Jump to content

Fersksporprøve


Rormann

Recommended Posts

Hei.

 

Har gått til anskaffelse av en jakt labbe. Var til søta bror og henta han i august, så vi er godt i gang med blodspor trening og såvidt begynnt med ferskspor. Tenkte jeg skulle prøve og få han godkjennt til våren og lurer derfor på om det har noe betydning hvilket klauvvilt vi sporer på under selve prøven? Dvs hjort, elg eller rådyr.

Har nesten bare trent på rådyr spor til nå da dette er det som har vært lettest tilgjengelig i nærmilijøet.

Han sporer både elg og rådyr men tenkte jeg skulle i større grad prioritere elgspor vist det er dette vi må gå på prøven.

Link to comment
Share on other sites

Opplevde at elghunden ble klin idiot da han for en gangs skyld kom inn på ferske rådyrspor. Aldri sett bikkja så gira. Flata helt ut med nesen trykket ned i lyngen. Masse lukt som tirret. :lol:

Nå skal det sies at det i utgangspunktet er kjemisk rensa for rådyr her. :?

Link to comment
Share on other sites

Finst det dommarar som er villige til å dømma ferskspor på rådyr...? Sjølv med ein dyktig og erfaren dommar vil eg tru det som regel var uråd å kontrollera om hunden fylgde det same sporet. Sporavtrykket blir mange stader for svakt.

 

Et hjortespor kan i nokon grad vera lettare å følgja enn eit rådyrspor. Men hjorten går som regel i større eller mindre flokkar eller grupper. Om hunden undervegs skifter spor må vera bortimot uråd å kontrollera.

 

Eg meiner sjølvsagt ikkje at jaktlykke eller andre dommarar ikkje er dyktige nok :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja klart det finnes dommere som dømmer ferskspor på rådyr. Hos oss dømmes det stort sett på hjort; og jeg har ikke opplevd de problemene du påstår eies. Vi kan ALDRI garantere at det er det samme dyret vi følger - men vi kan få en god peikepinn.

 

Men du har ikke sagt noe om hvor du har opplysningene fra..?

Link to comment
Share on other sites

Men du har ikke sagt noe om hvor du har opplysningene fra..?

Stemmer ! Du lyt visa litt tolmod... :smile:

 

Det overraskar meg veldig at det finst dommarar som dømer ferskspor på rådyr. Men når du seier det er slik, so må eg berre godta det. Kanskje du formidlar kontakt med ein slik ein ?

 

Det er i vert fall eit ærleg svar når du skriv: "Vi kan ALDRI garantere at det er det samme dyret vi følger.... "

 

Ein peikepinn kan nok domaren få. Og det er sikkert godt nok.

 

Har høyrt om domarar som stiller med skyvelære for å kontrollera sporet i starten av sporinga + ved avslutninga. Men det er vel ein vandrehistorie ?

 

 

 

(urer på om denne diskusjonen har gått i ein annan tråd...)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaktlykke ville vita kor eg har opplysningne frå og begrunnelsen. Beklagar at ho måtte venta so lenge, eitt av problema eg har er at eg låner vekk bøker og blad utan at eg hugsar kven som har lånt dei. Eg siterer:

Hva jeg imidlertid finner mer komplisert, er dommerens rolle i forbindelse med fersksporprøve på rådyr. Det er neppe mange mennesker gitt å kunne følge et rådyrspor i terrenget, og dermed blir det vanskelig å si med absolutt sikkerhet om sporingen fortsetter på det opprinnelige dyret. Dette var sannsynligvis den primære årsaken til at de aller fleste dommere i utgangspunktet reserverte seg fra å dømme fersksporprøver på rådyr.

Kven som har skrive dette, tenkte eg kunne bli ein liten kviss (quiz) :):):)

Link to comment
Share on other sites

Viss ingen giddar å tippa, har det neppe nokon hensikt for meg å seia det heller. Då er dette altfor uinteresssant. Dette burde vera enkelt for dei som har lese litt av ettersøkslitteraturen vår - ein erfaren jeger, ettersøksjeger, domar og oppdrettar av jakthundar.

 

Kom an folkens, førebels ingen premie - berre heider og godord..... !

Link to comment
Share on other sites

Viss ingen giddar å tippa, har det neppe nokon hensikt for meg å seia det heller. Då er dette altfor uinteresssant. Dette burde vera enkelt for dei som har lese litt av ettersøkslitteraturen vår - ein erfaren jeger, ettersøksjeger, domar og oppdrettar av jakthundar.

Er det virkelig så vanskelig å bare komme med informasjonen?? Det er for teit at du krever en gjettekonkurranse for å få avlevert svaret. Og hvis du fremdeles ikke vil svare så er det din sak; jeg er i så fall ferdig med "diskusjonen".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ok. Sidan det er jul skal eg setja opp ein premie. Har drive litt med tredreiing, og den første som skriv inn rett namn på "forfattaren", skal få ei lita skål med namnet sitt på, tilsendt i posten !

 

:!: No tippar eg det ikkje går lenge før rett namn dukkar opp :!:

Link to comment
Share on other sites

Kan jo sette op en pose non-stop som pris for "årets nisse".....

 

Ja til Masterstudier i ettersøks-gjengen er sikkert kjempeflinke, men det er ikke sikkert de alene sitter på all kunnskap; ikke er det sikkert det er positivt hverken for vilt eller jegere om de får gjennomslag for alle sine gode ideer og å revulusjonere etteresøkshunder og ordninger.

Link to comment
Share on other sites

Hva en sporer på og hvor lett det er å sikre seg at en følger samme dyr kommer naturligvis an på bestanden av de forskjellig dyrene en sporer på i området... På vestlandet er det enkelt å følge et eventuelt elgspor, i vertfall hos meg da det vil være veeeeeldig langt mellom elgene som er innom. Men er en i elgtette områder er det nesten like vanskelig å følge et enkelt dyr der som i rådyrtette terreng andre steder... Usikkerheten vil bestandig være der, med mindre man ser dyret godt før sporing, og kan gjennkjenne det ved slutten av sporing, (og det skjer ikke alt for ofte).

Link to comment
Share on other sites

Ja til Masterstudier i ettersøks-gjengen er sikkert kjempeflinke, men det er ikke sikkert de alene sitter på all kunnskap; ikke er det sikkert det er positivt hverken for vilt eller jegere om de får gjennomslag for alle sine gode ideer og å revulusjonere etteresøkshunder og ordninger.

 

Det er vel ikkje alle forslag som er like gjennomtenkt. Men i utgangspunktet så er det nok med dyra i tankane alle ideeane er komne. Ein får no i det minste håpe det.

Link to comment
Share on other sites

(Berre gløym den vesle kviss-spøken min, eg innser at dette ikkje er det rette forumet for slikt!)

 

For å oppsummera: På ein fersksporprøve er ein fullstendig prisgitt domaren si oppfatning av ekvipasjen sitt arbeid. Eg kom vel med ein påstand om at det var kun ved elgsporing (og ikkje alltid då heller) at ein kunne vera nokolunde sikker på å sjå om hunden heile tida fylgjer det same sporet - ved hjortesporing svært vanskeleg - og ved rådyrsporing bortimot umuleg. Omtrent slik trudde eg i alle fall det var, men blei i løpet av diskusjonen litt usikker. At dyktige domarar likevel greier å danna seg eit bilde av ekvipasjen sitt arbeid og om avgjera om hunden er skikka til å bli ettersøkshund, det tvilar eg ikkje på.

 

Interessant å høyra kva dommarane her på forumet meiner...

Link to comment
Share on other sites

Kan jo sette op en pose non-stop som pris for "årets nisse".....Ja til Masterstudier i ettersøks-gjengen er sikkert kjempeflinke, men det er ikke sikkert de alene sitter på all kunnskap; ikke er det sikkert det er positivt hverken for vilt eller jegere om de får gjennomslag for alle sine gode ideer og å revulusjonere etteresøkshunder og ordninger.
Føler at dette er eit budskap til meg. Men beklagar Chiefen.v-2 , eg har ikkje nok IQ til å forstå det du skriv. Elles tykkjer eg personkarakteristikkar ikkje skal leggjast ut offentleg, men ta det til dømes på pm. Fyr løs... !
Link to comment
Share on other sites

Ikke myntet på noen spesiellt (ok-litt den non-stopen da, som tilsvar på quiz med treskålpremie; til mitt forsvar passer det bra med non-stopp i en slik skål....)

 

 

Men, det kommer jevnt folk med (uten tvil!) stor kompetanse og erfaring med ettersøk og forteller at dagens ordning, hunder og jegere er for dårlig, og har en masse forslag til endringer. Det de alle overser er at styrken i dagens ordning er nettopp at den er forholdsvis enkel og der med gjør at flere trener opp og får godkjent sin hund. Mulig jeg er naiv, men jeg tror det er ørti ganger bedre med en hund en kan få tak på fort/lokalt enn en superekvipasje som kommer når den rekker det (fordi vanskeligere godkjenning vil gi færre hunder osv).

Link to comment
Share on other sites

Men, det kommer jevnt folk med (uten tvil!) stor kompetanse og erfaring med ettersøk og forteller at dagens ordning, hunder og jegere er for dårlig, og har en masse forslag til endringer. Det de alle overser er at styrken i dagens ordning er nettopp at den er forholdsvis enkel og der med gjør at flere trener opp og får godkjent sin hund. Mulig jeg er naiv, men jeg tror det er ørti ganger bedre med en hund en kan få tak på fort/lokalt enn en superekvipasje som kommer når den rekker det (fordi vanskeligere godkjenning vil gi færre hunder osv).
Dette var so godt sagt at eg tillet meg å ta det ein gong til.
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev:

Men, det kommer jevnt folk med (uten tvil!) stor kompetanse og erfaring med ettersøk og forteller at dagens ordning, hunder og jegere er for dårlig, og har en masse forslag til endringer. Det de alle overser er at styrken i dagens ordning er nettopp at den er forholdsvis enkel og der med gjør at flere trener opp og får godkjent sin hund. Mulig jeg er naiv, men jeg tror det er ørti ganger bedre med en hund en kan få tak på fort/lokalt enn en superekvipasje som kommer når den rekker det (fordi vanskeligere godkjenning vil gi færre hunder osv).

 

Alle jaktlag som har et fornuftig forhold til ettersøk og hunder har en superekvipasje i laget.

 

Problemene oppstår der jaktlaget ikke vil ha hund. Da må de ringe etter en lokal ettersøksekvipasje som aldri får trent. Det blir den blinde som skal lede den døve.

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg imidlertid finner mer komplisert, er dommerens rolle i forbindelse med fersksporprøve på rådyr. Det er neppe mange mennesker gitt å kunne følge et rådyrspor i terrenget, og dermed blir det vanskelig å si med absolutt sikkerhet om sporingen fortsetter på det opprinnelige dyret. Dette var sannsynligvis den primære årsaken til at de aller fleste dommere i utgangspunktet reserverte seg fra å dømme fersksporprøver på rådyr.
Blei litt "åff topikk", beklagar, det var delvis mi skuld. Sitatet ovanfor er vel nærmare kva tråden handlar om. (At det er del av ein kviss, vågar eg ikkje skriva noko om :smile: )
Link to comment
Share on other sites

Det er visst nokon som likte den vesle kvissen min. Viss det irriterer andre, så ville eg berre ha kutta ut å lesa og svara. Tips for å finna ut kven som har skrive sitatet: I 2009 vart kennelen til forfattaren tildelt NDF's Viltsporopdretterpris i bronse, sølv og gull. Då klarar du det. Berre litt googling so sit det...

Link to comment
Share on other sites

Nei vet du eies - det gidder jeg ikke.

 

Jeg slår bare fast at du ikke evner å svare voksent på spørsmål - i stedet kommer du med motspørsmål og vrir deg unna saken. Det er ikke første gangen du argumenterer slik så jeg burde vel ha lært meg å sitte på hendene og ikke svare deg....

 

Kos deg videre eies.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde det var sånn at hvis man fikk tillitsverv fra NKK så forpliktet man seg samtidig til å dømme de prøveformene som regelverket omfatter? Skulle tatt seg ut om jeg som drevdommer skulle nekte å dømme en av de rasene jeg er autorisert til å dømme...

Link to comment
Share on other sites

Er du irritert ? Føreslær, nok ein gong, at me diskuterer på PM viss det er problem.

Mitt "problem" er at jeg ikke får svar fra deg. Det er ikke noe å ta på PM eller er du villig til å svare på hvor du har opplysningene til meg sånn litt privat...? Bare til meg...? Wow. Det er nesten fristende å sende deg en PM ;)

 

Sorry resten av gjengen for OT - jeg skal tie stille heretter for det fører ingen steds hen.

Link to comment
Share on other sites

Anne Igsi-Sender en PM med adressen du kan sende den skåla til... Så er vi ferdig med den quizen.

 

 

At det er vanskelig å følge rådyrspor er sant det, men at det er så forferdelig mye enklere å følge et hjortespor-nja.. Eller enda verre-kunne si med sikkerhet at en har fulgt samme hjortesporet over tid. Hjertelig velkommen til den som vil vise meg hvordan det gjøres!

Link to comment
Share on other sites

Tiga stilt - er undervurdert, ja.

----------------------------------------------------------

:D:D:D Gratulera, Chiefen .v-2 :!: Du har rett svar. So no vart det slutt på dette "tullet". Når du har motteke skåli, må du vera snill å leggja ut ein liten melding på forumet :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Tiga stilt - er undervurdert, ja.

----------------------------------------------------------

:D:D:D Gratulera, Chiefen .v-2 :!: Du har rett svar. So no vart det slutt på de 1992tte "tullet". Når du har motteke skåli, må du vera snill å leggja ut ein liten melding på forumet :D:D:D

 

Boka er altso: Anne Igsi: "Viltspor-trening og alvor" Gyldendal 1992.

 

Etter det eg veit er det berre kome to bøker PÅ NORSK i tillegg om emnet "viltspor-ettersøks-hundar" Dei er skrivne av henholdsvis Anne Buvik og Magne Klokset.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, er det ikkje Inger Handegård som skal koma med ei ny bok ? Når Inger H. endeleg kjem med ei bok, er det fare for at det kan bli retteleg bra ! Kanskje ho til og med vil kommentera det med døming på ein fersksporprøve, ikkje veit eg....

 

Den aller beste boki eg har lese om dette emnet, er Torben Barkholt: "SCHWEISSHUNDEN trening i sporarbejde og eftersøgning" Den kom ut i 1982 og er vel då 30 år gamal :D

 

Det vil overraska meg om domarane er vortne vesentleg dyktigare til å vurdera korleis eit rådyrspor går - dei siste 20 åri. Elles hadde Chiefen.v-2 ei interessant problemstilling i sitt siste innlegg.

 

Elles er det koseleg at du framleis er med.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig dette skulle vært en egen tråd, men jeg spør likevel.

 

I utgangspunktet vil alle sporhunder kunne følge et ID-spor( henge på samme sporet selv om det krysses av andre spor) men i hvilken grad blir dette fokusert på i viltspor sammenheng?

 

Jeg ser at det vil bli vanskelig å sjekke om hunden følger sporet den starter på og ikke veksler til det til enhver tid ferskeste sporet når man ikke har kontroll på dette under innlæring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det vil bli vanskelig å sjekke om hunden følger sporet den starter på og ikke veksler til det til enhver tid ferskeste sporet når man ikke har kontroll på dette under innlæring.
Det har du rett i.

Har kun teoretisk kunnskap om ID-spor. Veit heller ikkje om det er andre her på kammeret som driv eller har drive med opplæring av ID-sporhundar.

 

Slik eg ser det er ein tradisjonell viltsporhund god nok. Men det kan henda eg tek feil....

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er hele meningen med fersksporet.
FORMÅL:

Blodsporprøver og fersksporprøver har som formål å bedømme hundens anlegg og brukbarhet

for ettersøk av skadet hjortevilt. (http://web2.nkk.no/wp-content/uploads/2 ... 8.2010.pdf)

 

Viss du vil ha ein hund som GARANTERT ikkje går spor etter uskada vilt, so er (NB!: I teorien !!!) einaste utveg å trena hunden etter prinsippa for ID-sporhundar, og ALLTID vera 100% (!) sikker på at du set hunden på rett spor ved kvart ettersøk. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Tyske profesjonelle statsansatte ettersøksjegere går aldri ferskspor med sine ettersøkshunder!

Tar folk som har dette som jobb og som går 200-250 ettersøk i året med stor suksess virkerlig så feil?

Hvorfor prege en hund på uskadet vilt når det er totalt uønsket at de skal følge disse senere?

Blir jo som å jage inn en harehund på rådyr det! Pga at de er lettere å finne og enklere for hunden og jage på!

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er hele meningen med fersksporet.
FORMÅL:

Blodsporprøver og fersksporprøver har som formål å bedømme hundens anlegg og brukbarhet

for ettersøk av skadet hjortevilt. (http://web2.nkk.no/wp-content/uploads/2 ... 8.2010.pdf" target="_blank)

 

 

Kunne jo vært artig å hørt hva som er så bra med å bedømme brukbarhet på noe så ukontorlerbart som et ferskspor på barmark?

 

Jeg er ingen kløpper i tysk (smartingene som bestemte på ungdomskolen satte opp tysk valgfag 2 siste timene fredager-slet litt med motivasjon gitt..) men har noen linker til mer info om disse tyske ekvipasjene?

Link to comment
Share on other sites

men har noen linker til mer info om disse tyske ekvipasjene?

Har dessverre ikke funnet bladet Jakthunden der stykket om tyske ettersøksjegere står.

Men Mikael Tham skriver vel noe om det i boka http://www.jaktwebben.com/eftersok-pa-k ... c-158.aspx

Han gikk i "lære" hos bla. Helmuth Schultze.

Når Schultze trener opp ny ettersøkshund så lar han den alltid følge en erfaren hund under ettersøk.

Naturlige anlegg i hunden og det at en hund lærer mye raskere av andre hunder enn av mennesker er grunnen!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld ID-spor og treninga av dette vil eg sterkt anbefala å lesa boka til

Anne Lill Kvam "Nesearbeid for hund".

I boka gjer den dyktige dame greie for kva ID-spor går ut på og erfaring med øvingar.

Me som driv med trening av ettersøkshundar kan læra mykje nyttig her.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner litt til det med ID hunder via venner som har redningshunder :)

Fordelen med en ettersøkshund som kun følger skadet vilt og som ikke har interesse for friskt vilt er at den da går på

sporet til det skadede viltet. Skal vel litt til å få spor fra flere skadede vilt under ett ettersøk!

Får man det så finner man jo ihvertfall en av de skadede dyrene.

 

Alle hundefolk har noe å lære av andre hundesporter/bruksomeråder.

Mange med elg/rådyrhunder som gjrene kunne ha lært dressur fra f.eks fuglehundfolket og alle har noe å lære ang.

fôring/vanning av hund av trekkhundfolket.

Vi har alle mer å lære uansett hvor lenge vi har holdt på :)

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med en ettersøkshund som kun følger skadet vilt og som ikke har interesse for friskt vilt er at den da går påsporet til det skadede viltet. Skal vel litt til å få spor fra flere skadede vilt under ett ettersøk!Får man det så finner man jo ihvertfall en av de skadede dyrene.
Ein ID-viltsporhund skal fylgja spoet han blir sett på. Set du han på sporet av ein skada hjort, fylgjer han dette uansett om det kryssar spor av andre skada hjortar. Set du han på sporet av ein frisk hjort fylgjer han konsekvent dette sporet.

 

Men dette er reint teoretisk. Eg tykkjer alt dette er interessant, men inntil vidare trur eg at tradisjonelt trena hundar greier jobben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...