Jump to content

Hvor mange av kammerets medlemmer har dobbeltrifle?


Kiwi

Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?  

195 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?

    • 7mm
      23
    • .30 (.308")
      21
    • 8mm
      24
    • 9,3mm
      64
    • .375
      12
    • .450/.400
      4
    • .500/.416
      5
    • .450 (.458")
      5
    • .500/.465
      3
    • .470 (.474")
      17
    • .475
      3
    • .500 (.510")
      12
    • .577
      5
    • .600
      15
    • Annet
      21


Recommended Posts

Jeg har aldri hatt lyst på dobbeltrifle. Ikke har jeg tenkt meg på utenlandsjakt, eller drivjakt heller..

Men denne rifla gjør noe med meg, har sett på den flere ganger og begynner å få rare idéer i hodet om at jeg kanskje bør dra på drivjakt om noen år... eller kanskje jeg kan ta den med på elgjakt... 470NE, og jeg som ikke er spesielt glad i rekyl, men allikevel,... pokker ta pene våpen!!!...

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=118373173

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, villreinjegeren skrev:

Og Jakt & Friluft ringte og fortalte at de ville ha dobblingen inn til seg, 470 NE pipesettet må tilpasses til baskylen, og må sendes til fabrikken i Tyskland for tilåassing allerede nå i sommer.


 

 

Siden du skal lage deg nytt grovt pipesett....du vil ikke heller gå for .500 NE..?  Mer punch i den...prisen blir vel omtrent den samme..?

 

Hvis du tenker elefant så hadde ikke jeg tvilt hvis jeg var i samme situasjon...

Edited by pondoro
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 20.4.2018 den 10.11, pondoro skrev:

 

Siden du skal lage deg nytt grovt pipesett....du vil ikke heller gå for .500 NE..?  Mer punch i den...prisen blir vel omtrent den samme..?

 

Hvis du tenker elefant så hadde ikke jeg tvilt hvis jeg var i samme situasjon...

Er virkelig 500 NE bedre enn 470 NE til elefant? Tenker da på våpen som skal brukes av betalende klient, med oppbacking av PH. Inntrengning er vel viktig på elefant, frontalt hodeskudd f.eks... 470 NE er akkurat litt bedre enn 500 NE på inntrengning. 

Link to comment
Share on other sites

Ja..470 penetrerer bra....men hvis ikke skuddet sitter perfekt på et hjerneskudd,  frontalt eller fra siden så er sjansen større for at dyret går ned med en .500 enn at det vinkler av og forsvinner. Går det ned så rekker du å få inn ett eller fler drepende skudd..  .500NE, .505 Gibbs og .500 Jeffery penetrerer plenty nok..

 

Hjerneskuddet er vrient...målet er lite og dyret står sjelden stille...og er ofte delvis skjult i tett bush....hjerte - lungeskudd er ofte det som byr seg. Jeg bygger en .500 Jeffery på en Brno 602 nå....hadde jeg hatt råd så ville jeg handlet en dobbelrifle i .577NE nettopp for elefantjakt..

 

Jeg har skutt elefant med .375H&H og .458Win....ingen tvil om at .458 har bedre effekt..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har gått over rifla og renset og oljet, samt fjernet noen småmerker i stokken.
Denne fremstår som strøken, og ja jeg er meget fornøyd med kjøpet. Så nå har jeg 2 dobbeltrifler ei i 375 H&H Mag og ei i 470 NE.

Prøvde om løpene gikk om hverandre, men det gjorde de ikke.

33760858_10155418550406835_9784831043918

Krieghoff Classic big five i kaliber 375 H&H Mag

34750950_10155434915621835_2624125649492

Krieghoff Classic Big Five i kaliber 470 NE

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, villreinjegeren skrev:

 

Moonshinesikte på dobbeltrifla

 

Dette er et smykke

 

Lekker i svart og gull!

 

Har også «nattsikte» på min, hadde faktisk dette oppe da vi fulgte en duggaboy ved solnedgang og det ble mørkt. Var ca 10m unna da den tol avgårde, men så mørkt at jeg ikke så den skikkelig.... Så kom det en flokk elefanter brasende gjennom «jesse», stor psykologisk fordel med moon shine sikte da, stod helt stille og håpte at man ikke ble tråkket på....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 9.6.2018 den 16.39, Elgjaeger skrev:

 

Lekker i svart og gull!

 

Har også «nattsikte» på min, hadde faktisk dette oppe da vi fulgte en duggaboy ved solnedgang og det ble mørkt. Var ca 10m unna da den tol avgårde, men så mørkt at jeg ikke så den skikkelig.... Så kom det en flokk elefanter brasende gjennom «jesse», stor psykologisk fordel med moon shine sikte da, stod helt stille og håpte at man ikke ble tråkket på....

 

Kremt..moonSIGHT gutter...moonshine er noe helt annet.. 🤣

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Fury, hva for ei børse er det du viser der? Noe italiensk?

 

Nå kan forresten jeg også melde meg inn i gruppen over kammeretmedlemmer med DR. Kjøpte en 88B i sommer. Lite eller ikke brukt i det hele tatt, så levert inn til børsemaker for rens og opp smurning av lås. Nå er den klar, så da skal den hentes snart. Blir moro å bli kjent med den! 

_1883934886.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sikkert et håpløst spørsmål, men jeg drømmer jo om ei dobbeltrifle, som så mange andre. Minimum kaliber .375 H&H. Pris? Tja.... Åpen for det meste, men vi trenger ikke gå Holland & Holland. Må være side by side. Forskjell på lodda piper eller justerbare piper vet jeg ikke. Oppspenner eller tradisjonell sikring er ikke så farlig for meg. Hva vil dere foreslå, og hvorfor?

Edited by BigT
Manglet info
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Kammerherren skrev:

Fury, hva for ei børse er det du viser der? Noe italiensk?

 

Nå kan forresten jeg også melde meg inn i gruppen over kammeretmedlemmer med DR. Kjøpte en 88B i sommer. Lite eller ikke brukt i det hele tatt, så levert inn til børsemaker for rens og opp smurning av lås. Nå er den klar, så da skal den hentes snart. Blir moro å bli kjent med den! 

_1883934886.jpg

 

Fin børse synd at den ikke lages mer.  Nå er det kun 88 med sidelås og 89B som produseres.

 

Abgrenzung unserer Doppelbüchsen Modellreihen Mod. 88 B und Mod. 89 B.

Unter der Modellreihe 88 bauen wir nur noch Seitenschlossgewehre, hier ist die sehr elegante Seitenschlossbüchse 88 B/SS in moderaten Kalibern hervorzuheben, sowie die Jumbo-Seitenschlosse in .577 N.E. und .600 N.E.. Für diese Varianten liegen uns feste Bestellungen vor. In der 88-Reihe bauen wir mit dem Anson-System ( Boxlock ) keine Büchsen mehr, denn mit der Modellreihe 89 B light, 89 B, 89 B Gross Box und 89 B Gross Box.577 N.E. haben wir den Anspruch die besten Boxlock-Büchsen, die es zurzeit auf der Welt gibt, zu bauen. Das Preis-Leistungs-Verhältnis ist unschlagbar.
Das Mod. 88 B Allround ( eine Doppelbüchse ohne Ejektor ) wurde eingestellt, denn wir bieten ab sofort keine Doppelbüchsen ohne einem Ejektor an.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 29.11.2018 den 23.38, Kammerherren skrev:

Her vil du fort få mange svar BigT. Det er noen grunnleggende forskjeller mellom en del merker/modeller. Ønsker du lodda piper eller justerbare? Oppspenner eller tradisjonell sikring?  OU eller SS? Lurt å gjøre seg opp en mening om dette, så snevrer du inn utvalget ganske mye.

 

Har redigert innlegget, slik at det snevrer inn noe. Forklar meg gjerne mer. Alle innspill er interessante. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 29.11.2018 den 22.07, BigT skrev:

Sikkert et håpløst spørsmål, men jeg drømmer jo om ei dobbeltrifle, som så mange andre. Minimum kaliber .375 H&H. Pris? Tja.... Åpen for det meste, men vi trenger ikke gå Holland & Holland. Må være side by side. Forskjell på lodda piper eller justerbare piper vet jeg ikke. Oppspenner eller tradisjonell sikring er ikke så farlig for meg. Hva vil dere foreslå, og hvorfor?

 

Ingen forslag?

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, BigT skrev:

 

Ingen forslag?

Ikke på ønsker som «åpen for det meste» eller «jeg vet ikke hva jeg foretrekker» eller «det er ikke så farlig». Hvis du vil ha ett engasjement rundt ditt eget spørsmål  må du være mer konkret enn dette.

 

(Slik du formulerer deg, høres det jo nesten ut som om du selv ikke er særlig interessert i det du selv spør om😉).

 

Du kan starte med ett konkret prisnivå. Du må da vel ha en viss formening om hvor mye penger du har råd til å legge i dette?

Edited by 32-40 Win.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg spør fordi jeg er ukjent i området. Prismessig, så kan vi jo si maks 100.000, for å ha sagt noe. Må være side by side og minimum .375H&H. Gjerne med pen gravyre. Treskjefte er en selvfølgelighet, men slik er det vel på dobbeltrifle? Drømmen hadde jo vært Holland & Holland, Purdey eller Westley Richards, men da snakker vi vel langt høyere prisområde. Dette med loddete og uloddete piper vet jeg dessverre ikke betydningen av. Tar imot alle forslag og innspill. Spør gjerne også om det er andre ting jeg kan spisse inn. 

Link to comment
Share on other sites

Hva skal børsa brukes til? 

Lader du selv? 

Om du skal handle brukt, finn ut hva rifla er regulert med og om den amoen er tilgjengelig. Er den regulert med eller uten kikkertsikte og montasje? Prøveskyting før kjøp mener jeg er et absolutt must.

 

Bestiller du nå i dag kan du i jula kose deg med en akkevit og Norbert Klups "Double barrel". 

 

https://www.amazon.com/Double-Barreled-Rifles-Fascination-Schiffer-Military/dp/0764327488/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1544525686&sr=1-1&refinements=p_27%3ANorbert+Klups

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, BigT skrev:

Prismessig, så kan vi jo si maks 100.000,

OK. Da har du gode forutsetninger for å finne deg noe fint. Jeg har lite å bidra med, når det snakkes om så kostbare saker. Men det finnes jo folk her inne med erfaring med så eksklusive børser. Håper noen av disse kan komme på banen etterhvert.

 

Men en ting kan jeg si: Hvis jeg hadde hatt 100 laken å bruke på ei dobbeltrifle - da hadde jeg ikke sittet her forran tastaturet å surret. Da hadde jeg ringt Robert, og avtalt ett møte for å klå på noen godsaker så fort som mulig:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=133129823

Link to comment
Share on other sites

Ny merkel med 375H&H koster 79 000kr 140AE, husk å si du skal ha rett stokk, sånn i tilfelle merkel finner på å sende en med svinerygg hehe.

krieghoff ligger på det samme. Og alt av bigfive kaliber er loddet. Kun de mindre kaliberene som du kan få justerebare piper fra tyske produsenter, etter min mening noe utradisjonelt greier som er å styre unna. Krieghoff kan du få det på 375H&H. Men hold deg til tradisjonelle lodda piper. Penere å se på. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv hatt krieghoff 500NE bra rifle. Jeg sleit veldig den gang med å skaffe hylse å kuler. Noen tror jeg solgte den pga rekylen, noe som ikke stemmer, den var snill i rekyl. Så neste gang kjøpt jeg en ny merkel i 470NE med flammeherdet kasse, pga mye enklere å skaffe fabrikk ammo å lade utstyr. Har nå en dobbeltrifle i 9.3x74 i anson låskasse som jeg trives med. Så vil ha samme tradisjonelle på en 470.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke kjöpt Merkel eller Krieghoff i .375H&H belted magnum....trykket er for höyt.. Kjöp heller .375 H&H Flanged eller en av de större lavtrykkspatronene som .470 eller .500NE..

 

Det er et kjent problem at Merkel DB i .375H&H belted magnum skytes "off-face.."  Krieghoff er bedre i så måte...men det spörs over tid da..  .375 Flanged derimot er en utmerket patron...og Norma leverer ammo og hylser..

Link to comment
Share on other sites

Min Krieghoff Clasic big five i 470 NE, går som ei stråle med åpnesiktene, med 500 grs Woodleigh så sitter dobbeltskuddene ca 1" fra hverandre og i rett høyde.
Fikk tak i rett montasje til Aimpointen min og jaggu går den like bra,
Rekylen merkes, men er handterbar, det handler om tilvenning og skytetrening.
Jeg har igjen å sette på ei tykkere rekylkappe, ikke pga rekylen, men pga lengden, kolben er litt for kort til meg og armene mine.
Kaliberet er spenstige greier når 500 grs kula treffer er det ingen tvil.

 

Krieghoff 470_1.jpg

Krieghoff 470_2.jpg

Krieghoff 470.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...