Jump to content

Fotokonkurranse: Regler-Føringer-diskusjon


Kobble

Recommended Posts

Hei. Da er vi igang. Her kommer reglene som gjelder for konkurransen. Denne tråden blir åpen for innspill ang konkurransen. Mottar og gjerne forslag til tema:)

 

Regler fotokonkurranse.

 

  • Alle bidrag skal sendes på epost til
foto@kammeret.no
 
Bildene som sendes må tilhøre fotografen, og må være tatt av vedkommende fotograf.
 
Bilder skal sendes inn i JPEG filformat.
 
Hver deltagere får sende inn to bilder til hvert tema.
 
Kun registrerte brukere av kammeret kan delta.
 
Kun registrerte brukere av kammeret kan stemme.
 
Hvert bruker har tre stemmer i hvert tema hver runde.
 
Rettigheter til bilde tilhører fotografen og kan ikke brukes av andre. Unntak er om kammeret ønsker bruke bilde til å promotere konkurransen, eller kammeret i div sammenhenger, men kun med fotografens samtykke.
 
Det er nytt tema hver mnd. 1. uke er innsending, 2 er avstemming og 3-4. Framvising av vinnerbildet. Nytt tema gis før innsending starter slik at man får tid til og eventuelt ta nye bilder.
 
Det er ingen krav om bilder skal være tatt samme uke som konkurransen gjelder. Man kan altså bruke eldre bilder, men ikke samme bilde flere ganger.
 
Temaer skal være knyttet til jakt\skyting\friluftsliv-
 
Det kåres en vinner hver måned. Om to eller flere bilder har samme poengsum, deler de seieren.
 
Ved årets slutt er det en avstemming blant alle bildene om årets beste bilde.

 

Etterbehandling av bilder: Normal etterbehandling er lov. Med det menes i denne sammenheng justering av lys, toner, farger, kurver hvitbalanse, beskjæring etc. Enhver retusjering, herav utklipping av element i bildet er ikke lov.

Ved forespørsel må deltakere kunne fremvise en original, ujustert versjon, av bildet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Da har jeg nettopp fått bekreftet at Canon Norge sponser konkurransen med en premie:)

 

Denne premien vil gå til vinneren av "årets bilde" som kåres på slutten av året, med en avstemning mellom alle årets vinnerbilder. Premien blir ett kamera, se linken:)

 

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX500_IS/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en formening om at hvis dette skal være kammerets fotokonkurranse bør den gjenspeile kammerets innhold, altså jakt, skyting, fangst - den delen av friluftslivet som kammerbrukerne driver med. Dvs jeg synes ikke at konkurransen bør rette seg mot appelsin og kvikklunsj, eller topptur og badeballer, for å si det sånn...

 

Tema i samme stil som

"jaktglede"

"jakthunden"

"ladebenken"

"skytebanen"

synes jeg er helt i tråd med disse. Ser flere har foreslått det samme/tilsvarende

 

Andre kan godt være uenige i mine tanker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvem rekker å få fotografert det øyeblikket? Ser for meg at det blir endel oppstilte trofébilder av det.

Jeg kunne (selvsagt) også tenke meg tema som "jakthund" eller "leirbålet" eller "kafferasten". Selv om ikke alle har jakthund, så er det jo ikke alle som driver med vinterjakt heller… Så de deltar de, som har passende bilder uansett.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo fort gjort i mange kategorier, at det vil kunne dukke opp bilder som ikke er etter ens egen smak, etter ens egen tanker om tolkning av tema- og noen ganger kanskje også tema som ikke passer ens egen smak eller ønske- eller aktivitet. Men dette er jo en konkurranse med avstemning, så da er det jo så enkelt som å stemme på det en liker- og la være på resten.

 

Skal vi ha kategorier å velge mellom framover, uten å gjøre unna de tema som alle liker, som alle driver med, som alle... ja- så må vi nok favne ganske bredt. Tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at man bør velge noe som inkluderer så mange som mulig. Men samtidig er det vanskelig. Og om man bruker ett spesifikt tema, blir det "oppbrukt".

 

Mitt forslag vil være noe omtrent som "Mitt månedsbilde".

Bildet skal vise, eller være relatert til, en aktivitet som er typisk for deltageren i den aktuelle måneden. På det viset vil man favne alle, man vil aldri "bruke opp" temaer og det kan vise alle deler av det forum deltagere engasjerer seg i. Man vil når året er gått få en rekke av bilder som viser forumdeltagernes aktiviteter gjennom ett år. Kanskje kan det også være grunnlaget for en Kammer-Kalender.....

F.eks beverjakt kan være aktuelt for flere måneder. Javel, så er beverjakt bilder "lovlige" i flere måneder.

Andre kanskje bruker de samme månedene til fiske. Noen bedriver isfiske i Mai, andre har begynt fluefiske sesongen.

Andre igjen kanskje bruker tiden på å teste ut god-ladninger til høstjakta eller delta på jaktfeltstevner.

 

Jeg mener ikke at bildet nødvendigvis må være tatt samme måned. Men det bør vise, eller være tatt under, en typisk aktivitet for måneden.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Hva med å ha "åpne" tema innimellom, type mitt beste bilde(som må være Kammerrelatert, type skyting, lading, jakt, tur), og mer bundne tema andre måneder, særlig da måneder hvor det faller naturlig, som høstjakt, vinterjakt etc..

 

På den måten får ve med flest mulig tror jeg..

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode forslag.. Blir garantert og bruke de framover..

 

I mars kommer vi til og ta "Ditt beste bilde".. Da "kammerrelatert" skyting, jakt, lading, friluftsliv, fiske(selv om ikke er hovedpri på forumet, så synes jeg d passer sammen med friluftsliv) Håper og tror at da vil vi få mange mange gode bilder:):)

 

KG Kobble

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...