Jump to content

Hvor mange av kammerets medlemmer har dobbeltrifle?


Kiwi

Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?  

195 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?

    • 7mm
      23
    • .30 (.308")
      21
    • 8mm
      24
    • 9,3mm
      64
    • .375
      12
    • .450/.400
      4
    • .500/.416
      5
    • .450 (.458")
      5
    • .500/.465
      3
    • .470 (.474")
      17
    • .475
      3
    • .500 (.510")
      12
    • .577
      5
    • .600
      15
    • Annet
      21


Recommended Posts

På Sunday, July 09, 2017 den 22.35, THS skrev:

Som skrevet tidligere går min Chapuis 9,3x74r best med 250grs Accubond.

 

Ser det er flere av dere som har god samskyting med denne.

 

Har dere funnet annen kule som leverer like god samskyting med samme våpen?

 

Spørr om dette da det er helt håpløst å oppdrive 250grs Accubond.

 

Noen som har prøvd 250grs Hornady GMX, Woodleigh, Barnes TTSX eller RWS med samme ladning?

 

 

FullSizeRender.jpg

 

Accubond går absolutt best i min Chapuis 9,3 også. Har prøvd noen  få ladninger med Geco. Har fremdeles noen variabler igjen å teste. Til nå, ser det greit ut.

Ikke like tett som gromladningen med AB, men ok nok. Håper Nosler snart får ut fingen

 

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ligger iallfall en i 45/70 på Finn til snaue 4K......303 British er jeg heller usikker på!

 

 

Original Trade Mark Label til min dobbelrifle sendt fra fabrikken i Ferlach med en hyggelig gratulasjon. 

Det neste må nok bli en skikkelig koffert.

 

IMG_1095.JPG

Link to comment
Share on other sites

Takk for info eksklusiv er ikke noe for meg tenkt som rent bruksvåpen.Lader.303 til koseskyting med en Lee-Enfield.

Liker patronen og med woodleigh 215 grs kula tror jeg dette hadde blitt en duganes kortholds storviltpatron

Link to comment
Share on other sites

Skjønner. Enig i at 303 ville vært en fin patron for dobbeltrifle. Jeg er ikke så opptatt av det "eksklusive" selv. Men når jeg skriver "litt mer eksklusivt enn Baikal" - må det tolkes slik:

 

Selv om jeg søker noen som er litt høyere enn Ravi, så betyr ikke det at jeg leter etter Patrik Sjöberg.?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt hva du mener og ja litt mer eksklusiv hadde vært fint, men jeg trodde baikal hadde kommet i.303 så er det den woodleigh kula da, mener å ha lest at på baikal kan samskytingen justeres lite.311-.312 kuler å velge i

Link to comment
Share on other sites

Har ikke min i hendene ennå, men det står en Heym 26 Keiler db/ou i 9,3x74R ferdig betalt og venter på meg i våpenrommet til XXL, 300 meter i luftlinje fra der jeg bor!!! :) Og slik har den stått i 4 uker mens jeg venter på søknaden som tar så innih...... mye lengre tid enn det har pleid å gjøre før. Har alltid fått positive svar 1-2 uker etter innsendt søknad,nå har det gått 4 og still rolling....

Så jeg kan vel ikke kalle meg fullverdig medlem av db-klubben. Ennå :)

Men gleder meg hemningsløst til å prøve den! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Etter dröyt 100 år så sprakk kolbehalsen på min gamle dobbelrifle...selvsagt under testskyting i Afrika,  umiddelbart för en jakt...hei igjen Murphy...O.o

 

Krise..

 

Tilbake i gamlelandet gikk turen så til Vaagsland i Drangedal, plukket ut en pen og tett bit kaukasisk valnött (tyrkisk låter ikke så bra lenger..) for så å bli enig med börsemakeren om sluttproduktet. Jeg önsket å beefe opp tykkelsen litt på kolbehalsen og legge til et kinnstykke med shadowline (det hadde ikke originalen..). En röd kolbekappe av Silver typen hörer jo også med på en gammel rifle...samt at stokken ble tilpasset mine mål..

Nåvel, her er resultatet..

 

 

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Edited by pondoro
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Har akkurat kjøpt meg en Krieghoff Classic Big Five dobbeltrifle i 375 H&H MAg
Kommer flere bilder etterhvert.
Etter å ha lett på nettet etter dobbeltrifle så dukket denne opp.
Og det ble handel.
Dette er en 375 H&H Mag, kjøpte denne fremfor 9,3 kaliberet pga regelen i en del Afrikanske land om minimum 375 på DG,
Det sitter en Meopta Meostar 3000 1-4x22 i en Eramatic H9 svingmontasje, kikkerten skal byttes ut med en Zeiss 1,1-4x24 HT synes den kikkerten er smekrere.
Denne skal testes og finne den mest optimale kula/ladningen til som samskyter best, kommer til å gå for Woodleigh 300 grs RNSN og Accubond 260 grs, vil også vurdere A-Frame 300 grs og 270 grs.
Jeg vet ikke hva slags ammo denne er justert inn etter, emn jeg finner vel ut det etterhvert vil jeg tro. Selger sa at rifla samler meget godt, og da får vi se og også prøve ladningene han har brukt.
Det skal bli morro å begynne å bruke denne, baskylen har ingen gravering men det har ikke noen betydning.
Krieghoffen er kjent for solid kvalitet så det veier tyngre..

Hallgeir Gravråk sitt bilde.

Edited by villreinjegeren
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 nei jeg så den først i dag, og da var det for sent, jeg kjøpte min av en person i Drammen, og prisen på 29000,- for hele greia kunne jeg ikke la gå fra meg, dette er faktisk godt under halv pris, da er det med diesett, 150 kuler og 100 hylser (jeg har jo kista full fra før)
Vet du hva disse våpnene er regulert med?

Edited by villreinjegeren
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, villreinjegeren skrev:

Ruger #1 nei jeg så oag, og da var det for sent, jeg kjøseriene.pte min av en person i Drammen, og prisen på 29000,- for hele greia kunne jeg ikke la gå fra meg, dette er faktisk godt under halv pris, da er det med diesett, 150 kuler og 100 hylser (jeg har jo kista full fra før)
Vet du hva disse våpnene er regulert med?

 

Det er et godt kjøp, gratulerer :-D

Har kun erfaring med dobbling i 9,3x74R, så velkommen i klubben for de frustrerte :winke1:

Krieghoff pleier å være greie til å svare på email, så send serienr. over, så får du sikkert svar.

Det som bekymrer meg mest, er at du har lagt ut en Ruger RSM for salg på Finn.... fy :-x  :winke1::grin:

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

På 24.7.2017 den 14.07, 32-40 Win. skrev:

30-06 er nærmere 303 Brit., enn 45-70:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=90895904

 

Kunne godt tenke meg en dobbel i 303 British selv, men av en litt mer eksklusiv produsent enn Baikal. (Tror heller ikke Baikal lager i dette kaliberet).

 

Her har du en i 303 som går under hammeren 13.mai ... https://www.walterborg.se/sv/auktion/auktion/v18/dubbelstudsare/4989_4

Link to comment
Share on other sites

5aca3f8a3de58_Thams2.jpg.90f63b0818629c4640595b1706efd407.jpg

Thams 1.jpg

Thams 3.jpg

Thams 4.jpg

Thams 5.jpg

 

Bilder an Thams på jakt i Afrika...flodhesten er skutt i Mozambique i 1914, antakelig med den dobbelrifla som er til salgs hos WR..

De andre bildene er fra Britisk Öst-Afrika (Kenya) hvor han hadde en stor farm utenfor Nairobi..

Edited by pondoro
tekst
Link to comment
Share on other sites

Det blir en utvikling på dobbeltriflekjøpet mitt,
Under forutsettning av at Tante blå velsigner meg med tillatelse til å kjøpe krieghoffen, (noe avslag har de egentlig ingen grunn til)
Var på Villmannsmessa i går og snakket med Jakt & Friluft og representant for Krieghoff, og det endte med at jeg bestilte ekstra pipesett i kaliber 470NE til dobblingen min.
Satser på at jeg sender inn rifla til vinteren og får tilpasset dette.
Da skal jeg være helgardert i forhold til jakt på denne planeten, og skulle det være noe jakt på den andre siden når tiden kommer så får jeg vel bruk for den der også.

Edited by villreinjegeren
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, pondoro skrev:

Men...en av Christian Thams dobbelrifler i .500NE ligger for salg hos Westley Richards...her bör en nordmann kjenne sin besökelsestid..

Har sett den der, noen upris er det vel strengt tatt ikke heller. Problemet er at økonomien står ikke i stil til havesyken for tiden....

Link to comment
Share on other sites

Mange flott bilder dobbeltrifler her nå! :-)

 

Fant disse på Finn.no:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=117594236

 

Det perfekte våpen for nordisk storviltjakt!! 👍🏻

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=117625508

 

Vanvittig flott B5 rifle i markedets mest solide mekanisme. Bankhvelv!!! Så på disse før jeg kom over ei britisk, og hadde forhandla frem prisen på ei .450/400 den gang. Denne i .450 er jo perfekt - finnes en drøss av rimelige kuler man kan lade. Rule of 75, gjør at man kan lade og oppnå samskyting med omtrent samme kruttladning på kuler som veier omtrent 75% av kulevekta den er regulert med! 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 9.4.2018 den 10.06, Elgjaeger skrev:

Den VC’en er kjempefin, og riktig kaliber. Hadde gjerne kjøpt denne, men må nok selge Krieghoffen først da.. litt sent å skifte rifle før bøffeljakten i mai også.. Veldig fristende

Kjenner selger av disse våpnene, han er en meget seriøs kar, og våpnene er i topp stand. Han selger de for han skal kjøpe seg en Rigby Dobbeltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...