Jump to content

Faktorer ved Kikkert kjøp.


jmonsen

Recommended Posts

Bra tråd, har bokmerket den.

Jeg driver litt med grisejakt i Sverige, noe som foregår under varierende lysforhold, mildt sagt. Hadde siste tur nå ved St. Hanstider. Ofte har jeg hatt en enslig eller ettpar griser foran meg. Nå fikk jeg flokker bestående av sugger med unger og årsgriser, samt toåringer.

Da sleit jeg plutselig med Swarovskien med 1" rør og 4X som minste forstørrelse. Når du har så mye dyr stående tett ble det for snever synsvidde. Jeg så hver enkelt gris godt i månelyset, men jeg hadde problem med å danne meg bilde av flokken. Grisene er hele tida i bevegelse, og det er viktig å følge med at det ikke kommer en bak den du skal skyte.

 

På korte hold og med en kaotisk situasjon mener jeg synsvidde også er en faktor en bør ta hensyn til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
det er liten hensikt å kjøpe en kikkert med større utgangspupill enn ditt eget øyes maksimale pupill.

 

Stor utgangspupill på kikkert er svært behagelig selv om man er gammel fordi man ikke må plassere pupillen "NØYAKTIG" i midten. Hvis utgangspupillen er stor er det også enklere å holde siktebildet etter at skuddet har gått. alt i alt mye mer komfortabelt å kunne "bevege pupillen rundt på ungangspupillen" uten å få svarte skygger over hele siktebildet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 9 months later...

Hei

Jeg jakter mest på Vestlandet og er enig med de som mener at en god kvalitets kikkertsikte med fast eller variert forstørrelse uten rødpunkt, er bedre enn en billig kikkertsikte med rødpunkt. Jeg nærmet med 50 år før jeg kjøpte det første kikkertsikte med rødpunkt. Jeg har medforstørrende retikkel på alle mine kikkertsikter. Ser du ikke dyret, hjelper det ikke med rødpunkt. Ser du dyret og har medforstørrende retikkel, ser du som oftest retikkel. I tvilstilfelle er det egentlig ikke skytelys, og du kan ha problemer med å se hva du skyter på. Da bør en uansett ikke skyte.

Jeg synes at dette er en fin tråd som forklarer en del teorier, og gir en lettfattelig orientering til de som tenger det. Jeg vil gi en honnør til trådstarter, og til de velvillige som bidrar.

Svehella

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lærerike videoer. Jeg vet ikke om jeg fant alle, og ikke om de er i riktig rekkefølge. 

 

Selv om det som vanlig blir snakket om lysgjennomgang, er poengene rundt oppløsning det som man bør legge merke til. 

 

Videoene er svært pedagogiske rundt hvor viktig mekanikken er for å få linsene på riktig plass ved endring av forstørrelse. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får ikkje dette med effektiv objektivdiameter ut av tankane.

 

Etter å ha undersøkt litt, kan det virke som at sikter med 3 x zoom har nesten same effektiv objektivdiameter på minste som på høgaste forstørring. Fekk i alle fall bekrefta fra Swarovski at Z3 3-9x36 har det.

 

Så dersom ein skal laga eit "lynraskt sikte" med med høg utgangspupill så burde 1-3x20 vera det optimale ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Et forsøk med en SuB Klassik på en M98 her om dagen, mislykkes pga at jeg endte opp med for lite øyeavstand. Okularet var så langt at jeg ikke fikk montert siktet langt nok fram. Jeg kom til å tenke på at okularlengde var diskutert i en tråd, som jeg ikke finner igjen. Hva er grunnen til at sikter konstrueres med så vidt forskjellig okularlengde? Eller sagt på en annen måte, hvilke fordeler gir et lengre okular? Det gir iaf ikke fordeler montasjemessig.

Link to comment
Share on other sites

@vavlo

Tja, det må du nesten spørre S&B om. Imidlertid har ikke S&B så lange okular på nyere kikkerter. Så dette er noe jeg også har opplevd på min Classic. Imidlertid har jeg byttet til en kikkert med kortere okular, samt en montasje som kunne monteres lenger frem. Det kan også vurderes en lengre stokk, siden det for meg er grunnlaget til hele problemet. At stokken er for kort. Jeg opplevde en del griseri og blod før jeg resignerte. Siden riflen var en STR fikk jeg ikke stokken så langt frem som jeg burde. Da ble kikkerten og montasjen byttet.

Mvh Svehella

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Lang tråd, masse spisskompetanse men lite nyttig for jakt vil eg hevde...

Mine jaktsituasjoner er hovedsaklig på dagtid, iblandt gluggjakt etter rev og gris. Har alt frå 24 til 56 lysåpning av dei mest annerkjente produsentene og alle fungerer til mitt bruk. Forstår at det nok kan vere meire marginalt på bøjakt i måneskinn, men den jaktformen har ikkje vi. Dei dyra eg derimot har mista og kan prøve å legge skyld på siktet er pga. for høg forstørring. Enten at det ikkje går langt nok ned eller at det er justert for høgt, når det så er justert ned så er sjansen borte.

Eg foretrekker frå 1-1.5x og har vel bare unntaksvis hatt behov for meire enn 6x på jakt etter storvilt, inklusive villrein. Trenden er superzoom og store sikter i lag med høg vekt. Ser derimot at bruktmarkedet for små nette sikter med moderat forstørring og lysåpning er meget stigende så eg er tydlegvis  ikkje aleine.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 18.11.2019 den 9.23, tussehaugen skrev:

Eg foretrekker frå 1-1.5x og har vel bare unntaksvis hatt behov for meire enn 6x på jakt etter storvilt, inklusive villrein. Trenden er superzoom og store sikter i lag med høg vekt. Ser derimot at bruktmarkedet for små nette sikter med moderat forstørring og lysåpning er meget stigende så eg er tydlegvis  ikkje aleine.

1,5-6x42 er vel for oss gamle, nå er de nede i 1-6x24, 1,5-6x42 har jeg i alle fall. Følte at det fungerte på dagtid, etter at jeg flyttet 4x36 Zeissen over på salonggeværet. Det var før Aimpoint, så nå er det Aimpoint på styggkorte hold. Gamle jernsikter har jeg ikke syn til lenger. Vurderte ghostring før jeg landet på Aimpoint. Imidlertid er det en del som kjøper 56 sikter som eneste sikte til en rustfri lettrigg med plast/glassfiber stokk. Jeg trodde det var bøjaktsikte, men "not anymore". Jaja samma det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...