Jump to content

Tråden om BRNO ZKK-600/601/602


dirt

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hei.

 

Har mange års erfaring av bane og feltskyting, men er heilt nybegynnere på jakt så trenger råd:

 

Jeg har en gammel ZKK600 som jeg skal montere et Meopta Artemis 3-9x42 på for bruk til reinsdyrsjakt.

 

Har fått rekommandert QR fester men er usikker hva modell og høyde som passer. 

 

Noen forslag?

 

///Gunnar

 

Link to comment
Share on other sites

På 16.7.2017 den 15.58, Rino Hals skrev:

Hei Gunnar.

Det er fler som produserer qr.

 

Hvilke produsent sikter du til?

Har ikke siktet inn meg på noen produsent enda da jeg ikke har noe at sammenligne med. Har målt meg frem med krone-metoden at 10mm er minimum høyde. Da vil armen subbe borti gummien på okularet. Men kan godt slipe vekk noen mm på armen.

 

Er det noen som har noen formening om de fra Kozap ?

 

Det er jo ferietider så sliter med at få svar på mail fra flere butikker så fått vel ringe en runde på mandag.

 

Alle innspill med noe læring i er velkomne! :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Av forveteskap så vog eg 1 toms montasjane til CZ 550 rifla mi. Dei vege 172 gram tilsamen, den fremre og bakre. Eg har 30 mm og som står på rifla, derfor er 1 tomsen laus. Da er vel ikkje så tungt, meine dei passa til BRNO og, men sjekk for sikkerhetsskuld. (men hadde tenke å ha mine liggande i tilfelle eg skulle skru på igjen ein 1 toms kikkart eg har liggande) Detta er original CZ montasje som fulgte med rifla når eg kjøpte ho.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

I dag må jeg spørre dere ang høyde på Alaskan Arms montasjer.

Jeg vil ha en Leupold VX3 1,5-5X20 på 416 (602) men er usikker på om det går å anvende lave montasjer med tanke på okular/hevarm? Er kun et par uker fra ferdigstillelse og bør vel få bestilt montasjer vel..

 

Erfaringer er dere snille?

Edited by Rino Hals
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med Alaska Arms sine montasjer, men har funnet ut følgende. Min VX 3 1,75-6 har akkurat ( som i under en mm. Målte ikke.) klaring mellom hevarm på 602en og okular når den er montert i EAW ringer som har en høyde ( fra topp låskasse til bunn sikterør) på 8,5 mm ( .33"). Jeg vil tro at ditt sikte har samme okularstørrelse som på min, på 39,6 mm (1,55").

AA sine lave 1" ringer har en høyde på .3", hvilket blir for lavt, forutsatt samme okularstørrelse. AA skriver også på sine sider at de lave ringene krever egne baser, da ingen sikter ellers vil få klaring til hevarm. Men det ser jo ikke ut til å mangle mer enn ca..03" på at det skal gå så en kan jo vurdere å fjerne litt materiale på hevarma.

Sendte en forespørsel til AA, og fikk opplyst at montasjehøyder for 1" ringene er hhv .3", .4" og .5" (L,M,H). For 30 mm ringene er høyden hhv .45", .5" og .6" (M,H,XH).

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Medium 30 mm  AA ringer ble passelig. Lave ville gitt problemer med hevarm ja.

 

Nye 1" ringer dukker forhåpentligvis opp innen jakten er over. Fikk tilsendt feil fra Brownells.

 

Er det noen som har ekstra magasinboks (blekket mellom underbeslag og kasse ) til 600 liggende?

Min mangler dette.

IMAG1292.jpg

Edited by Rino Hals
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Rino,

 

Håper det ikke er foreslått tidligere i tråden, men har du sjekket målene på Cz 550 magasinboksen?

 

Zkk 600 passer visst i Cz 550 stokken til modellene/kalibrene med fast underbeslag (ikke uttagbart magasin) uten større endringer.

 

 

Andy.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 1.8.2017 den 22.32, lillemo87 skrev:

Min 602 i 375 H&H. Med innkortet løp, Grs Afrika stokk og Minox zx5i 2-10x50.

Rett og slett ett fantastisk våpen!

20170801_215924.jpg

20170801_220006.jpg

20170801_220032.jpg

 

Vakkert våpen! Jeg angrer på att jeg prøvde en Blaser R8 Success. Den stokken er det mest ergonomiske jaktrifler jeg noen gang har skutt med. Men de ligger noen hakk over min budsjett. Og dessverre gjør og grs stokker det.. 

Jeg har sett på stokk fra Boyds som sies var prisverdig kvalitet. 

https://www.boydsgunstocks.com/FindAStock?Make=15&Model=A99&Action=26&Shape=06&Finish=1

Eneste klagen er att de visstnok har unormalt langt avstand mellom grep-avtrekker. 

På min gamle FSR 90 matchrifle så er avstandet bakside grep -> avtrekker 78mm.

Er det noen som har forslag på bedre alternativ? 

Det trenger ikke vare tommelhål stokk. 

Link to comment
Share on other sites

På 30.3.2017 den 17.22, volvobrage skrev:

Eg har kappa løpet på 42cm og fått på ein Hausken JD184:)Blei hendig og ha med på fjellet no!

Boyds thumbhole stokken blir bytta ut med noke meir spennande og, kjem bilder etterkvert.

 

Noken som veit om det fins aluminiums underbeslag til 601??

 

Oi nå oppdaget jeg plutselig jeg har gått glipp av att du hade Thumbhole stokk på din 601! 

Kan du fortelle hva som er grunn til att du skifter den ut? Hva syns du om ergonomer i grepet i forhold til avstand til avtrekker?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På ‎29‎.‎09‎.‎2017 den 10.18, Axa skrev:

 

Oi nå oppdaget jeg plutselig jeg har gått glipp av att du hade Thumbhole stokk på din 601! 

Kan du fortelle hva som er grunn til att du skifter den ut? Hva syns du om ergonomer i grepet i forhold til avstand til avtrekker?

Grunnen til at eg skifter er fordi eg har GRS på mauseren og eg liker den mykje bedre pga grepet og justeringsmulighetane:)

Var igrunn fornøgd med tommelhol stokken. Men måtte ha forhøgar på kolben. Og eg syns grepet satt veldig langt bak i forhold til avtrekkar. Eg fylte på grepet med stoffet sugru og lagde eit slags pistolgrep, då blei den mykje bedre! Vil gjerne ha stokk med tommelhol seinare på eit eller anna våpen, syns ikkje det hindra rask omlading osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

God kveld.

Kan noen hjelpe meg med et mål på en orginal Brno 600? Jeg har desverre ikke orginal stokken slik at jeg kan måle selv og kan ikke finne igjen mine notater jeg gjorde før prosjektet mitt.

 

Jeg trenger mål mellom underbeslag målt rett foran fremre skjefteskrue og toppen av fremre square bridge.

 

Se bilde.

 

Håper noen kan gi et raskt svar på dette.

2018-03-02 17.47.57.jpg

Edited by Rino Hals
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Her er ei børse som eg har arvet fra min far. Har gjort litt modernisering av den.

Dette er orginalt ei Brno zkk 600. 3006 cal. Men er no skiftet løp og bygget om til 308 cal. Gjenget opp og montert lyddemper på. Pluss montert ny Grs stokk og hurtigmontasje til wortex kikkertsiktet.Har fått god hjelp av lokal våpensmed.  Ble ganske bra til slutt 👍

IMG_20180305_152947.jpg

IMG_20180305_152911.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei, da har jeg bestemt meg for å beholde min ZKK 602 i 375 H&H. Etter at løpet ble kappet er det som et nytt våpen. Mulig jeg mister litt fart, men nå skal børsa få være med på grisejakt. 

Bare et problem, sikringen nærmest smeller når jeg avsikrer.

Jeg ser at flere har byttet til "M 70" sikring. Blir denne mulig å avsikre uten at det kommer lyd?

Må det gjøreres hos børsemaker, og hva er ca pris?

Er det andre alternativer for å få en lydløs avsikring?

Link to comment
Share on other sites

En (midlertidig) løsning du kan prøve er å bytte ut den lille sorte gummidingsen som sitter i mekanismen rett nedenfor sikringa. Den skal dempe sikringslyden litt, men størkner gjerne over tid og hjelper lite/mindre.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, AndyB skrev:

En (midlertidig) løsning du kan prøve er å bytte ut den lille sorte gummidingsen som sitter i mekanismen rett nedenfor sikringa. Den skal dempe sikringslyden litt, men størkner gjerne over tid og hjelper lite/mindre.

 

På min er gummien rett og slett gått i oppløysing og er borte vekk. For å slippe å bruke sikringa har eg hevarmen oppe når eg sit på post.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jeger'n skrev:

Behold laminaten du. Synes den så fin ut. Er den slankere enn KKC/GRS eller omtrentlig samme dimensjonene? Jeg vurderer en tilsvarende uninlet for så å ta ut til kasse/pipe sjøl.

 

Har aldri prøvd noen av de. Denne stokken er bestilt ekstra lang og med justerbar kolbe fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...