Jump to content

Hvor mange av kammerets medlemmer har dobbeltrifle?


Kiwi

Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?  

195 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?

    • 7mm
      23
    • .30 (.308")
      21
    • 8mm
      24
    • 9,3mm
      64
    • .375
      12
    • .450/.400
      4
    • .500/.416
      5
    • .450 (.458")
      5
    • .500/.465
      3
    • .470 (.474")
      17
    • .475
      3
    • .500 (.510")
      12
    • .577
      5
    • .600
      15
    • Annet
      21


Recommended Posts

Trodde tråden handla om "Hvor mange av kammerets medlemmer som hadde dobbeltrifle " ikke om hvem av oss som har bøkene til herr Klups ,,den har jo de fleste av oss.... han er jo nesten "presten " på brekkvåpen...Huff du har den på englesk... fysj den skal leses på tysk. Oversettelsen fra tysk til engelsk er ikke god

.. keep to topic

Link to comment
Share on other sites

Flott børser i denne tråden, men som nevnt lite bilder. Har ikke dobbeltrifle selv men synes det er veldig lekkert på tross av at jeg er mer plastikk/verktøyvåpen mann. Måtte bare stemme "annet" her allikevel da jeg var litt nysgjerrig på hva folk har, så det var 8stk som hadde .600 Nitro, synes egentlig det burde være forumregel at en er pliktig å legge ut bilde dersom en har en slik kanon liggende :D

Link to comment
Share on other sites

flott børse Streamdip. 9.3x74R?

 

ingen som har 600NE på dette forumet hehe. 1stk i norge som venter på en, og han er i stavanger området,

hørte noe som at løpene kom fra italia. skulle iallefall likt å bli kjent me den karen hehe.

 

Dyreste dobbel riflen jeg vett om i Norge er Holland & Holland Royal Sidelock i 500-465Nitro express. solgt og importert av rogne våpen.

Link to comment
Share on other sites

Har bilder på min jobb pc, skal poste når jeg kommer på jobb..

 

.600 NE ja....det er en Holland & Holland Royal i Kongsbergområdet har blitt meg fortalt..

 

Det er flere fine våpen i Norge enn man skulle tro.....men de befinner seg nok i en engere krets..

Link to comment
Share on other sites

9.3x74R?

 

Nope. Ønsket meg enda mindre rekyl, så det ble 8x57 IRS. Syns ikke det blir feil med tysk kaliber i tysk børse... Har ingen afrika-feber, formålet er elg og villsvin.

 

Uten kikkkert slår den godt nok med sine 2,9 kg i og med at det ikke finnes rekyldemping i kappa.

Link to comment
Share on other sites

Vi skulle gjerne sett litt flere bilder av di rifle også Amatør!

 

Jeg har til gode å se ei dobbeltrifle som ikke er pen, eller ja i hvertfall slank og fin, vel, muligens med unntak av Baikal og Tikka 512 da :lol:

 

Disse nye Baikal s/s dobbeltriflene er egentlig et kupp for den som vil ha seg et arbeidsjern. Men de egner seg dårlig til å bli betraktet..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heym 55B . B for Bock ( Ou ) er svært gode rifler..Høy kvalitet. Har du SEM ( Suhler Einhakmontage ) eller Schwenkmontage på din 55B. Har skutt med en for mange år siden... Likte børsa meget godt ... det eneste aberet var Blitz verschluss med ditto tunge avtrekk . Artig med flere bilder.... Ikke så mange som har 55B i 3006.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heym 55B . B for Bock ( Ou ) er svært gode rifler..Høy kvalitet. Har du SEM ( Suhler Einhakmontage ) eller Schwenkmontage på din 55B. Har skutt med en for mange år siden... Likte børsa meget godt ... det eneste aberet var Blitz verschluss med ditto tunge avtrekk . Artig med flere bilder.... Ikke så mange som har 55B i 3006.

 

Stusser litt på dette med B for Bock?

 

Heym 88B er da vitterlig en s/s, og videreføring av 80B.

 

Det er ikke slik da at de bruker B for sine dobbeltrifler...?

Link to comment
Share on other sites

Ber om at tråden slettes før den setter griller i hodet mitt ;)

Ser det tviles på at folk har diverse børser og kaliber i denne tråden, så lurer jeg på hvorfor dere mener ingen har .600 osv. Er dette ofentlige data noen plass eller mener enkelte å kjenne alle som bor i norge og eier våpen?

 

Spennende tråd som jeg kommer til å bla og lese mye i når det begynner å ramle inn bilder og historier med dobbelt rifler

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke min, men den er svært lik.

 

Heym bruker følhende betegnelser:

 

B Büchse

BS Bergstutzen

BF Büchsflinte

F Flinte

 

Flott børse amatør!

 

For å utdype og presisere tysk begrepsbruk ytterligere:

 

Büchse = Rifle

DB = Doppelbüchse = dobbeltrifle (underforstått s/s)

BDB = Bockdoppelbüchse = dobbeltrifle o/u

Bergstutzen = Dobbeltrifle med ulikt kaliber i hvert løp (grov og finkalibret)

Flinte = Hagle

BBF = Bockbüchsflinte = Kombi i tradisjonell forstand (o/u)

 

Det ovenstående skal i hvert fall være i samsvar med begrepsbruken til Frankonia/Heym. På lokale dialekter kan f.eks. "flinte" brukes som overbegrep tilsvarende "børse"/våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...