Jump to content

Hvor mange av kammerets medlemmer har dobbeltrifle?


Kiwi

Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?  

195 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?

    • 7mm
      23
    • .30 (.308")
      21
    • 8mm
      24
    • 9,3mm
      64
    • .375
      12
    • .450/.400
      4
    • .500/.416
      5
    • .450 (.458")
      5
    • .500/.465
      3
    • .470 (.474")
      17
    • .475
      3
    • .500 (.510")
      12
    • .577
      5
    • .600
      15
    • Annet
      21


Recommended Posts

Nei måtte selvsagt ha to slaglåser. Og det er ikke vanskeligere å regulere med to forskjellige kalibre, heller enklere.

 

Førsteskuddet i en db-rifle er like presist som rifleskuddet fra en kombi eller drilling, meget godt egnet for presisjonsskyting på lengre hold. .375 er fin til det meste, og duger også til det meste av det største. Et raskt andreskudd er et oppfølgningsskudd ofte på kort hold og i litt dårligere vinkel, og kanskje noen ganger motskudd på vilt som blir forbannet etter førsteskuddet. Da passer det godt med et stort, saktegående, helmantlet prosjektil som penetrerer alt hva det skulle være på kryss og tvers.

Link to comment
Share on other sites

Gutter, en slik Afrika-dobling måtte da være perfekt i forskjellige riflerkalibre? Tenk Dere .375 flanget i høyrepipa med tilstrekkelig rekkevidde og presisjon for hva det måtte være, og så .470 i venstreløpet for dobbeltskuddet på de store grinete!

Dette må jo være å be om trøbbel ved DG. Se for deg at bøffelen ikke ramler, men bestemmer seg for å se litt nærmere på deg etter at 470-ien er avfyrt. Hurtig omlading med to forskjellige kalibre går sikkert greit på stuegulvet, men når det kommer ett tonn med illsint bøffel i stor hastighet er jeg redd slike påfunn kunne endt med trøbbel. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel akkurat da en virkelig trenger 2 løp i .470 eller noe enda grovere. Skal en slik tokalibersak fungere i praksis tror jeg en drilling er det sikreste. To .470 over en .375 :-)

 

 

Eller 470 x2 over en grov slug i 20/76...... Det virker.

 

2172707996_4d09314e09.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med såpass mange med dobbeltrifler i potente kalibre, lurer jeg på om dere har brukt dem på "Dangerous Game" jakt eller er det eiergleden som kommer i første rekke?

 

Mitt dilemma er at en slik investering koster mer enn en bøffeljakt, så derfor blir det nok mauseren som fortsatt blir brukt.

(Men drrømmer nok ofte om en gammel engelsk dobbel !)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 5 months later...
  • 3 months later...

Hei. Vurderer innmelding i denne klubben m en Merkel 140 i 9,3x74. Har litt lite info om den, vet bl a ikke noe om hva den er regulert for. Spør derfor: er det noen som vet noe om hvilke fabrikkladninger disse oftest er regulert med? Vet selvsagt at dette varierer, men tenkte at det kanskje er mulig å redusere letingen etter den "perfekte" patronen noe hvis man vet noe om de 2-3 hyppigst brukte ladningene.

Annen info er også verdsatt! Er det f eks noen som har klart å få samskyting med både ekspanderende kuler OG solids?

Link to comment
Share on other sites

Tenker nok helst at noen har trykket for moro skyld.

 

Tråden var mest som en liten føler for å se omfanget av dobbeltrifler blant medlemmene, og hvorvidt det var grunnlag for å dra i gang et eget dobbeltriflestevne.

 

Har vurdert å lage noe tilsvarende opplegg som de konkurransene som går i Australia og USA - kun med dobbeltrifler!

 

Sted må bli østlandet for at det skal bli enklere totalt sett å komme seg til banen fra andre landsdeler.

 

Jeg er avhengig av å få med noen på dette, for det er litt jobb.. Noen som hsar tilgang på en egnet bane?

 

Vi trenger også en bane der man får lov å drive hurtigskyting med grove rifler.

(Opp til .600 sånn i tilfelle noen kommer trekkende med ei slik?

 

Ideell tid for er slikt stevne er kanskje i August - før jakta starter igjen? De fleste gjør vel unna ferien sin på Juli antar jeg?

Link to comment
Share on other sites

Tanken var egen import, ifølge VC skal det være kurant. Trenger ikke firma som importør. Frakt kommer dog i tillegg. 577NE koster dog mindre fra dem. De kunne også tilpasse stokk og mekanisme til links for et mindre tillegg så de virker som et bra alternativ til standard doblingene.

Link to comment
Share on other sites

Fint at V-C nå leverer direkte. Jeg hadde planer om å handle en V-C, men importør hadde en helt urealistisk økning i pris fra et år til neste, så ble såpass provosert at jeg lot være å handle.

 

Nå ble det engelsk dobbel på meg, så lever godt med det som ble løsningen! :D

 

V-C er topp kvalitet, og det beste kjøpet om du skal ha nyprodusert rifle. De går utenpå Merkel og Chapuis, og er fullt på høyde med Heym, til en langt lavere pris.

Link to comment
Share on other sites

Flott børse du har Pondoro!

 

Jeg er litt overrasket over å ha den eneste .450/.400en her. Det er jo en veldig anvendelig patron for Europa? Gull på drivjakt, og ikke så verst på tykkhuder med helmantel.

 

Hadde en .470 før, og det var litt i overkant spennende å skyte med. Det krevde stor konsentrasjon for å ta pene avtrekk, og skjøt greit med den, men noen koseskyting vil jeg ikke kalle det..

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter meg til at .400 3" var favoritten til John Taylor, din navnbror, og at han ikke hadde kvidd seg for å jakte det farligste vilt i den tetteste bush med ei Jeffery dobbel.

 

Første gangen jeg leste om John Taylor, elefantjakt og dobbeltrifler var jeg vel 16-17år tror jeg, og siden har jeg vært hekta på det konseptet der.

Nå var også JT glad i åpne haner, og mente at det kunne være en fordel på spesielt elefantjakt, siden man kan lade om, og spenne opp eller ned uten en lyd..

 

Ganske artig at man så til slutt ender opp med nettopp en ,400 3" Jeffery i en Jeffery med nettopp åpne haner! Den rifla kommer aldri til å forlate meg før jeg parkerer i penalet!

Link to comment
Share on other sites

Jack Lott, en ikke ukjent amerikansk våpenskribent, jaktet med en Holland&Holland i .577 NE med utvendige haner...det var hans favorittrifle til bøffeljakt..

 

Mao. du er i godt selskap med hanerifle... :winke1:

 

Jeg har en artikkel du kan låne hvor han beskriver en bøffeljakt i daværende Rhodesia i 1974.....artikkelen er on DB rifler i .577 og .600NE..

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor på Vestlandet, alt for tettbygd her til at du kan gå noen plass å fyre av et skudd. Vil ikke risikere noe inndragelse av våpen. Venter fint til banene åpner... Vis de slipper meg inn :lol:

 

Chapuis er ikke i samme klasse som Heym å Krieghoff, vill ikke tro noen har Verney Carron i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Heym dobbeltrifler og drillinger er dyre, og det er det en grunn til. Det går flere timer i de, og kvaliteten er høyere enn f.eks. Chapuis og Merkel.

 

Verney Carron er i en midtstilling når det gjelder pris, men de tilbakemeldingene som finnes på nettet viser til at den er på høyde med Heym. Ulempen er at den er fransk.. Mange som ikke vil ha våpen laget av froskene, men de som har gått gradene i St Etienne er på høyde med de tyske og østerriske miljøene.

 

Skulle jeg kjøpt meg fabrikkny dobbeltrifle, så hadde jeg handlet ei V-C direkte fra fabrikken i enten .450/400 eller .450 NE.

Sistnevnte gir veldig rimelige ladninger, siden det er et vell av kuler å velge i, og med litt prøving og feiling bør man klare å få i alle fall ei av de billige lettere kulene til å gå bra..

 

OT:

Man kan som en tommelfingerregel bruke 75% av regulert kulevekt, med samme kruttmengde som den regulerte med, så vil man ofte være i nærheten av noe brukbart. (eks regulert med 400 grs kule, bruk 300grs kule og samme kruttvekt som for 400 grs kule)

Se boka til Gaeme Wright - shooting the british duble rifle. Brukes på eget ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Andreas88:

 

Det må da gå an å spørre en grunneier om du kan få prøve rifla di på eiendommen hans?

 

De fleste grunneiere er faktisk hyggelige folk, og om du forteller at du har kjøpt deg ny rifle du ikke har fått prøvd ennå (og naturlig nok synes det er leit å vente helt til våren) så vil det overraske meg om de ikke tillater deg noen skudd oppe i en skaulugg..!

 

Så kan du jo før snarere enn siden finne ut at du har handlet altfor grov børse :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Andreas88:

 

Det må da gå an å spørre en grunneier om du kan få prøve rifla di på eiendommen hans?

 

De fleste grunneiere er faktisk hyggelige folk, og om du forteller at du har kjøpt deg ny rifle du ikke har fått prøvd ennå (og naturlig nok synes det er leit å vente helt til våren) så vil det overraske meg om de ikke tillater deg noen skudd oppe i en skaulugg..!

 

Så kan du jo før snarere enn siden finne ut at du har handlet altfor grov børse :mrgreen:

 

 

har prøvd 500NE og den er ikke så værst, synes den hva nokså lik min 458 lott som jeg lett skyter 20skudd med uten å blunke :D , nå veier min 500 1kg mer enn 458 lott og.

jeg er 25år driver aktiv me vekter, er ikke noe gammel skrøpelig mann :lol: hadde LETT kjøpt enn 600NE vis det hva mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...