Jump to content

Speking av hjortekjøtt?


Skreen

Recommended Posts

Då ha kolla hent passleg lenge og vorte delt på jaktlaget. Lurer no på å prøve meg på litt speking.

Kva delar av dyret passar best til speking, hjerte og tunge er uaktuelt. Lurer litt på å speke heile låret, men fryktar at det kan vere

å øydelegge mykje godt kjøt, so lurer då på korleis/kor lenge ein skal salte/henge mindre delar av dyret på?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal speke hjort tek du vekta på kjøtstykket og gangar dette med 0,8. Då får du antall døgn i tørrsalt i 20 grader. Ta så opp kjøttstykket og børst av saltet, ikkje skylle! Så kan du eventuellt røyke det litt eller henge det rett opp til speking.

 

Eksempel: 2 kg kjøtt x 0,8 = 1,6 døgn = 1 dag, 14 timer, 24 minutt. (for å være heilt nøyaktig:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har eit hjortelår på 9,4 kilo. Skal ifølge denne tråden ligga vel 7,5døgn i salt. Brukar folket sukker på kjøtet før de legg det i salt?. Gjer det på reinsdyrkjøt ( fuktar det og drysser på så mykje sukker som heng på kjøtet) for at det ikkje skal bli hardt. Har ikkje prøvd hjort før til speking. Korleis virkar evt lavare temp på tida?

Link to comment
Share on other sites

kom borti dette på en matside, jeg er ikke så bevandret i dette men er vokst opp med denne form for konservering, men lenge siden jeg praktiserte dette :-/

 

Tørrsalting

Dette brukes ofte til spekeskinker og når kjøttet ikke skal lagres for lenge. Kjøttet må ikke være i for store biter.

Kjøl først ned kjøttet. Strø en blanding av sukker og salt i bunnen av ett egnet kar. Ca 60 g sukker til 1 kg salt. Gni og kjøttet inn med blandingen. det brukes ca 500 g salt til 10 kg kjøtt. Kjøttet eller kjøttstykkene legges tett sammen i karet og settes kjølig ca 4-5 grader. Flytt rundt på de annen hver dag. Etterhvert utskiller kjøttet væske. Kjøttet skal stå i 3-4 uker etter type og størrelse. Saften som skiller seg ut skal være fargeløs eller svakt rosa.

Når kjøttet er ferdig tas det opp og vannes ut i 8 timer. Henges så til tørking i 2 døgn. Kjøttet kan så kaldrøkes(se lenger nede) 4-5 ganger med 1 døgn mellomrom.

 

 

Lakesalting

Brukes ofte til kjøtt som skal kokes. Bevarer bedre kjøttet sin saftighet. En lake skal inneholde 140 g salt og 8 g sukker til hver liter vann. Kok den gjerne opp og avkjøl den igjen. Kjøttet renses og vaskes godt før det legges i lake. Kjøttet skal være dekket av laken og man legger litt press på. Står kaldt i ca 1 uke for vanlige stykker kjøtt. Ved større stykker skal det stå lenger. Større stykker kan og saltsprøytes. Dvs at lake sprøytes inn i kjøttet med en sprøyte(apotek). Dette medfører at kjøttet blir mer gjennomtrengt av salt. Kjøttet tas opp, skylles og tørkes. Mindre stykker kan røkes i 4-6 timer vd 50 grader og større i 2-3 timer ved 90-100 grader. Dette kjøttet kan da brukes i kokte retter.

Link to comment
Share on other sites

Eg spekar det eg kjem over av hjarte, og av og til skank og lårtunge.

Tørrsaltar med grovsalt. Er ikkje so nøye på mengde og lengde, tek det litt på den klassiske "gefühlen". Hjarta får 20 timar, kanskje. Andre delar alt etter kor tjukke dei er.

Skyller raskt av saltet og heng dei opp. Kor lenge kjøtet heng kjem veldig an på forholda i rommet. Må berre følge med og kjenne på det. Tar det når det har fått ønskeleg konsistens/fastheit.

Link to comment
Share on other sites

Det beste spekekjøttet får du fra de beste kjøttstykkene ganske enkelt. Det meste av større muskulatur er bra til speking. Hvis noen synes spekekjøtt av skank er bra så ære være.. Det har jeg prøvd en gang, og siden den gang har skanken blitt brukt til det skanken er best til. Lang koking, og rotgrønnsaker og løksaus ved siden. Men så var det spekingen: Hvis du bruker bare passe store biter så er det like greit å bruke bare den saltmengden du vil at kjøttet skal ta til seg. Nå vet jeg ikke hvor stor den kolla di var, men jeg vil tippe 1 1/2 ss finsalt gjør susen til lårtunga. Kanskje 2 om du liker det litt saltere. Hvis du tar saltet og gnir godt inn i kjøttstykket slik at du ikke lenger kjenner saltkornene er ikke tiden så viktig. Et par dager i kjøleskapet er ca passe. Om det ligger 5 dager har ingen betydning. Det har uansett bare fått en viss saltmengde. Tørking: Har du det travelt eller det er i fluedelen av året kan du godt legge bitene på rist i varmluftsovn til du har fått tørkehinne. Under 50 grader og med glippe på ovnsdøra. Kjøttet kan tørkes ferdig der men blir ofte da veldig tørt ytterst og rått inni. Best er å henge det tørt og luftig etter å ha fått tørkehinna. Ta på, og klem på kjøttet underveis så skjønner du når det er ferdig. For å være på den sikre siden kan du godt dele den største biten i to når du mener kjøttet er ferdigtørket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Hvis du skal speke hjort tek du vekta på kjøtstykket og gangar dette med 0,8. Då får du antall døgn i tørrsalt i 20 grader. Ta så opp kjøttstykket og børst av saltet, ikkje skylle! Så kan du eventuellt røyke det litt eller henge det rett opp til speking.

 

Eksempel: 2 kg kjøtt x 0,8 = 1,6 døgn = 1 dag, 14 timer, 24 minutt. (for å være heilt nøyaktig:)

 

Tar opp igjen denne tråden for å kanskje få svar på dette med saltetid.

 

I regnestykket om er presentert forholder man seg til en temperatur på 20 grader. Kan man bare regne seg opp og ned etter vanlige matematiske regler - vel og merke innenfor normale temperaturvariasjoner? At man ved 10 grader dobler liggetiden i alt og ved 5 grader ganger med fire?

Det er svært sjeldent vi opplever 20 grader i hjortejakten :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For mye salt...:)

 

jeg speket ett kalvelår for en tid tilbake .. og erfarte at hjort trekker salt mye fortere enn eks. ett lammelår. sikkert siden det er så magert.. så det ble en smule salt..

men det blir jo ikke verre en å vanne det ut litt og lage ett godt kokelår på en fantastisk god hjortegryte..

lykke til .. husk å komme med tilbakemelding på resultatet :)

Link to comment
Share on other sites

Har seks lår igjen på kvoten så det blir nok prøvd med mindre saltetid også :smile:

Rett observert med forskjellen på sau og hjortelår når det gjelder trekking av salt.

Der er også en forskjell om man børster saltet av eller skyller det av når man tar låret opp av saltetrauet.

To saltes likt. Når de tas opp av saltet skylles det ene rent for sal mens det andre børstes fritt for salt.

Min erfaring er at det dannes fortest hinne på det som er børstet. Det blir også noe hardere i konsistensen ferdig speket.

 

Utgangspunktet for spørsmålet mitt var egentlig hvordan man nytter denne "0,8 dager pr kilo" regelen under høyere temperaturer. Et lår som har en temperatur på 20 grader når man legger det i salt vil trekke fortere salt enn et som har en temperatur på 5 grader.

 

Ser det er noen som snakker om spekeflesk i betydning speking av hjortelår. Da er det noe fundamentalt feil i begrepsbruken. Spekeflesk suppleres av gris :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

20 grader er alt for varmt; 15 er på grensa. Har dere ikke kaldere plass-sørg for skikkelig gjennomstrømming av luft, beskytt mot fluer og følg med; helst flere ganger pr døgn.

 

6-10 grader har jeg blitt fortalt av den lokale slakteren, god trekk og tørr luft (på vestlandet er tørr luft mangelvare-derfor er det tradisjon å røyke kjøtt der).

 

To absolutt lesverdige blogginnlegg om speking; http://farminsittkjokken.com/spekepolse ... al-metode/" target="_blank" target="_blank og http://farminsittkjokken.com/speking-av-fenalar/" target="_blank" target="_blank

 

Speking og tørking er to forskjellige prosesser, bloggeren bruker begge begrepene men det han driver med er speking.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...