Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

Det gjenstår å se. Har demontert, pusset og pirket og puslet, og montert igjen hele stasen nå i kveld. Blir innskyting på reveåte i morra, så da får vi håpe den er innafor på det holdet i alle fall. Smeller som eff gjør det i hvert fall, to slisser ved munningen hjelper ikke akkurat på det. I løpet av uka blir det gjenging for en diger demper av uvisst opphav jeg har på delerommet, så slipper jeg og vekke unga klokka fire...

Link to comment
Share on other sites

Tja... Kassa, bolten, pipa, stokken, magasinet og avtrekkergruppa er ikke kompatible. Men innmaten i sistnevnte er stort sett innafor. Så... Veldig begrenset. Eneste denne skal få nytt nå er sikringsfjør og buffer. 

 

Også fant jeg ut at At-One fra Boyds er å få til den. Så noen bør pønske ut import snart... 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
9 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

De vanlige Boyds-kolbene er "jaktkolber" og berøres ikke direkte av ITAR med mindre verdien overstiger $100. Axiom/Knoxx er taktiske og ryker uansett pga ITAR. Selgere må ha eksporttillatelse.

Ok. Takk for svar😃

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

håper på å kunne melde meg inn i denne klubben om litt jeg også. Søknad i posten i dag :) Snakket med Våpen søilen og de anbefalte meg å holde av en om jeg ville være sikker på å ha en tilgjengelig når søknaden gikk igjennom, men jeg klarer ikke å bestemme meg for type.. Liker best takedown light versjonen, men all fornuft sier vel at jeg burde gå for en vanlig. Er det noen pro/cons med de forskjellige utgavene som jeg bør være klar over? Hva med blånert pipe mot rustfri, takedown/ikke take down og lett/vanlig versjon? Bør man vente med å reservere rifle før søknad er godkjent? Dette er det første våpenet jeg søker om. 

Link to comment
Share on other sites

On 7/20/2018 at 12:24 AM, Thor said:

Velg den versjonen som virker mest fornuftig for det du har tenkt å bruke børsa (mest) til.

 

Har tenkt litt på dette og kommet til at det egentlig ikke er noe behov for takedown så får se om det er mulig å finne en vanlig med rustfritt «bull barrel». Har sett at det kan være litt utfordring å holde takedown nøyaktig i alle situasjoner også pga mekanismen så da er det greit å unngå kompleksitet jeg ikke kommer til å bruke.

Edited by minim
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, razumny said:

Bull-løp er snasent, ja. Jeg sikler på et Green Mountain fluted bull-løp til min...

 

Hmmm. Kanskje det er like greit å kjøpe billigste utgave å bytte løp og stock selv. Ser at jeg finner ingen utgave med bull løp i rustfritt fra ruger lenger.. tar det lang tid å søke om nytt løp også?

 

edit: er det en stor fordel med rustfritt fremfor blånert?

Edited by minim
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Temmelig stille her, men her er min 10/22.

 

10/22 DSP

Kidd single stage avtrekk

Kidd bolt stop buffer pin

High Tower magasinkobler for 2x10 skudd

Volquartsen tune-up kit

Atlas 3.35" picatinny rail

Atlas PSR 5-9" QD bipod

Vortex HS-T 4-16x44 mrad kikkertsikte

Warne Maxima QD low ringer

Beddet med alu-teip

Bolten er polert og slipt radius i bakkant

 

IMG_20190110_212203.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei. 

Har kjøpt meg en 10/22, simpleste utgaven.

Skal bruke den til trening og jakt.

Fått satt på en kikkert jeg hadde liggende.

Merket at jeg skulle hatt en mye høyere kolbe.

Noen som har noen anbefalinget til en stokk med høy kolbe, gjerne link også 😅 

Vil også ha demper på den. Burde jeg få gjenget orginal løpet, eller kjøpe et annet løp med gjenger?

Har også vurdert a-tec sitt heldempet løp, noen som har noe erfaring med dette?

 

Tar også imot tips til andre oppgraderinger som folk annbefalet 😉

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Maasemoen skrev:

 

Vil også ha demper på den. Burde jeg få gjenget orginal løpet, eller kjøpe et annet løp med gjenger?

Har også vurdert a-tec sitt heldempet løp, noen som har noe erfaring med dette?

 

 

Jeg har adapter som festes med 3 Z skruer over originalsiktet/kornet... Funker gull, ½-28 gjenger, og kan fortsatt bruke stålsikter om det trengs... Adapteren får du på ebay, wish o.l... Demper er Std 17hmr/22lr fra a-tec... Meget fornøyd med å slippe å gjenge org løp, og evnt flytte siktet. 

Edited by Spinnvillt
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med den eksakte kolben, men det aller meste fra Promag er "jalla", spesielt slike Archangel-kolber. Myk og vridbar plast og metalldeler som tåler svært lite. 

Vil du ha noe som setter funksjon og kvalitet over "tøft", bør du se på kolbene fra Hogue.

https://www.brownells.no/Ruger-10/22-Stock-B/B-Rubber-Covering

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Tactical Solutions X-Ring pipe til takedownen, siden det var tilbud på piper hos Brownells. Det er jo galskap å kjøpe pipe til over fem tusen kr til en 10/22, så jeg trøster meg med at på tilbud ble det bare litt over fire tusen😵

 

Rifla er litt pimpet fra før av, med Hornet Custom sluttstykke og ladearm/rekylfjær/guiderod, Hornet Custom avtrekk (som er bedre enn Volquartsen-avtrekket jeg har på en 10/22 Target, selv om prisen er en tredel), plast-buffer av noe slag, Leupold-skinne for kikkert og en Magpul X-22 Backpacker stokk.

 

TacSol-pipa er pen i finishen og ser ellers ut til å være samvittighetsfullt produsert, men de åpne siktene liker jeg ikke. Sidejustering uten klikk (glidende justering med festeskrue), og korn med avrundet topp. Foretrekker at kornet er flatt på toppen. Har satt på en billig Bushnell rødpunkt. I den seg jeg ikke en prikk, men en rød splatt. Hvis pipa viser seg å gi god presisjon ved testskyting med kikkert, skal jeg koste på rifla en brukt Aimpoint Micro. Har Aimpoint på andre rifler, og i de ser jeg en rund og fin rød prikk, ikke en rød splatt som flyter utover.

 

Rifla ble kort, lett og hendig med den nye pipa da, det er sikkert. Presisjons-rapport kommer når jeg får tid til å teste fra benk på 50 meter. Noen (uskarpe) bilder:

 

1009344255_20190226_163742(Liten).jpg.245b406cc3e4ba09eb786b65a95cc608.jpg  

 

611066079_20190226_164425(Liten).jpg.ad260989cf1d7ca1d92f1bfb6ff57dbe.jpg

 

1187613934_20190226_163938(Liten).jpg.f0d9e3171dd61c0e2f964bf62f986490.jpg    1648607505_20190226_164159(Liten).jpg.b144577244804e7d1c74016da20308ea.jpg

 

278517694_20190226_164258(Liten).jpg.0e449aaa06ae9e8631b649c4575cd692.jpg

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 23.2.2019 den 22.16, Maasemoen skrev:

Hei. 

Har kjøpt meg en 10/22, simpleste utgaven.

Skal bruke den til trening og jakt.

Fått satt på en kikkert jeg hadde liggende.

Merket at jeg skulle hatt en mye høyere kolbe.

Noen som har noen anbefalinget til en stokk med høy kolbe, gjerne link også 😅 

Vil også ha demper på den. Burde jeg få gjenget orginal løpet, eller kjøpe et annet løp med gjenger?

Har også vurdert a-tec sitt heldempet løp, noen som har noe erfaring med dette?

 

Tar også imot tips til andre oppgraderinger som folk annbefalet 😉

 

 

 

10/22 kan fort bli dyrt, selv med den simpleste utgaven!

To ting som bør fikses rett ut av esken er avtrekket og auto bolt-release. Kan fikses med enten tid og verktøy eller med penger :)

Har du planer om å bruke åpne sikter så er ikke de originale spesielt gode.

Kapping og gjenging av løp koster deg rundt tusenlappen hos børsemaker, men om du ikke er spesielt fornøyd med presisjonen på løpet ditt kan du bytte til f.eks. dette.

Brownells har diverse kampanjer som f.eks. 20% rabatt på løp nå og da, så det kan være verdt å vente.

 

Riflestokk, Magpul X-22 Hunter anbefales av mange, Kidd bruker disse på sine ferdig-rifler til 20K, så de er vel nesten nødt til å være bra saker, uten at jeg har testet de selv.

 

Noen nyttige lenker:

Kvantumsrabatt på magasiner hos Jaktdepotet

Kanadisk nettbutikk som sender til Norge (vær obs på at fortollerne hos Posten velger å feiltolke regelverket og belaste deg med den dyreste formen for fortolling på kjøp herfra)

Brownells Norge

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På ‎28‎.‎02‎.‎2019 den 14.46, Erlend Meyer skrev:

Jeg tror ikke jeg har byttet en eneste del på min Target, kun tunet & beddet etc.

@Erlend Meyer Kan du si noe om hvordan du merka beddinga påvirka presisjonen, så er det interessant. Likeså om du bedda noe av pipa, eller om den er den frittflytende.

Hvilken presisjon får du på femti - hundremeter med best ammo?

Link to comment
Share on other sites

Den var originalt utstyrt med anlegg i front av stokken. Når jeg fjernet det og beddet kassa falt treffpunktet plagsomt mye, kassa er rett og slett ikke stiv nok til å bære det spettet helt alene. Så jeg endte med å bedde rundt 150mm av pipa, den er tross alt den stiveste delen på rifla. Nøyaktig hvordan presisjonen endret seg husker jeg ikke lenger, for meg var det viktigste at den var stabil. Og det er den, jeg kan la børsa stå upusset i flere måneder og likevel treffe med 1. skudd.

Jeg har desverre ikke kommet helt i mål med 50m-testingen, de gangene jeg har vært ute har vinden vært problematisk. Tofot i felten gir også noen begrensinger. Men om vi får opp benken ute i år vil det nok hjelpe seg. Innendørs på 25m får jeg fint 10skudd-serier under 10mm med OK ammo, kanskje jeg klarer 5 med Tenex? Rakk bare en serie sist og da var jeg ikke helt i form, så vi får se neste gang.

 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Erlend Meyer skrev:

 Innendørs på 25m får jeg fint 10skudd-serier under 10mm med OK ammo, kanskje jeg klarer 5 med Tenex? Rakk bare en serie sist og da var jeg ikke helt i form, så vi får se neste gang.

Ja, går gjerne godt disse Ruger`ne. Fint å høre hvor små hull du lager i pappen når sommersola varmer.

Snakka med en som (søyle)helbedda; låskassa og hele matchløpet i laminatstokken. Strålende fornøyd.

Han skyter uten bruk av reim og slikt, bare børsa i handa.

 

Vinden er en skikkelig luring, spesielt merkbar med slike småkaliber.

Men enkelt å klage på børsa da...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
På 8.5.2019 den 18.34, spindrift skrev:

Svinger innom tråden på turistvisum for å gjøre oppmerksom på en kraftig rabattert stokk fra «outlet»- seksjonen til jakt og friluft

https://www.jaktogfriluft.no/ruger-1022-carbine-stock-black-4

 

Under 200kr for en stokk er jo billig, selv om kvaliteten sikkert er så som så. Artig utgangspunkt for et hobbyprosjekt, kanskje.

 

 

hjertelig takk for at du delte denne! var innom denne tråden mtp å oppgradere 10/22n som nå er helt original bortsett fra et skambillig BSA kikkertsikte, så mulig det blir denne. burde vell funke helt greit denne? 

 

edit: ser ut som man ikke skal bruker den originle klemma til løpet på den du linket til? er vell isåfall ei skrue regner jeg med?

Edited by Gameleek
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 14.5.2019 den 18.48, Gameleek skrev:

noen som har tips til et helt greit avtrekk til en rimelig penge?

 

Jeg har kjøpt tre avtrekk fra Hornet Custom i USA. De selger gjennom eBay, og sendte i alle fall tidligere til Norge. 

 

Disse avtrekkene er bedre enn et Volquartsen TG2000 jeg har, selv om prisen er under en tredel. Hornet Custom selger også sluttstykker og annet 10/22-utstyr. Du kan jo sjekke utvalget på eBay, og sende en melding for å høre om de fortsatt sender til Norge.

 

Link til Hornet Custom på eBay

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, FredrikW skrev:

 

Jeg har kjøpt tre avtrekk fra Hornet Custom i USA. De selger gjennom eBay, og sendte i alle fall tidligere til Norge. 

 

Disse avtrekkene er bedre enn et Volquartsen TG2000 jeg har, selv om prisen er under en tredel. Hornet Custom selger også sluttstykker og annet 10/22-utstyr. Du kan jo sjekke utvalget på eBay, og sende en melding for å høre om de fortsatt sender til Norge.

 

Link til Hornet Custom på eBay

 

sendte melding til 2 stykk nå og hørte, men mulig det blir et BX avtrekk siden jeg får en god "pakke deal" av den lokale børsemakeret

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg fått testet presisjonen med takedown-løpet fra Tactical Solutions. Det ble ikke så super-mye bedre enn med originalløpet, men samlingene krympet med rundt 5mm på 50 meter. TacSol-løpet skyter dog mye bedre med billigammo (CCI Std) enn hva originalløpet presterer. Med Eley Force og Sport fikk jeg til 10 skudds samlinger på 20mm på 50 meter med 4-16X kikkert. Grei nok presisjon for trost og skjære på det holdet. Ulempen med det nye løpet er vekt. Rifla blir rett og slett så lett at det er temmelig utfordrende å skyte bra, selv med skikkelig anlegg. Satt inn et 800 gram avtrekk fra Hornet Custom. Det hjalp en del.

 

Testet også endring av treffpunkt med lyddemper og etter deling av rifla, men da hadde jeg kun rødpunkt og 1-4X kikkert, så presisjonen på 50 meter ble ikke like god som ved presisjonstestingen med 16X kikkert. Men jeg fant da ut at treffpunkt er omtrent uforandret etter deling.


Skjøt 5 skudds serier hvor jeg delte og skrudde sammen rifla mellom hver serie. Blinken til høyre er skutt med rødpunkt. 15 skudd hvor rifla ble delt og skrudd sammen 3 ganger. Serien til venstre er skutt med Leupold 1-4x20 kikkert. 25 skudd med deling/montering etter hvert 5. skudd. Den innerste ringen i blinkene er 1,5" (38mm).

 

Blinken i midten er 8 skudd med rødpunkt og demper. Treffpunkt flytter seg som man ser en del når demperen blir satt på. 

 

436461312_20190716_162317(Liten).jpg.14746dc9d79bba77c11dc5eb8ec514e3.jpg

 

Det er bilder av takedownen min litt lenger opp, men slik ser den ut med pipa fra Tactical Solutions:

 

1549803138_20190226_163742(Medium).jpg.bef593b31489b11ccf6293e34da9efc3.jpg

 

Småting jeg har funnet ut: 

Med det tunge originale løpet flytter treffpunkt seg 4-5 cm oppover hvis man bruker tofot eller har anlegg mot forstokken. Det skjer ikke med TacSol-løpet. Sannsynligvis fordi dette løpet er så lett at det ikke siger nedover slik som det tunge og lange originalløpet. Dette er jo en fordel.

 

Hvis man skrur sammen takedown-rifla og begynner å skyte vil man ofte oppleve at de 3-4 første skuddene flyr litt i hytt og pine. Samlingen går gjerne fra normalen på 20mm til 40-50mm. For å unngå dette må man dra sluttstykket helt bak og slippe det frem 4-5 ganger etter at man har skrudd sammen rifla. Da samler den så å si likt etter deling/montering. Virker som om pipa må bankes i posisjon før skyting. 

 

Er ganske fornøyd med TacSol-pipa nå etter rundt tusen skudd med diverse testing. Men er den verdt alle penga, sett i forhold til originalpipa? Veeeeel.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...