Jump to content

7.92x61 Norwegian


357

Recommended Posts

Hylser lar seg ordne, eneten fra Hornheber eller fra qual-cart; men om det finnes noe en kan forme om hadde det vært enklere å komme i gang? Jeg sliter med å tro at de som laget patronen tok den rett ut av lufta?

 

Om noen har en eller to orginalpatroner å låne bort, og mer enn gjerne noen avfyrte tomhylser hadde det vært topp! Avstøpning av et orginalkammer hadde sikkert ikke vært dumt heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kalt den 7.92x61 Colt m/29, evt. 7.92x62 Norsk Colt m/29, så en kan spore den "hjem" til Colt/Browning mitraljøsen den ble laget til.

I Quickload heter den forresten 7.92x61 Norway M17, trolig etter den originale Browningmitraljøsen, M1917?

 

Og så ville jeg Impet den... Nei, det er vel historieløst, men det er igrunn historieløst å kamre den ei boltrifle også - siden det aldri ble laget. Da måtte en bruke en K98K og kamre i 8x63 Svensk? og lage seg en tilhørende brems - disse kom nemlig med rekylbrems... Og et notat om å ta vare de dyre hylsene.

Forøvrig er jo dette en meget kapabel patron, og burde kunne skikke avgårde ei 200grs kule i sådær 850m/s, retro langholdspatron anyone?

Ikke vet jeg, men jeg foreslår navnet over iallefall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Genialt hvis Veidinn har hylsemaler. Da er det bare snakk om å velge produsent og rulle kroner for de som vil være med. Beste måte å organisere det på er...?

 

Og US M1 har originalløp som det kan tas avstøpning av for kammerbrotsj. Hvem kan gjøre en slik jobb, og produsere brotsjen?

Link to comment
Share on other sites

Å lage en avstøpning av kammeret er enkelt nok. Men det bør muligens gjøres av en kompetent børsemaker, for å være sikker på at det blir gjort riktig. Børsemakeren bør også være kompetent til å ta de relevante mål av avstøpningen.

Ideelt sett bør en bruke en rennomert børsemaker til dette (siden det trolig blir flere som skal ha den, og for å unngå flere versjoner etterhvert), jeg ville helle gjort det selv enn å sette det bort til "Ola Mauserbøyer oppi dalen".

Et maskinverksted med litt fokus på nøyaktighet og presisjon vil også kunne gjøre dette uten problemer.

 

Cerrosafe er vel greia? http://www.hitechalloys.com/hitechalloys_002.htm

 

En kompetent børsemaker kan også lage en brotsj, det er ikke veldig vanskelig. Verktøymakeren vår lager brotsjer til forskjellige ting hele tiden - dog ikke rifler ennå...

Jeg har ikke gått noen børsemakerlinje, men kan ikke begripe annet enn at det må være pensum å lage egen brotsj og tolker, og kamre med den?

 

Det er uansett enklere å sende målene til en verktøymaker som driver med brotsjer. Jeg har brukt PT&G, og fikk brotsjen min akkurat slik jeg ville etter 3-4måneders venting. Prisen var en 12-1500 kroner.

Eventuelt kan verktøymakeren fortelle om han vil ha en skutt hylse, et løp med kammer, eller en avstøpning, istedenfor målene.

 

http://www.clymertool.com/welcome.html

http://pacifictoolandgauge.com/

http://www.mansonreamers.com/

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er var for inntil kort tid siden ikke interessert i ulike typer kaliber enn de som gav billig kjøpeammo (skylder på kammeret :roll: ).

 

Men dette kaliberet har "norwegian" i seg og er forsåvidt en fornuftig konstruksjon etter hva jeg kan se (ikke at det er så nøye egentlig.)

Jeg skal ha dette i en eller annen langpang når lommeboka lommeboka begynner å vokse.

 

Følger tråden med stor spenning og saster på at dere får dette til. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den største kostnaden for den enkelte blir nok hylser; de vil nok fort koste 20-25kr/stk (for 4 år siden kostet en Horneber-hylse med custom stempling ca 11kr (+frakt og moms) om en bestillte 1000stk).

 

Kostnaden for en brosj delt på noen intereserte blir ikke mange hundrelappene; diesett bør heller ikke skremme noen (selv om Lee har stopp i customproduksjonen akkurat nå). De firmaene som produserer brosjer lager vel glatt brosj for diesett også?

Link to comment
Share on other sites

Hjernen er et fantastisk system; den kan huske ting en har glemt en noen gang har husket....

 

Denne karen, http://www.8x63swedish.pridham.ca/forming.html driver med svenskenes tunge MG-patron og har noen tips om forming av hylser. Målene er såpass like at dette er direkte overførbart til 7,92Tung. Når/om jeg setter i gang blir det omformede 9,3x62hylser i starten.

Link to comment
Share on other sites

Hjernen er et fantastisk system; den kan huske ting en har glemt en noen gang har husket....

 

Denne karen, http://www.8x63swedish.pridham.ca/forming.html" target="_blank driver med svenskenes tunge MG-patron og har noen tips om forming av hylser. Målene er såpass like at dette er direkte overførbart til 7,92Tung. Når/om jeg setter i gang blir det omformede 9,3x62hylser i starten.

 

Så litt på municion.org i går, sidene det har vært linket litt til. 9,3x62 ser virkelig ut til å være et godt utgangspunkt. Men jeg merker meg at 7,92x61 er ca 0,3mm bredere over "hofta", altså rett foran utdrager-rillen, enn 9,3x62. Jeg er ingen ekspert, men blir ikke dette noe det kan være vanskelig å få presset ut, selv ved skyteforming? Godset er jo ganske tykt der. Vil en 0,3mm "slakk" mellom hylse og kammer kunne bidra til sprekk eller separasjon?

Link to comment
Share on other sites

Hva er "helnorskt" med "Norwegian" :?::?::lol:

:

 

Vi som er ørlite oppegående på patroner vet jo at denne er norsk, men resten av verden som ikke vet det vil jo forstå Norwegian om det ble brukt internasjonalt. Om Chiefen ikke vet det så er det engelsk og betyr "norsk" :roll::lol:

I gamlelandet kunne man jo brukt "Norsk", men "Tung" er også et godt og kjent navn. Vi bør utelate MG, som nevnt, da kan noen nidkjære våpenkontor lett lage problemer. De lever som kjent ikke av fornøyde kunder.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel lengre 7,92'er, så det er for enkelt. Og etter min mening noe misvisende.

Vi bør følge europeisk tradisjon og vise kaliber x hylselengde i mm.

Så vise at dette er et norsk kaliber, vi engasjerer oss jo mye nettopp pga av aspektet med "kulturarv".

I tillegg bør vi ha muligheten til å spre litt info om kreasjonen utenfor furet værbitt, derfor bør "Norwegian" være med.

Referanser til gamle mitraljøser kan vi stryke, det er kalibret som er hovedsaken.

De som vil spre info om historien bak kan ta utfordringen fra en annen tråd og lage en Wiki-artikkel :-) Det burde vi kanskje gjøre uansett.

Link to comment
Share on other sites

Den blir jo allerede kalt 7.92x61 Norwegian i utlandet, så da blir det riktigste å fortsett å kalle den det? I tillegg så er det jo ekstra morsomt at vi får en patron med Norwegian i navnet, svenskene har jo sin 6.5x55 swedish. :lol: I tillegg så er det heller kanskje ikke så lurt å trekke inn MG i navnet slik som Veidinn nevner.

Link to comment
Share on other sites

Når/om jeg setter i gang blir det omformede 9,3x62hylser i starten.

I mitt innlegg tidlig i tråden foreslår jeg 9,3 x 62 som utgangspunkt for fireforming, fordi denne hylsens mål er nærmere 7,92 x 61 nor HMG enn .30-´06 er.

9,3x62 ser virkelig ut til å være et godt utgangspunkt. Men jeg merker meg at 7,92x61 er ca 0,3mm bredere over "hofta", altså rett foran utdrager-rillen, enn 9,3x62. Jeg er ingen ekspert, men blir ikke dette noe det kan være vanskelig å få presset ut, selv ved skyteforming? Godset er jo ganske tykt der. Vil en 0,3mm "slakk" mellom hylse og kammer kunne bidra til sprekk eller separasjon?

Hvis du også leser innleggene tidliger i tråden vil du se at temaet er vurdert tidligere, av undertegnede.

 

Når det gjelder borsjer og kammeravstøpninger: her kan man komme inn i samme virvarr som 6,5 x 55 hadde i sin tid, ved at det finnes flere brosjer med visse forskjeller.

Mener at man bør gå til kilden, KV sine arkiver. Hvis de finnes fortsatt, og få originale mål derifra, hvis mulig. Er litt i tvil om kammeravstøpning blir nøyaktig nok.

http://www.municion.org/6_5x55Krag/6_5x61Xpl.htm" target="_blank

Kanskje denne gikk ut ifra som basis for 8mmen . En Svensk 6.5x61 Eksperiment modell som hadde endel av de samme målene .

Har også tidligere i tråden vært inne på samme tema, nemlig at konstruksjonen av 7,92 "tung" ikke er "tatt helt ut av løse luften." Ikke helt fra scratch, altså.

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen fra meg (etter min subjektive vurdering) er at man kan bruke omformede 9,3 x 62 hylser til reduserte ladninger, men vil være varsom med å gå for fullt pådrag. Fordi, som du sier, messingen er tykkere nedover mot utdragersporet, OG, den er stivere enn messingen legere fremme. Messingen i hals, skulder, og litt nedover hylsekroppen er jo glødet (tempered) etter hylsestrekningen.

Enig i din vurdering at ut videlse av nedre del, nær trykkringen, kan øke faren for hylseseparasjon, noe som ikke er hyggelig. (Har sett DET da et par jegere i skytterlaget hadde forvekslet sluttstykkene sine, for mange år siden).

Link to comment
Share on other sites

Den dimensjonsforskjellen (0,25mm) er ikke noe problem; amerikanerene har formet om 30-06-hylser til 9,3x62 i ørti år; samme gjør han karen som lader 7,92x63 som er linket til lengere opp. Med god skyteforming og fornuftig ompressing bekymrer dette meg betydelig mindre enn det meste i verden. Det er ikke nødvendigvis en varig løsning men en måte å komme i gang på. Senere kan en evt bestille customhylser med rett dim og stempling.

Jeg har handlet meg løpsemne (.323" 1-10) og handler uten å stusse en brosj om det må til. Om andre vil låne den får de jo det. Noen fabrikkpatron vil aldri dette bli allikevel, så om det skulle dukke opp en annen brosj er ikke dette noe større problem enn for andre villkatter.

 

Om dugnader;

Min erfaring (bla med folk som maser om 6,5Grendel..)er at av 100 "intereserte" er det 1-2-3 som gjennomfører; og kammerprosjekt har dårlig historikk (ref kammerkniven-ørti sider om meningsløse detaljer som munner ut i nada). Kort sagt mye prat og lite ull.

Når jeg kommer meg på jobb nå skal jeg innhgente noen priser på hylser, men det blir ikke bestillt hylser for 20-30000 basert på "jeg er med" i en tråd her inne....

Link to comment
Share on other sites

Et nytt innspill kom i en annen tråd:

Die sett kan bestilles fra Triebel http://www.baujagd.com/tr-lawa.pdf" target="_blank" target="_blank

Litt nede på side 8 i listen over dier i linken over finner vi "vår" patron: 7,92x61 Norwegen Nr. 7/8"-14Gg 3306401 3306404

Da blir frågan om de matrisene er laget etter orginale tekniske spesifikasjoner, kammeravstøp, eller patronmål. Her bør vi huske at tyskeren produserte 7,92 x 61 under krigen, i Tyskland. Mulig man bør spørre Mr. Triebel om grunnlaget for matrisedimensjonene hans.

Forstår det slik at Triebel er en custom produsent? At han har matrisene i kaliberet kan muligens bety at det er eller har vært etterspørsel etter dem? Som kan bety at det finnes våpen (rifler?) i kaliberet i bruk?

Link to comment
Share on other sites

Noen fabrikkpatron vil aldri dette bli allikevel.

Nei, er heller ikke overbevist om det. Men den har vært...

Under utviklijngen av sivile patroner har vi sett at fabrikkene setter fantasifulle salgsfremmende navn på sine nye kreasjoner. I tidligere tider var det "express" som solgte, så kom "magnum", så "super", videre "ultra magnum" og det nyeste var vel "Short ultra magnum".

Norma forsøkte å øke interesen for sin 7 x 61 S&H ved å sprite opp navnet med "super", uten at det var nok. Tyskeren har kalt sin gamle gode 8 x 68 S for "Super" også, selv om "S" her vel egentlig kun betegner kulediametervarianten.

Vil patronnavnet "8 mm norw. HMG" være salgsfremmende? (Noen i denne tråden mener det (HMG) kan virke avskrekkende på våpenkontorene... :overrasket: )

La oss se på en situasjon der en norsk jeger drar over til Alaska for å jakte storvilt. Utpå kvelden den første dagen, etter å ha blitt fløyet inn med småfly, slapper han av ved peisen i "lodgen" med en liten "Jack" sammen med erfarne guider fra outfitteren.

(Der borte er det av og til slik at hvis man ikke legger inn litt store vendinger blir man ikke lagt merke til):

En av de røslige guidene begynner å skryte av sin nye rifle:

" I`ve just got this expensive custum rifle made for me. It`s chambered for the 7 mm RSAUM, a cartridge than will flatten any game animal on this continent with power to spare!"

Han henvender seg så til vår landsmann:

"What caliber ya got in that rifle of yours there, dude?"

Vår mann er på sin første tur til Alaska, og er litt ydmyk:

"Ah, it`s no big deal, it`s just chambered for some heavy machinegun cartridge..."

Guiden:

"WOW, - where may I get my hands on one?"

Link to comment
Share on other sites

Den dimensjonsforskjellen (0,25mm) er ikke noe problem; amerikanerene har formet om 30-06-hylser til 9,3x62 i ørti år; samme gjør han karen som lader 7,92x63 som er linket til lengere opp. Med god skyteforming og fornuftig ompressing bekymrer dette meg betydelig mindre enn det meste i verden.

 

 

Clymer skriver på sine hjemmesider

 

Nothing looks worse than an unsightly bulge at the base of a case fired in a brand new wildcat-chambered gun. This can be avoided by carefully selecting a lot of brass and having the special reamer ground to match. In its published tolerances for centerfire rifle cartridges, SAAMI allows cartridge diameters to vary by as much as .008".

 

0,008"=0,20mm i tillatt variasjon bare på hylsedimensjonen, i tillegg kommer variasjon pga ulike brosjer, tolker og håndverkere.

Link to comment
Share on other sites

Prisingen var litt frisk, men en hobby skal jo koste litt. Okhotniks tilbakemelding blir spennede!

Nåja, ca 1970 NOK (tyske priser direkte omregnet) for fullengedesizer og seater tilsammen, det går an. En klubbkamerat betalte minst det for dier til et grovt A-square-kaliber for noe tid siden.

Ser at Triebel ikke lister noen hylseholder for 7,92 x 61 "Norwegen", kommer vel av at hylsa er liitt feitere over utdragersporet, og ingen standardholder passer helt. Mulig en standard 9,3 x 64 kan brukes, men blir litt slarkete? Da gjelder å smøre hylsa godt, så rimmen ikke rives og hylsas sitter bom. Er vi heldige passer hylseholder til seksogenhalven.

Link to comment
Share on other sites

Her oppgis en "morpatron" til vår 7,92x61. Gjett hvem:

http://www.deutsches-jagd-lexikon.de/index.php/8x57_IS" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Tja, ser gjennom linkene og grunnlaget, uten å finne så mye. Den linkede siden er forfattet av en Seifert von Volker.(Diskussion | Beiträge)

LItt underlig å postulere at 8x57 er "moderhylsen" da, som "Chiefen.v-2" også skriver, hylsekroppen har en avvikende diameter, og forholdet mellom halslengde og hylsekropp også er såpass forskellig. Såvidt jeg også kan se er det kun kulediameter og støtbunndiameter som er lik.

Det kan kanskje forsvares å si at 7,92 x 61 er utviklet med 8x57 som utganspunkt. Men det stopper vel der.

Nevner også at 7,92 x 61 faktisk er en rebated rim konstruksjon. Ikke så mye rebated som andre rebatede, kun litt. Og bra er det,. Rebatede patroner kan mate dårlig i enkelte våpenkonstruksjoner.

I linken fra "Chiefen.v-2" listes flere betegnelser for patronen. Finnes det noen patron som har flere betegnelser enn "vår"?:

Weitere Bezeichnungen

7,92x61 RB

7,92x61 Noruego para ametralladora MG

7,9 mm Patrone SS294-2(N)

7,92 Skarpien Patroner (Tung) SS-Kule

7,92x60.08 Norwegian

7,92 Norwegian Machine-gun

7,92 Norvegien

7,92 Norwegian

7,92x61 Colt

7,92x61 Heavy Colt Machine Gun

7,92x61 Norwegian Long

7,92x61 Norwegian MG

 

Likte den her: 7,92x61 Noruego para ametralladora

Para ametralladora! ....eh... Dora? 8) Uttalen av "para ametralladora" lyder nesten som et maskingevær...

En eller annen godt informert som vet hva betegnelsen "RB" i første linje står for?

 

Legg også merke til at tyskerne under krigen holdt på sin notasjon 7,9 og ikke 7,92, i patronene produsert i Tyskland (3. linje). Tyskerne kalte jo vanligvis 8 x 57 for "Die Infanteriepatrone 7,9"

Link to comment
Share on other sites

Henter litt fra den linkede spanskspråklige siden, hvor det står om patronens opphav:

"A pesar de la gran colaboración entre Noruega y Suecia, este país no lo utilizó nunca."

Her står det altså at 7,9 x 61 er et resultat av omfattende samarbeid mellom Sverige og Norge (!). Hvor riktig det er vet ikke jeg. Lenger opp i denne tråden ble det postet et innlegg av "Mullins" som henviste til en svensk eksperimentell patron 6,5 x 61, med visse likheter til "vår" patron. Ingen røk uten ild?

Siden oppgir også at patronen ble innført i Norge i 1929, - det tror jeg er litt tidlig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sakser:

die 6,5x61 wurde von DWM entwickelt und sollte Anfang der 30er Jahre vom schwedischen Kriegsministerium beauftragt, als neue Ordonannzpatrone die 6,5x55 ablösen. Um den Umbau der vorhandenen M96er nicht zu teuer werden zu lassen, bediente man sich bei der DWM desselben Bodendurchmessers wie bei der 6,5x55 von ca. 12,2mm.

Offenbar war es den Schweden dann aber doch zu teuer und eine Geschoßgewichtsreduzierung vom 10,1g VMR auf das 9g VMS erbrachte auch eine verbesserte ballist. Kurve und so sagte man den Karlsruhern ab.

Dem zivilen Markt in Dtl. vorgestellt, hatte die 6,5x61DWM nur mäßigen Erfolg und so machte sich August vom Hofe daran, den Geschoßdurchmesser auf den der damals recht beliebt gewordenen 5,6x52R (alias .25-35Win.) einzuziehen.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke vi skal blande 6,5x61 Swed. opp i denne diskusjonen, det er nok en mye tidligere hylsetype. Skal sjekke i DWM dagbøkene når den kom.

 

Nå ligger der klar for sending to 7,92x61 Norwegian uten kuler og krutt og tennhettene har fått en dråpe med 5,56 olje slik at de blir desarmert. Til den som måtte føle seg kallet. Banket ut ei 1938 og ei 1943, der er små ulikheter men det hyggelige er at de går fint i mine hylseholdere til .30-06 m.fl.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil patronnavnet "8 mm norw. HMG" være salgsfremmende? (Noen i denne tråden mener det (HMG) kan virke avskrekkende på våpenkontorene... :overrasket: )

La oss se på en situasjon der en norsk jeger drar over til Alaska for å jakte storvilt. Utpå kvelden den første dagen, etter å ha blitt fløyet inn med småfly, slapper han av ved peisen i "lodgen" med en liten "Jack" sammen med erfarne guider fra outfitteren.

(Der borte er det av og til slik at hvis man ikke legger inn litt store vendinger blir man ikke lagt merke til):

En av de røslige guidene begynner å skryte av sin nye rifle:

" I`ve just got this expensive custum rifle made for me. It`s chambered for the 7 mm RSAUM, a cartridge than will flatten any game animal on this continent with power to spare!"

Han henvender seg så til vår landsmann:

"What caliber ya got in that rifle of yours there, dude?"

Vår mann er på sin første tur til Alaska, og er litt ydmyk:

"Ah, it`s no big deal, it`s just chambered for some heavy machinegun cartridge..."

Guiden:

"WOW, - where may I get my hands on one?"

 

 

 

Tenk hvor deilig det ville være å svare-"You cant!" :lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...