som sagt det er ikke lov å bære kniv på offentlig sted uten grunn. Det er en moderne og grei lov. Det sier egentlig alt som kan sies. Den farligste kniven er alltid den med fast blad. Foldekniver, låser og enhåndsåpnere er ikke en gang brukt av spesialstyrker, siden de ikke kan stoles på. De bruker dem som verktøy til andre ting. Så de lovene med låser og enhåndsåpner i utlandet er ikke bra. At kriminelle bruker slike? jo de vil vel bruke det meste av kniv.

 

Filmer og Hollywood må ikke bli grunnlag for knivlover.

PS Ser ut som at Amerikanske myndigheter tillater små lommekniver igjen på fly.

Link to comment
Share on other sites

Si hva dere vil om UK og Danmark, men der har man ihvertfall lov til å bære en enkel sveitserkniv til daglig. Det tør jeg ikke i Oslo.

 

Tusen takk for ditt innspill, dette er noe jeg har søkt litt etter.

Jeg tror det er slik at det vises et skjønn. Og at en liten kniv med 4cm blad uten noen form for lås kan tillates. Men jeg vil sikkert tro at loven gjelder også her. Og eller at man vil bli ulikt behandlet sted til sted.

Om slike små tillates eller blir tillatt på fly i USA! så mener jeg at knivloven burde være omskrevet. At kniver under 4cm blir tillatt å bære på et nøkkelknippe.

 

Har hørt noen historier ja, store bøter i Oslo for ulike typer kniver.

 

NB det er riktig at Multiverktøy og Wengere/Victorinox har et snillere inntrykk, og de er jo laget til å være kun verktøy. Men loven gjelder like godt for dem. Iallefall hva jeg har hørt. Har man en grunn så er saken en annen.

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger river jeg meg i håret (ganske ofte, egentlig, siden jeg ikke har så mye igjen av det) over at jeg ikke lagrer kopier av alle interessante avisartikler. En ufullstendig liste over artikler jeg ikke har nubbesjans til å finne igjen på nettet inkluderer:

- Stoltenberg som drikker vin på piknik i Frognerparken og mener at alkoholloven ikke er ment å hindre et glass eller to til maten (politiet skjerpet seg for et par år siden, men for en fire-fem år siden var det en god del som fikk bot for nettopp dette).

- da en historiebok for videregående beskrev tidsperioden 1940-1965 i ett kapittel under tittelen "okkupasjon og ensretting", og fikk så mye politisk støy at de måtte skrive om boken, til tross for null faktafeil.

- da daværende justisminister (Odd Einar Dørum?) hevdet hardnakket av knivforbudet "selvfølgelig ikke skal ramme sveitserkniver og sånt".

 

Jeg har lagt igjen en sveitserkniv i skuffen på jobb, for ikke søren om jeg tør å gå med den på meg i byen.

Link to comment
Share on other sites

takk :-)

 

Jeg har en filosofi som sier:

Det er en sikkerhetsrisiko at en person ikke kan bære en vanlig Sveitser kniv, 91mm kategori med et knivblad på nesten 7cm + de funksjoner en person trenger til sitt bruk. Det kan oppstå situasjoner hvor man trenger den i nødsbruk. siden kniv er ulovlig så vil mange la den ligge hjemme. Dermed kan man være hjelpeløs.

Nødsbruk kan være i ulykker og eller bruk på utstyr. -Vi lever i et moderne samfunn med teknologi over alt. Knivloven straffer feil folk og det er jeg redd for kan skje i fremtiden også.

Link to comment
Share on other sites

Så hva er gyldig grunn å bære? Har man en grunn til bruk på jobb, fiske, hytta, bilen og eller andre viktige grunner. Så er det enkelt

- det er lov å bære kniv.

 

Men det er viktig å få frem at en gyldig grunn kan være eller burde ha vært:

en vanlig person med sikkerhet i tankene, en person som tenker " hva om jeg kommer i en ulykke eller nødsituasjon", hvor kniven eller funksjonene trengs. Dette er en riktig innstilling i en moderne verden!

Link to comment
Share on other sites

Dette er riktig, man har ikke gyldig grunn om man tenker "føre-var". Og at dette ville være enkelt for alle å kunne si. Men en liten lommekniv med funksjoner på er vel ikke den farligste kniven. En slip joint vil/eller er stor sjanse for, at den vil folde seg sammen om man stikker med den.

Så en Sveitserkniv eller lignende er en sikkerhets trygghet for mange i dagen, at den bare ligger i lomma om den trenges. Har man grunn er man trygg, men man vet jo aldri når man trenger den. Derfor mener jeg også at denne typen burde være utenom loven.

Men vi kan vel drømme :).

 

Igjen en lommekniv med enhåndsåpner og lås er en stor hjelp for sikkerhet for etater og eller padlere osv. Mange gode grunner, men ikke stikke våpen. Accidental Closing er en sikkerhet som jeg har beskrevet på toppen. Om man ser RescueTool video til Victorinox så ser man jo alt der.

Dette er ingen reklame for merkene, det er andre merker også idag i lommekniv verden.

Link to comment
Share on other sites

For å føye litt til:

 

Så vidt jeg har fått med meg er lommekniver med bladlengde under 4 cm tillatt på fly nå. Jeg spurte i en sikkerhetskontroll og viste frem min lille "Leatherman" (nei, jeg skulle ikke reise da), men den var fy-fy, knivbladet passerte (under 4 cm) men det var jo andre, og spisse, redskaper på den :cry:

 

Et annet spørsmål er hvordan bladlengden skal måles, det har jeg ikke fått klarhet i, er det fra f.eks. innfestningen, eller er det fra der hvor eggen starter?

 

Jeg går alltid med en Victorinox i lommen, eggen er 58 mm lang, til innfestningen er det 10 mm mer. Jeg anser at jeg har "aktverdig grunn", jeg bruker i hvert fall tannpirkeren opptil flere ganger hver dag. En gang kom den faktisk godt til nytte i en rettssal, det er slik at advokatene har et bord der platen kan heises opp og ned slik at de kan stå og fremføre sine innlegg. En av disse hadde satt seg fast, og det var skrutrekkeren på min Victorinox som løste problemet. Dommeren var faktisk takknemlig og sa ikke noe om forbud mot å bære kniv.

 

Jeg ser imidlertid at møter jeg en firkanta premenstruell blå-tante kan jeg få problemer, noen ganger kan man spørre hvor fornuftig disse folkene tolker lovene. Jeg har sett en dom der en dame ble hanket inn i en rassia etter kniver på Oslo S. Hun ble bøtlagt for en 3 cm lang foldekniv og en, (hold dere fast) neglefil :roll: Begrunnelsen var at det var et skarpt og spisst objekt som var egnet til å skade folk :overrasket:

 

Jeg skal føye til at da knivforbudet kom ble det diskutert om man skulle sette en grense på knivbladets lengde, slik man har f.eks. i Danmark (er det ikke 7 cm?), men det ble henvist til at selv blad på 3-4 cm kunne anrette "betydelig skade".

 

Knivforbudet kom i 1991 og hadde 20 års jubileum i fjor. Resultatet? Ca 50% av alle drap i Norge skjer nå med kniv :shock: 17 av 34 drap i 2011 (Utøya ikke medregnet) og 14 av 29 i fjor (litt usikre tall for 2012)

Link to comment
Share on other sites

For å føye litt til:

 

Så vidt jeg har fått med meg er lommekniver med bladlengde under 4 cm tillatt på fly nå. Jeg spurte i en sikkerhetskontroll og viste frem min lille "Leatherman" (nei, jeg skulle ikke reise da), men den var fy-fy, knivbladet passerte (under 4 cm) men det var jo andre, og spisse, redskaper på den :cry:

 

Et annet spørsmål er hvordan bladlengden skal måles, det har jeg ikke fått klarhet i, er det fra f.eks. innfestningen, eller er det fra der hvor eggen starter?

 

Jeg går alltid med en Victorinox i lommen, eggen er 58 mm lang, til innfestningen er det 10 mm mer. Jeg anser at jeg har "aktverdig grunn", jeg bruker i hvert fall tannpirkeren opptil flere ganger hver dag. En gang kom den faktisk godt til nytte i en rettssal, det er slik at advokatene har et bord der platen kan heises opp og ned slik at de kan stå og fremføre sine innlegg. En av disse hadde satt seg fast, og det var skrutrekkeren på min Victorinox som løste problemet. Dommeren var faktisk takknemlig og sa ikke noe om forbud mot å bære kniv.

 

Jeg ser imidlertid at møter jeg en firkanta premenstruell blå-tante kan jeg få problemer, noen ganger kan man spørre hvor fornuftig disse folkene tolker lovene. Jeg har sett en dom der en dame ble hanket inn i en rassia etter kniver på Oslo S. Hun ble bøtlagt for en 3 cm lang foldekniv og en, (hold dere fast) neglefil :roll: Begrunnelsen var at det var et skarpt og spisst objekt som var egnet til å skade folk :overrasket:

 

Jeg skal føye til at da knivforbudet kom ble det diskutert om man skulle sette en grense på knivbladets lengde, slik man har f.eks. i Danmark (er det ikke 7 cm?), men det ble henvist til at selv blad på 3-4 cm kunne anrette "betydelig skade".

 

Knivforbudet kom i 1991 og hadde 20 års jubileum i fjor. Resultatet? Ca 50% av alle drap i Norge skjer nå med kniv :shock: 17 av 34 drap i 2011 (Utøya ikke medregnet) og 14 av 29 i fjor (litt usikre tall for 2012)

 

Hei

takk for innspill, mye bra her.

 

Om måling av knivblad:

Når Victorinox/Wenger snakker om 58mm, 65mm, 74mm osv osv, så er det lengden på skjefteplaten/liner generelt de mener.

 

Knivbladet kan måles fra skjefteplaten på midten til spiss. Eggen er kortere pga tang/feste. Men hele bladet vil være litt lengre om man måler utenom kurven på skjeftet. Blad lengden kan også måles fra spiss og langs ryggen til det punktet man møter fjer. Dette er trolig det mest riktige punktet.

Det er faktisk et godt spørsmål, hva som menes med bladlengde definisjon her i landet. Kanskje noen kan tilføye?

Link to comment
Share on other sites

kan føye til litt om kategorier om de to velkjente merkene:

 

man har også noen andre kategorier f.eks, 115 mm 108mm 105mm og 100mm + noen som havner i mellom. Nevnte kun de mest kjente. Men SwissTools er jo vanlige nå, men passer mer i Leatherman type style. Blir litt pirkete dette og egentlig ikke så viktig. Samme gjelder for dem, kun verktøy/multifunksjons.

108mm kategorien er nesten borte idag, man har en 108mm Solo. Forøvrig er denne kategori veldig kjent blant samlere pga SAFARI og den gamle Soldat kniven brukt i Tyskland.

 

Måling av lengden på kroppen/skjeftet/liner:

Nevnte liner som kan gjelde også når en mellom liner fortsetter til nøkkelring delen(Se nye Rangere). På f.eks Victorinox/Wenger så har nøkkelklipp delen forandret seg opp igjennom. Den har også en litt annen vinkel. De gikk fra Shim til at nøkkelring delen festes på fjer. Om man ser på en 84mm Vic så er den fremdeles en 84mm kategori selv om den er med eller uten nøkkelring delen.

Link to comment
Share on other sites

Så er det litt informasjon, hadde håpet at noen ville spørre om dette :)

 

I 1979 så satt Wenger på en Packlock på sin 85mm kategori, laget/utviklet for at bladet ikke skal lukke seg ved uhell. For eksempel når speidere beveger seg i eller jobber i leir. Denne låsen ble utviklet/ introdusert i 2006 Evolution S, nytt nå er at bladet stopper ved 115 grader. Stopper her når man frigjør låsen og man kan videre folde bladet ned i kroppen. Dette er for at bladet ikke skal smekke over handa.

 

I 1985/86 så satte Victorinox på en Slide-lock på en ny 111mm kategori. Dette gjorde de for at mange etterspurte en større lommekniv med lås. Denne kategorien er idag berømt. Låsen fungerer slik at den låser fjer, knappen betjenes på sideplaten.

 

I 1991 kom Wenger med Rangere 120mm med en modifisert liner/bjelke lås. Også her betjenes knappen for lås i skjefteplaten. De ble laget for Buck i USA også.

 

Rundt 1993 introduserte Victorinox en ny 111mm kategori med en utviklet/modifisert liner lock(bjelke lås) Med en annen betjening ifølge min informasjon.

 

2003 rundt denne datoen introduserte Victorinox enhåndsåpner i følge min informasjon.

 

2006 Rundt denne datoen kom Wenger med nye Rangere 130mm, og en lås som ligner litt på den fra 1991. Knappen for lås betjenes med å trykke ned emblemet, en mer sikker utvikling. laget for å forbedre sikker bruk.

 

Generelt all informasjon jeg har forteller om låser og funksjoner utviklet for å hindre Accidental Closing, og eller sikkerhet. Slik at man ikke skader seg med vanlig bruk.

 

Wenger kom tidlig med flere låser på flatjern med brusåpner f.eks. Man trykker ned og funksjonen låser seg i fjer. Også laget for sikkerhet.

Flere typer på flatjern, phillips og kombinasjons verktøy med mer. Fra 1983 og oppover kom disse.

Link to comment
Share on other sites

Så et siste innspill fra meg i denne tråden, bare arrester meg på punktene om så.

 

Grunnen til at jeg legger på litt ekstra her er:

 

Alle Dere knivfolk her vet jo hva en enhånds åpner eller låser betyr, men det er folk som tolker dette som en ren Gimmick.

Men nei, det er evolusjon av kniv.

 

Første gang jeg hørte eller fant informasjon om Packlock (Wenger) er slutten av 1970 tallet (1978-1979) Til de berømte Backpacker modellene. Jeg fant informasjoner om uhell osv, derfor kom låsen. Historien forteller om bølger av Camping/Backpacker entusiaster, ulike steder i verden. Det er her Backpacker magasinet også fikk sin del i historien. Ikke pga knivene men bølgene.

 

Første gang jeg hørte om Victorinox sin OHT enhånds Trekker er 2001, men 2003 er en viktig dato.

 

Historien lærte meg at sikker bruk av kniv er utviklet fra låser til enhånds åpner på mange kniv fabrikker. Til ergonomiske med sklisikring. På Sveitsere +- 2008(skli.s). Det finnes kanskje andre ting men det er generelt.

 

Lås - enhånds åpner - ergonomiske skjefter = den mest utviklede sikkerhets kniv. Må ikke glemme belteklips eller karabin oppheng.

Sveitserene var nok ikke først, men som sagt det er denne typen jeg kjenner til. Samler helst på de vanlige klassiske men som sagt sikkerhet er en interessant del.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Rart dere er så redd for dette. Går selv ofte med kniv i beltet, eller helst i lommen på arbeidsboksen. I byen putter jeg den helst i sekken, men har ofte gått med den halveis sjult i beltet(genseren dekker halve kniven). Den er ikke vanskelig å se, men verken vektere eller politi har så mye som nevnt det. For å være sikker surte jeg på lokale politistasjonen, og fikk beskjed om at så lenge den ikke ble brukt truende, eller at personen tidligere hadde blitt tatt for å bruke trusler eller vold brydde de seg ikke, og betraktet det som et verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen på Kammeret Nizada:) Det er nok stor forskjell på hvordan Politiet praktiserer dette med knivbæring rundt omkring i landet. Noen steder er det nærmest tradisjon for å bære kniv mens andre steder er det helt fraværende. Det som har vært diskutert her er hvordan lovformuleringen gir politiet anledning til å gripe inn overfor en som bærer kniv.

Link to comment
Share on other sites

I Oslo har politiet jevnlige kontroller hvor de stopper biler og tilfeldige fotgjengere, og kjører full ransakelse for å finne eventuelle våpen. Dette innebærer kroppsvisitasjon og tømming av vesker, sekker o.l., og det er ikke frivillig! Har selv blitt utsatt for dette. 

Link to comment
Share on other sites

I hvilken grad man kan få trøbbel med å bære kniv eller ha kniv i bagasjen (sekken) tror jeg er avhengig av hvor du er i landet. Når jeg er på jakt langt inne på heiene har jeg naturligvis kniv i beltet og en ekstra i ryggsekken. Når jakta er over for dagen eller en svinger forbi den lokale butikken for å handle noen småting tar jeg kniven ut av belte og lar den ligge i bilen, dette ser jeg andre jegere (lokale) ikke gjør. Siden jeg bor i byen har jeg litt annet forhold til denne knivkulturen enn lokalbefolkningen i grissgrendte strøk, der er det mer akseptert. En annen ting er hvis man har kniv med seg på fest eller steder hvor alkohol nytes.

Hvordan knivbæring på offentlig sted fungerer i Kautokeino eller der omkring vet jeg ikke, jeg antar at toleransen er vesentlig forskjellig fra eks. Oslo. Noen steder i landet er det mer vanlig og akseptert med kniv i slira enn der asfalteten ligger tettpakket. Livsstilen er forskjellig her landet ut fra urbant man lever.

Jeg er overbevist om at politiet bruker skjønn og trår varsomt. Aspiranter er de som kan være skumle, ut fra uttalelsen fra garvede politifolk jeg kjenner.

Link to comment
Share on other sites

Politiloven gir riktignok tilgang til å visitere tilfeldige kjøretøy, men straffeloven forbyr ikke at kniv o.l. medbringes i bil da denne omhandler bæring. 

 

Lovhjemmelen som gir tilgang til å visitere tilfeldige personer og kjøretøy skal benyttes som ett prevantivt tiltak i områder hvor man har hatt problemer med miljøer som bærer kniv. Vet ikke om Politiet noen steder tøyer denne definisjonen til sin fordel, men etter loven kan de hvertfall ikke iverksette slike tiltak hvor som helst.

 

Dette er en dritt-lov som i det minste burde hatt en tidsbegrensning / evalueringsfase slik at kost / nytteforholdet ble avdekket, da det bryter med viktige rettsprinsipper. Kombinert med den vage definisjonen av aktverdig formål er den med på å gi ytterligere rom for forskjellsbehandling og kriminalisering av vanlige folk.

Link to comment
Share on other sites

I Oslo går jeg med kniv når jeg skal i skogen eller driver med arbeid som krever at jeg tar på meg snekkerbuksa. Og da tar jeg ikke av meg kniven før jeg er ferdig med dagens gjøremål og kommer hjem. Jeg går innom butikken, nedom sentrum, hva enn som står på programmet den dagen. Har aldri hatt noen slags problemer med det. Ved én anledning måtte jeg legge knivene hos en politimann mens jeg gjorde et ærend, men det er alt. Men klart, nå er jeg blond og blåøyd, jeg mistenker at en del av mine venner med annen farge ville møtt en ganske annen holdning fra gutta i blått. De gjør gjerne det.

Link to comment
Share on other sites

@Vaquero

Litt av problemet er jo nettopp at konsekvensen av å bære kniv er avhengig av hvor du oppholder deg/hvem du møter på/din egen trynefaktor.

 

Jeg mener selv at min egen bruk av kniv er aktverdig, men har lest om saker i avisen som tyder på noe annet. Får håpe trynefaktoren går i min favør 🤔

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart at norsk lovgivning, i lang tid, har utviklet en retningsendring. Der lover og regler før var tydelige nettopp for å sikre rettighetene til borgerne, er de nå bevisst mye utydeligere for å gi politiet mulighet til å behandle folk ulikt.

 

Dette er ikke så dumt; For der alle er enig i at Kåre elgjeger, som må ett ærend på Posten under elgjakta, ikke utgjør noe problem med en kniv hengende i beltet - så er også alle enige i at Abdullah ikke kan ha med seg sin kniv på møte på NAV-kontoret.

 

Det som derimot er dumt er at vi alle nekter å innse at prinsippet om "likhet for loven" dør ut med slike endringer. Det er liksom ikke politisk korrekt å innrømme at folk blir behandlet ulikt. Dette er synd, for vi hadde vært mest tjent på å være helt ærlige og åpne om dette. Det blir litt som å stå med en blå tunge og nekte for å ha spist blåbær. Det ser bare veldig dumt ut.

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Overforenklet og dermed uriktig. En må ikke bare se på personen, men også på settingen. Om samme person med kniv i beltet, f.eks jeg, har turklær og tydeligvis er på vei hjem fra fjellet og er innom bensinstasjonen for å fylle, er det noe annet enn om jeg er på nattklubb med kniv i beltet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som sagt..... Det sitter så langt inne, å innrømme forskjellsbehandling, at folk velger å se alle andre retninger.

 

Det er et faktum at lovene lages uklare for å gi politiet mulighet til å utvise skjønn.

 

Det er et faktum at utvisning av skjønn vil føre til ulik praksis og forskjellsbehandling uavhengig av om setting er identisk eller ikke.

 

Bare stå på ditt nhd. Jeg skimter den "blå tunga" uansett.😉

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri blitt fratatt min kniv (selv om jeg ved ett par "spesielle" anledninger har blitt bedt om å legge den igjen, for så å få den utlevert senere).

 

Jeg går mindre med kniv nå enn før. Men har alltid kniv i bilen. Også når jeg kjører gjennom/eller parkerer i Oslo.

 

Men så er jeg nok også jeg "heldig med utseendet mitt" i så måte. For en del år siden bodde jeg litt mer sentralt, og handleturer til Svinesund var en fast rutine. Den gangen ble biler stoppet på grensen til Norge ved "tilfeldig" utplukk. Det aller sikreste jeg kunne gjøre, for å unngå en tollkontroll, var å legge meg bak f.eks. En litt sliten Toyota HiAce med en pakistansk familie i forsetet. Da ble ALLTID bilen før meg vinket inn, og ikke jeg.

 

Jeg er ikke sikker på at disse som ble vinket inn alltid var kjeltringer. Men en ting som er sikkert; hvis noen spurte tollvesenet om de forskjellsbehandlet ulik etnisitet ved utplukk til kontrollen, da var svaret "nei" .............(med blå tunge😉).

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

@nhd

Det er kjent at Politiet bruker skjønn, og stort sett fungerer dette greit. Problemet er at vi som snille og rettskaffene innbyggere aldri kan vite. Det er sinnsykt.

 

Som våpeneier sier det seg selv at jeg ønsker minst mulig trøbbel med onkel. Siden "aktverdig formål" ikke er definert noen plass, så er det sikreste for meg å legge igjen lommekniv og multitool hjemme. Dette er redskap jeg ofte finner nyttig, men som ingeniør-kontor-rotte vil mitt behov lett kunne stilles i tvil. Jeg trudde jeg var innafor, og har hatt med meg dette i mange år, men etter å ha lest noen dommer og saker i media, så virker det som mitt behov ikke uten videre er dekket av lovens intensjon. For meg er det helt uforståelig at JEG skal gå rundt å være nærvøs for å bryte slike lover, mens en allerede kriminell løper minimal risiko ved å bære kniv.

 

I sommer var Politiet veldig bekymret da noen partier åpnet for å legalisere alkohol i parker. Dette er ett godt eksempel på tilsvarende problematikk. Alle gjør det, og politiet vil stort sett overse det så lenge det går rolig for seg, men jeg vil som våpeneier aldri ta den sjansen, da det tross alt er ulovlig. I praksis er dette en forskjellsbehandling. Politiet synes altså at en lovendring som gjør at vi får mindre sjans for forskjellsbehandling og mer personvern er problematisk fordi det kan begrense deres mulighet til å gripe inn på ett tidlig tidspunkt. Jeg er ikke spesielt opptatt av drikking i park, men ALLE bør se at en slik lovendring vil ha flere fordeler enn ulemper. Måtte knivloven følge i samme spor...

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hva du mener er rasjonelt. 

Er det rasjonelt at straffeloven er så vag, at vi med rent mel i posen ikke kan dekke våre kniv/verktøy-behov og samtidig forsikre oss om at vi befinner oss på rett side av loven?

Er det rasjonelt at vi skal frihetsberøve oss selv for å være sikker på at vi ikke bryter nevnte lov?

Eller mener du det er rasjonelt at vi med rent mel i posen (spesielt våpeneiere) tar en større risiko når vi går rundt med kniver, skrujern o.l. enn politiets kjenninger. Tenker da på konsekvens, ikke sannsynlighet.

 

Det er en tulleparagraf som er laget vag med hensikt for å gi Politiet ett verktøy i noen spesielle sammenhenger, men som kan ramme fullstendig feil og ut av proposjoner i gitte sammenhenger. Det er ikke rasjonelt.

Det er det samme tullet vi ser når det gjelder drikking i park, men dette angår tydelig en større del av befolkningen og motstanderene av denne paragrafen får derfor mye bredere politisk støtte.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ofte med en lommekniv i områder som anses som offentlig og har egentlig lite bekymringer rundt det.

Denne lille saken er genial til å åpne pakker med, og jeg selv anser det som ett aktverdig formål da det skjer ukentlig på jobb.
spyderco-roadie-SPC189PBK-05.jpg

Kniv(er) og øks i bilen har jeg også. Ikke i glaningen riktignok.

 

Kunne sett for meg noen mer konkrete regler rundt dette selv om jeg fint kan leve med regelverket slik det er i dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...