Jump to content

Fotokonkurranse: Regler-Føringer-diskusjon


Kobble

Recommended Posts

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest graahund

I matfatet. Hadde noen flotte øyeblikk gjennom vinteren ved kompis sin forplass for rådyr. Rett utafor døtra :D . Sto i kjøkkenvindu og så på dem, men noen bilder tengte jeg ikke på og ta

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Regner med at jaktbilder og slikt kommer mere av utpå høsten. Syns det hadde vært bedre med aktuelt tema for årstiden vi er i.

Hva med rett og slett "sommer". Sikkert mange med fine sommermotiver på lur nå......

 

Jakt og skyting kommer snart......

Link to comment
Share on other sites

Regner med at jaktbilder og slikt kommer mere av utpå høsten. Syns det hadde vært bedre med aktuelt tema for årstiden vi er i.

Hva med rett og slett "sommer". Sikkert mange med fine sommermotiver på lur nå......

 

Jakt og skyting kommer snart......

 

 

Var ikke akkurat jaktbilder jeg tenkte på.. mer forberedelse til jakt;) kan legge mye i det.. Begynner og bli vanskelig og finne på tema som jeg tror vil få mange til å sende inn.. sist kom d litt få bilder, men kan kanskje skylde på sommer og ferietid=?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Fra en som aldri fikk utdannelse innen EDB men ble en skarve snekker: Hadde det vært mulig å laste opp bildene i et album, hvor man han velge halv-/fullskjerm og bla fram og tilbake? Synes alle bilder fortjener å bli vist "stort" før jeg stemmer må innrømme at jeg hopper over enkelte fordi det er litt tungvint og går kanskje derved glipp av detaljer som ikke kommer fram på forhåndsvisningen. Om dere skjønner hva jeg mener, litt klein på korrekte faguttrykk her :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

"Våpen" er for snevert og kan som det sies fort bli kjedelig.

 

Tema som gir mest mulig slingringsmonn er å foretrekke for å få med de gode blinkskuddene.

 

Vi har jo lagt bak oss en tid med mye vær.... Temaet "Vær" synes fornuftig. Da kan flotte jaktbilder også henges på uten problemer...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da nærmer vi oss den alle aller siste avstemmingen i år.. skal kåres en vinner. Årets bilde :)

 

Tenkte og gjøre om litt på reglene. avstemming i 14 dgr. Samt at om det blir to på samme poengsum, så blir det extraomgang mellom de to, har kun en premie.. samt at tenkte kanskje at man hadde to stemmer hver... Noen innspill??

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg vil gjerne ha en presisering rundt dette punktet i reglene:

Etterbehandling av bilder: Normal etterbehandling er lov. Med det menes i denne sammenheng justering av lys, toner, farger, kurver hvitbalanse, beskjæring etc. Enhver retusjering, herav utklipping av element i bildet er ikke lov.

Ved forespørsel må deltakere kunne fremvise en original, ujustert versjon, av bildet.

For meg ser det ut som endel innsendte bilder er HDR. Er dette innenfor akseptabel etterbehandling ? Jeg vil si det ikke er det, evt. at de burde konkurrere i egen klasse. Mulig jeg er gammeldags, men jeg tolker regelen dithen at etterbehandling begrenser seg til det man i tidligere tider kunne utføre i et mørkerom. Synspunkter ?

OBS! Dette er ikke ment som kritikk mot innsendere eller innsendte bilder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne ha en presisering rundt dette punktet i reglene:

 

For meg ser det ut som endel innsendte bilder er HDR. Er dette innenfor akseptabel etterbehandling ? Jeg vil si det ikke er det, evt. at de burde konkurrere i egen klasse. Mulig jeg er gammeldags, men jeg tolker regelen dithen at etterbehandling begrenser seg til det man i tidligere tider kunne utføre i et mørkerom. Synspunkter ?

OBS! Dette er ikke ment som kritikk mot innsendere eller innsendte bilder.

 

 

Interresant spørsmål. håper vi kan få litt innspill på det.

Sånn personlig så tenker jeg på HDR som naturlig pluss. Er jo ikke lagt til noen farger som ikke er der i utgangspunktet. Er jo bare en digital fil som bli max utnyttet. Men skjønner at andre kan ha andre meninger

 

mvh

k

Link to comment
Share on other sites

Ofte brukes HDR nesten som et skjellsord. Gjerne av personer som ikke er klar for å utnytte teknikker som kommer videre. Innenfor dette forumet vet vi alle at man kjøper nyere og nyere teknikk innenfor våpen, kikkertsikter, rødpunkt etc. Fotografer gjør det samme.

 

HDR har i den siste tiden vært et tema som har gått igjen på ulike nettsider. "High Dynamic Range" kan oppfattes som bruk av en eller flere teknikker for å utnytte en større tonerekke enn hva du klarer å fange med en standard eksponering. I mine øyne så driver egentlig alle som jobber med RAW format også med HDR. Formålet med all bilde etterbehandling er jo å få bildet best mulig, og i mange sammenhenger mest likt slik man så det med øyet.

 

Noen velger å kalle det HDR når man benytter ulike teknikker for å få fram mer detaljer i både skygge- og høylyspartier fra en eksponering. Årsaken til denne forståelsen er nok at man benytter programmer designet for å utvide det dynamiske området til kreativ eksperimentering. Poenget med HDR, er at du utvider det dynamiske området. Det handler om å korrigere over/ under eksponering. I gamle dager i mørkerommet gjorde vi det samme. Man fremkallet bildet i vannbad frem til de lyseste områdene var perfekt. Så stoppet man fremkallingen av bildet og jobbet videre med fremkallingveske på fingeren over de mørke feltene for å få bort skygger. Dette gjøres i dag i form av software enten på data eller i selve kamera. Det er jo derfor "Auto" programmet på kamera bare blir bedre og bedre. Før måtte man bruke manuelle innstillinger for å kompensere i det bildet ble tatt.

 

De fleste kameraer kan ikke en gang ”se” det dynamiske omfanget det menneskelige øye kan se. For mens øynene våre kan se et omfang på mer enn 10 EV-trinn (eksponeringstrinn – hvert trinn svarer til en fordobling i lysintensitet) med ett blikk, og mer enn 20 EV-trinn hvis vi tar med i betraktning hva øyet kan se når pupillen åpner og lukker seg for å tilpasse seg lyset, er de fleste kameraer bare i stand til å takle et sted mellom 5 og 9 EV-trinn. Og jo høyere ISO, dess mindre blir det effektive dynamiske omfanget man får ut i bildene, siden den økende støyen forstyrrer signalet og reduserer detaljgjengivelsen, spesielt i mørke partier.

 

Dette er særlig nyttig når scenen inneholder en komplisert blanding av soner med lys og skygge, som for eksempel et foto av et mørkt rom med vinduer mot lyse omgivelser. I fjellet hvor hele fjellsider vil være mørke og dominere bildet. På ferietur hvor noen av familien ligger under parasollen mens andre sitter på solstolen utenfor skyggen. Hvor ofte har du ikke fått mer skygge på bildet ditt enn hva du selv så? Er jo en grunn til at de beste bildene på auto får man på overskyet dager. Ingen skygger, bildet blir som du ser det.

 

Det kommer kamera som greier å jobbe litt med dette, uten at det trenges etterbehandling. Iphone har eget valg til HDR, ingen etterbehandling - bildet tas der og da. Prøv det neste gang du er på tur, og du vil se at mange av bildene dine blir mye bedre. Vi snakker her kun om en svak effekt, ikke å jobbe helt i ytterkant av hva man kan få til.

 

Min mening er at bilder som fremhever lyssettingen/ lysmengden mer optimalt mot hva man faktisk ser med øyet kun fremhever et godt motiv. Man får også litt mer 3D følelse, og bildene blir slik man så de.

 

Skal ikke det man kaller HDR være lov, så kan man også begynne å snakke om RAW format som man virkelig kan jobbe med i ettertid. Også her ofte kun for å "redde" bildet og få det mer likt slik det var. (bomeksponering)

 

Jeg vil vel si at HDR er mer reelt enn svart/hvit...... HDR er slik øyet ser bildet, jeg ser ikke i svart/hvit.

 

"Etterbehandling av bilder: Normal etterbehandling er lov. Med det menes i denne sammenheng justering av lys, toner, farger, kurver hvitbalanse, beskjæring etc. Enhver retusjering, herav utklipping av element i bildet er ikke lov."

 

Jeg synes regelen er vel beskrevet her. Endring av lys, toner, farger er nettopp HDR handler om.

I den grad man skal ha regler mot hva som ikke er normal etterbehandling, så vil det for meg være fjerning og legge til elementer. Selv om også det er naturlig for mange.

 

Å begynne med flere klasser i fotokonkurransen tror jeg blir mye å administrere, avstemninger for hver klasse, premiering for hver klasse etc.

 

Folk stemmer på det bildet de liker best. Hvis folk ikke liker bilder hvor farger, lys etc er endret på så stemmer de dem sikkert ikke frem heller. Alle har lik antall stemmer så da vil det mest likte bilde vinne i mine øyne.

 

Lykke til med fotokonkurransen i 2014.

Link to comment
Share on other sites

Det er bra det kommer velbegrunnede innspill her. Jeg tok opp spørsmålet fordi noen av bildene som har kommet inn i året som har gått er behandlet på en slik måte at fargene og lyset (for meg) ikke ser naturlig eller ekte ut, det slår mot meg at bildet er manipulert. For meg virker dette i ytterkant av det jeg ville sagt var intensjonen med regelen, men, for all del, jeg er ett medlem med en mening. Flertallet bestemmer.

Folk stemmer på det bildet de liker best. Hvis folk ikke liker bilder hvor farger, lys etc er endret på så stemmer de dem sikkert ikke frem heller. Alle har lik antall stemmer så da vil det mest likte bilde vinne i mine øyne.
Her er vi 100% enig :D
Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke HDR som SKO1338 hentyder ett utviklingssteg, men en av mange teknikker.

Ulempen med alle synlige effekter, er at effekten blir fokuset fremfor motivet.

 

Det vil da føre til at en del av oss vil foretrekke mer "naturlige" bilder og gi stemme deretter. Som da igjen burde gjøre det ganske rettferdig slik det er.

Link to comment
Share on other sites

Flere eg har snakket med gidder heller ikkje sende inn bilder, et bilde er det bilde du tar med kamraet du holder i hånden, det skal ikkje gjøre noe mer med det, da er det ikkje lenger et naturlig bilde. Sjøl har eg sendt inn bilder 3 ganger gjennom forje sesong, ser ingen poeng å drive å være med når andre fikser på sine. Klart de bildene blir stiligere å finnere enn ka eg klarer å ta, uansett ka kamera eg holder i hånden.

Link to comment
Share on other sites

Om bare bilder rett fra kamera skulle vært lov, så hadde det ikke blitt noe anderledes. Det finnes faktisk kamera som har innebygd mulighet for HDR rett fra kamera. Det finnes kamera som kan ta råfiler, og man kan justere disse i kameraet før man eksporterer til jpg.

 

En jpgfil rett fra kamera er og pr deffinisjon endret(innstillingene man gjør i kamera, farge,skarphet,kontrast etc er den samme jeg gjør i etterbehandlingsprogrammet)

Link to comment
Share on other sites

Det folk flest kaller HDR er ikke HDR, det er Tone Mapping (det som får frem den grelle fargen, og gjør at fargene sprekker) og Tone Mapping er i praksis det inverse av HDR.

 

HDR er et greit virkemiddel da øyet vårt i mange tilfeller kan oppfatte flere blendertrinn enn et kamera, rett brukt vil man ikke se at at et bilde er HDR.

 

Tone Mapping derimot er etter min mening blodharry, og vises alltid! Det benyttes som oftest av dårlige fotografer som vil ha fokus vekk fra elendig komposisjon/et kjedelig bilde.

 

Denne grafen syns jeg illustrerer en fotografs utvikling meget godt.

stages-photographer.png

 

 

Kom dere ut av HDR-hullet folkens!!

Link to comment
Share on other sites

hehe.. du la litt mindre i mellom kaaredump, men må si jeg er helt enig :D

 

Flertallet her inne synes ett sterkt HDR justert bilde var det fineste denne gang. Selv om det er lenge siden det ble populært, er det nok en del som så effekten for første gang.

 

Jeg tror det blir helt fair å konkurere mot HDR bilder.. nettopp fordi nå har folk sett effekten.

Link to comment
Share on other sites

Man kan alltids diskutere hva som er riktig etterbehandling av et bilde. Som det sies av andre her, så gjør mange av dagens kompaktkamera omtrent det samme som mange kan gjøre i et bildebehandlingsprogram. HDR-bildene som har kommet inn til konkurransen, oppfatter jeg som brutale og overarbeidet. Om dette skyldes fotografens etterbehandling eller utstyrets behandlig av motivet gjennom å legge sammen flere eksponeringer sammen til ett motiv skal jeg la være usagt. Men det er klart at et kamera til 500,- og et til 50000,-, vil gi fotografen litt forskjellige alternativer til eksponering. Men, og her kommer et stort og viktig men...... MOTIVET ER DET FOTOGRAFEN SOM VELGER, det kan ikke kamera gjøre noe med. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Enig at det slenges mye dritt om HDR uten grunn. Dette kommer nok av at folk som nettopp har lært seg funksjonen drar det til Instagramnivå, sånn som dette:

HDR-photo-of-Manhattan-picture-contrast-high-quality.jpg

eller

2.jpg

 

Ofte er det (som nevnt tidligre) også bare overredigert og ikke egentlig HDR.

Det blir i mine øyne unaturlig og grellt, men jeg føler at det er noe som de som stemmer får bestemme. Hvis den jevne bruker synes instagram er kult, får vi bare booste opp fargemetning, clarity og kontraster :winke1:

 

HDR er utrolig nyttig hvis det blir brukt riktig, ved feks. vanskelige lysforhold.

TonySweet-HDR-8298-12.jpg

 

(jeg har også hatt min superHDR perriode, da jeg nettopp hadde fått mitt første DSLR) :oops:

Link to comment
Share on other sites

Alle bilder er todimensjonale manipulasjoner av en tredimensjonal virkelighet.

 

Husk på at manipulasjon bare er et ord. Det å avbilde en to meter høy person på et 15 centimeter høyt bilde er temmelig langt fra virkeligheten. Lager du en svart/hvitt kopi fjerner du i tillegg alle fargene. Min mening er at det er tull å snakke om manipulering kontra ikke manipulering.

 

Alt må sees i sammenheng med bruken av bildet. I dokumenterende tidsskrifter som aviser synes jeg det er upassende å legge til eller fjerne elementer, mens det kan være et bra virkemiddel i et bilde som skal henge på en gallerivegg. (Scanpix har vel også forbud mot fjerning/ legge til ved kjøp av bilder)

 

Det er enkelt å skjønne at mange ergrer seg over snarveiene det er mulig å ta med eks Photoshop, men folk må få bestemme selv hva de vil bruke teknikken til. Noen bruker den som et hjelpemiddel for å skape kunst, mens andre har utforsking av teknikken som mål. Det finnes ikke noe direkte svar på spørsmålet Hva er manipulasjon?. Alle har forskjellige referanser og en entydig definisjon er det vel bortkastet å lete etter.

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg du trekker ting ut av sammenheng her. Dette står i reglene for konkurransen:

Etterbehandling av bilder: Normal etterbehandling er lov. Med det menes i denne sammenheng justering av lys, toner, farger, kurver hvitbalanse, beskjæring etc. Enhver retusjering, herav utklipping av element i bildet er ikke lov.

Ved forespørsel må deltakere kunne fremvise en original, ujustert versjon, av bildet.

Jeg tok opp spørsmålet om hvor grensen går for Normal etterbehandling. For meg går den (i denne sammenhengen) ved at bildet ser naturlig ut. Det er en fotokonkurranse for medlemmer av et nettforum for jegere, skyttere og våpeninteresserte, ikke en kunstutstilling.

Forøvrig er ikke avbilding av en 2m høy person på et 15cm høyt bilde langt fra virkeligheten - omgivelser, proporsjoner og perspektiv vil være tilsvarende omskalert.

Jeg presiserer igjen at dette IKKE er ment som kritikk mot innsendte bilder i fjorårets konkurranse. Om vinnerbildet ikke er etter min smak ble det likefullt akseptert i konkurransen og stemt frem som vinner, og det er ingen tvil om vinneren behersker både kamera, motivvalg og etterbehandling på høyt nivå.

Jeg valgte å ta dette opp ved starten av en ny sesong for å få avklart hvilke forutsetninger konkurransen går under.

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg du trekker ting ut av sammenheng her. Dette står i reglene for konkurransen:
Etterbehandling av bilder: Normal etterbehandling er lov. Med det menes i denne sammenheng justering av lys, toner, farger, kurver hvitbalanse, beskjæring etc. Enhver retusjering, herav utklipping av element i bildet er ikke lov.

Ved forespørsel må deltakere kunne fremvise en original, ujustert versjon, av bildet.

Jeg tok opp spørsmålet om hvor grensen går for Normal etterbehandling. For meg går den (i denne sammenhengen) ved at bildet ser naturlig ut. Det er en fotokonkurranse for medlemmer av et nettforum for jegere, skyttere og våpeninteresserte, ikke en kunstutstilling.

Forøvrig er ikke avbilding av en 2m høy person på et 15cm høyt bilde langt fra virkeligheten - omgivelser, proporsjoner og perspektiv vil være tilsvarende omskalert.

Jeg presiserer igjen at dette IKKE er ment som kritikk mot innsendte bilder i fjorårets konkurranse. Om vinnerbildet ikke er etter min smak ble det likefullt akseptert i konkurransen og stemt frem som vinner, og det er ingen tvil om vinneren behersker både kamera, motivvalg og etterbehandling på høyt nivå.

Jeg valgte å ta dette opp ved starten av en ny sesong for å få avklart hvilke forutsetninger konkurransen går under.

 

Ingen problemer her.....jeg har ikke knyttet ditt spørsmål til noen tidligere bilder, eller vinnerbilder. Jeg skjønner du har stilt spørsmålet på generelt grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...