Jump to content

Hvordan behandle laminatstokk?


ko-stens

Recommended Posts

Har søkt litt, men ikke funnet noe spesifikt om det i farta, så starter like gjerne tråden her.

 

Har kjøpt meg en Boydsstokk til min lille kjære Brno Fox. I utgangspunktet skulle den ikke passe (er til CZ527), men med litt dremelarbeid, glir både låskasse og underbeslag greit på plass.

 

Denne stokken (og sikkert de fleste andre laminatstokker) kom ubehandlet. Har sett en del på Youtube om "finishing" av Boydsstokk. Denne er veldig kort, og det ser veldig enkelt ut.

 

Men er det virkelig så enkelt? I filmsnutten pusser fyren en runde over med grovt (80) papir og en runde med finere (180 var det muligens, eller var det 120? Orker ikke se enda en gang til...). Deretter blir det et lag med olje, et kvarters tørketid og våtpussing. Deretter henges stokken et døgns tid før pussing med fint papir (inntil 400). Vips, ferdig.

 

Det høres fryktelig enkelt ut, men jeg har nå startet... Først grovpussing i lengderetning, olje, tørke, olje og våtslipe og tørke til dagen etter. Pusset med 400-papir (hadde ikke noe grovere enn det) og har oljet på nytt. Så får en se hvor lenge jeg lar det henge.

 

Men når dette nå har hengt til tørk en stund (gudene vet hvor lenge den bør henge - et kvarter, to timer, et døgn?), hva gjør jeg da?

 

Skal jeg våtpusse mer? Skal jeg tørrpusse og olje? Skal jeg ikke gjøre mer? Hvordan får jeg en blank og fin finish? Liker "lakkfinish" uten lakk. Antar at jeg bør polere på et vis, men hva skal jeg polere med, og hvordan?

 

Bruker for øvrig Liberon Finishin Oil. Det var det jeg hadde for hånden. Har et par andre og, en "hjemmelaget" av en børsemaker og Schaftol. Disse to er veldig mørke, noe jeg ikke ville bruke. Har ikke lyst på brun farge på det lyse i pepperlaminatet. Liberon'en er mer nøytral i fargen.

 

Foreløpig ser det ikke ille ut, men...

 

Slike ting har jeg null peiling på.

 

Er det i bunn og grunn samme behandling som trestokker skal ha? Nå ser det jo ikke ut som om stokken akkurat suger til seg olje da, så regner med at det går fortere og med færre lag.

 

Hvordan har dere laminatstokkskyttere behandlet stokken?

 

Kom på litt for sent at jeg kanskje burde beddet stokken før jeg oljet den, men nå er det jo for sent. Vil anta at beddemasse ikke fester seg så lett på oljet stokk? Har oljet den i låskasseområdet og, nemlig. Menmen, det går jo an å se hvordan børsa går før jeg evt bedder...

 

Et par bilder av stokken, med gamlestokken ved siden av:

 

Boyds2.jpg

 

Boyds1.jpg

 

Boyds3.jpg

 

Ser at originalstokken må være "litt" beddet fra før. Holder det med så lite altså? Kun søyle bakerst og litt beddemasse for rekylklakk/fremre del av låskasse? Nå er det jo veldig lite plass til beddemasse langs sidene her da. Kanskje derfor det er så lite masse.

 

Og mens man er inne på bedding... Jeg kommer nok til å prøve selv. Har noe aluminiumssparkel liggende. Denne blir rimelig hard (har tettet et hull i undervannshuset til en båtmotor jeg har, og det holder da der...), så regner med at den holder. Er jeg nødt til å søylebedde egentlig? Er jo ikke akkurat noe rekylmonster når kaliberet er .222. Om jeg fikser søyler, bør jeg vel ha en foran og? Eller holder det med en dært masse ved rekylklakk og en dært masse under bakre tange? Altså omtrent som originalstokken er?

 

En haug spørsmål, men takker for alle svar! :)

 

Så får en se hvordan resultatet blir... Går det til h... får det gjøre det. Hele skiten kostet meg bare en drøy tusenlapp fra USA, og resten har jeg liggende fra før, så om jeg får til denne stokken, og det ikke ser for jævlig ut, og børsa går bra etterpå, er det jo moro! Går det dårlig, har jeg jo originalstokken... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusset ned stokke gradvis fra 80 korning, 120, 160 og avsluttet med 400. (Jo større nr jo finere er korningen)

Det er viktig at du fukter stokken med vann slik at fibrene reiser seg og pusser over med 400 korning etter det har tørket etpar ganger på slutten før oljebehandlingen.

Bruker du Liberon Finishing Oil bør du også skaffe deg Liberon stålull 0000 som fåes kjøpt de fleste steder de selger Finishing Oil.

-Stryk på et lag olje på stokken og la det tørke i 10 minutter før du tørker det av igjen med en lofri fille. Jeg brukte en gammel T-skjorte for å tørke av igjen med. Oljen herder svært fort, så venter du lengre enn 10 min blir oljen seig og det blir mye vanskeligere å tørke av igjen. -Tørk av stokken til overflaten blir glattere og føles fri for overskytende olje.

-Vent i minimum 8 timer, helst lengre, før neste steg så oljen får herdet.

Puss over stokken med liberon 0000 stålull slik at ujevnheter i oljen blir pusset vekk og det neste oljelaget får noe å feste i. Ikke vær for hard på pussingen, men puss lett til overflaten blir mattet ned litt og overflaten føles glatt.

-Nytt oljelag påføres og følg punktene på nytt igjen helt til du blir fornøyd med finishen, eller du ikke gidder mer. Jeg brukte selv ca 20 påføringer før jeg ble fornøyd.

-En valgfri avslutning som fører til at stokken kan bli svært blank er å påføre Liberon Black Bison Wax 8følg bruksanvisningen på boksen.

-Gjøres pussingen før oljepåføringen skikkelig vil du nå ha en stokk som har blitt svært blank.

 

Her er et bilde av stokken min da den ble ferdig

normal_615030_10150988635571442_1881092911_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg spør kanskje litt dumt nå, men jeg vet jo ikke bedre... :roll: og er "ny" på laminatstokk.

Hva skjer om en ikke pusser, bare oljer med schaftoil?

Jeg vill bare beskytte treverket, det er ikke så viktig om jeg kan speile meg i den.

Hadde vært lettvint om en bare kunne olje litt etter bruk og ferdig med det.

Jeg har nok kanskje hatt plastikk børse for lenge...

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg bodde på vestlandet så ville jeg ha slipt den med #400

og klarlakkert den blank:

Klarlack PLUS Sprühdose 400ml

https://www.heinrichkoenig-shop.de/klar ... 00ml?c=237

Da er det bare å slipe av etter 20 år og spraylakke på nytt.

 

Innløpet ville jeg lakkert matt sort slik at bedding var mulig.

 

Siden jeg bor i Oslo kjøper jeg pent brukt - Ferdig utprøvd som det kommer.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...