Jump to content

Work sharp knife & tool sharpener- terningkast 6


Jaktterrier

Recommended Posts

  • 7 months later...
Hvilken av de to variantene anbefales dere? Litt prisforskjell ser jeg.

Nå er ikke jeg noen ekspert på knivsliping, men om jeg skulle ha kjøpt i dag ville jeg nok gått for Ken Onion modellen pga større fleksibiltet/anvendelighet ved justerbar vinkel (15 til 30 grader) og justerbar hastighet. Min egen Work Sharp har jeg foreløpig bare brukt til øks og kniver som hadde konveks egg fra før, men har sett på nettet at noen velger å gi nesten alle sine kniver konveks egg når de først har fått seg en slik maskin.

 

Edit: rettet navn fra "sharpmaker" til "Work Sharp"

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har Ken Onion-modellen (kjøpt på Dyrskun forrige helg), og er positivt overrasket. Tenkte først og fremst å bruke den på kjøkkenkniver, men etter å ha slipt alle sammen til barberblad-nivå, klør det fremdeles i fingrene etter mer. Nå skal bruksknivene til pers. Det tar litt tid å bli vant med den - spesielt hvordan man unngår den avrundede spissen (men ser man videoen, vet man også hvordan dette unngås).

 

Så at Rudolf-Stroppen (altså en slipestropp, egentlig) var nevnt her. Både Work Sharp og den sliper konvekse egger, og vil derfor utfylle hverandre på en glimrende måte (Rudolf-Stroppen er enklere å ta med seg ut). Det eneste jeg fra nå av kommer til å bruke Tormek T7-en til, blir å sette opp slipfaser på knivblader, og skulper/stemjern...

 

Er det noe sted man kan kjøpe denne stroppen foruten hos Rudolf selv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den enkle modellen, og ønsker egentlig at jeg hadde ventet litt, for å kunne kjøpt Ken Onion utgaven. Den basic-modellen som jeg har er det nemlig forferdelig lett å lage runde knivspisser med, og det er ikke bestandig like ønskelig, for å si det mildt. Men med litt trening og håndlag blir alle knivene mine barberskarpe og spisse, just saying.

 

Jeg havnet fort i kategorien "alle knivene får konveks egg". Til og med sameknivene har fått konveks egg her i huset ;).

 

Slenger meg kjapt med i menigheta til dette verktøyet, for jeg har aldri opplevd å få så skarpe kniver på så liten tid. Kjøkkenkniver, sakser, serraterte blad, brukskniver, jaktkniver, leatherman, bukåpnere og joikesabler er alle av typen barberblad, og det tok meg kanskje en halvtimes intensivt arbeid med ca. tjue kniver. Pluss tida for å lære seg å holde kniven slik at spissen på eggen ikke blir rund.

 

Bottom line: Fornøyd, men skulle ønske jeg hadde kjøpt Ken Onion-utgaven.

Link to comment
Share on other sites

Blir nok utelukkende konvekse egger på meg også fra nå av. Har brukt slipestropp på bruks- og lommekniver siden jeg var guttunge, men ble ledet i fortapelsen da Lansky (blant andre) begynte å briske seg i gamledager...

 

På esken som Work Sharp-en lå i (som nå er ofret til BålGuden av husets frue, som jeg har vært gift med i 19 år i går og dermed ikke protetesterer mot), var det et bilde av en slipejigg til WS-en for rette flater - den har jeg ikke sett noe sted i Norge. Noen som vet om den er å få tak i her på bjerget?

Link to comment
Share on other sites

Blir nok utelukkende konvekse egger på meg også fra nå av. Har brukt slipestropp på bruks- og lommekniver siden jeg var guttunge, men ble ledet i fortapelsen da Lansky (blant andre) begynte å briske seg i gamledager... (snipp)

 

Å, vi er mange som har falt i fella med de fantastiske Lansky-jiggene, mæ "honningolje" (sitat en gammal nabo) og Arkansasbryner. Alt var ikke bedre før, kan man vel konkludere med.

 

Forøvrig de hjerteligste gratulasjoner med vel overstått bryllupsdag :D.

Link to comment
Share on other sites

På esken som Work Sharp-en lå i (som nå er ofret til BålGuden av husets frue, som jeg har vært gift med i 19 år i går og dermed ikke protetesterer mot), var det et bilde av en slipejigg til WS-en for rette flater - den har jeg ikke sett noe sted i Norge. Noen som vet om den er å få tak i her på bjerget?

http://www.verktoyshop.no/Shop/List/WorkSharp-Kniv-og-verkt%C3%B8ysliper/221/1

Link to comment
Share on other sites

Bryner er vel og bra, jeg lærte meg tidlig det siden jeg ville ha kniver som kunne brukes. Den tekniske begrunnelsen for å stroppe eller bruke utstyr som lager tilsvarende resultat, er konvekse egger. Jeg er ikke i tvil om hva som er best meg tanke på holdbarheten til konvekse egger, sammenliknet med rette eller konkave ditto. Konkave egger er Kill Bill-skarpe en liten stund, så blir de fort sløve. Rette og konvekse blir ubetydelig mindre skarpe, men varer mye lenger. Konveks vinner hver gang for meg, først og fremst fordi den er så lett å sette opp med selv enkelt utstyr, tar kort tid, gir særdeles skarp og ikke minst den suverent varigste eggen. I nødsfall kan du ta av deg (lær)beltet, feste spennen på et tre eller dørhåndtak, smøre tannkrem på og slipe kniven barberbladskarp (med mindre eggen er herpa). Eggvedlikeholdet går ned til et minimum, og slitasjen der etter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er Work-sharp'en ankommet og Fællkniven biter fra seg igjen. Litt tricky å få spissen av eggen lik resten med fant ut av det. Nytt for meg er konveks egg. Virker liksom ikke så skarp, men biter gjør den jo. Men om den eggen holder lenger er det konge. Drittlei av å miste bittet under flåing. nå skal jaggu øksen få seg ny egg og. Og kjerringa skal få slipt et par sakser som jeg angivelig har herpet... :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Noen som kan svare på hvordan denne funker på ''scandi grinds'' altså rettslipte egger? :D

Skandinaviske blad er som regel hulslipte, da dette gjør de enklere å bryne, så blir de plane etterhvert som man bryner de.

Med denne saken får man en svak konveks egg, som gjør at man enten må legge på en sekundæregg når man bryner eller så må man bryne bort ganske mye materiale før man får en helt plan fas.

 

Man kan selvsagt beholde den svakt konvekse geometrien, men da må man vedlikeholde bladet deretter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
Hvordan vil denne funke på vanlige smidde blad?

Bladet vil vel ikke få den vanlige markerte V-formen lenger eller?

 

Noen som kan svare på hvordan denne funker på ''scandi grinds'' altså rettslipte egger? :D

Skandinaviske blad er som regel hulslipte, da dette gjør de enklere å bryne, så blir de plane etterhvert som man bryner de.

Med denne saken får man en svak konveks egg, som gjør at man enten må legge på en sekundæregg når man bryner eller så må man bryne bort ganske mye materiale før man får en helt plan fas.

 

Man kan selvsagt beholde den svakt konvekse geometrien, men da må man vedlikeholde bladet deretter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har erfaring med Ken Onion utgaven + blade-grinding-attachment?

 

http://www.worksharptools.com/parts-accessories/ken-onion-edition-kts/blade-grinding-attachment.html

 

Flere videoer om denne på youtube: https://www.youtube.com/results?search_query=blade-grinding-attachment

 

Hmm, hvor mye må man gi for en "vanlig og enkel"(?) båndsliper?

 

Spørsmålet mitt faller kanskje i samme kategori som: "Hvor mye koster en vanlig og enkel bil?"...?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Ikke vant med båndsliper, men lyst til å prøve - før eller siden. Work Sharp K.O. + Blade grinder blir nesten 3000. Men man får vel uansett ikke en "profesjonell båndsliper" til den prisen, eller? Den saken fra Biltema, begrenset utvalg av belter så jeg (80 og 180).

Link to comment
Share on other sites

Du kommer langt med 80 og 180. Med finere bånd øker faren for varmegang. Du må uansett polere eggen etterpå.

 

Denne er et alternativ:

http://www.verktoyas.no/PROEDGE_SLIPESY ... USS_850805

http://www.verktoyas.no/PROEDGE_KNIVJIG ... DER_850820

 

Men da nærmer du deg prisen på denne, som kan bruker til mye mer:

http://www.slipbussen.se/slipcentralen.se-1815866

 

En båndsliper vil uansett være til sliping av kniven, og er unødvendig grov til vedlikehold av eggen.

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen! Da fikk jeg noe å .. eh ..."bryne meg på" (og mer å se på!). Strengt tatt trenger jeg ikke en sånn K.0. bladegrinder eller en dedikert båndsliper. Eller sagt på en annen måte; behovet er neppe så stor at det i seg selv forsvarer et kjøp. Sånn fornuftmessig sett altså. Men det er jo som kjent her inne ikke alltid at fornuften vinner kampen når man surfer nettet, ser bilder og leser omtaler, og overbeviser seg selv om at jo...en sånn må man jo bare ha! Vi får se hvem som vinner til slutt her da, for omkamp varsles det hele tiden. :)

Link to comment
Share on other sites

Overkommelig pris på Biltema sliperen ja, tenker jeg tar med en slik neste gang jeg er innom der (med den prisen har jeg råd til å feile). Hvilken modifikasjon må til for at den skal være ok til kniver, vet du?

Link to comment
Share on other sites

Takker for info/advarsel! Da lar jeg denne i bero. Har bare 10 fingere og et par øyne som jeg helst vil beholde, og ingen erfaring med båndslipere fra før..så da så. Lærer stadig noe nytt her uansett, så takk igjen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

Vurderer å bestille meg en Worksharp Ken Onion fra skittfiske.no

Sitter å kikker litt på tilbehør og ser at til den forrige modellen så er det noe som heter "Worksharp jaktkniv guide 40 og 50".

Noen om vet hva dette er? Trenger man å kjøpe noe ekstra for å kunne sette opp jaktkniver med Ken Onion eller inneholder

pakken alt?

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke mer enn det som er med. Ken Onion har justerbar knivguide, dvs at du stiller vinkelen på det "rattet" som er på slipehodet. Den har også justerbar hastighet. Den originale modellen leveres med to utskiftbare knivguider, for 20 og 25 graders egg (dvs 40 og 50 grader).

 

Var med og drev viltmottak for Livilt i noen sesonger og flådde/kvartet ca 100 elg pr sesong, brukte da en original worksharp for å holde eggen på flåknivene. Brukte kun poleringsbandet (om ikke kniven var helt kake...) og dro over et par drag mellom hver elg. Veldig enkelt og gav veldig godt resultat.

 

EDIT: Litt kult å legge merke til. Var inne på Skittfiske og kikka på infoen de hadde om worksharp. Skulle lese avisa rett etterpå, og da ble jeg bombardert av skittfiske-reklamer om worksharp... Google Remarketing i aksjon... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser i brukermanualen som jeg fant på nettet tilhørende knivsliperen at jaktkniver i følge tabellen er 25 grader, hva er grunnen til at man må gange med 2

og hvordan blir dette i praksis rent innstillingsmessig på selve knivsliperen? Må ha det inn med teskje, helt uerfaren her :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 10 months later...

Har hatt min et lite år nå. Kvesset både mine og andres kniver med stort hell! Blir et fantastisk resultat, hver gang. 

 

Jeg trenger nå å slipe diverse dreiejern, og hadde håpt å kunne bruke denne til det? Heter jo knife and TOOL sharpener... ;) Noen som har erfaring med dette?

 

En ting er å slipe en rett egg, men feks disse dreiejernene:

hths84-hths84.jpg.e8264be37a3ac9592b563284f87985d0.jpg

 

Man kan jo slipe dem rimelig frihånd på utsiden av eggen, men for å fjerne "burr" på innsiden må man ordne seg noe annet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...