Jump to content

45-70 eller 30-30 for en nybegynner?


Litago

Recommended Posts

En tanke som slo meg:

Hvis rifla du ønsker å kjøpe står i hyllen hos forhandleren så har du og selger en god anledning til å søke etter feil/mangler. Hvis rifla skal bestilles fra et sentralt lager hos importør, så kan lokal forhandler ta problemet opp med importøren om en markedsskepsis til kvalitetskontroll fra produsent. Be importøren om å sjekke våpnet grundig før den blir videresendt? :roll:

Det vil skape mindre problemer med frem og tilbake sendinger osv. Her stiller kjøper visse krav.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hei

Nå er jeg i samme sitvasjon...

Jeg har landet på "ja takk begge deler". Det forplikter jo litt med ett cowboy alias.

Kansje jeg må kjøpe en bolt rifle "å gjemme meg bak" for alle bøylehaterene?

problemet er bare at jeg ikke har noe formening om kaliber i den siviliserte verden...

Foreløpig vurderer jeg 223-6,5x55-308

Jeg skal ta jegerprøven i oktober så jeg får vel veiledning der????

Link to comment
Share on other sites

@BlackHillsRoy Hva skal du jakte? Jeg tenker liker du bøylevåpen og vil kombinere med en bolt som du kan vise deg med. Så hadde jeg kjøpt ei boltrifle i .223rem til trening og småvilt. Ei .30-30win bøyle til rådyr og en .45/70 til Hjort/Elg :D Men skal du jakte på reinsdyr ville jeg kanskje byttet boltrifla i ei 6,5x55 i stedet. Da 45/70 får litt krom kulebane til slik jakt ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alms har nå de beste tradisjonelle LA-riflene som noengang er laget kvalitetsmessig på lager, Mirokuproduserte Winchestere. Til storvilt har de M94 i 450 Marlin og 1886 i 45-70 i butikken. M94 er AE slik at det går an å montere kikkert på den hvis man også tar med seg en spypose 8)

 

M94 450 Marlin:

 

7569.jpg

M1886 45-70

 

5665.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har klådd litt på en slik Mirokuprodusert Winchester 1886, den var riktignok noen år gammel men kvaliteten er sikkert den samme i dag. Inntrykket var at dette er solide saker, hadde jeg ikke hatt en original 1886 takedown allerede ville jeg nok ha kjøpt en slik. Jeg merket meg forresten at Mirokus 1886- variant tilsynelatende har det redesignede sluttstykket fra Winchester modell 71, i alle fall var utkasteren en liten knast i stedet for "halve støtbunnen" som på original 1886. Dette betyr at Miroku-utgaven er betydelig sterkere enn originale 1886'er, hvor den alt for store utkasteren utgjør en svekkelse av sluttstykkets støtbunn. Winchester endret denne detaljen da de oppdaterte 1886-designet til å bli modell 71 og skulle bruke et relativt moderne flaskehalskaliber med høyt trykk.  En slik Miroku '86 bør derfor trygt kunne lades opp på "Marlin only" nivå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...