Jump to content

45-70 eller 30-30 for en nybegynner?


Litago

Recommended Posts

En Marlin 336 i 30-30 win er ei flott børse til småvilt og rådyrjakt. Ikke altfor dyr kjøpe ammo og billig å lade til. Kan brukes med spisskuler om du ikke har flere skudd enn 1. i magasinet og i 1. i kammer. Noe som gjør litt med kulebanen. Passer fint med en passe kikkert. Eneste minus er mulighet til bruk av lyddemper er litt dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Da er saken ganske klar, for at man skal klare å løfte en .30-30 opp i energinivået som gjør den lovlig for elg og annet storvilt må det ganke mye kreativt arbeid med hjemmelading til, og selv da er den på kanten av det lovlige.

Til .45-70 får man i det minste lovlig jaktammunisjon for elg/hjort/villrein over disk, selv om disse ikke nødvendigvis er helt ideelle.

 

Altså er det .45-70 som blir alternativet for deg.

 

Bruk søkefunksjonen så finner du flere gode tråder med tips, råd og erfaringer angående det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Litt på sida, eg har fått ein del signalar om at den nyaste Marlin-produksjonen har gått i bøtta kvalitetsmessig etter Remington-oppkjøpet. Har sett stygge bilete av stokker som er tilpassa i fylla og skeive fresespor i låsekasser... :!:

 

.45-70 er ein heilt grei patron å skyte med og mykje meir allsidig enn ein .30-30, i alle fall etter norsk lov og norske forhold.

Link to comment
Share on other sites

Det samme har jeg også hørt rykter om

men finnes det alternativer til Marlin og Winchester som er like gode?

og så lenge rifla sparker opp enn bak er jeg fornøyd sist jeg brukte hagle ble jeg mørkeblå i skulderen var en gammel Baikal dobbel løp og buttplate i stål..

pluss den dobbel fyrte begge skuddene..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en 1886, den er minst like solid og driftssikker som marlin men har den store ulempen at du ikke kan ha toppmontert kikkert. Marlin er dermed litt mere praktisk hvis du skal ha noe annet enn jernsikter. En fordel med 1886 er at den egentlig er dimensjonert for feitere og lengre patroner enn. 45-70, så om du etter hvert synes det blir for pinglete kan det gå an å få bygget om til noe skikkelg bøffelmedisin.

Link to comment
Share on other sites

Om du kjøper deg en 45/70 så har jeg data for og kunne lade opp fra 300 til nesten 700m/s, så jeg tipper du vil finne en ladning du kan bruke som komfortabel koseladning med dette kaliberet. Man må ikke skyte maksladninger om en bare skal plinke litt.

Link to comment
Share on other sites

planen er vel og bruke jernsikter mulig bytte til noen fra skinner eller XS :)

Sir@ jg tar kontakt om det er ok når rifla er i hus? ;)

 

det som mangler nå før jegerkurset er og få litt praktisk erfaring lære og prøve før jeg går til innkjøp av noe som helst :)

Link to comment
Share on other sites

45-70 eller 30-30 for en nybegynner?

Det er tuftet på at du har bestemt deg for en bøylerifle. For en nybegynner ville jeg heller si en boltrifle i kurant kaliber, det er det enkleste for en nybegynner. Kjøp bøylerifle som våpen nr.2 hvis interessen er spesielt.

Still deg to spørsmål:

1:Er du kun interessert i å eie en bøylrifle for at den er spesiell? Det kan være feil fokus.

2: Er du interessert i å drive jakt med et lettskutt våpen som sikrer deg en god presisjon på grov avstandsbedømmelse?

 

Det er flere her på forumet som skyter godt med bøylerifler, men de er spesielt interesserte.

Jernsikter på disse krever litt ekstra mengdetrening, kikkert gjør ting litt enklere. MAS-36 har et poeng med Marlin i 30-30. En jaktkamerat av meg har denne som eneste jaktrifle, Marlin 336 i 30-30 for rådyr. Han har kikkert og klarer seg greit. Han skyter kun til prøven og ikke mer.

 

Jeg har latt flere av mine skyttervenner som gjør det bra med boltrifler få prøve mine bøylerifler, de sliter i starten. Man venner seg jo til etter hvert, men bøylerifler krever som regel en som kjenner konseptet. Bøylerifler har sine særegenheter. (Eierne er litt sære de også :lol: )

 

Det er mange bøylerifler som støver ned i våpengarderoben til folk, det er en grunn til det.

Jeg var veldig aktiv på min lokale skytebane for jegere i 2012, jeg var etter det jeg så den eneste med bøylerifle. Tidligere var det en og annen slenger.

 

Våpenhandlere har flere i kommisjon for forhåpningsfulle selgere, de støver også ofte ned i hyllene. Jeg har snakket med flere våpenhandlere om dette. Nå er det vel helst Winchester mod.94 i jubilumsutgaver som støver mest? (Overpriset).

 

Kjøp gjerne en bøylerifle, men sett av penger til ammo og gå 110% inn for å skyte godt med tanke på human jakt. Det bør man uansett valg av jaktvåpen, noen våpen krever litt mer innsats.

Link to comment
Share on other sites

Nei nei nei som første rifle bør man kjpe ei salongrifle og 10000 patroner. Når alle de er skutt opp så kan mann tenke på å skyte med tyngere våpen :mrgreen:

 

Nesten det jeg gjorde selv om jeg brukte mye min Marlin i 357 magnum mye sammen med Tozen i 22LR :)

 

Han kan jo også kjøpe ei bøylerifle i 22LR til å trene masse med. Det finnes jo der Marlin, Winchester(kun brukte), Henry og Browning(sikkert flere også).

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

en 22 er helt klart genialt til trening men en bolt rifle tviler jeg på at jeg skaffer meg :) er ikke så utrolig stor fan av dem egentlig

smak og behag der altså men om 45-70 er for dyr og vanskelig for en nybegynner og trene med så er jo 30-30 veldig god

og muligens det eneste jeg trenger med det første

elg blir nok ikke det første dyre jeg skyter på det blir vel rådyr

og skulle det vært sikte på ville jeg brukt scout mount og en eller annen type rødpunkt kansje en Aimpoint micro?

er mye bush her jeg bor og rundt ellers :)

 

men som sagt 30-30 er jo en vel prøvd patron med mye muligheter for en nybegynner :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg vel inhabil siden Marlin i .45-70 var det første våpenet jeg kjøpte, og jeg jaktet utelukkende med det i 5 år før jeg kjøpte noe annet for lengre avstander.

Det fungerte greit for min del, men det hang mye sammen med at jeg begynte å lade selv i samme perioden.

Om jeg hadde satset på en .30-30 isteden så hadde sikkert tilgangen på ammunisjon over disk vært enklere, men det hadde ekskludert meg fra elgjakten som jo var hovedsaken den gangen.

Jeg har fremdeles Marlin, og selger den neppe, men det er andre "kombiløsninger" som blir mer brukt i skogen her når for tiden.

 

Off-topic.

En Rossi i .454 Casull er sikkert gøy, men det er vanskeligere å finne ammunisjon til den, og den holder akkurat kravet til rådyr, altså ingen elgjakt med den.

Link to comment
Share on other sites

det sies jo at man aldri skal bruke wikipedia som noe sanhets vitne men det står værtfall

 

"Patronen er hovedsakelig ment for jakt av medium til storvilt"

 

på engelsk sies det " The round is primarily intended for hunting medium game "

 

og videre på engelske sider påstås det at en 240Gr kule gir 580Meter i sekundet 2607joule

 

hva slags oppsett det er regnet ut ifra vet jeg ikke :)

 

minste kraft som er opp gitt er værtfall 2360J med en 400Gr

 

igjen oppsett og avstand aner jeg ikke :)

 

hva som stemmer skal jeg ikke si noe om etter som jeg aldri har sett ei 454 kule i mitt liv :wink:

 

noen som har peiling på 454? og kansje om den har noen annen virkning i et rifle løp?

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd: Kjøp deg en brukt JM- merket Marlin 336 i .30-30 og det du trenger av ladeutstyr. Flott kaliber til rådyr, men jeg vil ikke anbefalle å lade denne flotte patronen hardt før du har rikelig med erfaring. Dette siden du ikke kan "lese trykktegn" i en bøylerifle på samme måte som i en boltrifle => varsomhet og fornuftige ladninger er "den rette vei"! Om du skal jakte noe større vilt enn rådyr kjøper du en .45-70 - i tillegg til .30-30' en :wink: .

 

Jeg er veldig glad i bøylerifler, men i likhet med andre vil jeg ikke ubetinget anbefalle det som det beste "førstevåpenet". På meg virker det som om du er på jakt etter en rifle til alsidig bruk, så dersom du ønsker det er det vanskelig å komme utenom 6,5x55, .308 og .30-06. Joda, standardkaliber virker kjedelig i teorien, men i praksis fungerer de upåklagelig - og det er nettopp derfor de har endt opp som standardkaliber. 6,5 er som kjent alle elgjegeres favoritt :mrgreen: !

Link to comment
Share on other sites

Litt på sida, eg har fått ein del signalar om at den nyaste Marlin-produksjonen har gått i bøtta kvalitetsmessig etter Remington-oppkjøpet. Har sett stygge bilete av stokker som er tilpassa i fylla og skeive fresespor i låsekasser... :!:

 

.45-70 er ein heilt grei patron å skyte med og mykje meir allsidig enn ein .30-30, i alle fall etter norsk lov og norske forhold.

 

Dette oppkjøpet var vel i 2008? Jeg kjøpte en Marlin XL7 .30-06 boltrifle i 2010, fikk garanti på 40mm samlinger, har sjeldent skutt over 20mm på 100m:P med Fiocchi helmantel:P Så hvis det ryktet stemmer har jeg hatt flaks isåfall^^

Link to comment
Share on other sites

Alltid greit å snuse litt rundt og samle opplysninger/erfaring, men husk at hvis tanken er jakt på vilt større enn rådyr så er alternativene ikke så mange.

.308 Win. i Browning BLR

.444 Marlin i Marlin 1895

.45-70 i Marlin 1895 og Browning 1881

 

Pluss et par kuriositeter som .450 Marlin og .307 Winchester, men det er definitivt ikke hyllevare overalt.

Link to comment
Share on other sites

Stykkjunkeren, jeg tror du mener Browning/Winchester 1886. Ikke 1881.

 

Forøvrig finnes det en drøss brukbare kalibre hvis du godtar eldre bruktvåpen eller grisedyre nyproduserte kopier. Savage hadde vel en lever action en gang i tida, for ikke å glemme Winchester/Browning '95 som har boksmagasin og derfor takler patroner som 7,62x54R, .30-06 og .303 British foruten grøvre saker som .405 Win.

 

Savage ja... gøyal sak. M99 med spolemagasin kom i kalibre som .303 Savage, .30-30, .300 Savage, .250 Savage, .308, 7mm-08, og en haug med andre mer eller mindre kurante. Savage '99 er vel også "hammerless", og har raskere slagtid som kan gi bedre praktisk presisjon enn de tradisjonelle hanebørsene.

 

Lang slagtid kan gi utfordringer på f.eks. Win1886, jeg tunet først avtrekket ganske lett på min men måtte stramme slagfjæra litt igjen fordi slagtiden ble latterlig lang så jeg ikke klarte holde børsa stødig nok mellom avtrekk og smell.

Link to comment
Share on other sites

jeg tenkte på dem mest 1886 fant ut at en 1886 ligger ca 5-6tusen over Marlin sin SBL

og da var det vel ikke så mye mer og si ettersom Marlinen blir levert med Laminert tre, Stainless Steel, XS sikte og scout scoope mount :) fikk mer for pengene rett og slett enn hva jeg ville fått fra japanske Winchester

Link to comment
Share on other sites

Nybegynner? Til deg? Har ikke du vært med i gamet en stund da? Eller er du gammel skytter og fersk jeger? Hvis så vet du kanskje hva du går til, men en bøylerifle er ikke for nybegynnere. Det er begrensede våpen kamret i begrensede kaliber, det ER en grunn til at de ikke dominerer i dag. Det sies at 30-30 kan gjøres lovlig på storvilt, men det er sært og ikke noe en bør går i utgangspunktet. Om en har en slik og vil prøve seg så er det enda noe, men å gå aktivt inn for en slik løsning? Da skal du være entusiast. Jeg gjorde det med 357, i dag har jeg en Vixen i 222. Det var gøy, men ikke snakk om at det var fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

som Jeger er jeg nok ny :) har drevet en stund med bue men nå er jeg lei av å vente på lovligheten

som mindre og yngre drev jeg litt med konkuranse luftpistol en stund men det ble og lagt på hylla :)

og nå skal jeg ha meg en hobby igjen som jeg har lenge ønsket og drive med men ikke kunnet før nå

og det meste vi gjør er vel mer gøy en fornuftig ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min NY nå i november 2012. Jag hadde sett denne snuttet fra YouTube på forhånd og var litt vettskremt. Nå er det slik at jeg lever litt på kanten av stupet innimellom og tok en kalkulert risiko.

I ryggen hadde jeg en forhandler (gode kunderelasjoner) som sikkert ville støtte meg hvis ting var på trynet 8) Rifla ble bestilt fra importør (Norma tror jeg?) via min lokale forhandler.

Jeg har ingenting å klage på.

 

Jeg fant litt småtterier jeg fikset selv, ikke noe som jeg ville reklamere på. Litt grov finish her og der, det er bra nå. Rifla funker og går greit. Ligger fortsatt i startgropen på å bli kjent med den, men det er dårlige tider for å bli kjent, dårlig lys og vinterstengte baner. Jeg har privat eiendom tilgjengelig i mørketiden, men litt langt unna, 3 timers kjøring.

Jeg jobber videre med å konkludere, skal snart bestille "Skinner" sikter. Fortsatt er jeg på status 129 skudd fordelt på fire kuletyper med N-130, N-133 , N-135. Jeg har en god følelse med det hele.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...