Jump to content

Ruger Guide Gun


seawolf

Recommended Posts

Mulig dette har vært postet tidligere, men kom nettopp over denne her.

Er litt i "tvende sinn", ikke den vakreste kreasjonen, men en ting skal de ihvertfall ha, de produserer skikkelige bruksjern.

Rekyldemper som lett kan erstattes med en løpsmutter eller løpsvekt....tja....et 20" løps gir vel rimelig bra blaff og lyd uten at en trenger smellforsterker, men til å redusere rekyl funker den sikkert.

 

(min African i 375 Ruger med 23" løp i samme vektklasse er slettes ikke vond å skyte, men rekyl blir jo en subjektiv opplevelse okkesom)

 

Kanskje vi her ser den optimale hundeførerbørse (og for hundens del, da helst brukt uten smellforsterker) :?:

 

http://www.ruger.com/products/guideGun/index.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ja den ser ut som et lite råskinn :)

 

De åpne siktene er lik de på min African og de fungerer ypperlig, selv med mine gamle øyne.

Og som vanlig hos Ruger leveres modellen også i venstrehånds-utgave, dog kun i 375 Ruger.

Spacers på kolbekappa er vel heller ikke helt vanlig i jaktrifler i denne prisklassen.

 

Hadde jeg ikke allerede ei super elgbørse ville jeg nok tatt en ekstra titt på denne :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Rugers våpen uten tvil, men synes kanskje at de har bommet litt med denne modellen.

Er man ute etter et rustfritt våpen i grovt kaliber er det et pluss.

 

Men jeg stusser litt på 20” løp med rekyldemper eller vekt. Slik det ser ut for meg så er det innvendige gjenger i løpet og da må man skyte enten med rekyldemper eller vekt for å unngå at gjengene gror igjen med kruttslam.

 

Hvis det er håndterbarhet de har tenkt på med kort løp, dreper de jo dette igjen med å forlenge løpet 1 ½”-2” som jeg gjetter er lengden på rekyldemperen.

Da er vi jo tilbake til din Africa modell i så måte.

 

Det en sitter igjen med da er effekttapet og det i seg selv er ikke noe salgsargument for min del.

 

Jeg ser at Ruger har satt denne rekyldemperen på Africa modellen også.

Bill Ruger var jo kjent for å ha god nese for markedet og hva som solgte.

Kanskje de nå velger å satse på en tilsynelatende økende mengde rekylskye skyttere :mrgreen:

 

Jeg liker rifla, men hadde likt den mye bedre med i hvert fall 2” lenger løp og uten det rekyldemper/vekt påfunnet.

 

Mulig jeg er litt for negativ og snusfornuftig, men på sett og vis synes jeg at de blander stilen mellom en Ruger Scout og en Ruger Africa og det sitter ikke helt hos meg.

 

Jeg syner Africa modellen er kjempefin og jeg synes Scouten er tøff. Når man blander disse stilene blir jeg forvirra :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du har en del gode poeng der Arrowmaker.

Rifla ser ut til erstatte Hawkeye Alaskan som ikke lenger finns i katalogen.

Når det gjelder lenge på løpet ser det ut som om det også leveres med en beskyttelsesmutter, noe som gjør at en sitter igjen med et tilnæret 20" løp.

Hvorvidt et så kort løp er en god ide i de aktuelle kaliber kan vel diskuteres.

 

I tillegg er det nå kun ett kaliber i hver av modellene av No1 ??

(International i 7x57 ser forøvrig lekker ut og ville vært ei super rådyrrifle :) )

Hawkeye Africa i 9,3x62 er også historie, trist, da dette var et bra konsept som generell storviltrifle.

 

Jepp, jeg er superfornøyd med min African.

På grunn av uforutsette utgifter var den til salgs en stund i høst, men heldigvis bet ingen på og saken løste seg på en grei måte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ruger har byttet modeller, og lagt til eller tatt bort kaliber-kombinasjoner de siste åra. Enig med fler her, jeg har en Ruger Hawkeye Sporter med 22" løp, den blir vel like lang som denne er med flammedemper omtrent. Ettpar centimeter som skiller. Men guide Gunèn er tyngre enn Sporter.

Jeg liker den mangefargede laminatstokken, men kolbekappa både på denne og på Scout er stygge.

 

 

Jeg har fått bedda, og stilt avtrekket på rifla mi, i tilleg skiftet jeg ut den kjipe pistolgrepsavsluttninga i plast med en original i stål !

 

http://www.ruger.com/products/m77Hawkey ... odels.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Må si at denne Ruger Guide gun'n har vokst litt på meg. Var ikke overbevist første gangen jeg så den, men etter å ha sett på den noen ganger så må jeg si at den ser temlig tøff ut.

Denne rekylsaken på enden av løpet skjønner jeg ikke helt poenget med, men den går jo ann å ta av.

Synes generelt at Ruger har kommet opp med noen fine rifler i det siste. I "billig" segmentet så er de en av de få produsentene som har beholdt et fullt ut stål produkt.

Hvis du ser bort ifra den nye American riflen. Men den blir produsert som en egen enda billigere rifle.

 

Er det noen som har sett og tatt på denne Guide Gun'n i levende livet enda? Har vel kanskje ikke kommet hit til Norge enda.

 

Har vurdert en Ruger rifle fram og tilbake i over et år nå. African, All weather, Scout rifle.... Helt umulig å bestemme seg.

Hvordan er dere Hawkeye og Scout eiere fornøyd med riflene deres? Er de evighetsmaskiner som tåler en trøkk?

 

Hei Mikko:

Er du fornøyd med Sporter riflen din? Likte den laminatstokken godt. Kunne vært ei fin jaktbørse i 30-06.

 

Ha en fortsatt fin dag.

Morten

Link to comment
Share on other sites

I forhold til pris så er en hawkeye uslåelig mortenO, ikke noe å stusse på :) Jeg er fornøyd med de to jeg har og ser ikke noen grunn til å bytte de ut med noe jeg må gå rundt å være redd for. Pent avtrekk, fin balanse, bra presisjon og meget gode kikkertringer som følger med på kjøpet. Du får med så høye kikkertringer som du trenger, enkelt og greit.

 

Jeg vurderte å kjøpe en sako, men etter første tryning i en steinur så var jeg glad det ble en Ruger ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jeg liker den mangefargede laminatstokken, men kolbekappa både på denne og på Scout er stygge.

 

Jeg har fått bedda, og stilt avtrekket på rifla mi, i tilleg skiftet jeg ut den kjipe pistolgrepsavsluttninga i plast med en original i stål !

Kolbekappa skal vistnok ikke være av de bedre nei, noen formening om en bedre som passer rett på?

 

Fikk beskjed av Søylen at bedding og avtrekksjobb normalt ikke blir gjort på disse (Scout), uten at det viser seg å være ett reelt behov (De mener disse riflene har vert såpass bra ut av boksen at det bare er unntakene som må gjøres noe med).

Noen med tanker og erfaringer rundt dette?

 

P.s. Venter på ett par Ruger GRS 6822 (KM-77GS) http://www.ruger.com/products/gunsiteScoutRifle/models.html

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om den scout'n med 18" løp, altså den nye i USA, kommer hit til Norge ferdig gjenget? Eventuelt med flammedemperen?

Av en eller annen merkelig grunn så var ikke det tilfellet på den som har blitt importert til nå.

 

Litago: Hvilket kaliber kommer du til å velge på Guide Gun'n din?

Link to comment
Share on other sites

Ruger GSR er i bestilling fra Våpen Søilen.

 

Fra epostkorresponadense med dem forleden:

 

"Det er riktig at fabrikken fra og med i år får tillatelse til å eksportere våpen med flammedemper.

Det betyr at vi kan levere samtlige GSR du finner på fabrikkens nettside.

Flere av dem er allerede satt i bestilling. (6805, 6817, 6814, 6822)

Vi håper fabrikken klarer å levere det vi har bestilt iløpet av året."

 

Jeg har bestilt en av dem.

Link to comment
Share on other sites

Litago.

Hvorfor ikke 338Winmag eller 375 Ruger?

Dette er jo kaliber rifla blir levert med orginalt, blir jo en kostnad med å skifte løp.

Hvis man lader selv kan man lett lade begge ned til 9,3x62 nivå.

Har, eller har hatt begge kaliberne, og det er meget allsidige patroner.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om den scout'n med 18" løp, altså den nye i USA, kommer hit til Norge ferdig gjenget? Eventuelt med flammedemperen?

Av en eller annen merkelig grunn så var ikke det tilfellet på den som har blitt importert til nå.

Som Riflemann sier, ellers merk at jeg har oppgitt modellnummeret på riflene jeg har i bestilling. :wink:

 

P.s. Regner med at man har fått til en sluttbruker avtale (Eller hva som er korrekt benevnelse) for Ruger som ATF har godkjent mot Norge (Norsk importør?), siden man nå får selge rifler med gjengede løp ut av USA til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv sendt en mail til Ruger og synes det er rart at importøren i Norge har så lite peiling men her er svaret jeg iværtfall fikk :)

 

"Response:

We have not gone into full production on the Guide guns. We anticipate around 4 months before we will have them available for international shipping. Norway will probably receive them towards the end of this year. "

 

Dette betyr at Ca Oktober vil Guide Gun bli klar for export fra Usa

 

i og med at Ruger har satt en liste pris på Guide Gun $1199.00

så burde importøren her hjemme snart greie og sette en pris på riflen her hjemme også :)

Link to comment
Share on other sites

Importøren aner ikke hva de får før de får tilsendt fakturaen, og det er etter at ordren er plukket.(Selgers marked i USA nå, pluss at hjemmemarked får prioritet foran lille Norge).

D.v.s. At importøren sener over en bestilling, og at den i første omgang behandles som en ønskeliste av Ruger iht. Hva de faktisk har tilgjengelig på plukk tidspunktet (Som igjen virker styres av når Ruger mener de har nok å sende til at det er vert det, er nok noen avtaler som styrer det). Omtrent slik har jeg oppfattet importøren på spørsmål om tilgjengelighet.

 

Ellers kommer det mest sannsynlig en sending fra Ruger i løpet av Juni, men hva som kommer der er det altså ikke mulig for Søyilen å si før fakturaen kommer seilende rett før sending. (Sier Søyilen).

Guide Gun kan vi nok være trygge på ikke er med der med tanke på svaret fra Ruger oven.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...