Jump to content

Hvilke hagler er dette?


jozza

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer på hvordan jeg kan finne ut hvilkne hagler jeg har og hvordan salong rifle det jeg har. Det jeg vet er at den ene hagle er en baikal og den andre er en sauer suhl og den rifla er vist en Brno cz mod2-E, men er det en standard utgave eller hva? Og hvordan kan jeg evt finne ut mest mulig om haglene? F.eks er disse godkjent for stål? Det er nok en 12/70 hagle den suhl om jeg ikke tar feil? Og hvilken av haglene er den beste?

 

Synes den Sauer Suhl ligner veldig på denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=37465391

 

Legger ved noen bilder :)

 

20geft2.jpg11r9hnb(Sauer Suhl)

 

5d89ap.jpg(Sauer Suhl) 14l4mrq.jpg (Sauer Suhl)

 

33bftcp.jpg (Sauer Suhl) 25qvt3p.jpg (Sauer Suhl)

 

33dziiw.jpg(Sauer Suhl) 1498b4n.jpg (Sauer Suhl)

 

2nqeb0g.jpg (Baikal) 11alizd.jpg(Baikal)

 

2m4afbd.jpg (Baikal) autv6p.jpg (BRNO) Er dette årstallet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis Sauerhagla ikke har ejektor er det en model 8. Har den ejektor er det en 47E.

Russeren er en "gravert" variant av Star / Baikal. Antagelig en model 41 eller 43, avhengig av alder.

Angående rifla så mener jeg å huske at luxvarienten hadde nettskjæring og valnøttskjefte. Standard var helt glatt og med "hardved".

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen kvalitetsforskjell på model 8 og 47E. Eneste forskjell er ejektor.

Både Sauer og Baikal er helt greie bruksvåpen av bra kvalitet. De fleste vil nok si at Saueren er et "finere" våpen, men det vil ikke jeg mene noe om :-)

Det er så vidt jeg vet ikke mulig å finne ut når Baikalen er laget, men den er nok fra 70-80 tallet en gang. Saueren er som du sikkert har funnet ut av fra -79. Ingen av dem er "godkjent" for stål, men lerdueammo kan trygt brukes.

Rifla er fra -85.

Verdien på våpna vil jeg heller ikke mene noe om, men det er ikke mye i dagens marked.

Link to comment
Share on other sites

Østtysk "Sauer" (merket vorm. som er forkortelse for "Vormals", altså "tidligere Sauer Suhl")). Sikkert et greit bruksvåpen, med riktig ammo. Tåler ikke høytrykks stålpatroner.

 

Baikalen er sikkert også et greit bruksvåpen, i følge merkingen er den bare trykkskutt til gammel standard fra blyammotiden. Tåler ikke stål jaktammo, den kan i alle fall ikke garanteres å tåle noe slikt.

 

Begge haglene er i dag svært rimelige på bruktmarkedet, jeg vil to at bruksverdien er høyere enn markedsverdien. Du kan kjøpe ganske mye vismutammo eller lignende som er trygt å bruke i disse haglene, for prisen av ei nyere stålgodkjent hagle i ellers tilsvarende kvalitet.

 

Rifla vet jeg ingenting om.

Link to comment
Share on other sites

Hva ville du beholdt om du skulle solgt den ene hagla?Er det vits å selge begge for å så kjøpe en ny hagle til en ca pris på4-5000,-? Og evt hvilken pris kan jeg forvente av hver eneklt hagle? Har også en Baikal 16 kaliber en løps, veldig lik den toløps hagla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha beholdt den som passet meg best mtp kolbelengde og slikt, og om de er like godt/dårlig tilpasset skytteren så ville jeg ha beholdt den letteste.

 

Jeg ville personlig ikke byttet noen av dem ut med våpen i 4-5000 kroners klassen, fordi du ikke får noe bedre kvalitet for en såpass rimelig penge (kan hende ei ny børse til 4000 er dårligere enn de gamle). Eneste forskjell, som jo utgjør en viss praktisk betydning, er at de fleste nyere hagler er godkjent for stålhagl. Disse to er dog av såpass lav verdi på bruktmarkedet at du neppe får mer enn to tusenlapper til sammen hvis du selger begge, og du kan kjøpe en god del haglepatroner for de to-tre tusen som utgjør mellomlegget opp til ny hagle. Jeg ville derfor beholdt en eller begge, kjøpt ammo som er trygg i gamle børser, og gått på jakt. Billigst slik, og like bra etter min mening. Andre kan selvsagt mene noe helt annet, det finnes ikke noe fastisvar på slikt.

 

Enkeltløper Baikal har jo sin sjarm, jeg har en slik selv men i kaliber 12. Uslitelige bruksvåpen som nesten tåler å brukes som spett. Bruktverdien på slike er lavere enn prisen på en våpensøknad. Det er som regel full trangboring på slike, de egner seg derfor ikke på korte hold men er fine til f.eks. revejakt.

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt som å spørre om røde biler er bedre enn blå. Begge haglene er gode nok, ingen av dem har eksepsjonelt god kvalitet men de har ikke dårlig rykte heller. Sauer Suhl er kanskje regnet som litt "finere" enn Baikal, men begge er jo østblokkproduksjon fra den kalde krigens dager så den helt store forskjellen er det neppe. Med normal bruk og litt vedlikehold tipper jeg at begge skal holde til et par gjennomsnittlige jegerliv, minst. Det hele koker ned til smak og behag, og hvilken hagle du synes du treffer best med.

Link to comment
Share on other sites

Den baijkalen er nok desuten en "oppgradert" model (Kan det være en TOZ?) og ikek en helt vanlig IJ27 som stort sett alltid har vært bra bruksjern. Jeg ville ha sjekket hvilken av haglene som passer best til deg selv, om du skulle selge. Dvs hvilken som kommer seg best opp til skuldra og su du føler ligger mest naturlig for deg. Prøv dem gjerne på banen også. Når det gjelder enkeltløpere så er det slik at jaktvåpen garedroben nok har slått bunnen fullstendig ut av det markedet. Hadde jeg hatt plass i garderoben skulle jeg vurdert en långløpet en... men når man må velge så blir den valgt bort.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...