Jump to content

Privat rådyrterreng!


Robert76

Recommended Posts

Hvem har ikke lyst til det... :mrgreen: Med det mener jeg at det skal mye forarbeid og en smule flaks til for å lykkes. Det beste er vel å oppsøke store grunneiere og/eller grunneierlag, og høre hvordan mulighetene er. Det lokale bondepartiet kan sikkert gi deg en oversikt, aldri for tidlig å begynne å sjekke sånt. Og så må du ha tilgang til godkjent ettersøkshund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter for første gang på privatterreng.tok direkte kontakt med grunneier som var veldig imøtekommende.jeg kjøpte bukkjakt og ordinærjakta og betalte 4000 får 2 bukker og 2 kje pluss fri jakt av skogsfugl og hare.siden d er kun jeg som jakter så synns jeg d ikke er så ille pris..

Link to comment
Share on other sites

Alt i sør og nord-Trøndelag er av interesse. Hva er ninja-trikset

 

Ett av de bedre stedene å prøve seg i Sør-Trøndelag er Lensvik/Agdenes. Vet de har alt for få jegere der i forhold til dyr, meget stor dyretetthet.

 

For å komme i kontakt med grunneiere, evt grunneierlag, er det best å kontakte skog-/jakt-ansvarlig på landbrukskontoret. Er ikke sikkert de har peiling på hvor det er jakt å få tak i, men de vet hvem som er leder for de forskjellige grunneierlag, evt store grunneiere som har jaktfelt for seg selv.

 

Om du ringer litt rundt til grunneierlag så er det sikkert noen som har jakt, og jeg vil bli forbauset om ikke den første du ringer vet om noen som HAR jakt til leie/salg. Evt ta kontakt direkte med grunneiere, vi er ikke så skumle som noen skal ha det til, hehe.

 

Jeger og fisk har også en viss oversikt over jaktfelt....

 

Kan sjekke litt rundt her på Fosen, hvis jeg finner noe sender jeg en PM, men kan ikke love noe...

Link to comment
Share on other sites

Jakter gratis, har 3 rådyr her jeg bor. Ser ut som jeg har mistet tilgangen til jakt på rådyrbukk og småvilt i JFF her, ny formann nå, så mine tjenester er vel ikke så intressante lengre, var en vinn vinn for begge parter.

 

Er vel 400kr for et rådyrkort fra 1 november i den lokale JFF. Bukkekortet kostet 800 kr i JFF.

 

Så har jeg tilgang til gratis hjortejakt på nordvestlandet, får bruke dachsen der, så det er motivasjon god nok.

 

Var med i elgjaktlag til og med ifjor, men ga meg der når motivasjonen manglet, prisene til kommunen blir vel høye, og fikk tilgang til hjortejakt med dachsen på nordvestlandet.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hva er vanlig pris og ta pr rådyr ved leie av jakt?

 

I området rundt Steinkjer varierer det fra 400-1000 for ordinærjakt, bukkejakt har jeg ikke greie på men de fleste selger kort fra 10.aug til jul (og de fleste som kjøper har kortet til jul...) Normalprisen ligger vel midt i leia, 600 eller 800 som er mest vanlig. Dette er ved kortsalg, ikke "eksklusivitet". Tror også dette er sånn rimelig angivende for prisnivået på Innherred.

 

Har ett (1) rådyrkort i år, selv om jeg er grunneier på 2 jaktfelt, så det kan vel si sitt om hvor mye rift det er etter kortene...

Link to comment
Share on other sites

Har aldri helt skjønt greia med Rådyrjakt, men så er det vel ikke så sportslig å skyte de fra svigermors kjøkkenvindu, eller egen skytekrakk (som er der jeg som oftest ser de).

Uansett koster det for meg ikke noe, men må dele skrotten 50/50 med grunneier der dyret blir felt.

Dette gjelder for alle medlemmer i jaktlaget (noen har nok avtale med den grunneier de jakter for, men hva de betaler for å få være med aner jeg ikke).

Vi har 5 frie Rådyr hvert år, og laget skyter normalt 2-3stk hvert år (Ikke noe poeng i å ta ut gode produksjonsdyr, så bukk/spissbukk prioriteres).

Link to comment
Share on other sites

For de som ikke kommer seg innenfor igjengrodde elglag, og bor langt unna hjorten, er vel rådyr siste utveg. Slik er det også her, så jeg skjønner godt greia med rådyrjakt.

Sportslig jakt eller ikke...jeg òg skyter dyra mine akkurat der jeg har lyst til selv. Fra vindu, terasse, skogen eller fra epletreet. Uansett får jeg dyret i fryser`n :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...